Huoh mikä päivä…
Miehellä piti olla vapaapäivä kanssani tänään… Alku meni hyvin, mut puolenpäivän jälkeen mies joutuikin selvittelemään asioita, joista ei edes tiedä mitään, toisen työntekijän laiminlyönnin takia… 3tuntia mies soitteli paikasta toiseen ja setvitti asioita, kunnes… Tuli vikatikki, hänen täytyy lähteä paikanpäälle, koska laiminlyöjä oli illalla menossa kalastamaan. Kiva, mun miehel piti olla vapaata… Kauhee ketutus molemmilla ja tarttuihan se mies olueeseen…
En reagoinut asiaan…
Aikansa juotuaan päätin et tän hässäkän jälkeen halun sänkyyn rauhottuu ja katsoo telkkua rauhassa, vaikka kello olikin vasta 20.00. Mies koitti kertoa et oon nuori, ettei mun kuuluis mennä viel nukkumaan ja kyl hän haluaa musaa kuunnella. Sovimme yhdessä mikä on sopiva voimakkuus ja mies oli tyytyväinen… Mäkin saan mennä rauhas lepää eikä miehen juominen kiukuta!
Meni hetki kun mies kysyy lupaa mennä katsomaan kaveriaan ketä ei ole moneen kuukauteen nähnyt. Ilmoitin et aikuinen mies telkee mitä itse haluaa. Hän inttää et suutunko ja saako lähteä ja kerta toisen jälkeen sanoin et hän päättää miten haluaa elää, ja mä päätän omasta elämisestä.
Sitten hän kysyi tuunko huomenna hakemaan hänet, vastasin en, mulla on muutakin tekemistä enkä ole vastuussa aikuisesta ihmisestä, hän saa selvitä itse kotiin. Tästähän mies suuttui, sanoi ettei enää ikinä auta mua missään enka saa tulla pyytämään apua. Siihen sanoin kuten asiat on, teen itse lähes kaiken enkä oo sulta neuvoja ees pyytänyt (avaan viemäreitä, purkaan pahasti tukkeutuneet putket ja putsaan ja kokoon taas, vaihdan autostani renkaat, huollatan ja huollan autoa, teen puuhommia, kotihommia jne jne). Sillä mä hoidan kaikki itse omin neuvoin.
Huusi mulle viel ennen tupakille menoa et kiva taas lähtee riitaisena kaveria katsomaan. Totesin hälle et kaikki nää vuodet oon sun perään itkeny ja parkunu ku lähdet, mut nyt en, halutko et tosiaan jään tänne itkemään ja suremaan sun perääs.
Mies tuli tupakilta mun luo ja kyseli taas lupaa lähtöön, vastasin että hän päättää itse, lopulta hän kai tajusi etten teagoi vihalla hälle, hän päättää mitä tekee, ilmoitti et tulee joko yöllä tai huomenna kotiin, pyytäää jotain kaveria tuomaan… Mies lähti…
Lon aika ylpee itsestäni, en jäänyt tänne sutemaan, sydän vähän pomppii kiihtymyksestä, mut en oo vihaimen, en katkera, en itke. Annoin hänen itse valita, en kehittämyt riitaa kieltämällä… Enkä ole edes vihainen, mut silti niin kovana etten pompi miehen pillin mukaan, hän voi kiukutella kun en hae, mut jos hänel on oikeus omaan elämään niin myös saa luvan hyväksyä että mullakin on…
Hänelle oli aika shokki kun sanoin etten oo vastuussa sun tekemisistä, luuli kai etten enää välitä… Välitän, mut en aijo oottaa sitä kutsua et tuutko hakee. Aijon nukkua yöni hyvin!
Olin yllättynyt kuin nopeesti mies rauhoittui, kai hän ajatteli mun sanoja. Ajattelin et hän lähtee ovet paukkuen, mut sovussa oltiin ja mies oli rauhallinen kun lähti…
Oon ylpee ittestäni! Ylensä täs vaihees lähetän haukkumisviestejä ja itken silmäni päästä! En itke enää!