omavoimaisuuden lisääminen

mies metsänreunasta kirjoitti

Alkoholin suhteen voimattomana kävin eilen nukkumaan ja samanlaisena heräsin aamuvarhaisella. En usko, että tänäänkään hallitsisin alkoholinkäyttöni. Tyydyn siihen, olen jopa kiitollinen, että olen pystynyt sen voimattomuuteni ensin myöntämään selvin päin toisille alkoholisteille, ja myöhemmin muillekin.

Tämänkin tavallisen arkipäivän haasteena on tehdä oikeita asioita oikealla tavalla. Niihin voin pyytää tietoa ja voimaa sellaiselta, jota ihmisjärki ei ymmärrä.

Raitista perjantaita kaikille niille, jotka sitä haluavat!

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Vahvaa päivää koko sekalaiselle seurakunnalle myös minun suunnaltani!

Tänään voimaannutan itseäni olemalla hyvä isoäiti. Pienen ihmisen aito ilo ja onni antavat energiaa, mutta vahvistun myös siitä, että itse teen hyvää.

.

Ihanaa!
Lapsen energia tarttuu aikuiseenkin! Juuri noin se käy, kun itse tekee jonkun muun hyväksi omavoimaisuus kasvaa !
Vähän täytyy olla omaa voimaa alkupääomana että jaksaa edes vähän tehdä hyvää toisille mutta kun alkuun pääsee niin hyvä mieli ja joskus saatu palaute vaikka lapsen nauruna kasvattaa sitten omia voimia lisää.
omanvoiman käyttö hyvä kierre!

Kiitoksia viesteistänne, Pian’O ja Krisse !
Kyllä asia noin on, kuten kerroitte. Lasten välitön ilo ja luovuus on elämänvoimaa parhaimmillaan!

Onnekseni minullakin on silloin tällöin mahdollisuus olla mukana lasten leikeissä -ja leikkimieli on säilynyt itsellänikin ihan mukavasti, toivottavasti se ei koskaan katoakaan.

Ja tosiaan, tuo omien voimien lisääntyminen kun voi tehdä jotain hyvää jollekin toiselle…se menee just noin.
Se on voimaantumisen kierrettä ja kasaantumista.
Onhan minulla muistikuvia sellaisestakin ajasta, jolloin olin hyvin voimaton, apaattinen ja luovuttanut monessakin suhteessa. Jo aamulla herääminen oli rasite…eikä millään päivällä mitään positiivista odotusarvoa ollut. Ja turhaa oli silloin kenekään kaverin toivoa, että minusta olisi missään apua ollut. Miten , kun en pystynyt itseänikään auttamaan, mistä ne voimat olisivat kaverien helppaamiseen sitten tulleet. Se oli saman asian päinvastainen , negatiivinen kierre.

No, sitä en niin välitä muistella, parempi kun pysyy vaan sellaisena hyvin kaukaisena mielikuvana joskus olleesta ajasta -tuntuu kuin se olisi kaikki ollut ihan jonkun toisen elämää.

Mutta ehkä joskus jollakin negatiivisellakin muistikuvalla voi olla merkityksensä. Luultavasti osaisin tunnistaa itsessäni apatian ja voimattomuuden oireet, jos niitä alkaisi olemaan, ja toivottavasti osaisin joko tehdä itse jotain korjausliikettä tai hakeutua johonkin aktivoivaan porukkaan tai etsisin jotain muuta asiaa auttavaa.

Jaaha… menipä kauaksi aiheesta taas…mutta menköön nyt.

Varokaa apatiaa, hyvät ystävät. Olen sitäkin kokenut ja kyllä se yhtä surkeutta on.
Ruokkikaa omia voimianne, ja kohdelkaa niitä arvostaen.

Lapsen kanssa voi tosiaankin joutua positiivisen energian voimakierteeseen, varsinkin onnellisen sellaisen.

Laajentaisin ehkä vielä aihetta muihinkin ihmissuhteisiin sen verran, että myös isompien, ja jopa varsin iäkkäiden ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa olemisesta voi saada virtaa. Riippuu aika paljon sen toisen ihmisen aitoudesta, huumorintajusta, säkenöinnistä, viisaudesta ym. Ja ehkä myös omasta vastaanottokyvystä.

Niinkuin tuolla toisessa viestiketjussa mainittiinkin, ei maapallo tarvitse yhtään enempää ihmisiä. Onneksi nuorissa lapsettomuuden ihannointi on kasvussa. Toisin oli meillä kuuskytluvulla syntyneillä, jotka kasvoimme ihan eri asenneympäristössä. Lapsia haluamatonta naista pidettiin mm. itsekkäänä ja epänaisellisena. Jos olisin syntynyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin eikä kasvatus olisi nitistänyt omaa tahtoani, minulla ei olisi yhtään lasta. Omalle jälkikasvulle olen sanonut, että lapsia ei tarvitse tehdä enkä tarvitse yhtään lastenlasta. Mutta on se yksi pieni kyllä aika rakas ja tuonut suuren ilon ja toivon myös minun elämääni.

Meni taas ohi aiheen varmaan, mutta haitanneeko tuo…

Avainsana on vuorovaikutus. Siinä me annamme toisillemme. Palaute ja taas vastapalaute, kaksin silmin katsotusta yhteiseen uuden näkemiseen. Ei niin että toinen opettaisi toista vaan niin että yhdessä kysymme ja yhdessä katsomme. Kaikenikäisten kanssa se toimii ja voimistaa mutta joskus lapsen kanssa yhteinen oivallus antaa suuren ilon kun löytää myös itsestään uteliiaan lapsen silmät.
Liian usein me aikuiset, liian aikuiset, puhumme toistemme ohi eikä kukaan vastaa ja anna palautetta vaan olemme kuin omassa kuplassa jokainen puhumassa jotain johon ei odotetakaan kenenkään tulevan mukaan. Kun vuorovaikutus onnistuu se voimistaa. Seurassa yhdessä rakennettu vuorovaikutus on kuin puutarha kukkineen ja suhkulähteineen, huvimajoin ja omenapuin. Sen rakennamme aina uudestaan kun seura on sopiva. Se ei onnistu väkisin, se syntyy kun kaikilla on oikea odotus ja mieli siihen eikä liian aikuisuus sulje vapaata keskustelua pois.

Elämänkokemusta ja rauhallista harkintaa sisältäviä kommentteja, nuo edelliset. Noinhan se toimii, ihmisten kesken, kun toimiakseen on.
Ja vuorovaikutusta, usean silmäparin ja usean aivomassan voimin maailman katselua ja oivaltamista on tämä verkkokeskustelukin, silloin kun se hyvin toimii.

Tämä voimia, omia ja isomman joukonkin, huomioiva ketju on minusta pysynyt aika hyvin kasassa, myös vuorovaikutuksen kannalta. Asioita on avattu ja huomattu paljon sellaista jota ei ainakaan tietoisesti aina ehdi arjen kiireissä havaitsemaan. Kiitos kommenteista ja vuorovaikutuksesta, jatketaan sitä!

Tänään voimaannuin luonnossa. kävelyllä. Kyllä, kyllä, tunsin sen voimaantumisen kun kotiin palasin. Oli tullut lisää.
Iltalenkki hämärässä odottaa. Eihän voimaa voi yliannosta saada?

Hyvä kysymys.
On kait joitakin tapauksia joissa joku on fyysisen kunnon ja voimien hankinnassakin onnistunut vetämään homman aivan överiksi.
Ties millä tempuilla ja kemiallisilla konsteilla lihasvoima on saatu sellaiseksi että luut ja jänteet ja nivelet ja mitä niitä nyt onkaan rensseleitä ihmisessä eivät ole kestäneet niiden valtavien voimien repäisyjä.

Mutta, se vaatii sitten taas hulluuden puolelle menemistä, järjen käytön itseltään kieltämistä ja fanaattista yhteen asiaan keskittymistä. En usko, että normaali ihminen, täysissä tai edes kohtuullisissa järjissään pystyy itselleen sensuuntaista vahinkoa aiheutamaan.

Henkisten voimien lisääntyminen ei kai voi asioita pahentaa, jos kysymys tosiaan on voimien lisäämisestä eikä niiden suuntaamisesta johonkin yksipuoliseen tai fiiraamista aiheuttavaan ajatusten manipulointiin… ja se on sitten ihan eri asiaa kuin voimien lisääntyminen.

En oikein usko, että voimia liikaa kertyy.

p.s.
Minä sitten taas olen tämän päivän ihan vaan ollut, tehnyt hyvin vähän mitään, …no, rautakaupoassa kävin hakemassa pari vekotinta jotka maanantaina työssäni tarvitsen…

Voishan tätä sanoa laiskotteluksi, ja toisinaan sanonkin.
Mutta, omasta mielestäni tällä ei ole mitään tekemistä varsinaisen laiskuuden kanssa. Vielä vähemmän voimattomuuden tai voimattomaksi heittäytymisen kanssa.

Elpymiseksi tätä ajattelen.

Että silloin tällöin ihan vaan olen. jostain kirjasta voin pari sivua lukea, radiota voin kuunnella keskittymättä siihenkään… syön mitä käsiini saan enkä murehdi semmoisista onko se varmasti nyt viimeistä molekyyliä myöten laitettua … loikoilen ja nukun vaikka päikkärit jos sattuu siltä tuntumaan.

Kun tämä on harkittua ja omavoimaisesti päätettyä vetelehtimistä, niin tämän voi sitten taas vaikka huomisaamuna (tai vaikka jo tänä iltana, jos haluaa) lopettaa ja aktivoitua taas .

Ihan miten sattuu huvittamaan.

Ja kun ei tätä ota jatkuvaksi niin eivät ne voimat, fyysiset sen parremmin kuin henkisetkään, tästä pakene. Ehkäpä elpyvät vaan, kummankinlaiset.

.

Toisten ihmisten auttaminen on minulle hyvin voimaannuttavaa. Jos esim. antaa jollekulle epätoivoiselle, hiuksiaan päästään nyhtävälle pienen, mutta tehokkaan neuvon atk-tukena ja näkee kiitollisuuden hänen katseessaan ongelman kadotessa, niin väkisinhän siitä tulee itsekin hyvälle mielelle.

Tai kun nostaa kovasti juopuneen uudenvuoden viettäjän hangesta paleltumasta ja saattelee hänet omaan kotiinsa. Esimerkkejä riittää, mutta ylipäätään kai voi todeta sen kliseen, että kohtele muita kuin haluaisit muiden itseäsi kohtelevan. No ehkä poislukien masokistit tai muut mielenkiintoiset marginaali-ilmiöt.

Myös jonkun vaikean tehtävän suorittaminen onnistuneesti pitkän ja keskittyneen pohdinnan jälkeen antaa voimia. Ehkä joskus jopa hitusen epätoivottavaa egoboostiakin.

Apu oikeaan annettuna vahvistaa molempia, antajaa ja saajaa. Kummankin omavoimaisuus kasvaa. Ei oikea apu tee antajasta ylpeää. Oikea apu annetaan kun kohdataan tiellä lähimmäinen joka jotain tarvitsee. Ei niin että etsimme sitä joka olisi sen tarpeessa mitä me haluamme antaa. Silloin se olisi oman ylpeyden asialla olemista.
Avun tarvitsijan me kohtaamme usein kun sitä vähiten odotamme.

Älä kulje ohi, pysähdy. Kysy mitä apua lähimmäisesi tarvitsee. Hän ei ehkä kaipaa sitä mitä sinulla olisi eniten annettavaksi. Ehkä hän tarvitsee sinulta sellaista mistä et haluaisi luopua. Auta silti. Se voimaannuttaa myös sinua.

Meikäläinen introventti yksinviihtyjä voimaantui tänään harrastepiirin kokouksessa.Voisi luulla, että 3 tuntia kokousta on uuvuttavaa, mutta vanhan kauden läpikäyminen ystävien kanssa olikin niin mukavaa, hyvässä hengessä, kahvia juoden.
Innolla uuteen kauteen!
Parasta on, että tässä porukassa ei läträtä viinalla!

Uskon lujasti, että suurin osa ihmisitä haluaa olla mukana jossain “itseä suuremmassa” , tekemässä yhdessä jotain. Se voi olla vaikka harrastepiiri. Usein onkin.

Ilman niitä kymmeniätuhansia pieniä harrastepiirejä joissa ihmiset saavat toteuttaa luovuuttaan, tämä maa olisi kovin kolkko paikka.

Ja ihmiset voimattomampia, synkempiä, ja monesti myös avuttomampia elämänsä suhteen.

Hyvissä voimissa taas tiistaiaamuun!
Työ kutsuu. Ja kun työ on sellaista jota mielellään tekee, niin nämä aamun hetket lähtöä odotellessa ovat joskus jopa pitkiä!
Tarttis päästä jo!
En sitten tiedä, ehkä se on vain osallla ihmisistä, tämä tarve tehdä jotain ja käyttää sekä fyysisiä että henkisiä voimiaan.

Olen osaani tyytyväinen, luulisin olevani vähemmän tyytyväinen jos en tekemisestä tykkäisi ja omia voimiakin karsaasti katselisin.

Voimia ja voimaantumista toivotan muillekin… en minä vieläkään osaa päinvastaista keskustelukumppaneille toivoa ja toivotella.

Tasapainoisen ihmisen maailmankuva voi tarttua! Tekstiäsi on rauhoittavaa lukea. TYÖ ANTAA ILOA JA VOIMAA kun tekee sitä mistä nauttii eikä laske tienaisiko jossain toisessa työssä paremmin.
Voimaannutaan edelleen!

niin se on.
Ja sittenkin, ei työntekoakaan pidä nosta sellaiselle jalustalle että se elämän joksikin riemunkiekaleissaan resuamiseksi muuttaisi.
Enkä tietysti menisi irrottamaan työntekoa sen tarkoituksestakaan, eli jonkun tai jonkin tuottamisesta, jonkin selaisen josta jotain hyötyä, lisäarvoa, on.

Mutta, kyllä työ kivaakin on, kun näin käy että pääsee tekemään selaista mistä pitää.
Ja saa käyttää luovuuttaan, voimiaan, taitojaan, rahalla ja vaivalla ja leikkimisen ilosta henkittuja työkalujaankin…

Ja kuten kaikessa muussakin, parhaalta tuntuu onnistuminen, saatu palaute ja oivaltamisen ilo.

mies metsänreunasta kirjoitti

Alkoholismi on siitä paradoksaalinen krooninen sairaus, että moni alkoholisti kuvittelee hallitsevansa omin voimin juomisensa siinä kuitenkaan onnistumatta. Silloin kun ihminen on juonut itsensä siihen tilaan, että omat voimat eivät riitä raittiiseen elämään, on syytä hakea apua.
Pohjalle päätyneelle, voimattomuutensa alkoholiin nähden myöntäneelle juopolle, alkoholiongelmaiselle, alkoholistille tms toivotan rohkeutta hakea itsensä ulkopuolelta apua ja tukea raitistumiseen, jos sitä haluaa. Eiväthän kaikki alkoholisoituneet halua raitistua.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Minä löysin miljoonien muiden tavoin armon ja elämän astuessani AA:n ovesta sisään ja kertoessani olevani alkoholisti joka on valmis mihin tahansa pelastuakseen.
Tulin tietämään että oma tahtoni ja omat tavoitteeni eivät tule ikinä minua auttamaan vaan lahjaksi olen saanut raittiuteni.
Teidän voimanne on tyhjää eivätkä jalkanne kanna ellette tukea ja voimaa joka teitä johtaa ylhäältä pyydä. Missä on ihmisen voima kun Jumala puhuu?
Turhaa on sinun potkia tutkainta vastaan.