Työn ja joutenolon vuorottelu, siinäpä se.
Voisiko asia olla niin, että olisi ihmiselle jotenkin sopivampi elämäntapa se, että aktiivisen tekemisen ja omavoimaisuuden katkaisisi levon ja elpymisen jaksottelu?
Jos sen hyväksyisi, että joka päivä ei tarvitse jaksaa yhtä paljon, riittäisi kun pitemmän aikavälin seurannassa näkyisi että asiat on hoidettu, tehtykin on ja jotain tulosta tullut? Työnteko, palkkatyö, aikapalkkaan perustuva työsuhde ei tuollaista oikein suosi. Tai sitten, jossain hommissa on riittävää että kunhan on säädetyn ajan toimessaan ollut ja varonut tekemästä virheitä niin palkka juoksee, olipa tulosten kanssa sitten niin tai näin.
Lomapuiston esittämä jatkuva itsetutkistelu ja alituinen korjaaminen ja parantaminen voi osalle ihmisistä sopia hyvinkin. Perfektionismi, yhä täydellisempään pyrkiminen ja virheiden etsiminen itsestä… ok, jos siitä tykkää.
Luulen ettei sopisi minulle. Ilmankin taidan murehtia turhaan asioita. Työasioissa kun olen itseni ammattitaitoisena myynyt niin onhan siinä sitten pidettävä kiinni siitä että pystyy asiat miettimään, tekemään ratkaisuja, saamaan aikaan sovitun lopputuloksen tavalla tasi toisella -ja kyllä se sitten käytännössä sitä tarkoittaa ettei varsinainen työaika kaiken miettimiseen riitä.
Mutta ei siihen sitten viitsisi ottaa enää paineeksi semmoista pakkoa että joka päivä hiukan parantaa tulosta, ylittää itsensä ja olla taas huomenna hiukan parempi kuin tänään… minulle ainakin se raja itseni parantamisessa tulisi niin äkkiä vastaan.
Ei, kyllä taidan paremmin tulla toimeen itseni ja muiden kanssa kun hyväksyn sen että tämmöinen olen. Opin, minkä opin, toivottavasti aina joskus jotain, ja väkisinkin tehdessä ja eläessä jotain oppii. Mutta en ota semmoista painetta niskaani että vartavasten alkaisin kaivelemaan itsestäni aina vaan jotain korjattavaa tai parannettavaa.
Mieluummin vaan näin leppoisammin ja itseäni armahtaen… jos nyt en niin häävi olekaan, niin mitäpä tuosta. Hyväksyn sen, että on parempia mutta onpa huonompiakin, menee tässä joukossa yks tämmöinenkin.