Keskustelu kääntyy täällä usein muiden kuin omien voimien esiinnostoon. Aivan ymmärrettävistä syistä.
Eihän kukaan kai jaksa kaikkea ilman apuvoimia tai ainakin voimien käytön apuvälineitä.
Voisi ehkä kuitenkin, jatkuvan vääntämisen välttämiseksi, yhdessä ketjussa keskustella asioista omien voimien käytön ja mahdollisen lisäämisen, ja myös eri voiman ilmenenmismuotojen kannalta.
sekoittamatta tähän nyt ollenkaan niitä muita voimia.
Luultavasti me arvostamme ja mittaammekin itsessämme voimavaroja ja resursseja kovin eri arvojärjestyksessä.
Miten niitä kukin tärkeysjärjestykseen asettelee, siitä voisi ehkä saada aikaan jopa toisillemme vinkkejä antavaa keskustelua. Etsimättä sitä parasta tai voittajaksi julistettavaa arvojärjestystä.
Onko siis omavoimaisuuden mitta siinä paljonko nousee rautaa penkistä?
Siinä montako opintopistettä on viime kuukausina kertynyt?
Siinä miten monta työtuntia kalenterissa on?
Siinä millaista palautetta ympäristö ja läheiset ovat elämästäsi nyt antaneet?
Veriarvojen lukemissa?
Siinä miten kauan olet ollut ilman päihteitä?
Vai jossain muussa?
Omalta kohdaltani voisin aloittaa sanomalla ettei ainakaan suoranaisesti mikään noista, joskaan en kyllä ole edes erityisemmin pyrkinyt mittaamaan niitä omia voimiani.
Minulle on riittänyt se, että ovat huonommista ajoista kovasti lisääntyneet, ja tuntuvat just minun elämääni sopivankokoisilta, neklin.
Minulle se omavoimaisuus on pitkälti sitä, että tunnen hallitsevani itseäni (ja omaisuuttani, kuten lakiteksti asian määrittelee, heh) eli voin suunnitella tekemisiäni melko vapaasti.
(Joo,joo, toki voi taas saivarrella ettei semmoinen vapautta ole kun ei pysty edes luoinnonlakeja kumoamaan, lentäminenkään ei onnistu)
Minun siis ei ole pakko suorittaa kovin paljon. Monet asiat, sellaisetkin, joita joku muu pitää ihan välttämättöminä tehtävinä, voin ilman omantunnontuskia jättää väliin.
Ja sitä se on, että uni ja ruoka maittavat, molemmat.
Ja että aamulla herään kohtuuvirkeänä, eikä ylösnousu ja päivän vaihteleviin tekemisiin ryhtyminen tunnu raskaalta tai vastenmieliseltä.
No, on se tietysti sitäkin, että jos tuo mopo tekee lakon, niin jaksan polkupyörälläkin mennä muutaman kilometrin päähän kauppaan tai lähimmälle linja-autopysäkille josta sit taas eteenpäin… ja kai kävellenkin jonkun matkaa. Ihan tyytyväinen olen voimiini siinäkin suhteessa.
Ja semmoinen tärkeä osa, siis minun mielestäni, on kohtuullinen stressinsietokyky. Voimavarana pidän sitäkin. Ei se minulla varmaankaan mitään huippuluokkaa ole, ja siksi olen jo jättänyt väliinkin pahiten rassaavia yhteisöllisiä tehtäviä… mutta näin tavalliseen elämään riittävässä mallissa sekin on . Edelleen, omasta mielestäni. Mutta olisko sitäkään sitten muilla niin asiaa mittailla, itse kai minun on stressienikin kanssa elettävä.
Niin… ne henkiset voimavarat… omieni kanssa tulen toimeen, ja kai nämä tähän elämässä taapertamiseen riittävät. Lukea osaan, ja jonkun sanan kirjoittaa… luulen tietäväni mistä mihinkin asiaan tietoa haen kun tarvitsen… sillä tässä mennään.
Toki, järkeä ja loogista päättelykykyä saisi olla enemmän, en hanttiin laittaisi. Mutta ei tässä nyt mitään tuskaa ole vaikka tällä määrällä on eteenpäinkin mentävä.
Että semmoisia voimia, minun arvoasteikossani. Siis omia voimia, jätetään nyt ne muut voimat edes tästä ketjusta pois, jos sopii, niistä lienee juttua noissa muissa ihan kiitettävän runsaasti.