Oman nuoren käytön huomaaminen

Äitijokapysyy vierellä voimia sinne, tosi surullista toi sun tytön ystävän tilanne :heart:? Mutta ihanaa että tyttösi on menossa katkolle!

Tirppana kuulosti niin mun tytöltä toi kuvaus, tuli ja esitteli vaatteensa ja laukkunsa.
Meillä tytölle myös oma ulkonäkö, vaatteet ja meikit tärkeitä. Ja aika itsekeskeistä elämää viettää, on herkkä sisältä kyllä mutta aika paljon omat asiat häntä vain kiinnostaa tällä hetkellä.

Mä en tiedä miten mä pääsisin eroon mun huolesta. Joka päivä ellen ole saanut tyttöön yhteyttä, olen aivan hermona. Nyt en ole vielä tänään saanut yhteyttä häneen. ? Mulla alkaa heti mielikuvitus laukata, ja pelkään että tyttö tehnyt itselleen jotain. ?

Heippa taas…

Yolanda nin tuttua toi huoli. Välillä pystyn olemaan rauhallinen ja ajattelemaan etten voi auttaa jos apua ei ota vastaan ja jos tekee jotain tyhmää en sitäkään voi estää. Sitten tulee hetkiä kuten viime yönä, musta tuntui ihan et henki.loppuu. ihankuin menettäisin mun oman elämän hallinnan. Olin niin pettynyt eilen, kun tytär tuli siinä kunnossa kotiin. Tänään laittoi viestin, että voinko maksaa kuntosalikortin? Teki mieli sanoa ettet sä sinne salille pääse kuitenkaan, miksi heittää rahaa kaivoon. Silti huomasin heti miettiväni, miten saisin maksettua suoraan salille. Tarvitsee apua tuohon rahaan tai velkaantui kohta kymmeniin tuhansiin. Edellinen sali veloitti suoraan tililtä, kun tilillä ei katetta niin tietysti jäi maksamattomiksi, samoin kotivakuutus oli vielä viime kuussa asuntoon jonka menetti vuosi sitten. Enkö mitään voi tehdä, kun haluaa itse “hoitaa” asioitaan. Nyt mietin etten tiedä edes mistä voisin kysyä neuvoa, kun ei käy missään vielä ainakaan. En tiedä, pattitilanne.

Tuleeko teille muille ikinä tunnetta ettei jaksa tätä häröilyä, haluaisi jo normaalia elämää? Yhdessä ryhmässä missä lueskelen kokemuksia, on paljon vanhempia jotka pyörineet näiden asioiden ympärillä vuosikymmeniö?. Minusta ei ainakaan ole mitään jäljellä, mikäli tätä jatkuu loputtomiin.

Saitko tyttären kiinni yolanda? Onko tytär löytänyt jotain uuttaa suuntaa lukion tilalle vai menikö iltalukioon?

Äitijokapysyyvierellä, miten te jaksatte?

Tirppana

Mä oon Tirppana kauhistellut samaa, jotkut elää vuosia ja jooa vuosikymmeniä katsoen oman lapsen päihteiden väärinkäyttöä. En tiedä myös miten itse jaksaisin. Hankala toi salikortti asia. Toisaalta kiva että sellaisen on hankkinut, joku harrastus olis mahtava. Mutta toisaalta vähän väärin että sä joudut maksamaan kun hän ei edes ilmeisesti käy siellä.

Täällä tyttö laittoi viestiä eilen kuuden aikaan illalla, että oli ollut päiväunia nukkumassa… Olivat istuneet iltaa su iltana ja valvoneen ystävänsä kanssa… (sunnuntaina oikeesti?)
Ja inhottavaa kiroilua perään kun kuulemma koko ajan ”stalkkaan”. Mua alkoi itseäni kiukuttaa omasta puolestani. Mä makselen tytön kaikki laskut, ja saan vaan haistatteluja osakseni. ? Tekisi oikeasti mieli sanoi etten maksa esim puhelinlaskua ennen kuin nään että ottaa vastuun elämästään. Eli joko alkaa käydä koulussa, tai hankkii sairaslomaa ottamalla yhteyttä johonkin lääkäriin.
Koulussa oli palaveri, jossa minäkin olin. Tyttö saa vielä jatkaa lukiossa. Otti nyt opon kanssa etäkursseja ensi jaksoon, ja muutaman kurssin. Pelottaa pystyykö hoitamaaan niitä. Keväällä katsovat sitten jatkaako lukiossa vai siirtyykö iltalukioon tai amikseen.
Eniten ärsyttää se, ettei hän tunnu ottavan todellista vastuuta mistään. Tyttö kai luulee, että kun täyttää 18, saa toimeentulotukea eikä tarvii edelleenkään ottaa vastuuta mistään. Luin ettei tt tukea saa ellei ole ilmoittanut te toimistoon jne eli eihän sitäkään rahaa saa noin vain. Iso pudotus tiedossa siis meillä kun 18 v tulee täyteen. Kun täytyykin alkaa ottaa vastuuta. Mä oon päättänyt että vaikka se vähän kylmää onkin, aion vaatia tytön täytettyä 18v, että alkaa itse maksamaan sitä puhelintaan ja kotivakuutustaan.
Juttelin puhelimessa myös lastensuojelun kanssa, koska halusin kuulla ulkopuolisen mielipiteen tytön tilanteesta. Tuosta ettei käy koulussa, valvoo yöt eikä ota vastuuta. Työntekijä oli sitä mieltä että mun pitäisi alkaa vastuuttaa enemmän tyttöä itse ottamaan vastuuta. Toisin sanoen hoitamaan raha asioitaan jne. Eli vähän siperia opettaa- tyyliin. Lastensuojelun työntekijä on menossa kahveille tytön kanssa, ja aikoo antaa yhteystietoja eri paikkoihin mistä voi apua pyytää.
Eli kova koulu on mullakin edessä, alkaa antaa tytön hoitaa omia asioitaan. (Apua) ?
Mä oon päättänyt myös etten enää koko aikaa muistuttele poli- yms käynneistä. Tytön pitää oppia itse. Ja yritän parhaani etten heti aamupäivästä JOKA päivä laita viestiä hänelle, ettei mun oma päivä mene joka päivä stressatessa miksei heti vastaa. Pakko koittaa nyt rajata vähän.

Heippa…

Tuo rajaaminen on hyvä päätös, kun ja jos pystyy pysymään siinä. Itsellä vaihtelee tämäkin. Meillä Yolanda sama tytöllä, että tuo vastuunkanto on olematonta. Kuinka paljon tekee adhd ja epävakaa, mutta pakkohan se on oppia. Meillä tytär maksoi vuokransa kesällä, kun sai kuntoutustukea, mutta nyt en ole varma saako enää mitään. Pyysi, että annan hänen hoitaa, mutta sunnuntain kunnon jälkeen epäilen hänen kykyään hoitaa näitä asioita. Yritän antaa nyt olla ja kyntää sitten vaikka maata, jospa se todellinen halu lähteä hoitoon sitten tulee. Näin ei kuitenkaan voi jatkua, kukaan ei elä elämäänsä. Kaikki vain hengittää ja on odotustilassa. Eikö tuo elämä tyttärenkään elämältä näytä.

Meillä samaa tuo valvominen, yöt valvotaan ja aamusta nukutaan. Rytmit aivan sekaisin, en ymmärrä.miten voi koskaan kuvitella menevänsä kouluun /töihin. Kyllä huoli on kova tytöstä, yritän silti olla murehtimatta ja ajatella ettei tyttärelle ole hyötyä jos äitikin masentuu.

Niin tytär pyysi, että maksan salikortin, kun hän ei sitä edes saa, koska ei luottotietoja. Olin eilen töissä, kun kysyi sitä ja en ehtinyt sen enempää sitä.pohtimaan. Tänään ei ole kuulunut mitään. Heti mietin, että.oliko pöhnässä kysyessään , kun yleensä ei silloin muista mitään, mitä puhelee. Puhelimen olen maksanut, koska haluan tyttären saavan soitettua asioitaan ja itselleen apua. Maksaisin mielelläni harrastuksenkin jos saisi päiviinsä rytmiä ja itseensä voimaa, on niin pieni ja voimaa ei lainkaan. Pelkään, että.kroppa antaa periksi ennenkuin järki voittaa. Valitettavasti en usko, että menee salille. Ensiksi täytyisi saada päätä tasapainoon.

Kiitos, että olette❤️

Tirppana

Mistä Tirppana sun tyttö saa rahaa vuokraan ja elämiseen?
Mä ymmärrän hyvin että maksat puhelinta tytölle. :heart:
Meillä tytölle tiktok ja muut niin tärkeitä, että uskon että maksaisi puh laskunsa, jos mä en enää maksaisi. Toimisiko se vähän vastuunoton harjoitteluna, en tiedä.
Tytöllä rytmit niin sekaisin että kun parin viikon päästä pitäisi palata kouluun, mitä siitä tulee…

Heippa Yolanda…

Toimeentulotuki on se mitä saa silloin, kun saa. Siinä on vain se, että.kaikki tilille tulevat rahat otetaan tuloina huomioon eli esim. Jos saa synttärinä lahjaksi rahaa tai siirrät ruokarahaa. Käsittänyt, että tilitapahtumia katsotaan myös taaksepäin. Meillä tämä ei oikein toimi. Tytär ei tällä hetkellä työkuntoinen, kukaan ei ota häntä töihin ennenkuin pää saadaan tasapainoon ja päihteet pois. Kuka sellaista työntekijää pitäisi, kun mielialat vaihtelee päivässä monta kertaa. Tein eilen huoli-ilmoituksen tyttärestä jos sosiaalitoimi voisi hänen kanssa ruveta kartoittamaan tilannetta. Tarvitsee niin monessa asiassa ohjausta ja neuvoa. Suurimpana tarvitsisi nyt saada sitä mielenterveyttä uudelleen hoitoon ja olisi hyvä jos pääsisi johonkin kuntoutukseen niin, että saisi kuntoutustukea.

Meillä myös tyttärelle puhelin todella tärkeä. Voi hyvinkin toimia teillä tuo?.

Meidän tapauksessa olen sitä mieltä, että niinkauan ollaan ohjattu eikä.olla maksettu laskuja. Ei mikään auta. Tarvitsee apua mielenterveyteen, en usko mitään tapahtuvan parempaan suuntaan ennenkuin elämä tasapainottuu ja riittää energiaa suunnitella elämää.

Toi vuorokausirytmi on kyllä kauheaa?.

Tirppana

Huoli-ilmoitus on hyvä idea! Toivotaan että sieltä ottavat yhteyttä tyttöön. Ja sultakin vierähtäisi vähän huolta pois kun joku muukin auttaisi tyttöä.

Heippa Yolanda Juu täytyy toivoa. Loppujen lopuksi koko elämä on yhtä toivomista. Mut mitä muutakaan voi. Jotenkin on koitettava saada tuota tyttöä seisomaan omilla jaloilla, vaikka olis mitä sairauksia. Jos yhtäkkiä vaikka onnettomuudessa kuolisi olisi tyttö todella avuton. Jotenkin ajattelee, että viranomainen parempi neuvoja, kun ei ole.niin lähellä.

Äitijokapysyyvierellä, kun jaksat kerrohan kuulumisia miten voitte.

Rauhallista torstai iltaa❤️

Tirppana

Hei,

Katsovat toimeentulotuessa edellisten 2kk tilitapahtumat. Yksin asuvalla huomioidaan heti jos tilille tullut 50€ enemmän rahaa kkssa. Työkkärirahaa ei nykyään enää saa jos ei hae kouluun/työpaikkoja mutta tt.tukea saa. Se on 555,11€/kkssa elämiseen (ruoka, vaatteet, pesuaineet…eli tosi vähän!)mutta sittenhän ne maksaa pakolliset; vuokra, vesi, sähkö, reseptilääkkeet.

Huoli-ilmoitus voi olla hyvä mutta voi mennä myös niin että sosiaalityöntekijä soittaa sille kenestä ilmoitus on tehty ja jos huolta herättänyt sanoo että kaikki on OK, niin asia jää siihen. Kun 18-vuotta täyttänyttä ei voi pakottaa mihinkään.

Mä en oikein tiedä mitä mulle kuuluu tai mitä meille kuuluu. Voimia kaikille. :heart:

Heippa Vangin vaimo…

Kiitos, kun kävit selventämässä toimeentulotuki asiaa?. .

Ilmeisesti teidän tilanne ei ainakaan parempaan suuntaan ole mennyt?. Kyllä tää on niin raskas taakka läheisillekkin. Tietää, että päihderiippuvuus on sairaus. Välillä sitä kuitenkaan ei jaksa ymmärtää vaan on ihan vihainen koko tilanteesta mihin päihteidenkäyttö koko perheen ajaa. Asuvat samassa tai eri asunnossa.

Voimia sinne.

Tirppana

Moikka.

Joo, onhan tämä iso suru itselle. Myös kaverin perheelle.

Meillä tytön kanssa käyty katkolla juttelemassa. Ruuhkaa on. Tyttö toivoi ennen joulua niin että pääsisi jouluksi kotiin.

Katsotaan miten käy. Meinasivat että voi mennä ensi vuodelle kun tulee paikkoja.
Toivotaan että tulisi joulukuun alussa, mutta samalla tiedän että se tarkoittaa että joku lähtenyt kesken tai ei tullutkaan.

Ainakin vielä tyttö on menossa. Kaveria ollaan muisteltu vähän. Aika paljon paettu TV ohjelmiin.
Mutta jokainen käsittelee tavallaan. Hyvä nyt ettei ole rauhoittavia ottanut enään.

Vielä ehtii tulla yksi tuki ennen katkoa että luultavasti vielä tulee yksi retkahdus niihin.

Hautajaiset jännittää miten pystyy surua käsittelemään. Siellä se varmasti iskee todellisemmin.

Mutta kaiken kaikkiaan aika rauhallinen tilanne. Yksin ei viitsitä tyttöä jättää kovin pitkäksi aikaa tällä hetkellä.
”Onneksi” olen ollut kipeänä itsekkin niin tullut levättyä kotona.

Palailen paremmin joku päivä. Tulin vain antamaan väliaikatietoja.

Juuri nyt kaikki ihan hyvin :heart:

Heippa.

Äitijokapysyyvierellä hienoa, että tytär edelleen samassa suunnitelmassa. Päivä kerrallaan sitten vaan eteenpäin. Hautajaiset todella varmasti ovat kova paikka, ei voi kuin kulkea vierellä ja toivoa voimia. Hyvä, että osui sinun sairastamisesi tähän kohtaan, saat olla tukena ja toivon ettet kovin sairas ole.

Täällä hiljaiseloa. En ole tottunut tähän ettei joka päivä puhelin soi, pelottaakin. Onko se hyvä vai huono? Olen päättänyt yrittää ajatella positiivisesti, että tämä irtiotto laittaisi tytärtä itseään toimimaan aktiivisesti ratkaistakseen omia ongelmia, hakemaan apua. Tietysti luotan siihen, että poikkis ilmoittaisi mikäli jotain hälyttävää olisi. Mitäs muille kuuluu?

Tirppana

Mahtavaa äitijokapysyy vierellä, että tyttösi on vielä lähdössä katkolle. Motivaatiota selvästi löytyy! Minkä ikäinen sun tyttö nyt olikaan?

Tirppana mä tiedän ton tunteen, kun ei tiedä onko hiljaisuus hyvä vai huono. Onneksi on se poikaystävä sun tytöllä!

Mun täytyy sanoa myös että luojalle kiitos näistä hyvistä poikaystävistä, nuorista miehenaluista.:heart: Mä sain tänä aamuna aikaisin puhelun mun tytön poikaystävältä (jota en ole edes tavannut vielä) että on huolissaan mun tytöstä. Että tyttö kirjoitellut itsetuhoisia juttuja aamuyöstä. Oli matkalla tytön kämpille. Mä soitin tytölle heti ja tyttö kertoi poltelleensa ja juoneensa yöllä liikaa. Oli siis jonkinlaiset ”överit” kyseessä ja saanut itsetuhoisia ajatuksia siinä sekavuudessa. ? Oli viillellyt taas, pitkästä aikaa. Googlettelun jälkeen löysin tiedon että alkoholi voimistaa kannabiksen vaikutusta ja voi nuorilla aiheuttaa impulsiivista ja itsetuhoista käytöstä. ?Poikaystävä laittoi viestiä sitten mulle tytön luota, että tytöllä kaikki hyvin, jää tytön kanssa.:heart:
Nään tytön myöhemmin tänään, niin pääsen juttelemaan asiasta lisää. Mutta täytyy sanoa että on tää raskasta, ihan hitsin raskasta. Elämä päihteitä käyttävän ja epävakaasta kärsivän tytön äitinä.?

Hei, nyt olisi katko varattu ensi kuulle. Sovittu aloituspäivä.

Vielä ainakin puhuu menevänsä. Tytöllä on tosi iso motivaatio mutta samalla tosi iso pelko.
Ei halua puhua että lopettaa koska pelkää sitä pettymystä jos ei pystykään siihen.

Mutta tämä on askel ja toivon että se toteutuu.

Nyt tyttö sekaisin. Kun katkolta tuli soitto niin lähti kaverille ja otti taas rauhoittavia.
Onneksi kotona niin voin katsoa että hengittää.

Kaikki auki, mutta pieni askel taas positiivisempaan suuntaan.

Se suru toki siellä myös, fyysisesti myös heikko kun ei ole hetkeen oikein syönyt mitään.
Hautajaiset ovat pian ja katkolta antoivat luvan että saan hakea tytön katkolta hautajaisiin ja viedä takaisin.

En tiedä miten vaikuttaa, haluaako enään takaisin kun näkee minut ja käy hautajaisissa.
Mutta ei voi mitään. Tällä pitää mennä eteenpäin.

Mietin myös että putsaanko tytön huoneen valmiiksi kun on hoidossa. Vain jätänkö kaikki niinkuin on.
Piikit yms odottamaan.
Tästä olisi kiva jutella yhdessä kun on pidemmän aikaa ollut. Että miten kannattaa toimia. Että olisi tukena muttei liikaa astuisi ihmisen omalle tontille.

Vaikeita asioita nämä.
Siksi kaipaisin sellaista päihdetukihenkilöä joka ymmärtäisi tytärtä, sairautta ja olisi vaikka itsekin se kokenut.

Mutta isossa kuvassa ihan jees täällä.

Tirppana tuo epätietoisuus on kamalaa.

Yolanda, itsetuhoisuus on kanssa ihan hirveetä. Alkaa pelkäämään.
Toivottavasti sun tyttö itsekkin pelästyi sitä.

Voi kun minäkin niin toivoisin raittiin poikaystävän tytölle.
Hänellä oli yksi tuossa alkuvuonna hetken. Mutta he eivät tehneet toisilleen hyvää. Poika onneksi meni hoitoon.

Rakkaus on kyllä voimakasta. Jos oikein rakastuu johonkin. Vetää terveeseen elämään.
Onhan se silti iso taakka terveelle.
Parempi olisi löytää se voima itsestään ja terveenä löytää puoliso.
Mutta kyllä, olisi ihanaa että olisi poikaystävä joka olisi raitis ja kiltti.

Heippa te kaikki.

Meillä tytär oli poikaystävän kanssa viikonlopun meillä selvinpäin. Olihan rytmi eri kuin meillä, yöt valvoi ja itapäivään nukkui, mutta meidän mittakaavassa ihana viikonloppu, silmät kirkkaat. Itse tiesi, että tytär turvassa ja ruokaa kaapissa, lämmin sänky. Itsestäänselvyyksiä, mutta ei kuitenkaan näiden vuosien aikana. Tytär sai kirjoitettua viestiä terveyskeskukseen ja selvisikin, että hänen kaikki historia oli hävinnyt matkan varrella paikkakunnan vaihdon myötä…argh. Vaikka minäkin pyysin sos.työntekijää ottamaan yhteyttä toisen kunnan sos. toimeen etukäteen ja näin lupasi tehdä ja ilmoitti niin myös tyttärelle. Suurin tietyti tässä mielialatyöryhmä minkä piti siirtyä myös, no eipä siirtynyt. Nyt lääkäri käy kannasta läpi psyk. asiakirjoja ja yrittää niistä kirjoittaa lähetettä…huoh.

Tuo on äitijokapysyyvierellä niin totta, suuri taakka terveelle osapuolelle. Olen sanonut poikaystävälle, että aina saa soittaa ja yksin ei tarvitse pärjätä, apua saa pyytää. En tiedä kuinka paljon päihteidenkäyttöä on, luulen ettei paljoakaan, koska ei rahaa. Suuremman haasteen tuo nyt epävakaa ja adhd. Tyttärestä näen, että arvostaa poikaystäväänsä ja heidän välillään on aitoa välittämistä. Mikä tärkeintä kohtelee tytärtä kauniisti, niinkuin ihmistä kuuluu. Yksi asia kerrallaan, tätä ei voi hoputtaa.

Äitijokapysyyvierellä, ehkä heitätte tyttären kanssa värkit yhdessä menemään ennen katkolle lähtöä? Tytär epäilee raitistumisen mahdollisuuksiaan, jospa sinä olisit vahvempi uskomaan siihen ja saisit luotua tyttäreenkin uskoa. Eikä tarvitsisi astua toisen reviirille. Saiko tytär katkaistua jo käytön?

Yolanda, tuo on kauheaa. Sitä saa aina pelätä, mitä tekee vaikkei tarkoittaisikaan. Meillä myös itsetuhoisuutta ollut aina päihteiden käytön aikana. Olen ajatellut että tuo epävakaa yhdistettynä päihteisiin tekee sen. Tyttären mielialat vaihtelee kyllä selvinkinpäin, mutta ei ainakaan tuo julki itsetuhoisuutta silloin. Näitkö tytärtä?

voimia kaikille.

Tirppana

Moikka.
Olen käynyt taas lukemassa mutten ole jaksanut kirjautua ja kirjoittaa.

Joskus sitä miettii että miten vapaata elämä olisikaan ilman lapsia. Elää vain itselle.

Samaan aikaan mietin että juuri minut on valittu äidiksi lapsilleni ja että minun huomaani on annettu tämä erityisherkkä naisenalku. Vaikka vielä tämän timantin päällä multaa niin se kauneus ei aina näy.
Jotenkin eilen havahduin siihen että saan olla ylpeä tytöstäni.
Hän oireilee tässä maailmassa mutta omistaa jotain herkkyyttä jota ei ihan jokaisesta löydy.

Muuten silleen suht kaaosta ? katko olisi ensi viikolla ja vielä menossa. Samalla on vetänyt noita rauhoittavia kaksin käsin ja oma persoona tipotiessään.
On kuin pahin teiniangsti olisi päällä.
Toivon koko sydämestäni että sinne katkolle menee.
Sinne oikeasti haluaa mutta ei rauhoittavis päissään.

Kaksi päivää tässä pitää löytää se rauha sisältä kun ilmapiiri ei varmasti ole mikään kovin kevyt tässä talossa ennen katkoa.
Käy varmasti kovaa taistelua päänsä sisällä.
Ei irrota kyllä helposti otettaan tuo addiktio.

Tirppana en murehtisi rytmejä yms. Jos muuten oli kunnossa.

Yolanda pidä silmät auki jos tuntuu että alkaa tulla rauhoittavien käytöstä.
Tunnekylmyyttö erityisesti.

Meilläkin rauhoittavissa itkee ja muuttaa ja kaikki on vastaan. Elämä yhtä draamaa. Luulee että muut luo sitä draamaa ympärille vaikka sen tekee itse.

Mutta toivottavasti teillä on kaikki hyvin.

Kuulostaa kyllä ihanalta Tirppana miten sun tyttö on mennyt eteenpäin :heart:

Saa ristiä kädet että omakin tytär sinne katkolle menee.

Mikä tilanne äiti joka pysyy vierellä, milloin teillä lähtö katkolle? Mä niiin toivon täällä että sun tyttö lähtisi❤️

Tirppana kuulostaa että teillä ehkä hieman paremmalla tolalla asiat just nyt? Että päihteet vähän vähentyneet.

Mä tapasin tytön sillon viime viikon episodin jälkeen. Tyttö oli juonut reilusti viiniä ystävänsä kanssa ja siihen päälle poltellut. Mun tytöllä on kerran aiemmin alkoholi ja humala aiheuttanut itsetuhoisuutta. Ei sovi alko hänelle ollenkaan. Eikä tietty mikään muukaan. Mut erityisesti alkoholi aiheuttaa impulsiivisuutta.
Tällä hetkellä mieliala tytöllä vähän huono, kaamos vaikuttaa häneen aina. Ei ole käynyt koulussa. Yhtä etäkurssia koittanut käydä, mä autan tehtävissä.

Hei, tytär meni katkolle :heart:

Ei tiedä kuinka kauan hän siellä on. Pitäisi olla 2-3 viikkoa.
Mutta iloitsen jo tästä että meni. Tiedän ettei ollut helppoa hänen kaltaiselle turvallisuushakuiselle ja erityisherkälle ihmiselle.

Tirppana, ei ollut järkeä ennen katkoa alkaa keskustella tavaroiden hävittämisestä. Koska pelko on ettei onnistu.
Ei siis lisätä yhtään painetta.

Olisi kiva jos olisi mahdollisuus keskusteluun jos tyttö jatkaa siellä loppuun ja menee hyvin että siinä voitaisiin käydä keskustelu.

Ja taas onko se yksi osa sitä paranemista että itse heittää menemään.
Toki se vaatii enemmän.

Mennään päivä kerrallaan.

Yolanda, miten sun tyttö reagoi, onko samaa mieltä ettei alkoholi sovi hänelle?

Alkoholi ei sovi myöskään omalle tytölle. Menee tosi sekaisin siitä. Ei erityisesti vahvempia saa ottaa. Sen jo on tiennytkin ja on juonut vain mietoja jos on juonut.

Nyt onneksi ennen katkoa jutteli että hänen pitää lopettaa kaikki myös alko ja kannabis.
Koska ne kaikki ruokkii addiktiota.

Tosi pitkälle olemme tulleet kun 2 vuotta sitten ensimmäisessä hoidossa jossa oli vain viikon ei ollut edes halukas luopumaan pilvestä.

Oma tytär haluaa olla kokemusasiantuntija kun itse parantuu.

Mukavaa joulun odotusta teille kaikille.

Mies juuri eilen sanoi minulle että kyllä hän ymmärtää etten ole oikein jaksanut töissä kuin pakolliset. On tämä sen verran voimia vievää homma olla toisen tukena ja kantaa sydämessä.

Ihanaa äitijokapysyy vierellä, niin iloinen teidän puolesta! Ensimmäinen tosi iso askel otettu! ?
Joo meillä tyttö onneksi kyllä myös tiedostaa ettei voi juoda vahvoja alkoholijuomia, ja oli pelästynyt sitä fiilistä mikä sillon tuli. Lupasi olla juomatta nyt kun mieliala muutenkin matala.

Heippa te…

Äitijiokapysyyvierellä, tyttäresi onnistui…upeaa. Jokaiselle löytyy oma tapa, miten minkäkin asian hoitaa, tärkeintä on löytää se oma esim. käyttövälineiden siivous ja toipujan tukeminen. Kyllä päihdesairaan/mielenterveydeltään sairaan ihmisen vieressä kulkeminen on raskasta ja tuiki tärkeää. Nyt on sinullakin aikaa kerätä voimia, kun tietää tyttären olevan turvassa.

Yolanda, varmasti tyttäresi pelästyi itsekin omaa reagointiaan alkoon ja pössyttelyyn. Onneksi mitään peruuttamatonta ei tapahtunut.

Tytär taas oli viikonlopun meillä poikaystävineen. Kaikki muut aineet ovat olleet pois kuvioista 3vk, kannabista kertoo käyttäneensä2-3 krt. Nyt uudesta kotikaupungista lääkäri oli soittanut viime viikolla ja lähete tehty mielialatyöryhmälle, kiireellisyys 8-30pv. Pieniä askelia siis eteenpäin. Sitten toivon, että saisi epävakaaseen lääkkeen injektiona, muistaakseni annetaan 3 vk:n välein. Lähinnä siksi, että tyttären ollut todella vaikea ottaa säännöllisesti lääkettä ja malttaa odottaa sen vaikutusta, yksikin haittavaikutus ja lopettaa helposti ja toteaa ettei toimi hänellä. Se on kuitenkin lääkärin ja tyttären välinen asia, miten parhaaksi näkevät. Nyt tiedossa myös uusi sosiaalityöntekijä tai hänen nimi, mutta vain kerran viikossa soittoaika. No, mutta selvitetty sekin ja ehkä ensi viikolla edistyy. Yritän keskittyä hetkeen, nyt kaikki hyvin.

Kaikilla siis nyt rauhallista, toivon sydämestä niin jatkuvan :slight_smile: . Täällä ollaan hyvinä, mutta myös huonoina hetkinä.

Tirppana.