Hei. Pakko oli vastata tähän viestiin. Olen viime kesänä kirjoitellut tänne ensimmäisen kerran, meillä myös tytär 18, joka jäi vuosi sitten kiinni kannabiksen ja bentsojen käytöstä. Tilanne tuli yllätyksenä meille. Hyvät ystävät olivatkin hiljaa vaihtuneet vähemmän hyviin, ahditukseen ja adhd:hen löydetty paremmat lääkkeet. Tytär oli kiinni jäädessä vielä muutaman kuukauden 17 ja haimme apua kaikkialta.
18-vuotta, kun tuli täyteen, aukesi uusi maailma ja mahdollisuudet jossa meidän vanhempien sana hyvällä eikä pahalla auttanut. Lopulta tyttären oli muutettava pois, koska koko muu perhe eli varpailla eikä yhteiset säännöt lainkaan toimineet. Pelkäsimme, että menetämme tyttären, kun välit oikein tulehtuisivat. Koko syksyn käyttö jatkui, maksoimme laskuja, saimme lupauksia käytön lopetuksesta, tuli kämppiksiä, kämppikset lähti. Koulu paikka menetettiin, kun sinne ei päästy aamuisin. Kirjoitin tänne, soitin irti huumeista ry:n puhelimeen, ehyt päihdeneuvontaan kirjoitin, kirjoitin entiselle käyttäjälle, kävin mielenterveys ja päihdeyksikössä puhumassa. Ollut tyttären kanssa A-klinikalla, nuorisopsykiatrisella poliklinikalla. Kaikki antoivat ohjeen olla mahdollistamatta käyttöä, olla maksamatta laskuja antamatta rahaa. Ei muuten ole helppoa, vielä meidän ansiosta luottotiedot tallella. Mikäli käyttö jatkuisi, luottotiedot menevät 100% varmuudella.
Nyt tytär itse lopettanut kuukausi sitten käytön ja pieni toive olemassa, voisiko tämä olla uusi alku? Tiedän silti tilanteen olevan edelleen veitsenterällä. Mitä tapahtuu, kun joku vastoinkäyminen tai ahdistava tilanne tulee eteen, miten ratkaisee tilanteen. Käyttäjä ystäviin ei ole halunnut katkaista välejä, koska kokee heidät kuitenkin ystävikseen. Olen sanonut, että riski alkaa käyttää uudelleen on suuri, jos edelleen pyörii saman porukan kanssa. Normaalin elämän aloittaminenkin hankalaa, koska näiden ystävien kanssa elämä on yöllä, nukutaan päivät ja valvotaan yöt. Huoli on musertava, vaikka juuri nyt on hyvä hetki, en usko, että tämä oli tässä. Murehdin kuinka syvälle ajautuu, menettää luottotiedot. Heti, kun on hetki hiljaista oma olo tulee levottomaksi.
Ei se näin pitänyt mennä. Kuvittelin lasten ollessa pieniä, kun kaikki oli hyvin ettei nämä asiat koskaan koskisi meitä, mutta niin vain koskee. Tytärtä on rakastettu, kannustettu, pidetty rajoja ja tutustuttu ystäviin ja heidän vanhempiin ja tässä ollaan. Uskon, että sinäkin olet tehnyt parhaasi joskus asiat silti ajautuvat tähän. Nyt vaan mietin millaisia yli-ihmisiä käyttäjien läheiset ovat tämän kaiken pelon keskellä. Tiedän, että monella asiat paljon pahemmin kuin meillä. Välit ovat nyt hyvät. Surullinen vain olen miksi rakkaan tyttäreni aikuisuuden alku on näin vaikea ja onko tämä kuitenkin vasta alkusoittoa.
Toivottavasti teidän viikonloppu meni hyvin ja sait luottamusta tulevaan.
Tirppana