Oman nuoren käytön huomaaminen

Aivan ihanaa Tirppana ?

Samalla olen vähän kateellinen ?
Mutta oikeasti iloitsen teidän puolesta.

Oikeasti tuo miten sun tyttö on ollut ilman ja hoitanut asiat on upeaa. Ilman katkoa on katkaissut päihteet ja selvittänyt asioitaan.

Ei meillä olla tossa vaiheessa. Varmasti toki vaikuttaa että on kotona niin ei ole pakkoa.

Onneksi se on oma päätös että vuoden lopussa menee hoitoon jos ei ole saanut katkaistua ennen.
Mutta kylläkin kovasti kannustan ja selvitän puolesta.
Sanontakin että suurin osa tulee minnesotahoitoon ”pakotettuna” ja kehoitetaan hoitamaan maksusitoumus etukäteen kuntoon niin että kun addikti näyttää vihreää valoa voi lähteä heti.

Mutta tytön kaveri kävi myös Villa Hockeyn ja on ollut yli vuoden kuivilla.
Se meni katkon kautta ja joutu odottelee paikkaa vielä muutaman viikon sen jälkeen.
( itsestä nää väliajan missä odotellaan on hurjia. Miksi altistaa toinen riskille retkahdukseen )

Onneksi sun tytöllä on poikaystävä ja kunnollinen.
Sitä olen myös toivonut meille. Miettinyt vain että kuka selvä haluaa seurustella käyttäjän kanssa.
Onneksi sun tytär on löytänyt tälläisen helmen.

Tulipa vähän purettua sydäntä mutta siis aivan mahtavaa Tirppana :heart:
Käy kertomassa meille kuulumisia tytön matkasta.

Heiiii niin iloinen oon Tirppana teijän puolesta! Kuulostaa aivan mahtavan hyvältä❤️ Tuli tosi hyvä mieli sun puolesta.

Ja äiti joka pysyy vierellä mahtavaa että sun tyttö pystyi ne rauhoittavat nyt itse jättämään pois. Paljon hyvää teilläkin siellä. Voimia voimia ja kaikki on mahdollista! Sun tytöllä myös halu siellä takana toipua. :heart:

Meillä oli se palaveri, ja se oli luultavasti viimeinen lasu palaveri. Tyttö sanoi että ei tarvitse lastensuojelun tukea vaan psyk poli riittää. Lastensuojelu kysyi mun mielipidettä ja mun toiveesta lasu asiakkuus jatkuu kunnes tyttö täyttää 18. Asiakkuus on auki ”taustatukena” mua varten, jos jotain pahaa tapahtuu tai tilanne menee huonoksi. Nyt tytön toimintakyky on melko hyvä, vaikka kannabista käyttääkin. Koulussa on mukana, käy psyk polilla, pitää kodistaan huolta jne. Mieliala myös ollut hyvä, ja psyk sh sanoi että tyttö selvästi parempivointinen kuin talvella. Lasu asiakkuus siis jatkuu, mutta tytön ei tarvitse heitä tavata ellei itse halua.
Just nyt kaikki hyvin siis täälläkin. :heart:

Heippa kaikki.

Yolanda kiva kuulla teistä❤️. Pidän kaikki sormet ja varpaat pystyssä, että teidän päihteily ei pahenisi ja kannabiskin jäisi vähitellen pois. Viisasta pitää lastensuojelu siellä takaporttina kuitenkin.

Äitijokapysyyvierellä, kiitos. Asiat on edenneet vauhdilla ja tytärtä jännittää kovasti miten pystyy olemaan ja silti tiedostaen, että olisi pakko olla se aika siellä.

Uskon, että teilläkin asiat etenee, tuo ajatus vuodenvaihteessa hyvä. Kuten meillä koulunaloitus. Sitten, kun näkee ettei pysty lopettamaan itse, ymmärtää tarpeen. Meillä varmasti nopeutti, kun ei asunut kotona ja tuo elämä on aika ankeaa, vaikka ruokaa jne. Toki ostettiinkin.

Tyttärelläsi on hyvä äiti❤️. Tiedän todella tunteen, että on onnellinen toisen puolesta vaikka vähän kateellinen. Tämä tunnehan tulee terveenkin lapsen kohdalla. Jonkun lapsi valmistuu ja jatkaa elämäänsä ja meillä päihteisiin ja sekoiltiin.silloinkin olin onnellinen toisen puolesta samalla vähän kateellinen.

Kirjoitellaan kaikki kuulumisia, ihana kuulla teistä❤️

Tirppana

Juu, noinhan se Tirppana on. Kyllä se kateuden tunne vähän tähän sairauden ympärille kuuluu.
Sellainen terve kateus.

On kyllä hienoa että kaikilla meillä on nyt aika hyvä hetki. Toivottavasti kaikilla on tie vain parempaan.
Meillä tyttö on täysin asennoitunut hoitoon menoon. Ei usko että pääsee irti ja saa motivaatiota. Ei taida uskalla uskoa. Ei pysty näkemään että voittaisi sairauden.
Väitän että on mennyt jo tosi paljon eteenpäin.

Suunnittelimme myös talven matkoja kun tapana on mennä alkuvuodesta lämpimään. Tyttö sanoi että olisi kiva jos menisimme pian sen jälkeen kun tulee hoidosta. Hetken aikaa haluaa olla kotona kissojensa kanssa.
Puhuimme että voitaisiin yrittää mennä myös pidemmäksi aikaa ja ottaa kissat mukaan. Meinasi että jos pääsee eroon niin varmaan haluaisikin pidemmäksi aikaa. Mutta jos ei pääse niin ei haluaisi olla viikkoa pidempään.

Eli vähän joudutaan jättämään suunnitelmia auki ja katsoa kuinka käy.

Seuraava askel on nyt se maksusitoamuksen hakeminen. Meillä on ihan terveyskeskuslääkärin kanssa tapaaminen. Mietein voisiko sitä kautta kysellä. Tai sitten soitella Katkoon ja kysellä lisää.

Mutta rauhallista eloa täällä. Subua menee silleen rauhallisesti. Aika vetämätön tyttö, mutta usein kun pimenee illat niin mieli menee vähän alaspäin. Muuten ihan tyytyväinen. Tietää että asiat hyvin vain meidän vanhempien takia.
Onneksi viimekertainen sekoilu rauhoittavien kanssa niin sanoi että tuli mitta täyteen niitä. Toivottavasti nyt kokonaan.

Mutta fakta on se että pitää päästä irti kaikesta. Kun kerran on addiktiosairaus niin se nujerretaan vain irtisanoutumalla kaikesta. Päivä kerrallaan.

Toivottavasti siellä kaikki teillä vielä hyvin ja te äidit ketkä ette tänne kirjoittele niin iso hali teille myös. En toivoisi tätä kohtaloa kenellekkään.

Heippa äitijokapysyyvierellä, Yolanda ja kaikki muut.

Toiveikkaat ja raskaat 5pv takana. Puhtaat seulat neljä päivää putkeen ja tänään saatoin tyttäreni kuntoutukseen. Iso työ edessä, paljon menneitä asioita kohdattavana ja käsiteltävänä, sairaus hyväksyttävänä ja muutokset tehtävänä. Me emme voi muutakuin rakastaa ehdoitta ja toivoa voimaa tyttärelle. Nyt kaikki on tehty mitä tehtävissä on. Itsellä voimat valahti nolliin, kun pääsin ovesta kotiin sisälle. Olen onnellinen just nyt.

Mitä muille kuuluu? Kaikille voimaa tämän kamalan sairauden kanssa eläville❤️

Tirppana

Tosi mahtavaa Tirppana, ihana kuulla❤️ Täällä mulla kaikki sormet pystyssä teidän puolesta! Iso askel teillä jo otettu että sinne lähti❤️ Ootko saanut viestiä miten on mennyt ekat päivät?

Täällä tytöllä kaikki samalla tavalla kuin ennen. Vähän ollut tytöllä aamuisin taas vaikea nousta ylös, ja ollut viikon pois koulusta. Tänään tuli wilmaan viesti opelta, että joutuvat kohta miettimään jatkotoimenpiteitä sillä näyttää siltä että tytön opinnot ei etene tarpeeksi. ? Tyttö soitti mulle töihin hätääntyneenä että hän on pilannut kaiken.
Tyttö ei oo ihan täysin opiskelukykyinen. Mutta epävakaan perusteella ei tuu saamaan mitään sairaslomatodistusta, en usko. Mulla epäilys että ADHD saattaa olla tytöllä myös. Mutta seuloja pitäisi alkaa antaa jos haluaa että tutkitaan ja lääkitään. Ja tyttö ei halua antaa. Turhauttavaa katsoa kun oma lapsi kiertää vaan kehää eikä ota eikä saa apua. Suututtaa myös ja tekis mieli huutaa että nyt tyttö järki käteen. Voimaton olo. :cry:

Heippa…

Yolanda, minusta sairaslomaa on kovin vaikea saada. Kai ajatuksena ettei hyvä jäädä kotiin, saattaa pahentaa tilannetta. Tunnistan tuon tunteen, kun ei kuitenkaan ihan koulukuntoinenkaan. Tuohon aukkoon tytär silloin aikoja sitten tippui, ei pysynyt koulun tahdissa, ei sairaskaan. Mihin silloin kuuluu?? Jos tyttäresi tippuisi pois, voisiko nuottivalmennus toimia? Se tarkoitettu minusta juuri tuohon, kun on riski tippua pois kelkasta tai jos on jo tippunut. Teillä jos ei päihdeongelma hirmuisen aktiivinen niin voisi toimia. Meillähän tytär oli siinä, mutta ei siitä ollut apua tietenkään, koska päihteet oli niin päällä kokoajan. Meillähän siis myös tuo adhd, mutta ei saa siihen lääkitystä ennenkuin seulat siviilissä negoja2-3kk ja silloinkaan ei sitä amfetamiinipohjsists. Aika samoilla mennään rteidän tyttären kanssa. Toivottavasti asiat lähtee parempaan koulun suhteen :heart:.

Tuolla kuntoutuspaikassa ei saa pitää puhelinta lainkaan, saavat soittaa 2x viikossa 10min. kerrallaan. Tämä on tyttärelle kova paikka. Perustelevat sitä sillä, että puhelimeen upotaan niin kovin helposti ja siviilistä voi tulla kurjiakin viestejä. Kela asioita jne. saa hoitaa. Tänään oli soittopäivä ja tytär soitti poikaystävälleen. Kuulemma tutustunut jo ihmisiin, ahdistaa, mutta pärjäilee. Sunnuntaina seuraavan kerran soitto. Palaillaan taas kuulumisten kera, halaukset kaikille.

Tirppqnq

Jee Tirppana. Mahtava juttu.
Uskon että tulee väsymys kun on jännittänyt että hoitoon meno onnistuu.

Uskon että saa siellä apua ja uusia ystäviä.
On kyllä huikea juttu että meni hoitoon ja vielä 2kk ajan.
Tän jälkeen varmasti helmpompaa hoitaa myös muita mielenterveyden häiriöitä.

Näistä kun ei tiedä kuinka paljon oikeasti niit on ja kuinka paljon päihteet vaikuttaa.

Meillä just tytön kanssa puhuttu siitä kuinka paljon ne päihteet on vaikuttanut ihan kaikkeen.
Se kannabis toi mukanaan paljon huonoa, jaksamattomuutta, saamattomuutta.
Kun oikeasti on elävä ja aikaansaava.
Meillä oli silloin kannabiksen polttelun ja rauhoittavien käytän aikana kaikenlaisia pelkotiloja, dissosisaatio oireita. Tosi heikossa kunnossa.
Ne kaikki katosi kun lopetti ne.

Mietin että onko oikeasti edes ADHD. Uskon että on erityisherkkä kyllä. Mutta en tiedä onko tuo ADHD piirteet vain päihteiden aikaansaamaa.

Yolanda, miten sun tyttö suhtautuu päihteisiin? Miten puhuu kannabiksesta? Onko se luonnontuote, ei niin paha kuin alkoholi yms.
Vai onko se huume?
Se paljastaa paljon.

Voi olla että tyttösi ei kanna addiktiogeeniä ja ei samalla tavalla kuse elämäänsä. Tytöllä yksi kaveri joka ei ole samalla tavalla addiktiivinen mutta jäänyt kyllä kannabikseen täysin koukkuun. Muita huumeita voi kokeilla silloin tällöin, mutta ne ei jää päälle.
Hän pystyy hoitamaan työt yms.

Mutta oma tyttö on addikti niin hän ei voi kokeilla mitään ilman että jää päälle.
Hän ei pysty irrottautumaan vaikka haluaisi. Vaan se on kovaa taistelua.
Jatkuvaa taistelua pään sisällä.

Mietin jos sun tyttö soittaa että pilannut kaiken mutta ei halua seuloja.
Niin jotenkin saada hänet näkemään että syntymässä riippuvuus jos ei nyt katkaise.
Että otetaan ne seulat. Jos ei halua merkintöjä niin odottakaa sen aikaa että poistunut elimistöstä.

Miten sun tyttö näkee tilanteen. Onko ongelmaa päihteen kanssa?
Jos ei niin voisiko olla ilman ja hommata puhtaat seulat.
Jos on ongelma, niin ottaisiko apua vastaan ettei mene pahemmaksi.

Mutta juu, vaikeita juttuja. Huomannut että aikuistuminen tehnyt hyvää myös ongelman myöntämisessä.

Kiitos teille hyvistä pohdinnoista! Pitää tutustua tohon Nuottivalmennukseen. Jos tulee eteen se että lentää pois lukiosta. Lukio kuulemma ohjaa sitten iltalukioon/aikuislukioon, jos alkaa näyttää siltä että tavalliset lukio-opinnot venyy. Eilen sain tytön patistettua aamulla kokeen tekemään koululle, tänä aamuna ei sitten edes vastannut puhelimeen eli nukkuu. :neutral_face:
Oon väsynyt tähän. Harmittaa että joudun soittelemaan ja herättämään kohta täysi-ikäistä nuorta, että menisi kouluun. Jo ties monennettako vuotta. Huoh. Tyttö kun vaan saa raahauduttua kouluun, saa siellä kokeista ysejä ja pärjää loistavasti. On fiksu ja taitava kaikessa. Mutta sitten on noi aaamut, kun ei vaan pääse liikkeelle.
Tosiaan Tirppana näitä nuoria jotka on tippuneet samaan kuiluun, on Suomessa paljon. :cry: Kuka ottaa heistä kopin. :frowning:

Äiti joka pysyy vierellä: tyttö poltellut kannabista jo kolme vuotta. Ylikin. Kokeillut ksalolia kertomansa mukaan kerran, ei tykännyt. Kannabikseen suhtautuu niin että se ei ole paha eikä kova huume. Juuri tuota luonnontuote- ajattelua. Myöntää että hänellä kannabis on aiheuttanut psyykkistä riippuvuutta ja väsymystä. Mutta ei ole valmis/ kykenevä lopettamaan, tai ottamaan apua vastaan. Sanoo ettei pysty olemaan ilman kannabista kahta kuukautta.
Tuntuu että Oon jo hävinnyt taistelun tän kannabiksen suhteen. En jaksa enää paasata siitä. Tällä hetkellä yritän vaan pitää avoimet välit tyttöön, toivoa ettei sekaannu vahvempiin. Tällä hetkellä näyttää siltä että tytön riippuvuus kohdistuu ainoastaan kannabikseen. Psyk Polin työntekijä sanoi mulle että mun tytöllä on ”harvinaisen hyvä toimintakyky verrattuna moniin muihin kannabiksen polttelijoihin”. Tiedän että tilanne voi muuttua koska vaan. Toivon ja haluan uskoa että kun ikää tulee lisää, oma halu kannabiksen lopettamiseen tulisi. Mun on pakko koittaa pitää toivoa yllä. Saisi terapiaa ja elämän kuntoon. Mutta siihen tarvitaan hänen oma halu ja panostus. Tällä hetkellä ei halua antaa seuloja, kokee että kannabis ei ole paha vaan suomi on huono maa kun ei saa terapiaa jos polttelee. Eli omaa halua ei ole tarpeeksi. :neutral_face:

Heippa vertaiset.

Niin siinä sitten kävi, että tytär kirjautui eilen ulos kuntoutuksesta. ?.

Pois kotoa oli liikaa, kuten arvelinkin. Suurin osa porukasta oli ollut tosi mukavia, mutta muutama kuntoutuja oli jotenkin heidän “vapaalla” , kun ei ollut ohjaajia, puhunut ihannoiden käyttämisestä ja eri aineiden vaikutuksista. Tytär sanoi ettei ole koskaan niin paljon miettinyt aineita, kun siellä. Onko yleistä alussa, en tiedä.

Tottakai olen pettynyt niin toivoin avun löytyvän tästä. Putosimme taas rähmälleen. Silti oli taas nopeasti koottava itsensä ja mietittävä mitä sanoisimme tyttärelle. Kerroin ettei väliä mnkä polun valitsee raitistuakseen, kunhan yrittää etsiä omaansa. Huomenna aikeissa soittaa a-klinikalle ja pyytää jatkoa avokuntoutuksena sekä seuloina. On taas poikaystävän luona toisessa kaupungissa. Pelottaa…todella.

Jos nyt retkahtaa, en tiedä mitä tapahtuu. Paras ystävä on huonossa kunnossa, ottanut eilen bentsoja, opioideja ja Alkoa sekaisin. Tytär pelkää hänen henkensä puolesta, syystäkin. Silti hänen itsensä tarvitsisi katkaista välit, jotta mitään mahdollisuutta pysyä raittiina. Poikaystävän luona kaikki ok, mutta ei hän aina siellä ole. Pelottaa kaikki, ihan kaikki. Miten tätä elämää jaksaa, loppuuko tämä piina koskaan. Silti, kuten yolanda sanoi on pakko toivoa, on vaan pakko, ilman sitä ei ole mitään.

Te olette❤️.

Tirppana

Voi hitsi Tirppana.? Halaus. ?
Mä uskon että sua pelottaa. Iso onni on toi poikaystävä joka ei käytä. Ja muista et kaikki vie eteenpäin. Myös kesken jääneet kuntoutukset.

Ihan ensiksi Tirppana iso hali <3
Uskon että on varmasti sellainen tyrmätty olo kun tämän piti olla se vastaus. Mutta juuri hyvä noin että löydä se oma tapa ja ota kaikki apu vastaan. Todella hyvä juttu tuo poikaystävä.
Se on harmi että tytön hyvä kaveri käyttää. Vaikka on huolissaan niin voi myös helposti vetää alas mukanaan. Hyvä jos pysyisi poikaystävällään.

Onpa kyllä harmi juttu. Mielelläni kuulisin tytön ajatuksia paremmin. Miksi lähti pois? Minkälaisia ajatuksia ja tuntemuksia nousi siellä.
Varmasti jokainen askel on eteenpäin.
Tosi hyvä että uskaltaa olla rehellinen sinulle.

Yolanda, kiitos kun vastasit. Minulta oli mennyt ohi teidän tytön tilanne. Että on jo niin pitkään poltellut ja että on jatkuvaa. Todella ihme juttu ettei lastensuojelu ollut halukas tekemään mitään vaikka ala-ikäiselle on huumeriippuvuus. Todella outoa, kun siinä iässä voisi vielä puuttua.
Aivan mahtava asia ettei tyttösi tykännyt rauhoittavista. Ne on niin hirveitä.

On meillä kaikilla vain hyvin asiat että jokaisella hyvä suhde tyttäreeseen, vaikka tämä kamala sairaus on läsnä.

Huomenna on meidän tytöllä raha päivä. Katsotaan kuinka käy. Ostaako vain subua ja nuuskaa vai lähteekö käsistä taas.
On ollut nyt kipeänä, mutta se voi olla vain vieroitusoireitakin.

Emme ole vielä tehneet mitään maksusitomuksen eteen. Tyttö varmaan venyttää kun ei tietnkään hoitoon halua vaikka on sinne päättänyt mennä. Katsotaan miten se tilanne etenee.

Kiva kun olette. Paljon juttelen miehelle teistä ja tytölle Tirppanan tytöstä välillä =)

Huomenet.

Uusi viikko alussa. Tytär kertoi ettei vaikeaa ollut se ettei saanut olla puhelimella, ryhmät oli hyviä ja niistä jo jäänyt ajatuksia omaan päähän, vaikka aika olikin lyhyt. Se minkä sanoi heti oli se kuormittavuus, kun siellä puhuttiin päihteistä kaiken aikaa. Ei niinkään se kuntoutus ja siellä päihteistä puhuminen vaan se, vapaa-ajalla tapahtuva puhuminen jossa juuri se ihannointi päihteitä kohtaan. Tytär kertoi, että toinen näistä ihannoitsijoista oli ollut jo 2kk ja ihmetteli miksi, kun selkeästi puheista kuulsi halu käyttää. Osa porukasta oli tosi motivoituneita ja muutaman kanssa aikoivat pitää yhteyttä, mikäli tytär pysyy raittiina.

Eilen romahdimme tyttären kanssa molemmat. Tytär kertoi kyllästyneensä puhumaan kaikkien kanssa vain päihteistä ja olemaan vain päihteidenkäyttäjä. Minä kerroin olevani aivan yhtä kyllästynyt puhumaan asiasta ja olemaan päihteidenkäyttäjänäiti. Tyttäreni äiti haluan olla tottakai, muta niin kyllästynyt tähän, ettäpäihteet määrittää jo omaakin elämääni. Puhuimme välillämme olevasta symbioosista, kuinka aina olemme olleet tiivis kaksikko jossa toisen tunteet tuntuu omina. Tämä on pitkän ajan tuotos, kun jo pienenä olemme aloittaneet avun hakemisen.

Tiedän ettemme ole tehneet tyttärelle mitään mikä aiheuttaisi päihteidenkäytön, tyttärellä ollut hyvä lapsuus. Se mitä tyttärelle sanoin, että olen välillä pohtinut olenko tiedostamattani yrittänyt mahduttaa tytärtä muottiin, johon ei kerta kaikkiaan sovi. Tytär ei ole koskaan halunnut pienenä käyttää mekkoja, halunnut laittaa hiuksia vaan olla vähän poikatyttö. Nyt tosin tykkää meikata :smiley: . Kertoi tehneensä itse samaa, halunnut olla kuin muut ja silti tietäen ettei ole. Kaikkihan on omia yksilöitä. Totesimme olevamme läheisriippuvaisia toisistamme. Tytär tarvitsee minun hyväksyntäni, vaikka aina tekee oman mielensä mukaan. luottaa, että tiukassa paikassa minä pelastan. Ei tarvitse luottaa itseensä, kun voi luottaa äitiin. Minulla taas kaikki hyvin, kun tyttärellä kaikki hyvin. Mikäli kuulen ettei tyttärellä kaikki hyvin, alkaa pääni työskentelemään välittömästi ratkaistaakseen tilanteen. Aineita käyttäessä pohdin mikä nyt käytön aiheutti ja miten saa loppumaan. Eilen sain itseni kiinni kertomasta tyttärelle mitä tulisi sanoa a-klinikalle, että haluaa avokuntoutukseen. Nielaisin loput sanat ja sanoin tyttäreni itse parhaiten tietävän mitä sanoa, hän on verbaalisesti lahjakas. Totesimme ettemme voi jatkaa näin, meidän täytyy irrottautua toisistamme. Näin jatkaen meille käy huonosti, jotain täytyy muuttaa.

Sovimme, että hetken aikaa soitamme kerran viikossa tai tulevat poikaystävän kanssa syömään. Tytär hoitaa nyt itse asioitaan ja alkaa hakemaan päiviinsä sisältöä. Tietää itse ettei voi luvata edes itselleen mitään, yrittää päivän kerrallaan pysyä raittiina. Sen hän teki selväksi ettei kukaan muu voi tätä hänen puolestaan tehdä. Se on joko hän tai ei kukaan.

Yolanda minusta lastensuojelun todella kuuluisi puuttua kannabiksen käyttöön, outoa ettei näin ole. Olen samaa mieltä, että on harvinaista ettei kannabis ole passivoinut, tosin nuo aamut saattaa juuri siitä syystä olla vielä hankalampia. Hienoa ettei pössyttely ole vaikuttanut arvosanoihin. Onko tyttärelläsi suunnitelmia tulevaisuuteen, mihin haluaisi lukion jälkeen?

Äitijokapysyyvierellä, tyttäreni kertoi, että kuntoutuspaikassa olivat puhuneet hallituksen suunnitelmista ja miten ne lyhentäisivät heidän jaksojaan jopa niin ettei saisi kuin 30pv maksusitoumuksen, joka on aivan liian lyhyt aika tällaiseen sairauteen. Mikäli siis tyttäresi kuntoukseen haluaa kannattaa rattaat laittaa pyörimään, jotta saisi vielä pidemmän ajan. Meillä myös asumistuki tulee tänään ja pelottaa vähän, että pysyy hallussa.

Toivottavasti sepityksistäni saitte kiinni, oma pää just nyt sekaisin. Tällä hetkellä edelleen kaikki hyvin.

Halauksin, Tirppana.

Tirppana avokuntoutus kuulostaa hyvältä idealta, on hyvä että tapoja on monia. Kamalaa että siellä kuntoutuksessa ei kaikki olleet motivoituneita. :cry: Kuulostaa tosi hyvältä teijän suunnitelma, mä tunnistan myös itseni tosta että koitan ratkoa ja löytää kaikkiin tytön ongelmiin sen ratkaisun.

Kiitos teijän pohdinnoista lastensuojelun suhteen. Mitä teijän mielestä lastensuojelun pitäisi tehdä tytön kanssa?
Mä itse tajusin, että heillä ei yksinkertaisesti ole kannabista poltteleville nuorille, siis niille jotka eivät ajaudu vaarallisiin tilanteisiin ja säilyttävät toimintakykynsä jotenkuten, tarjota mitään. Mitään muuta kuin keskustelut sos tt kanssa tai sijoituksen johonkin laitokseen. Ovat sitä mieltä että tytön kohdalla mahdolliset riskit sijoittamisen suhteet ovat suuremmat kuin hyödyt.
Ja mä oon tällä hetkellä samaa mieltä. En toivo sijoittamista. Ehkä sitten jos ilmenisi merkkejä kovempien huumeiden käytöstä tai tytön toimintakyky heikkenisi pahasti/ olisi vaaraksi itselleen, mitä ei ole ollut.
Lastensuojelu on myös sitä mieltä että koska tytöllä hoitokontakti psykalla, ei tytön tarvitse erikseen tavata sos työntekijää. Ettei ole kahta eri paikkaa missä ravaisi.

Tirppanalta vielä kysyisin että miten teidän tyttö tulee rahallisesti toimeen? Jos meillä sama edessä ettei opinnot suju ja jää joksikin aikaa vaille työtä/opiskelupaikkaa?

Heippa taas…

Tuokin on kyllä totta ettei sijoitus tilannetta paranna, varsinkaan niin lähellä täysi-ikäisyyttä. Vaikka onkin paikkoja joissa ei päihteitä, mutta varmasti joutuisi sellaiseen missä muitakin ja saattaisi tulla ehdotuksia kovenpiinkin aineisiin. Teillä, kun ei mitään käytöshäiriötä, agressiivisuutta jne.

Jotenkin vaan kaipaisi lastensuojelulta tiukempaa otetta, nythän antavat tyttärellesi kuvan, että on ok käyttää kannabista, kunhan toimintakyky säilyy edes näin. Pakolliset seulat oli meidän tyttärellä sen 2kk, kun jäi kiinni ennen 18v. Synttäreitä. Se kyllä toimi, mutta valitettavasti lähti lapasesta, kun täytti 18. Ja lastensuojelu loppuu tosiaan sinä päivänä, kun täyttää 18. Aikuistumisen täytyy tapahtua vuorokaudessa. Tuo on paras, että teet niinkuin itsestä tuntuu parhaalta, sinä tunnet tytön ja vaikkei ongelmatonta vaihtoehtoa olisikaan ongelmien minimointi tärkeää. Tytär ollut välillä kuntoutustuella, mut just nyt sitten toimeentulotuella. Siinä vaan täytyy olla tarkka ettei tule mitään rahaa tilille esim. Kavereilta. Tiedä sitten jos hallituksen kaavailemat leikkaukset tulee mitä tehdään. Upeaahan olisi jos vain olisi tsemppauksesta kiinni ja lähtisi kouluun ja töihin. Vielä ei valitettavasti olla niin pitkällä, kukaan ei ota töihin ihmistä jonka toimintakyky ei kohdallaan. Hyvällä alulla ollaan, mutta ei niin pitkällä.

Tirppana

Niin Tirppana seuloista joskus kyselin. Mutta tyttö ei ole kieltänyt kannabiksen käyttöään, se on jo kaikkien tiedossa. Tyttö ei ole halukas itse lopettamaan kannabista. Seulat eivät muuttaisi tässä mitään. Noin mulle asia selitettiin. Ja tottahan se on. Seulat ei auttaisi. Pakkokeinot ei auta tässä. Ainoa mikä on on tytön oma puhdas halu lopettaa. Ehkä se vielä joskus tulee, toivotaan.

Yolanda, totta että eihän tässä oikein ole mitään yksiselitteisiä keinoja. Jotenkin vain se että toinen on alaikäinen niin tarjottiin mahdollisuutta lopettaa asiakkuus, vaikka tiedetään päihdeongelmasta.
Mietein olisiko ollut just jotkut seulat ja vaikka keskustelu tai joutuisi laitokseen.
Estäisi sen ettei kokeilisi muita.

Mutta totta on että parempi kun tehdään omasta tahdosta, eikä pakosta. Varmasti toimitte oikein. Ihmettelen vain lepsua käytöstä heiltä. Samaan aikaan totean että tuo on tosi että monelle lapselle se sijoituspaikka on suunta pahempaan kun siellä tutustuu ihmisiin ja aineisiin.

Tirppana, teidän keskustelu tytön kanssa kuulostaa hyvältä. Ihan samalla tavalla minä elän tytön kautta todella paljon. Johtuuko että on esikoistytär, onko niillä joku erikoispaikka sydämessä.
No kai sitä toimisi niin toisenkin kanssa jos olisi ongelmia.

Meillä myös ollut aina poikatyttö, prätkähiiret oli yksi lemppariohjelma. :smiley:

Tänään oli rahapäivä ja kyllä sen käytöksestä huomaa että vähän päihtyneeltä vaikuttaa. Kysyin sitten ja kyllä se oli muutaman rivan ostanut. Oli myös minun lihasrelaksantteja ottanut muutaman. Pitää nekin siis piilottaa.
Se häntä hävettikin.

Eli nyt muutaman päivän nuo rauhoittavat vievät tytön etäisemmäksi, mutta onneksi ei ole ksaloleita niin ei ole ihan hirveä.
Rahapäivä on aina pahapäivä.

Onneksi tänään minun kanssani suunnitteli että pitää varmaan a-klinikalle varata aikaa että saisi kysyttyä sitä maksusitoamusta. Mietti miksi haluaa minnesotahoitoon.

Tiedän että itsekkin teen kuten te että mietin ratkaisuja päässä ja luen tytön olotiloja. Kyllä se että toinen voi hyvin vaikuttaa niin paljon. Liian kiltti ja miellyttämishaluinen läheisiä ihmisiä kohtaan, sitä taidan olla. Koska on niin vahva niin voi venyä muidenkin edestä.

Heippa, Yolanda se on täysin totta se mitä tarvitaan on oma halu. Se on kaiken alku ja ainoa mikä lopulta auttaa. Mikään pakko ei auta. Itse pyysin seuloja ja tyttären kanssa yhteisymmärryksessä ne otettiin, koska halusin silloin varmuuden mitä käyttää. Kyllä tämä sairaus sellainen on ettei ole oikeaa tai väärää tapaa toimia. Toivotaan, että tyttären käyttö pysyy kohtuudessa❤️.

Äitijokapysyyvierellä, rahapäivät on pahoja, houkutuksia tulee. Hyvä jos loppuisi lyhyeen. Samoja tuntemuksia tuntuu olevan teilläkin. Toivottavasti saa hyvän paikan ja riittävän pitkän kuntoutuksen. Tsemppiä❤️

Yolanda piti vielä lisätä etten mitenkään tarkoittanut, että tyttäresi kohdalla olisi pitänyt toimia toisin. Kannabiksen käyttöä jo niin pitkään niin ei seulat ehkä toimikaan ja saattaa käyttö vaan hiipua pois, kun ikää tulee.

Oma tilanne, kun oli että 2kk ennen18v. Synttäreitä jäi kiinni, oli tarve toimia nopeasti, jotta ehtisi saada käsityksen missä.mennään. Olin niin shokissa silloin etten olisi voinut uskoa sanaakaan mitä käytöstä kertoi. Tiesin jo silloin ettei mitään ehdi enää tekemään asian hyväksi, mutta halusin varmuuden minkä aineen kanssa ollaan tekemisissä. Ahdistavaa aikaa, tyttären kanssa riitelimme paljon. Nyt katsellen paljon tultu eteenpäin. Silloin vain ajattelin, että lastensuojelu ei olis enää tehnyt mitään, koska niin pienen hetken alaikäinen ja varmasti tiesivät ettei tässä ole mitään tehtävissä näin lyhyessä ajassa. Tukea meille vanhemmille ja tietoa päihderiippuvuudesta ehkä olisin kaivannut. No olen sitä löytänyt kyllä myöhemmin.

Ihanaa tiistaita❤️