Läheisriippuvuus o tosiaan jotenkin hankala termi. Eihän se sitä ole, että olis pakko olla koko ajan kylki kyljessä riippuvuuden kohteen kanssa, mutta jollai sairaalla tavalla siinä ihmisessä on kiinni kuin täi tervassa ja elää jossain fantasiassa, että tilanne muuttuu ja kun vaan tuo toinen ei joisi, niin kaikki olisi hyvin… Ripustaa siis onnensa toisen varaan, eikä oman tunnemaailmansa takia saa erottua. Se voi olla vyyhti kaikkea hankalaa, häpeää suhteen epäonnistumisesta (mitä ne muut sanoo), syyllisyyttä hylkäämisestä, pelkoa, että juova tuhoutuu, jos en ole häntä valvomassa…
Jos oma tunnemaailma ei olisi niin sotkuinen, sitähän voisi olla suora ja rehellinen juovasta riippumatta tyyliin Pera ei nyt voinut tulla, kun oli liian humalassa. Oleellista tässä ongelmassa on asioiden piilottelu ja niiden jatkuva vatvominen. Viestissäsi oli hyvä tuo kohta “ikään kuin joutuu”… nimittäin mikään muuhan siihen ei pakota kuin se oma häpeä… ja moni kun ottaa häpeän kantaakseen juovankin tekemisistä, vaikka ihminen on mielestäni vastuussa vain omista tekemisistään. Juoppo häpeää omansa ja itse sitten ne omansa. Häpeä tekee itsekeskeiseksi, kun koko ajan päällimmäinen ajatus on siinä omassa häpeässä ja sen välttelyssä. MUIDEN pitäisi toimia tosiin, ettei minua hävettäisi. Pahimmillaan todella vakavia asioita salataan ja jätetään hakematta apua, vaikka siitä aheutusi mittavaa vahinkoa itselle ja lapsillekin jos niitä on. Kun muut eivät muutu, rakkaus muuttuu vihaksi ja halveksunnaksi.
Lapsuudenkodissani äidin häpeä-ongelma aiheutti monenlaista raskasta ja tulin tietoiseksi jollain tapaa häpeän ongelmammisuudesta. Sehän kohdistui itseenikin… minun olisi pitänyt pukeutua toisin, ettei äitiä hävetä. Jos käytiin jossain vieraisilla, jälkipuinti oli ankara, että mitä sanoi jotain hölmöä ja aiheutti äidille häpeää… Aloin inhota sellaista käytöstä ja muiden tekojen ja jopa olemuksen kahminista omaksi häpeäkseen.
Olen itse päässyt häpeästä aika hyvin eroon. Ehkei se ollut isoin ongelma alunperinkään. Kaikillahan se ei ole kasvanut kuin syöpäkasvain osaksi peroonaa, vaikka sitä ajoittain tuntisikin.Silti jäi odottamaan miehen raitistumista liian pitkäksi aikaa… Uskoin puheita, että juomista tarvitaan stressin takia, ehkä koin syyllisyyttä ja kuvittelin, että ilman kaltaistani vara-jeesusta mies on katuojassa tai kuollut hetimmiten.
Näin ei käynyt ja olin alkuun jopa hämmästyneen epäuskoinen, kuinka hyvin mies arjestaan selvisi. Toki hän juo, mikä on jo aikeuttanut terveysongelmia, mutta saa asiansa hoidettua ja pärjää.
Rakastinko siis miestä vai kuvitelmaani, että minua tarvitaan vai olinko kiintynyt elämäntehtävääni pitää huolta poloisesta kaltoinkohdellusta miehestä? En tiedä, ehkä kaikkea näitä.
Olen huomannut, että oloni on helpoin ja tasapainoisin, kun en ole parisuhteessa. Kiintymysssuhdetraumat tai muut ongelmat taitavat aktivoitua läheisissä ihmissuhteissa. Toki jonkun ihmisen kanssa niistä voi toipuakin, js kumpikin kykenee puhumaan ja kohtaamaan omat tunteensa. Ehkä Kaakattajan suhteessa on paljonkin sellaista nykytilassaan, että se saattaisi auttaa kumpaakin. Vaikka tulisi erokin, ongelmia olisi käsitelty ja se on kummallakin voimavarana tulevassa elämässä.