Syvällä-podcast on ollut kuuntelussa, suosittelen lämpimästi. Siellä on muutama jakso myös läheisen näkökulmasta.
Voisin raapustella viime vuodesta ennen tätä toipumisprosessia. Hyvä saada nekin tänne ylös luettavaksi.
Itse koen, että Hönön syöksykierre alkoi sen muutaman kuukauden juomattoman jakson jälkeen ja kesti vajaan vuoden. Tämä “syöksykierre” ei näkynyt niinkään juomamäärissä tai edes -kerroissa, vaan epätoivoisessa tavassa pitää kaatuvia kulisseja pystyssä. Kun hänelle huomautti, että hei, osa sun lavasteista on kaatunut, niin hän kiukkuisena viimeiseen asti vänkäsi niiden olevan pystyssä. Vaikka me molemmat nähtiin ne siinä maassa makaamassa. Ei hän kyennyt niitä nostamaankaan kun kädet olivat täynnä jo, mutta uskotteli itselleen niiden olevan juuri niinkuin pitääkin ja minä olen hullu kun kehtaan muuta väittää. Sitä näytelmää oli todella vaikeaa katsoa ja aloinkin jo miettimään, että odotanko väliaikaan jolloin voin poistua kaikessa hiljaisuudessa vai nousenko kesken kaiken pystyyn ja lähden heti.
Toki hän oli aiemminkin vähätellyt juomamääriä ja jättänyt kertomatta joitakin asioita, mutta tuon 9kk aikana hän alkoi valehtelemaan päin naamaa ja teki katoamistemppuja useasti. Minä itkin, myös töissä ja mielen valtasi todella synkät, itsetuhoiset ajatukset. Olin niin yksinäinen, lytätty ja hylätty. Jälkikäteen harmittaa hirveästi, etten ymmärtänyt hakea itselleni apua, olin sokea, kauhuissani ja keskitin kaiken energiani Hönöön. Häpesin myös liikaa enkä kehdannut puhua oikein kenellekään. Yhdelle ystävälle pystyin vähän avaamaan tilannetta, mutta en tarpeeksi. Muistan toivoneeni, että Hönö vain pakkaisi tavaransa ja lähtisi jotta pääsisin pois. Olin liian väsynyt ja riippuvainen repäistäkseni itseni irti, joten toivoin hänen tekevän sen puolestani.
Keväällä hän petti minut totaalisesti, kun oltiin suunniteltu useampi kuukausi yhteistä lomareissua, varattu yösijat ja hän sitten keksikin mennä kavereiden kanssa ryyppyreissulle mieluummin. Jotain sisältäni kuoli silloin. Enkä tietenkään silloinkaan ymmärtänyt, että minä voin lähteä lomalle yksinkin ja tehdä mukavia asioita. Sen sijaan masennuin. Ilmeisesti koko ihmisarvoni riippui Hönön varassa.
Jostain syystä keksin ja järjestin meille vielä tuonkin jälkeen pariin otteeseen tekemistä ja Hönö myötäili minua. Ja sitten kun olisi ollut aika lähteä niin hän katosi, esti numeroni ja juopotteli ties missä. Ja minä itkin, eristäydyin ja odotin kiltisti kotona.
Loppukesästä hän alkoi käymään hoidon piirissä. Tätä edelsi päivä, jolloin hän oli jälleen haastanut riitaa ja sen varjolla sitten lähti kaverinsa luokse. Tällä kertaa hän kuitenkin tuli takaisin kotiin nopeasti ja ilmoitti, ettei halua mennä sinne juopottelemaan, kun haluaa olla kanssani kotona. Hän myös vakuutteli, ettei ollut juonut eikä edes ostanut kaupasta mitään alkoholia vaikka mieli teki.
Siinä sitten oltiin kotona. Minä kysyin tavaran x perään ja Hönö totesi sen olevan repussaan. Lähdin kohti reppua, kun Hönö syöksyi sohvalta eteeni ja paniikissa sanoi, että hän voi ottaa sen sieltä. Minä kysyin, että mitä sellaista repussa on mitä minä en saa nähdä jolloin Hönö varovasti kaivoi sieltä tupakka-askin ja häpeissään myönsi polttaneensa. Kysyin onko repussa muuta ja hän empien vastasi kieltävästi. Pyysin tyhjentämään sen ja jollain ilveellä hän oli saanut sinne mahtumaan 11kpl 0.5L oluita. Hän myönsi juoneensa yhden (…) matkalla kotiin. Tämä oli ensimmäinen kerta kun hän piilotteli juomia minulta, tai jäi siitä kiinni. En oikein sanonut mitään, olin surullinen ja pettynyt. Hönö kaatoi juomat viemäristä alas itsekseen. Hän seuraavana päivänä varasi ajan ammattilaiselle ja kertoi häpeävänsä edellistä päivää älyttömästi. Hänestä tuntui pahalta, kun en enää jaksanut reagoida tilanteessa. Kai se oli uutta kaiken sen roikkumisen, huutamisen ja itkemisen jälkeen.
Ollaan muuten jälkikäteen todettu, että tuo tilanne repusta oli täydellinen esimerkki äiti-lapsi-vuoropuhelusta.
Käyntejä ammattilaisella oli ollut varmaan pari kolme ja hän hehkutti kuinka voi paljon paremmin nyt. Tuolloin muutamien viikkojen sisällä haistoin pariin otteeseen hänen hengityksessään alkoholia ja tupakkaa, mutta hän kiisti kaiken rauhallisesti. Minä sanoin hänelle, että valehtelu on se mikä sattuu ja mihin reagoin, joten kunhan ei valehtele niin kaikki on hyvin. Hän myötäili jälleen. Sanoin myös, että on todella sairasta saada minut ajattelemaan, että minulla on aistiharhoja. Eli jos haistan oikein niin myöntäköön sen, pahemmalta tuntuu jos valehtelee ja antaa minun uskoa itseni seonneen. Ei, ei hän ole juonut. Annoin asian olla.
Sitten soitin yhtenä iltana töistä ja puhelimeen vastasi sammaltava sössöttäjä. Hönö yritti jutella normaalisti ja puhuinkin hänen kanssaan ihan neutraalisti. Sitten kysyin onko hän juonut. Kielsi kaiken. Totesin hänen sammaltavan pahasti ja harmittelin, että jatkaa valehtelua. Hän suuttui ja alkoi suhisten valittamaan, että heräsi soittooni ja on ihan puoliunessa vielä ja minä häntä kiusaan ja epäilen. Minä sitten ehdotin, että laittaa kuvan itsestään. Tuolloin en ollut edes vihainen, olin vain pettynyt ja väsynyt. Halusin itselleni todisteen jälkikäteen jotta Hönö ei voisi enää puhua mustaa valkoiseksi.
Kuvan sijaan hän soitti minulle videopuhelun. Silmät eivät meinanneet pysyä auki. Hän yritti vielä pariin otteeseen kieltää juoneensa enkä häntä siitä edes kuulustellut. Yht’äkkiä hän totesi, että on hän juonut. Hän kertoi käyneensä ostamassa muutaman (0.5L) oluen, joi ne saunassa ja sitten lähti kiireellä ostamaan lisää. Hän kertoi häpeävänsä sitä, että parin tunnin sisään kävi saman työntekijän luona ostamassa olutta. Hän kertoi uskoneensa, että kyllä hän kykenee juomaan kohtuudella,
mutta ei se selkeästi onnistu. Nyt hän ymmärtää, että ei hän pysty. Häntä hävettää niin paljon. Myönsi myös juoneensa niinä parina aiempana kertana, kun olin haistanut alkoholin.
Minä kiitin, että myönsi juoneensa ja tähän hän totesi “Meni siihenkin liian kauan, yritin viimeiseen asti kieltää”.
En ottanut hänen juopuneita puheita ongelman ymmärtämisestä tosissaan ja olin tässä vaiheessa päättänyt, että jatkamme eri suuntiin. En pysty häntä auttamaan ja tämä ei tule ikinä loppumaan. En halua, että minulle valehdellaan enää ja petetään lupauksia.
Hönö soitti hoitokontaktilleen seuraavana päivänä ja kertoi tilanteen. Luojan kiitos tätä ammattilaista, hän oli onnistunut saamaan Hönön luottamuksen ja osasi tarjota apua ja lisäkontakteja avun saantiin. Ja Hönö otti sen kaiken vastaan.
Meidän oli pakko asua vielä muutama kk samassa asunnossa, joten uskoin saavani epäilyilleni vahvistuksen tuossa ajassa. Sitten voisin pakata kimpsuni ja kampsuni varmana päätöksestäni.
Silti ollaan vielä tässä. Tuo kaikki tuntuu paljon kaukaisemmalta kuin mitä se oikeasti on. Eikä haavat ole tietenkään vielä parantuneet. Päivä kerrallaan on hyvä tahti.