Lähinnä minulla on tunne, ettei mieheni tunnu olevan minun ja lapsen tekemisistä kiinnostunut, hän ei halua meidän kanssa leikkipuistoon, ulkoilemaan tai muihin lastenmenoihin. Siltä minusta tuntuu, ettei hän jaksa sellaisessa olla mukana. Muut ystäväni ja perheeni tietysti jaksavat meitä sopivassa määrin, lapsiperhe-elämä on vain niin hektistä, että perhettä ja ystäviä on aikaa nähdä rajatusti.
Olen kyllä voinut erittäin huonosti, huonommin kuin juovana aikana. Olen ahdistunut, jollain tapaa näköalaton, ja vetäydyn joka ilta klo 20 makuuhuoneeseen lapsen kanssa kahden. Olen ikään kuin luovuttanut, myöntänyt tappioni alkoholismille, haluton tekemään töitä parisuhteen eteen. En ole kiinnostunut miehen hoidon etenemisestä, en halua keskustella aa-ryhmän tapahtumista, en päihdepolista, en mistään mikä liittyy alkoholismiin tai hänen hoitoonsa. En halua tukea häntä raitistumisesta, koska en halua ottaa siitä mitään vastuuta. Fokus on vain sen ratkaisussa, miten minä ja lapseni mahdollisesti tehdään.
Ahdistus tulee siitä, mitä kirjoitit unestasi, joka liittyen Hönön retkahdukseen. Se uni on nimittäin totta elämässäni. Olen nyt ymmärtänyt, että pitkällä aikavälillä ei ole tähän ratkaisua: meillä joko perheessä juodaan tai jos ei juoda, niin pelätään juomista.
Muuta vaihtoehtoa ei ole, edes pitkällä tähtäimellä, koska alkoholistin kanssa elämä on päivä kerrallaan eteenpäin menemistä. Olen tiedostanut, että minä en halua elää elämääni juomisen pelossa päivä kerrallaan. Haluan elää kokonaan irti asiasta.
Kun retkahdus on tapahtunut, on todennäköistä, että tulee uusi. Onko se kuitenkin, että joku 40 % retkahtaa myllyhoitoa seuraavan vuoden aikana. Näin kävi meillekin. Entä kahden seuraavan vuoden aikana? Varmaan vielä isompi prosentti. Raitistumisprosentit eivät ole kovin hyviä. Kysyn itseltäni haluanko olla tässä enää mukana?
Me ehdimme asua 1 kk yhdessä ennen kuin lapsemme syntyi. Muistan kun hän oli juonut äitiyslomani ensimmäisen kuukauden kaikki viikonloput, taisin sanoa, että en halua että pilaat enää yhtään viikonloppuani juomalla. Ja silloin oli vasta 3 viikonloppua takana!!! Kunpa olisin tiennyt, mitä olisi tulossa, se mistä yritin tuolloin inistä, oli hyttysenpissaa kokonaisuudessa. Nyt ajattelen, että mitä kauheutta on edelleen mahdollisesti tulossa, jos en lähde nyt. Mietinko kahden vuoden kuluttua kuten nyt, miksi en lähtenyt?
Lapsi on paljon auttanut elämän rakentamisessa niin, etten nojaudu tekemisessäni mieheen. Lapsen kanssa voi suunnitella kaikkea muuta. Jos olisimme kaksin, elämäni olisi varmaan enemmän kuvaamasi kaltainen, että jotenkin olettaisin meidän tekevän yhdessä asioita, ja kun niin ei tapahtuisi, tuntisin pettymystä.