Olen pohjattoman kyllästynyt mieheni juomiseen.

Kiitos vaan parista kommentista. Olen lueskellut täällä olevia sivuja ahkerasti.

Jaha. Alkaa hieman happi kulkea. Kun tuosta putkesta selvisi hengissä niin seuraavasti alkoi tietysti aivan järjettömästi ahdistaa että nyt se sitten viimein lähti. Kyllä kestikin. Hän luultavasti tuntee vapaudentunnetta ja helpotusta. En ole viitsinyt kysellä. Antaa nauttia rauhassa.

Nyt ei uskalla juoda, joten jotta saa nukuttua hain nappeja lääkäriltä ja tilasin terapia ajan. Tarvitsee miettiä joitakin viikkoja selvinpäin josko sitä johonkin hoitoon pitäis mennä ja millaiseen. Monenlaista systeemiä tuntuu olevan tarjolla. Kyllä tämä tästä tai sitten ei.

Sitkeitä sissejä nämä naiset kyllä tälläkin palstalla ja noin niinkuin livenäkin. Kaikki tuttavani ovat juoppoja ja osalla niistä on vielä vaimot ja parhaat on kestäny 20v. Naapuribaarin äijillä ei kylläkään ole enää kenelläkään…

Kannattaa ainakin itselleen määritellä se pohja, mikä on se raja, mitä pidemmälle ei enää tilannetta seuraa. Jos toinen putoaa kerta kerralta syvemmälle, eikä sittenkään tee mitään tilanteensa muuttamiseksi, tapaus on toivoton.

No niin. Mä vastaan nyt asiantuntijana. En suinkaan alan työntekijänä, vaan olenpahan useampia juoopoja elämäni aikana hylännyt. Minulle kun on tuntunut niitä siunaantuneen. Sanon nyt ensin, että anteeksi jos loukkaan, mutta “sanon” silti ihan juuri sen, mitä mieleen tuli.

Itse alkoholistista erotessani en todellakaan ole tuntenut vapaudentunnetta ja helpotusta. Tunteet on olleet lähinnä syyllisyyttä, epäonnistumista, ikävää ja puhdasta surua. Minä olen ollut todella rakastunut alkoholistiin, mutta hänen juomisensa kävi minulle liian raskaaksi. Suurin epäonnistumisen tunne tuli varmaankin siitä, että en pystynyt häntä raitistamaan. (Eikä hän ole siihen pystynyt vieläkään.) Tuskin vaimosikaan sinun kanssasi on huvikseen aikaa viettänyt. Eiköhän ole kuitenkin puhuttu rakkaudesta.

Tuo ajatustapa on tyypillistä päihdesairaan “lietsomista”. Tuo hän on varmaan onnellinen vapaudestaan, kun pääsi minusta eroon. Minulle on sanottu, että olen varmaan onnellinen, kun pääsen iskemään muita miehiä. Siinä tilanteessa olin niin väsynyt koko kuvioon, että en jaksanut vastata mitään ja niinpä alkoholistille jäi sellainen kuva, että nimenomaan otin eron siksi, että pääsen laukkaamaan sängyssä muiden miesten kanssa.

Ja voisit kääntää sen “antaa nauttia rauhassa” vaikka ajatukseen “antaa toipua rauhassa” ja niin pitäisi tehdä sinunkin. Sinulla on hyviä ajatuksia tulevaisuudesta ja raittussuunnitelmia. Kannattaisi ehkä keskittyä niihin. Äläkä anna tilaa ketkeruudelle, se on musertava voima.

Eli nauti kauniista keväästä vaikka mimonaadin voimalla. Kun katselet oikein tarkkaan ympärillesi, saatat nähdä kevään ensimmäisen perhosen. Se on tärkeä hetki. Jaksamisia.

Mallulle:

No en tunne katkeruutta, surua ja lohduttomuutta ja ahdistusta lähinnä. Ja itsesyytöksiä, koska tiedän että omasta juomisestani hänen lähtönsä johtui. Se että oletin hänen tuntevan vapaudentunnetta ja helpotusta, johtui lähinnä siitä että lueskeltuani näitä palstoja, ainakin eräs nainen ilmoitti näin. No kaikki ihmiset ovat erilaisia ja niin myös parisuhteet. Ja emme tietysti joutessamme yhteiseloamme eläneet, kyllä siinä rakkauttakin tarvittiin, ainakin joskus.

Raittiussuunnitelmat ovat alkuvaiheessa kuten jo totesin mutta kyllä jotain on tehtävä. Ja se jotain on alkuun olla ilman viinaa jotta saisi toimintakunnon (fyysisen ja pään) takaisin jotta voisi harkita mitä jatkossa tehdä. Siksi sen terapian hommasin (a-klinikalta), kai niiden luulisi jotain tietävän mikä kohdallani olisi asiallista. Täytyy ensin arvioida juoppouden aste, pään kunto jne.

Keväästä täytyy yrittää nauttia, vaikka pakko sanoa ettei oikein tahdo irrota.

Ilmeisesti yleistimme aika rankasti molemmat. Minä ainakin siinä, että sinä olisit katkera vaimollesi ja purkaisit sitä niin.

Suru, lohduttomuus ja ahdistus ovat tunteita, jotka varmasti aina liittyvät menetyksiin ihmissuhteissa. Et varmasti nyt osaa iloita siitä, mutta minä olen iloinen puolestasi, että niitä pystyt tuntemaan. Et nimittäin korvaa niitä tunteita katkeruudella, joka aikaa myöten syövyttää sisältä päin.

Voimia sulle.

Nämä mun kirjoitusvirheet alkavat olla kohta legenda, sai limonaadistakin mimonaadia kiireissäni…
No, jos tästä keväästä nauttiminen ei onnistu, niin ehkä nautit kaksin verroin siitä seuraavasta.

Mallu

Äh, sekoan tässä omaan näppäryyteeni, koska olen uusi, niin ajattelin aluksi että liityn kahteen keskusteluun eri nimimerkeillä ja “kotikanava/paraneeko alkoholisti” aiheessa käyn yleiskeskustelua juoppoudesta ja “kotikanava/olen pohjattoman kyllästynyt mieheni juomiseen” puolella kerron omasta tilanteestani.

No sitten tietty huomaan että niinhän ne muutkin keskustelee useassa ryhmässä yhtäaikaa.

Eli vieras112=Erik=Pohjalla.

Jatkossa olen Erik.

Mallu:

Arkirealismia hieman sekaan tunteiden sijasta:

“mimonaadista” tuli mieleen kun tuossa eilen kävin kotibaarissa. No paikan pitäjä oli nähnyt ikkunasta et nyt se tulee sieltä taas ja oli sanonut toiselle “no voi perkele, eikö se vieläkään ole saanut poikki”. Tämän siis huolestuneena. Kävin siellä näyttäytymässä että tietävät että olen vielä hengissä. Join jaffaa ja katsoin kun pojat veti kaljaa.

Ja tietty koko baari tietää että muija lähti, kun siellä viikkokausia heiluin ympärikännissä…

“oi kuningas alkohooli, hirveä myrkky on etanooli, miks tuli mulle tää orjan rooli ja täytyy juoda joka booli”

Sitä omaa pohjaa minä tässä olen mietiskellytkin tällä haparoivalla kirjoituksellani, kun tuntuu että loppupelissä hyväksyn kaiken… Miehen pohjasta ei ole tietoakaan vielä, sillä hänellä ei ole omasta mielestä mitään ongelmaa, ei edes mitään hälytysmerkkejä vissiin
:confused: . Joskus on sanonut juovansa EHKÄ vähän liikaa, mutta siitäkin on kauan aikaa.

Ahdistaa kesän tulo. Kesällä miehellä karkaa mopo totaalisesti käsistä niin paljon useammin, ja mulla nousee kaikki muistot vuosien varrelta möykyksi mahaan. Yök, ajatuskin oksettaa.

Mallu: Saiko miehesi hoitopaikkaa? Menikö?

Erik.: Pakko kysyä, miten uskalsit mennä vanhaan kantapaikkaan, eikö siellä kavereita katsoessa ala itselläkin tehdä mieli taas juoda?

Kieltovaiheessa siis aina vaan. Niin kauan kuin juoppo pysyy kieltovaiheessa, ei ole mitään mahdollisuutta muutokseen. Ei mitään. Muutos lähtee ongelman tunnustamisesta. Tämän nyt tietysti kaikki jo tietävät, itsestäänselvyyksiä latelen… :confused:

Sama täällä, varsinkin kun miehen ex sanoi, että hän juo aina kesällä enemmän. Kovasti tuo on hehkuttanut, kuinka kiva kesä on tulossa ja miten on mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta mahdollisuudet ovat varsin vähäiset, jos hän juo entiseen malliin tai vielä enemmän.

Minä vaan iloitsen siitä, että on oma tupa, oma lupa ja omat rahat. Oma elämä ei ole alkoholismissa kiinni.

No ei ala, oli sen verran raskas ryyppyputki takana ettei voi eikä halua juoda. En kyllä moista putkea muistakaan, se liittyi arvattavasti vaimon lähtöön, yritin peittää paniikkia. Huonolla menestyksellä tosin, kuten arvata saattaa. Niin kaun kun oli kännissä vielä meni, mutta heti selvitessä ahdisti kahta kamalammin. Ja kun ei loputtomiin voi juovuksissakaan olla.

Ei siellä baarissa kyllä kauan jaksa selvinpäin katsoa kun juopot mellastaa, aika tylsä näytelmä, ja varsinkin kun on itse ollut osallisena vaikka kuinka monta kertaa niin joka äijän repliikitkin on jo tuttuja.

Ei ole vielä saanut, mutta on huomenna taas menossa selvittämään asiaa. Siitä lähtien on selvänä ollut ja kotosalla, mutta mä olen vielä aika pitkällä siitä ihmisestä, joka ottaa hetkestä kiinni ja nauttii yhdestä onnellisesta selvästä päivästä. Toisaalta niin on hänkin vielä kaukana siitä miehestä, johon tutustuin ja rakastuin. Kuitenkin taas tuntuu sitlä, että valoa kohti mennään muutenkin kuin kalenterin mukaan.

Siitä huolimatta pieni piru sisälläni kuiskii, että kuinka kauan tällä kertaa uskon ja luotan muutokseen ennen kun saan kylmää vettä niskaani. Ainakin olen nyt sen verran muuttunut, että puhun asioista suoraan. Tai siis pyrin siihen. En niin paljon pure hammasta ja ole hiljaa, aikaisemmin tein niin siksi, että pelkäsin hänen lähtevän teilleen. Nyt ole muuttanut tyyliä. Yritän sanoa asiat rauhallisesti ja oman mielipiteeni julki tuoden ja mikä kummallisinta, jostain löytyy aavistus siitä miehestä, jonka kanssa saatoimme keskustella tuntikausia.

Se hyöty on keskustelusta, että mä en patoa sisälleni kamalaa möykkyä asioista, jotka vituttaa. Mä saatan pienesti ärähtää useastikin päivänn aikana. Silloin ei tule sellasta suunnatonta purkausta sitten kun sitä ei pysty enää pidättämään. Mun tapa toimia on ollut aina sellainen, että mä skitsahtelen pienesti aika usein, mutta se menee myös nopeasti ohi.

Tänään tuntuu elämä aika kivalta. Mulla on vapaapäivä ja oltiin miehen ja koirien kanssa kävelemässä rannassa. Nautitttiin auringosta ja kevään tulosta. Ja lisäksi meillä oli mukana patonkiakin. Ihanaa oli ja ensimmäisen kerran uskalsin retkahduksen jälkeen laskea leikkiä, että pitäisikö mennä ostamaan mäyräkoira ja alkaa yhdessä ryypätä. Tällä tavalla laskimme leikkiä hänen addiktiostaan aikoinamme. Hän katsoi minua hämmentyneenä, ei ollut ihan varma vittuilinko vai vitsailinko. Ja todellisuudessa tein varmaan vähän molempia…

No, voihan olla, että tästä tulee taas suuri pudotus, mutta tämä päivä oli ainakin aika kiva… tähän asti.

Mä mietin tässä pitkään, että mitä mä sulle sanoisin, kun tuntuu, että sä kovin haluaisit jotain rajoja itsellesi asettaa. Tai siis etsiä jonkin rajan, jota miehesi ei saa ylittää. On hankala asettaa rajoja, jos ei oikein edes tiedä omia rajojaan. Mulla on ainakin sellainen ongelma. Mä en oikein osaa sanoa, että mitä tehdessään mies menisi ehdottomasti yli rajan.

Sit mä olen tehnyt vaan näin kummallisesti, että olen tehnyt sitä mikä tuntuu oikealta. Eli silloin kun olen ollut täysin kyllästynyt mieheeni, olen ottanut etäisyyttä ja sitten taas jossain vaiheessa lähentynyt. Kyllä tämä tosi kuluttavaa on, mutta toisaalta mä tunnen koko ajan, että ne rajat lähestyy. Sitä vaan kestää paljon enemmän kuin olisi valmis uskomaankaan.

En mä tiedä mitä sun pitäisi tehdä ja mitä ei, mutta aika kurjaa on odottaa kesää kauhun sekaisella tunteella vain siki, että ukkokulta silloin juo enemmän. Voisitko alkaa harrastaa itse jotain? Niin, että saisit omaa elämää enemmän ja ukko saisi juopotella yksin?

Mä olen ainakin huomannut, että on tilanteita ja ajanjaksoja, että mun koko elämä pyöri ton renttumiehen ympärillä. Jos se ei ollut paikalla, mä ajattelin, että mitä se nyt tekee ja missä on ja sitten kun se oli paikalla, mä ajattelin että jos se kohta lähtee ja menee. Nyt on vähän paremmin, mutta huomaan välillä ajautuvani taas sellaiseen käytökseen.

Mut en mä tiedä muuta, kun että itseään on kuunneltava ja pyrittävä tekemään itselleen oikein. Mä olen jo suunnitellut listaa hyvistä ja huonoista asioista tässä suhteessä. Sit kun sinne hyvälle puolelle tulee rakkaus, niin sitä on vähän hankala kumota…

Kyllä mulla harrastuksia on ja muitakin menoja, mutta totta on tuo, että välillä elämä pyörii vähemmän ja välillä enemmän ukon kaljottelun ympärillä. Ryyppyseurana en ole, hän tuolla autotallissa suurimmaksi osaksi ne hommat hoitelee :angry: .

Olen mielestäni osannut ihan hyvin irrottaa itseni miehestä, kun hänellä menee “lujaa” ja touhunnut silloin lasten kanssa ihan muita juttuja, mutta kun minua ärsyttää suunnattomasti se epätasapaino mikä vallitsee vastuunkantamisessa lapsien suhteen. Se että olen ajoittain yksinhuoltaja, vaikka yhdessä asutaankin. Ei mulla tulisi mieleenkään tosta noin vaan ilmoittamatta lähteä omiin rientoihin, saatika jatkaa päivätolkulla, olettaen että mies hoitaa lapset. Tai mennä itse sinne talliin kaljottelemaan, taas olettaen että mies hoitaa lapset. (selitänpäs vaikeasti :laughing: ) Mikä oikeus hänellä siihen on??!!

Mites se sananlasku menikään, kohtele muita niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan, tai jotain sinnepäin… Siitä ei meidän isännällä ole hajuakaan.

Taas yksi paino eron puolelle vaakaan; olen ajoittain valmiiksi yksinhuoltaja. Sanon ajoittain, koska kyllähän hän lapsia myös hoitaa, tarvittaessa, mutta päävastuu on minulla. Olen sanonut miehelle, että jos haluaa elää vain itselleen ja itseään ajatellen, on aivan vapaa muuttamaan pois, en estele. Mutta mikäs hänellä tässä ollessa, ei varmasti lähde ennen kuin minä saan mittani täyteen ja pistän pihalle. Josta päästään taas tähän pääni seinään hakkaamiseen, että missä ne minun rajat menee. Voi että alan ärsyttää jo itse itseäni tällä jankutuksella!!! Äh!

Mutta kiva lukea, Mallu, hyvistä fiiliksistäsi :smiley: .

Hyvät naiset! ei teitä kukaan pakota elämään tämän vastenmielisen kaljajuopon kanssa! Suomi on onneksi vapaa maa! Minä raasu asuin yhden juopon kanssa 3v-sehän riitti. Pidän sentään itsestäni. Mikä Jumalan tähden saa teidät hoivaamaan ja kuoliaaksiymmärtämään näitä kekkaloita? Toimeentulosta ei toki ole kyse-apua saa, kun hakee. Pankaa ukoille tiukka ehto-jos kaljottelu ei lopu-suhde loppuu. Ja tietystihän kaljottelu ei lopu; se on kolme kovaa p:tä miehille (jotka tähän ovat taipuvaisia) 1.pullo, 2.pallo, ja 3. pillu. Minusta on käsittämätöntä, että nuorten ja hiukan vanhempienkin valituksista kuuluu, että tilanne jatkuu vuosikausia, ehkä olette sairastuneet itsekin, maailmassa on kuulkaa muutakin ajateltavaa kuin jonkun kaljanjuonti! Pelastakaa itsenne johonkin muunlaiseen elämään. Ystävät, harrastukset, työ, lapset, säästäkää energianne näille…no ainakin tsemppiä kaikille eikä mitään säälittelyjä!

Kyllä ne rajat varmaan löytyy sitten kun sen aika on. Ja kun olet tarpeeksi katsonut sitä autotallijuopottelua. Mun lasten isä harrasti kanssa samaa hommaa, eli sillä oli autotallissa niin suuri kätkö viinaksia, että ei sinne varmaan autoa mahtunutkaan. Ja sitten herra meni “töihin” pihalle. Ja kyllähän se siellä homiakin teki, mutta pääpaino oli enemmän tai vähemmän juomisella.

Olisiko sulle mahdoton ajatus hakea itse apua tohon fiilikseen? Nimittäin usein käy niin, että kun puoliso hakee apua, niin se saattaa herättää sitä toistakin osapuolta. Ja pääpaino on tietenkin sillä, että saa oman olon helpommaksi olla. Tai jos vaikka sanoisit ihan tyynesti, että olet hakenut tukea vertaistukipalstalla?

En mä tiedä mikä on ok sun tapauksessa ja miten miehesi siihen reagoi, mutta meillä on pahimpinakin aikoina mies ollut tyytyväisen oloinen siitä, että olen hakenut itselleni apua täältä ja Al Anonista. Nämä tavat sopii mulle ja ilman näitä olisi kyllä ollut vaikeaa.

Mä olin nimittäin ihan sekaisin vielä joku aika sitten. Olisin varmaan jo seonnut lopullisesti, jos en olisi vertaistukea saanut. Nyt kun tajusi, että toimintatavat on addikteilla aika paljon samanlaisia, niin se helpotti. Se ei olekaan henkilökohtaista vittuilua mieheltä mulle.

Ja surkuhupaisaa tässä on se, että olen työskennellyt päihderiippuvaisten ihmisten kanssa ja kuuleman mukaan olen ollut hyvä työntekijä. Mieheni ongelmaan en kuitenkaan osaa suhtautua pienimmässäkään määrin oikein. Olen kiristänyt, raivonnut ja rähissyt. Ja tuntenut, että hän valitsee ennemmin päihteet kun minut. Ja niin hän siinä on tehnytkin, mutta ammatissani olisin tiennyt, että se johtuu sairaudesta, ei siitä, että hän haluaisi olla minulle ilkeä. Parisuhteessa olen kuitenkin syyllistänyt hänen koko olemassaolonsa täysin siinä tilanteessa.

Ja totuus on, että tulen kyllä varmasti tekemään niin vastakin. En mä osaa olla rauhallinen. Mä käytän kaikki epätoivoiset keinot ja niistä ei ole muuta tulosta kun että mun mielenterveys rakoilee pidemmän päälle. Täytyy vain toivoa, että niin ei tarvitsisi tehdä, että voisin alkaa miettiä joskus tulevaisuutta. Ja että joskus jotain oppisin, vaikka epätoivoista se on ollut.

Vieras: Ei kukaan pakotakkaan elämään tässä tilanteessa, ja jotenkin koen alkaneeni työstää sitä eroa näillä pohdinnoilla. Hassua vaan, että nyt tuntuu menevän joku puolustusvaihde päälle, kun luin viestisi. Kirjoituksista saa varmasti sen kuvan, että elämä on kamalaa, mitä se ei suinkaan koko ajan ole, mutta niitä p*skafiiliksiä tulee tänne purettua hyvien sijaan… seli seli

Mallu: Täältä lähdin hakemaan apua fiiliksiin ja olen sitä saanut juuri näiden keskustelujen muodossa, ja siten että on saanut pukea sanoiksi ajatuksiaan. Vielä on liian suuri kynnys hakea muualta, esim. al-anon. Hullua kyllä, mutta ajattelen välillä ettei mieheni ole tarpeeksi juoppo (vielä), jotta voisin sinne mennä :unamused: . Mies myös tietää, että käyn täällä lukemassa, mutta en ole sanonut kirjoittavani. Eipä haittaisi pätkääkään, jos tästä jäisin “kiinni”.

Mä luotan nyt siihen, että ne munkin rajat tulee vielä vastaan. Olen siinä määrin sitä eroasiaa pohtinut. Käytännön asioissa sellainenkin huolestuttaa, että jos lapset on isällään esim. vkonlopun ja hän juo :open_mouth: . Mites sitten suu pannaan, jos jotain sattuu?

Miten sinä Mallu pääsit exästäsi eroon (ei ole pakko vastata), mikä katkaisi kamelin selän?

Voin minä entisestä miehestäni puhua ja omista toilailuista myös. Meillä on nykyään ihan hyvät välit ja olen huomannut kun hän on tarpeeksi etäällä, että hän on ajoittain ihan ihana ihminen. Mutta kun se juoppokin pistää esiin aika usein, niin olen vain todella onnellinen, että meille ero tuli. Olisihan se saanut tietysti tulla vähän nätimmin.

Siis olin aika pitkään samanlaisessa tilanteessa kun sinä nyt. Mietin mikä olisi viimeinen pisara ja aina hyväksyin seuraavan tehdyn jutun. Mua huolestutti niin monet asiat, lapset, taloudellinen tilanne, konkreettinen pärjääminen yksin omakotitalossa… Ja olihan meillä hyviä hetkiä ollut paljon joskus ja oli niitä jonkin verran kuitenkin. Ja yritin selvittää itselleni, että huonomminkin voisi olla, mies ei lyö yms. Meidän seksielämämme oli kuitenkin jo kuollut lähes kokonaan ja monista pienistä asioista tuli mittavia riitoja, mies ei oikeastaan myöskään koskaan unohtanut mitään ja muistutti milloin mistäkin mokastani.

Kävin muuten siloinkin kerran Al Anonissa ja ajattelin, että aivan sairas paikka. Ei sovi mulle, kun mulla on vielä asiat hyvin. Ja mies oli tietysti samaa mieltä, että mitä nyt sinne, eihän hän nyt sen tason alkoholisti ole. Mies tunnusti kyllä ongelman, mutta käytti sitä syynä juomiselle. Jos raivosin juomisesta, hän saattoi sanoa: "niin, mä olen alkoholisti, siksi juon. Ja asia oli loppuun käsitelty.

Kuitenkin omaksi häpeäkseni täytyy sanoa, että otin rakastajan. Eli toimin mahdollisimman törkeästi ja lopulta mihenikin sai sen tietoonsa. Eli en todellakaan suosittele omaa tapaani. Kyllähän siinä suhde loppui, mutta oli se sitten sellainen rumba, että ehkä sen olisi voinut hoitaa nätimmin. Enkä mä taas silloin ajatellut nenääni pidemmälle.

Ja kyllähän me siitä huolimatta yritettiin myöhemmin pariin otteeseen lämmitellä suhdetta. Siitä ei tullut mitään, kuten harvoin tulee tollasessa tilanteessa. Nyt mulla on kuitenkin päällimmäisenä mielessä, että se on ihan hyvä tyyppi ja kyllä mäkin paskan tempun sille tein.

Ainoa ongelma on tosiaan lapset. Mies kun on edelleen tuurijuoppo. Lapset pettyy toistuvasti isän lupauksiin tehdä sitä ja sitä. Se on mulle vaikein paikka siinä ihmisessä. Olen siitä asiasta puhunut ja rähissyt, mutta siihen ei varmaan muutosta tule. Tällä hetkellä en kovin jännitä kun lapset on isällään, koska olen huomannut, että juoppokausina hän ei lapsia ole yleensä ottanut. Ja exälläni on uusi perhe ja puoliso siellä on ihan ok, joten ehkä enemmän luotan tämän puolison kykyyn olla raitis. Nytkin on sellainen aikakausi, että lapset ei ole nähneet isäänsä yli kuukauteen. Taitaa olla kuusi viikkoa edellisestä kerrasta. Se tässä harmittaa, kun kuitenkin lasten kanssa selvänä ollessaan on ihana ja hyvä isä, jota lapset tietysti rakastavat yli kaiken.

Näin meillä, täytyy laittaa aamupalaa ja herätellä perhe.

Lyhensin vähän tota nicciäni :smiley: .

Ymmärrän sua täysin, olen meinaan itsekin välillä ajatellut, että joku kolmas pyörä helpottaisi oloani. Ja sitten taas tarkemmin pohdittuani perääntynyt, eiköhän siitä tulisi vaan kahta kauheampi sotku.

Toisaalta olen toivonut, että mies löytäisi jonkun muun ja lähtisi. Samalla ratkeaisi huoli lapsista, jos isänsä luona olisi toinen aikuinen katsomassa perään. Kaikkea sitä ihminen epätoivossaan ajattelee! Nämä mietteet tekee minusta ihan sairaan kuuloisen! Etsin kai jotain “helpompaa” tietä ulos, kun eroaminen minun päätöksestä saa mut tuntemaan itseni pahaksi ihmiseksi, tosta noin vaan hylkään toisen ja annan luisua alamäkeen. Pitäisi opetella enemmän ajattelemaan itseä ja omaa hyvinvointia. Sellaista tervettä itsekkyyttä :unamused: .

Huomaan, että se itsekkyys on kyllä kasvanut tässä vuosien varrella. En holhoa enää perään, jos johonkin simahtaa, saa jäädä niille sijoilleen. Tai jos jotain sotkee, en kajoa, vaan saa itse siivota jälkensä. En hae kännikalaa mistään, palvelu ei pelaa. Ehkäpä mä tästä todellakin sisuunnun, ja loppupelissä löydän ne kaivatut voimat itsestäni, tekemään minulle oikeat ratkaisut.

Joo, noi on käsittämättömiä suunnitelmia miten elämä helpottuisi niin, ettei tarvitsisi itse pistää tikkua ristiin. Olen tehnyt paljon vastaavia ja taidan tehdä niin vieläkin.

Se on terapeuttista välillä nauraa itselleen ja miettiä, että kuinka hulluja sitä päässään pyörittelee. Ja ihan tosissaan vielä.

Kyllä sä saat jostain sen voiman löytää itsellesi oikeat tavat tehdä tämäkin asia. Tai sitten teillä on joku tarve roikkua yhdessä ajasta ikuisuuteen. Eikä sekään väärin ole.

:laughing: Aivan!

Tuli jotenkin niin hyvä mieli tuosta “tarve roikkua yhdessä, eikä sekään väärin ole”-lauseesta. Kaiken kokeneena osaat valita juuri oikeat sanat, painostamatta kuitenkaan suuntaan tai toiseen. Oot kyllä mahtavan empaattinen ihminen!

Kiitos, lämmitti mukavasti mieltä!

Kaiken kokenut en onneksi kuitenkaan ole ja toivottavasti minun ei tarvitse sellaiseksi tullakaan. Sehän olisi perin tylsää :wink:

Yritän kovasti kirjoitella tänne niin, että en antaisi mitään elämää koskevaa “ohjeistusta” kenellekään. Mun mielestä olisi itseni jalustalle nostamista, jos kuvittelisin, että tietäisin mitä esim sinun tilanteessasi pitäisi tehdä. Enhän mä hitto soikoon edes tiedä mitä mun tilanteessa pitäisi tehdä. Kysymyksiä voin itsekin heitellä ilmaan ja ottaa vastauksista sen mikä sopii minulle. Ja keskustelu täällä on tärkeää itselleni juuri sen vuoksi, että saan uusia näkemyksiä omaan kapeaankin ajatteluuni.

Omat ratkaisut pitää ikävä kyllä tehdä itse, vaikka välillä olisikin mukavaa jos joku muu tekisi niitä minun puolestani.

Niin. Tekisi mieli kirota ja raskaasti. Ja paljon! Mies ei saanut maksusitoumusta hoitoon. Ei ole kuulema päihdeongelma vielä siinä pisteessä. Missähän v…tun pisteessä sen pitäsi olla!? Hieno kunta ja hieno päihdehoito. Ei päässyt hoitoon ennen retkahtamista, koska ei ollut akuuttia päihdeongelmaa, eikä pääse nyt, kun päihdeongelma on akuutti. Niin, että pudottiin sen vuoksi tyhjän päälle. Avohoitoa kyllä joo tarjottiin ja lääkäri meinasi, että kirjoittaa respallisen bentsoja. Niillähän sitä sitten hoituu tämä tilanne. Ihan sairasta. Bentsoja päihdeongelmaiselle, joka pyrkii täysraittiuteen ja vieroitusoireet on lähinnä psyykkisiä. Niinpä niin.

Kyllähän mä tiedän, että paikat on täynnä ja jokaisen hoito on tärkeää, mutta ottaa vaan niin päähän. :imp: