Maailmassa tapahtuu kaikkea ihmeellistä, mutta vaikuttaa sille, että tuossa kuvatussa tilanteessa toinen suorittaa raittiutta hampaat irvessä ja tosiaan odottaa sitä porkkanaa siellä kepin päässä.
Muistan, kun itse yritin tipatonta kuukautta tai edes viikkoa, kun päätin joskus, että otan olutta vain viikonloppuina, niin se alkoholin himo oli aivan selittämätön. Sen ymmärtää vain toinen juoppo.
Tipaton kuukausi loppui viimeistään viikolla 3 ja ne viikot ilman alkoholia, oli sellaisia, ettei meinannut housuissa pysyä, kun perjantai koitti. Sitä oli koko päivän, kuin lapsi jouluaattona ja hyvä, kun en kassajonossa avannut ekaa olutta.
Sitä tunnetta ei ihminen, jolla ei ole riippuvuussairautta voi ymmärtää.
Vertaisin sitä ehkä seksiin. Sitä odottaa ja odottaa, usein koettaa sen alettua sitä tunnetta pitkittää ja sitten lopussa tulee usein tyhjä olo, jopa ärtynyt.
Mäkin päätin joskus pienessä mielessäni, etten tarvitse mitään tipattomia, koska juominen on hallinnassa ja tykkää oluesta, tämä on normaalia ja hoidan työnikin. Se olut oli kuin maito lapselle, muki kädessä joka paikassa. Aivan pimeää itsepetosta.
Moni on ketjussa sanonut, ettei toista voi raitistaa, näinhän se on, mutta kyllä se jotain voi auttaa, kun toiselle kertoo, että on alkoholisti, eikä aio moista touhua katsella. Se jää kyllä sinne takaraivoon muhimaan.
Moni kuitenkin valitsee alkoholin ja etsii itselleen juovan tai psyykkisesti sairaan läheisriippuvaisen, joka jaksaa hoitaa ja ymmärtää toista sen oman aikansa.
Olen kuullut kauhean määrän tarinoita ”nalkuttavasta akasta”, joka ei antanut edes olutta juoda. Näitä on omakin työpaikka puolillaan. Se kertoo ongelman laajuudesta.
Minä olen alkanut vihata alkoholia. Se aiheuttaa yhteiskunnissa, niin paljon kärsimystä, ettei riemulla rajaa. Tätä tuotetta sitten oikein hallituksen toimesta tuodaan joka markettiin ja kerrotaan miten suomalaiset osaavat jo juoda kuten Euroopassa, siellä ”kulttuurimaissa”.
Joku sanoi, että alkoholismia voi vihata, muttei alkoholistia, koska hän on potilas. Kellään ei kuitenkaan ole mitään velvollisuutta hoitaa ketään ja menettää siinä sivussa jopa omaa mielenterveyttään.
Jos potilas ei tunne itseään sairaaksi, eikä omaa tahtoa lopettamiseen ole, niin minkäs teet. Hoitoon patistavaa henkilöä uhkaillaan ja haukutaan, ehkä kiristetään taloudellisesti tms. niin kannattaako sellaista katsoa.
Meillä on ilmeisesti vain yksi elämä. Minä olen päättänyt sen elää loppuun ilman alkoholia ja oma juova puolisokin saattaa vielä vaihtua tämän matkan aikana. Mitä pidemmälle oma raittius etenee, sitä vähemmän jaksan juovan henkilön pullon piilotusleikkejä tai ”olen vähän kipeä” juttuja kuunnella.
Voimia kaikille ongelman ympärillä taisteleville.