AA:n ovet aukevat takuuvarmasti yhtä lailla sinulle kuin minullekin, teimme tai kirjoitimme mitä tahansa. Minkäänlaista arvon herrojen kuvailemaa hierarkia-järjestelmääkään ei ole olemassa tyyliin "pitää olla niin ja niin kauan ja sillä ja tällä tavoin raittiina ennenkuin tajuaa AA:sta jotain". Hui hai, millaista halventamista! Tosin tavallaan ymmärrän, jos herrat ovat tällaisiin hierarkia-systeemeihin mieltyeet, ja mielellään olisivat kukkoina tunkiolla myös täysin autonomisissa yhteisössä. Kyllähän näitä tunkioiden kukkoja ja askelien oikein selittäjiä useinkin AA:ssa näkee tuomitsemassa että kuka tajuaa sitä ja kuka tajuaa tätä ja ken on maassa kaikkein raittein.
Ainoa oven sulkeva este olisi kuitenkin vain kovassta humalassa saapuminen palaveriin. (pientä ryyppyputken jälkeistä pöhnääkin olen huomannut joskus katsottavan läpi sormien : )
AA:n perinteet ja askeleet eivät velvoita sinuakaan mihinkään, S&S. 12 askeltakin on ehdotus.
“Tässä ovat ne 12 askelta joita ehdotamme toipumisohjelmaksi” sanoo sana.
Askelien ja perinteiden noudattaminen saattaa tosin kertoa paljonkin AA:lasen omasta raittiuden tai hengellisyyden tilasta, kuten S&S hyvin tiedätkin.
Minä tiedän (tai no okei, aavistan) myös sen, mistä kertoo Kanttoonan kroonistuva kiukuttelu ja raivoaminen, ja olen surullinen hänen puolestaan.
Raitista ja ihanaa keksiviikkoa itse kullekin säädylle ja rahvaallekin.
Olenko väärässä jos käsitän tämän Lopettajat-palstan keskittyvän alkoholin lopettamisen haasteisiin? Miten paljon täällä tulisi ottaa kantaa päihdehoidon koko kenttään? Mielestäni jo alkoholissa riittää ongelmaa tarpeeksi. Ainakin itselleni alkoholi-ongelma on elämän ja kuoleman kysymys, joten kiitollisena luen keski-ikäisten ja vanhempien kokemuksia tässä koko elämän loppuun saakka kestävässä kamppailussa.
^ Totta, Mayflower. Lipsahdin tosin tietoisesti ohimennen “Saunan” -aiheepiirille, kun tämä kyseinen ketju kuitenkin sivuaa koko päihdehoidon kenttaa. Viittasin myös eräiden tahojen lapsellisiin viittauksiin siitä että päihdehoidon tarve vähenisi “oikeanlaisia” hoitopaikkoja perustamalla. Tällaisestä vähenemisestä meillä ei valitettavasti ole kuitenkaan “huolta”, vaikka jossain peräpinsiössä ongelmat näyttäisivätkin vähenevän, kun kylän kolmesta pultsarista yksi raitistuu ja toinen kuolee.
Aiheena olevaa hoitomallia sovelletaan myös eräissä huumevierotusyksiköissä, joskin se vaatii käsittääkseni vielä laajempaa moniammatillista hoito-osaamista, kuin pelkkä deekujen hoito.
[size=85]Meinasin kirjoittaa taas “harmittomien deekujen” hoito, jolloin olisin vähätellyt kaikkia osapuolia, sorisori… [/size]
Koulutus ja Pätevyys
Ne on kaks eri asiaa . Selitämpäs nyt sen sulle kun S&S ei taida jaksaa ihan joka juttuus puuttua.
Suomessa koulutetaan sadoille aloille ihmisiä jotka eivät koskaan pätevöidy koulutuksen mahdollistamalle alalle.
Osa ymmärtää jo harjoittelujen aikana hakeutua pois itselle mahdollisempaan koulutukseen.
Yhteiskunnalle se on harmi jossain mielessä mutta kuuluu osana alalle valikoitumiseen.
Koulutus ainoastaan mahdollistaa pätevöitymisen, ei pätevöi
Minä en esimerkiksi voi toimia missään yhteiskunnan ylläpitämissä päihdehoitoloissa työntekiänä koska koulutukseni rakennusalalle ei vastaa virkamiesten eu tirektiivejä. Sen sijaan, lyhyellä kaavalla Myllyhoitajaksi niin halutessani voisin mennä kokemukseni vuoksi . Siellä minusta tulisi kokemusammattilainen vuodessa.
Siihen titteliin TarhaKattia ei huolita ellet saa yhtäjaksoista raittiutta ei vaikka miten esitelmöisit sokeriroikkuvuuksistasi ja kahveesta pidättäytymisestä. :mrgreen:
Totta, ja äkkiäkös tuon 2 vuotta raittiina on. Niin, hoitunee kalenterin mukaan 2 vuodessa.
Sopiva pätevyys hoitomalliin tulee sen lisäksi omaamalla ammatillisen pätevyyden (on jo) ja lisäksi mahdollisuuksien mukaan käymällä itse hoitoprosessin läpi.
No senhän mie kävisinkin ihan mielenkiinnosta läpi heti paikalla, jos ois paljon rahaa. Tai no onhan miulla paljon rahaa, muttei niin paljon. : ))
AA:n perinteissä on yksi vaatimus sille, että ovet aukeavat: “Ainoa vaatimus AA jäsenyydelle on halu lopettaa juominen”. Tästä syystä AA:n ovet ovat sinulle suljettuna, mutta voithan käydä avopalavereissa.
Perinteiden valossa kaatokännikään ei ole este palaveriin tulemiselle. Monessa ryhmässä on kuitenkin perinteiden vastaisesti päätetty, ettei palaveriin saa tulla humalassa. Ilmeisesti tällainen poikkeama AA.n perinteistä on ollut ihan perusteltu, sillä ryhmäkohtaisena sääntönä se on varsin yleinen.
Ei ymmärrys tule rahalla ei edes kuudella donalla.
Koita nyt edes yrittää ymmärtää perusasioita.
Yritin kertoa sinulle pätevyyden ja koulutuksen merkityksen.
Sinä et ole pätevä pälättämistä huomioon ottamatta mihinkään, siitä ansaitset kyllä riploomin
yritäs ottaa meitä muita vähän huomioon tuossa loputtomassa ajattelemattomuus kirjoitteluissa.
Voisin antaa sulle uuren sinua kuvaavan nimimerkin RoskaRobo ota se käyttöös !
Kissojenkin nau-unnalla on jokin tarkoitus joka selviää kuunnellessa mut susta ei ota selvää kukaan.
PÄLÄPÄLÄPÄLÄLÄPÄLÖPÖLÅPÅ
Äkkiäkös tuota OttiaTuota syndoomassa kärisevä katti on kaksvuotta raittiina
Koita nyt edes yrittää ymmärtää riippuvuusongelmien vakavuus älämölöäpitäessäsi .
Oo ny eres yks päivä sidukatta Siitä se lähtee
`^ Kanttoona, hyvä isäntä. Mitenkäs se sinun verenpaine jaksaa? Onko Losartan tai Orloc otettu, vai pärjääkö iliman? Katkiaa vielä päästä suoni tuolla älämölöllä.
Eikös olis kauheaa tehä ns. “paasilinnat” 17 vuoden juomattomuuden jälkeen?
Minäpä nyt vähän kuitenkin luulen, niin huolissani kuin sinusta olenkin, joudun tekemään ilmoituksen meuhkaamisestasi. Ei se meuhkaaminen minua häiritse, mutta keskustelun yleistä sujuvuutta kuitenkin.
No minäpä kerron nämä terveiset sinulta, kun taas joskus törmään tuolla ulkona entisen kotiryhmäni ihmisiin ja he oikein pyytämällä kutsuvat minua käymään taas palavereissaan. Entinen kotiryhmäni on suljettu ryhmä, mutta pyynnöistä päätellen ei minulta suljettu.
Sitäpaitsi kuten olen sanonut, on täydellistä puppua väittää etteivätko avoryhmät olisi AA-ryhmiä siinä kuin suljetutkin.
Smokkiherra, oletko katsonut jo peiliin tänä aamuna? Minä muuten olen.: )
Juovien alkoholistien kutsumista raitistumaan sanotaan 12. askeleen työksi. Avoryhmät eivät ole AA palavereita, koska niissä läsnäolo ei edellytä halua raitistua. Sinne voivat osallistua mm. alkoholistien omaiset ja opiskelijat, kun haluavat tutustua AA.han.
Miten minun verenpainelääkkeiden otto/laatu vaikuttaa kissaparan pätevyyteen toimia Myllyhoitajana
Olen Hämmästynyt Paasilinnankin osuudesta hänhän on vakavasti sairaana aivotapahtuman johdosta
Voi osaimpa laittaa naurussaan kierivän hymiön, se kuvaisi Katin laatimaa kirjelmää hyvin.
Koita nyt tulla järkiis ja pysähdy miettimään ja ole edes sekuntti hiljaa kuunnellen !
Tottakai AA:sta tutut pyytää sinua ryhmiin, he toteuttaa sitä ainutta tavoitetta Saattaa sanomaansa vielä kärsiville.
Ymmärrä nyt että niin he tekevät kaikille eikä se kontakti pätevöi sinua muuhun kuin vain ja ainoastaan yrittämään raittiutta AA;n suomin keinoin . Vai luuletko jehovien käynnin pätevöimään minut toimimaan heillä saarnamiehenä.
Miten voin liittyä AA:han?
Olet AA:n jäsen, jos itse niin sanot. Ainoa jäsenyysvaatimus AA:ssa on halu lopettaa juominen, eivätkä meistä kovinkaan monet olleet täydestä sydämestään siihen halukkaita, kun ensi kertaa tulimme AA:han.
Halu lopettaa juominen on edellytys sille, että voi ns. liittyä AA:n jäseneksi ja saada oman kotiryhmän ja kummin.
Palaverien ovet ovat sensijaan auki joka tapauksessa.
Kuka sitten on alkoholisti? AA:n FAQ:n mukaan ihminen on alkoholisti jos niin itse sanoo. Kukaan muu ei toista alkoholistiksi luokittele (paitsi Plinkin omat "aa:laiset : )
No mä nyt kuitenkin tein ilmoituksen sun viesteistä ylläpidolle, oli sillä vaikutusta tai ei. Selitteeksi laitoin “viesti harhautunut alkuperäisestä aiheesta” ja lisäselvitykseksi: “jatkuva keskustelun häirintä asiattomalla kirjoittelulla”.
By the way, kun minä oon kuulemma näin tyhmä ja epäraitis ja sinä niiin viisas ja hienosti raitis, niin minunhan pitäisi katkeroida ja kadehtia sinua… Eikä toisinpäin niinkuin nyt tuntuu olevan.
Suljetut palaverit - siis AA-palaverit ovat vain jäsenille. Kokeileppa mennä suljettuun palaveriin ja tiedustele ystävällisesti voitko osallistua palaveriin, vaikka et ole alkoholisti, etkä halua lopettaa juomista. Joskus on meilläkin käynyt näin. Jos kaikille sopii, muutamme palaverin avopalaveriksi ja toivotamme vieraan tervetulleeksi. Joskus kerromme, missä järjestetään avopalavereita.
Alkoholismi ei sinällään ole edellytys halulle lopettaa juominen, eikä myöskään AA jäsenyydelle. Ketään, joka ilmoittaa tulevansa palaveriin tarkoituksenaan lopettaa juominen ei käännytetä ovelta.
Persoonallisuushäiriöiden syvin olemus on senkaltainen, ettei ihminen ymmärrä ympäristöstään saamaansa kritiikkiä. Ikäänkuin katselisi peilistä rumaa kuvaa ja tyynen rauhallisesti uskoisi peilissä olevan vikaa. Itsellään voi ajatella olevan persoonallisuushäiriön, jos tuntuu, että monelta taholta tulee jatkuvaa aiheetonta kritiikkiä omaa käytöstä kohtaan.
No onneksi mä en kuulekaan monelta taholta, vaan ainoastaan anonyymiltä nettifoorumilta muutamalta anonyymiltä räksyttäjältä, joiden räksytykset on kohdistettu yhtälailla anonyymiin nettipersoonani.
“Kritiikki” on sitten tätä tasoa:
Hienoo kritiikkiä! Melkein yhtä hienoa kuin ne sinun kirjoituksesi, S&S, jotka otin puheeksi sinun omassa “Uusi elämä” ketjussasi.
Persoonallisuushäiriö on tosin sen luokan abstrakti diagnoosi, että sillä voi hutkia päähän ketä tahansa, samoin kuin alkoholismillakin. Hutkinta kertoo yleensä hutkijan omasta sielunelämän tilasta.
Ja ei, minulla ei ole persoonallisuushäiriötä. Eräiden testien mukaan minulla ei ole häivähdystäkään siitä.
Tehkää itte vaikka facebookin testi asiasta.
Ja etteikö facebookin testit ole luotettavia vai? Varmaan on yhtä luotettavia kuin monet raitistumisprosenttitutkimukset. : ))
Minäpä laitan tähän ihan vakavalla mielellä oman testini liittyen persoonallisuushäiriöihin. Tähän voi jokianen plinkkiläinen yrittää vastata, siinä on vain yksi kysymys.
Tuntuuko sinusta koskaan, että sinulla saattaisi olla persoonallisuushäiriö?
Testin tulkinta menee näin:
Jos vastaat kyllä, sinulla tuskin on persoonallisuushäiriötä. Ihmisellä, jolla on persoonallisuushäiriö, tuskin juontuu mieleen ajatus itsestään persoonallisuushäiriöisenä.
Jos vastaat ei, testin tuloksella ei ole sinulle merkitystä.
^ No kukapa ei joskus pers.häiriönkin mahdollisuutta kohdallaan ois pohtinut. Oonhan minäkin jopa tehnyt asiasta nettitestin.
Kolmisen vuotta sitten pohdittiin ihan ammattiymmärtäjien kanssa myöskin bi-polaarin mielialahäiriön mahdollisuutta.
Olisin hieman pinnistämällä ja lisää poruamalla varmaan saanut diagnoosin. Onneksi en saanut, koska eihän sellaistakaan mulla oikeesti ole.
Mulla oli hieman hypomaanisia, ylivilkkaita kausia sillon, mutta md:n mahdollisuuden sulki pois se, ettei ikinä ollut pahoja depis-kausia eikä masennusta.
Ja jos olisi, niin minkälaisesta voisi olla kysymys. Jos voisit katsoa viestittelyäsi kuin ulkopuolisena tutkijana/ammattilaisena/terapeuttina, niin minkälaiseen tulokseen pääsisit?
Voisiko kukaan toinen kirjoittaa nettiin yhtä paljon, yhtä intensiivisesti, saaden samankaltaista huomiota kuin sinä, olematta jollain lailla, sanoisinko häiriintynyt?
Voisiko pelkkä objektiivinen halu tutkia alkoholismia, alkoholisteja, toipumiskeinoja,… selittää tuon kaiken.
Tässä on ihan mielenkiintoinen tutkimus epäsosiaalisen käyttäytymishäirön, alkoholin väärinkäytön ja marihuanan väärinkäytön geneettisestä periytyvyydestä. Tulos on varsin yllättävä. Periytyvä epäsosiaalinen käyttäytymishäriö on varsin vahva ennustava tekijä sekä alkoholismille, että marihuanan käytölle. Tutkimus on tehty kaksostutkimuksena, eli kyse on nimenomaan geneettisesti periytyvästä käyttäytymishäiriöstä, eikä seurausta kasvuolosuhteista.