Elettiin Suomessa 1970 -lukua, ja työpaikkojen alkoholihaittoja alettiin vihdoin havainnoida täysimittaisesti. Alkoholismia alettiin mieltää sairaudeksi, ja työpaikkojen haasteita alkoholiriippuvaisten työntekijöidensä hoitoon alettiin kartoittaa.
[size=85](ei, en minä muista 1970 -lukua! Minä vain maalailen mielikuvituxella! : D )[/size]
Oli asialla Oy Alko AB:n tutkija nimeltä Toivo Pöysä, joka työmatkallaan Kanadassa tutustui tähän intensiiviseen hoitomalliin, joka kuntoutti hyvällä tuloksella työelämässä olevia alkoholi-ongelmaisia.
Hoitomuotoa oli kehitetty Pioneer Housessa, Hazeldenissa ja Willmar State Hospitalissa (valtion sairaala) jo 1950 lähtien. Siinä mielessä ei ole epäilystä, etteikö hoitomallin takana olisi lujasti koulutetut tahot.
Suomessa Toivo Pöysä keksi hoitomallin nimeksi Myllyhoito , sillä hän ajatteli alkoholistin mielenliikkeet eräänlaisiksi myllynkiviksi, jotka alkavat toipuessa hinkata toisiaan vasteen aikaansaaden toipumista.
Minnesota-hoitomalli rantautui toki ensimmäiseksi Helsinkiin, jossa perustettiin Kalliolan klinikat. Asiantuntijoina hoitolan perustamisessa käytettiin myös maallikkoja; mm. AA:n jäseniä, sillä hoitomalli perustui osittain AA:ssa lanseerattuun 12 askeleen toipumisohjelmaan.
Minnesota-hoitomalli havaittiin erityisen toimivaksi työelämästä tulevien alko-ongelmaisten hoitoon, sen toimivuutta varsinaisesti rappeutumaaan alkaneiden alkoholistien hoidossa ei ole todennettu.
Tosin tiedetään tapauksia, joissa A-klinikan lääkäri on uhkarohkeasti suositellut myllyhoitoa jo aivovammaiselle asiakkaalle, mutta näissä tapauksissa on varmaan pelattu upporikasta tai rutiköyhää.
Omaa elämäänsä nettifoorumeilla elää Lapuan Minnesota-hoito Oy:n hoitotulokset, joista jaksetaan vängätä parantolassa muka toipuneiden toimesta.
Itselläni ei ole hoitolasta pahaa sanottavaa, ja sen verran kuin olen itse ollut sinne yhteydessä, vaikuttavat ihan asiallisilta henkilöstöltä.
Siksikin kummastuttaa kaikki järjenvastainen floodaus hoitolan tiimoilta nettifoorumeilla.