objektiivinen MINNESOTA-ketju (at least?)

Elettiin Suomessa 1970 -lukua, ja työpaikkojen alkoholihaittoja alettiin vihdoin havainnoida täysimittaisesti. Alkoholismia alettiin mieltää sairaudeksi, ja työpaikkojen haasteita alkoholiriippuvaisten työntekijöidensä hoitoon alettiin kartoittaa.
[size=85](ei, en minä muista 1970 -lukua! Minä vain maalailen mielikuvituxella! : D )[/size]

Oli asialla Oy Alko AB:n tutkija nimeltä Toivo Pöysä, joka työmatkallaan Kanadassa tutustui tähän intensiiviseen hoitomalliin, joka kuntoutti hyvällä tuloksella työelämässä olevia alkoholi-ongelmaisia.
Hoitomuotoa oli kehitetty Pioneer Housessa, Hazeldenissa ja Willmar State Hospitalissa (valtion sairaala) jo 1950 lähtien. Siinä mielessä ei ole epäilystä, etteikö hoitomallin takana olisi lujasti koulutetut tahot.
Suomessa Toivo Pöysä keksi hoitomallin nimeksi Myllyhoito , sillä hän ajatteli alkoholistin mielenliikkeet eräänlaisiksi myllynkiviksi, jotka alkavat toipuessa hinkata toisiaan vasteen aikaansaaden toipumista. :smiley:

Minnesota-hoitomalli rantautui toki ensimmäiseksi Helsinkiin, jossa perustettiin Kalliolan klinikat. Asiantuntijoina hoitolan perustamisessa käytettiin myös maallikkoja; mm. AA:n jäseniä, sillä hoitomalli perustui osittain AA:ssa lanseerattuun 12 askeleen toipumisohjelmaan.

Minnesota-hoitomalli havaittiin erityisen toimivaksi työelämästä tulevien alko-ongelmaisten hoitoon, sen toimivuutta varsinaisesti rappeutumaaan alkaneiden alkoholistien hoidossa ei ole todennettu.
Tosin tiedetään tapauksia, joissa A-klinikan lääkäri on uhkarohkeasti suositellut myllyhoitoa jo aivovammaiselle asiakkaalle, mutta näissä tapauksissa on varmaan pelattu upporikasta tai rutiköyhää.

Omaa elämäänsä nettifoorumeilla elää Lapuan Minnesota-hoito Oy:n hoitotulokset, joista jaksetaan vängätä parantolassa muka toipuneiden toimesta.
Itselläni ei ole hoitolasta pahaa sanottavaa, ja sen verran kuin olen itse ollut sinne yhteydessä, vaikuttavat ihan asiallisilta henkilöstöltä.

Siksikin kummastuttaa kaikki järjenvastainen floodaus hoitolan tiimoilta nettifoorumeilla.

Järjen vastaista on vain itsetuhoinen alkoholistinen juominen. Lapua toimii erinomaisesti auttaen satoja ihmisiä vuosittain. Siinä onkin harmittava yhtälö josta voi kiukutella täällä netissä, ainakin, jos ei tajua mitä alkoholismi on ja mitä siitä toipuminen merkitsee.

AAssa on toivomus, että kannattaa oppia kuuntelemaan, jos ei itse vielä ymmärrä, niin siten voi se omakin järki selkiytyä, mutta sellaisia ihmisiä on, jotka eivät kykene olemaan itselleen rehellisiä, mutta se ei ole heidän vika tai syy, he ovat vain syntyneet sellaisiksi.

Minusta Lapuan hoitovaihtoehdosta kertominen ei ole mitenkään järjenvastaista - varsinkaan, kun hoitolaitosta ei oikein edes tunneta alkoholismin kanssa työtä tekemään koulutettavien parissa. Kolmisensataa asiakasta on hoitoon osallistunut ja heistä hyvin moni on saavuttanut pitkäaikaisen raittiuden. Julkaistun tiedon valossa jopa pääosa. Nuo raittiuden saavuttaneet ovat tulevaisuudessa pois mm. Järvenpään sosiaalisairaalan vuodeosastolta. Tästä syystä keskustelu Lapuan tarjoamasta vaihtoehdosta on tälläkin palstalla tarpeen. Pikemminkin järjenvastaista on palstalla käytävä keskustelu siitä, että alkoholistin ratistumismahdollisuudet ovat lähes olemattomia - jopa niin olemattomia, ettei raitistumista kannata pitää edes hoidon tavoitteena. Tällaisen keskustelun valossa joku voi luopua koko yrityksestä. Tältäkin palstalta löytyy kuitenkin lukuisia esimerkkejä alkoholisteista, jotka ovat onnistuneesti lopettaneet alkoholinkäytön - mahdollisuus raitistua on siis jokaisella olemassa.

^ Hyvät herrat, tämän on tarkoitus olla objektiivinen ja asiallinen minnesota-ketju, ei Lapuan parantolan buffauskanava. :smiley:
Varsinkaan kun Smokkiherra ei käsittääkseni ole edes kyseisessä hoitolassa ollut, eikä missään muussakaan kyseisen hoitomallin paikassa.

Nimimerkki Rahvaan toki tiedän Lapuan potilaaksi, samoin palstallamme iloa herättäneen RauniOn alias V.A.T:in aikoinaan.
Mitä tulee alkoholismin olemukseen, olemme jo useaan otteeseen keskustelleet alkoholismin määritelmästä. Alkoholiriippuvuudelle toki on omat täsmälliset määreensä kuten kaikille aineriippuvuuksille, mutta alkoholiriippuvuus ei ole täsmälleen sama asia kuin alkoholismi.
Vai oletteko te raitistuneet alkoholistit muka edelleen riippuvaisia alkoholista?

Smokkiherran järjestelmällinen motkotus A-klinikkasäätiän hoitopaikkoja vastaan saattaa muuten häiritä A-klinikan avulla raitistuneita, tai A-klinikalla asioivien raitistumispyrkimyksiä.
Pyydän nöyrästi ottamaan tämän huomioon. : )

Itselläni ei ole pahaa sanottavaa siis myöskään Lapuan firmasta, vaan sen verran kuin olin sinne yhteydessä, sain ihan asiallisia vastauksia. Paikassa on kuulemma ollut myös päihdealan opiskelijoita työharjoittelussa, joten paikalla on toki Sosiaali- ja terveysministeriön ynnä Opetusministeriön siunaus.
Hyvä niin.

Nettifoorumeilla tapahtuva spammaus tosin kummastuttaa, sillä sehän tekee hallaa koko hoitolaitokselle.

Eihän siellä ole potilaspaikkojakaan kuin kymmenkunta? :open_mouth:

Eikä tosin pidä ollakaan, sillä parhaiten toimivat pienet potilasyksiköt. Pohjoismaiden suurin päihdehoitola Tervalampi on jatkuvasti helisemässä ihan liian suuren asiakasmääränsä takia; 140 asiakaspaikkaa.

PS. Avominne -firman tyyppejä on käynyt jopa koulussamme esitelmöimässä! :bulb: Sitten kun yritin mennä Avominnen luentoon Stadissa, sain kuulla sen olevan tarkoitettu vain alkoholisteille ja heidän läheisilleen, eikä suinkaan opiskelijoille tai muuten kiinnostuneille. “Luentona” markkinoitu tilaisuus olikin vain asiakasrekry.

Minusta ei kannata kyllä ollenkaan väitellä siitä, raitistuuko ihminen Lapuan hoitolaitoksen tai AA:n tai
jonkun muun systeemin avulla. Joku ehkä peräti omin voimin.

Koska ihmiset ovat yksilöitä, niin se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.

Tästä voidaan päätellä, että mitä enempi erilaisia hoitovaihtoehtoja on, sitä enempi alkoholisteja
raitistuu.

Siis raitistumisessa lopputulos ratkaisee, ei tyyli.

^ Jees. täsmälleen samaa mieltä. :slight_smile:

Ihmiset on erilaisia, ja myös alkoholismia on eri tyyppistä. Myös toipumisen reittejä on useita. Gallupissani raitisumisen avuista tällä foorumilla eniten ääniä sai vaihtoehto “Omin voimin”.
Se ei ole yllätys. Sen sijaan äänten jakautuminen lähes tasan A-klinikan ja AA:n välillä yllätti hieman minunkin.

Kritiikkini ei todellakaan väheksy ketään raitistunutta, eikä myöskään kohdistu ihmisiin, jotka tavoittelevat raittiutta. Päinvastoin - on varsinainen sankariteko raitistua hoidosta huolimatta. :smiley:

Mitähän mahdat tarkoittaa asiallisella ja objektiivisella? Eikö objektiivinen totuus ole, että Lapualla kymmessä hoitopaikasta raitistuu enemmän alkoholisteja, kun Järvenpään sadassa?

Objektiivinen totuus se ei todellakaan ole, sillä joku vuoden mittaiseen kuivuuteen perustuva nollatutkimus ei ole objektiivinen totuus. Todennäköistä se toki on, mutta ei eksakti fakta.
Raittius on elinikäinen elämäntapa, jonka saattaa menettää vuosien jälkeenkin.

Se ei ole mikään vuoden mitainen suorite, jollaisena jotkut sitä ilmeisesti mittaavat. :smiley:

´Smokkiherra hyvä ihminen, välillä kummastelen motiivejasi. Tunnut puhkuvan vihaa ja ylenkatsetta Järvenpään sosiaalisairaalaa kohtaan, vaikket edes ole ollut siellä.
Samaan hengenvetoon buffaat ja ylistät Lapuan MinnesotaHoito Oytä, vaikket ole ollut sielläkään. :smiley:

Minä olen käynyt A-klinikalla, ja saanut sieltä sen ajan tarpeeseen ihan ok hoitoa. Nykysin olen terve, vapaa riippuvuuksista ja hyvässä kunnossa. Vieläpä nautin elämästä kröhöm… täysin rinnoin. : )

Olen käynyt myös usein AA:ssa, josta juttua toisessa ketjussa. S&S, muistathan että kirjoittelet A-klinikkasäätiön foorumilla.

Täällä ei ole ottanut kukaan muu Lapuaa puheeksi kuin sinä sitten RauniOn jälkeen. Täällä on viitattu hoitolaan ainoastaan lyhyesti, kun otetaan puheeksi Mylly/Minnesotahoito. Samassa yhteydessä on mainittu lähes aina myös Kalliola. Ja näistä kahdesta hoitolasta puhutaan siksi, että niistä on käyty eniten keskustelua Plinkissä. Muista hoitoloista ei ole juurikaan tietoa. Sinä nostat kyseistä hoitolaa jatkuvasti esille vaatien objektiivista tietoa tilastoista ja ties mistä. Piilomainostat Lapuaa siis erinomaisesti :laughing:

Muistan toki. Olen tästä foorumista A-klinikalle paljosta kiitollinen - onha kirjoittelu auttanut minut pysymään raittiina jo toista vuotta. A-klinikkahan suhtautuu kirjoitusten sisältöön varsin suopeasti - pitää olla varsin seko, ennenkuin porttikieltoja jaellaan. :laughing:

Kun minun objektiiviset totuudet eivät ole sinulle kelvatakseen - kerrotko minulle yhden Lapuan hoitolaitosta koskevan objektiivisen totuuden?

Right away, sir! :smiley: Se sijaitsee Lapualla.

No itse asiassa ei pidä. Riittää että ajautuu pitkäaikaiseen riitaan toisen foorumin käyttäjän kanssa, ja ajatusten vaihto pitää sisällään henkilökohtaisia loukkauksia.
Tosin tätäkin scheissea ylläpito seuraa luvattoman pitkään sivusta sensuroimatta viestejä, ja ilman varoituksia banni tulee lopulta salomonin tuomiona yleensä molemmille.
Bannin ovat Plinkistä saaneet aikojen saatossa RauniO, RC, Fernetti, Vaeltaja (nykyinen Rahvas), tiemmä myös KarriKärri (nykyinen Kanttoona). Oikase Pohjanmaalla, jos oon väärässä. :slight_smile:

Bannia saaneissa on siis jopa peräti kaksi “Lapuan kasvattia”.

Mikäli arvon smokkiherra haluaa kuitenkin henkilökohtaisuuksiin menemällä (kuinka ennenkuulumatonta raittiilta!) vihjata että esim. että minä olen “varsin seko”, voin vakuuttaa että se ei pidä paikkaansa. :smiley:
Olen ihan suht terve aikuinen ihminen, en tarvitse lääkitystä enkä muuta diibadaabaa. Voin kertoa elämästäni jossain toisessa ketjussa kattavammin. :slight_smile:

Lapua todellakin ansaitsee kiitosta suomen parhaimpana hoitolaitoksena. Yhä enemmän ja enemmän niitä raittiita kiitollisia ihmisiä kertyy kertomaan lisää siitä raitistumisen ihmeestä mistä Minnesota-hoidolle on suuri kiitos.

Mitä ihmeen objektiivista tarinaa Minnesotahoidosta tämä on? Lapuan “potilaaksi” arvuuttelu

Määritelmät muuttuvat, mutta niin kauan kuin alkoholisteja on, niin vain se alkaa auttamaan, että ihminen itse kykenee sen sairauden myöntämään ja tässäkin asiassa on Minnesotahoito muita hoitolaitoksia ja ammattiauttajia edellä, koska SIELTÄ ei yritetä enää tuputtaa lääkkeitä eikä vähentämispyrkimyksiä, vaan ja ainoastaan kokonaisvaltaista raitistumista siitä sairaudesta.

Alkoholismini on siitä aineesta riippuvainen. Sairastun jos joisin.

Minusta kritiikki on aina paikallaan, koska niin mielivaltaista ja lapsenkengissä sekä ammattiauttajien käsissä nuo ovat. Mikään ei muuttuisi, jos kukaan ei sanoisi myös vastaan. Minnesotahoito toimii sen mukaan mikä auttaa potilasta, mutta nuo hoitolaitokset ovat mitä suurimmassa määrin ammatinharjoittajien tai palkannauttijoiden käsissä, siis pitävät leivänsyrjästä ja siitä sairastamisesta kiinni. Lääkkeitä ja vähentämistä pääasiassa tyrkyttävät ja jos yksi mannekiini plinkin palstalla kehuu kuinka ei bentsoihin natsahtanut, niin sellaisia varmaan kuuntelevat mielellään, kun onhan se leivässäpysymisen tae.

Alkaa Minnesotahoidon tärkeys olla jo ministeriössäkin tiedossa, siis kehutaan täälläkin sitä paikkaa lisää.

Se ei tee hallaa sille hoitolaitokselle, vaan pääsääntöisesti se auttaa pitämään kansan tietoisena ko paikasta ja mitä enemmän siitä puhutaan, sen parempi. Kummallisia on maailman kiemurat, kun hoitolaitokseen ilmaantuu sellaisia potilaita, jotka ovat saaneet muista laitoksista tarpeekseen ja kun muita ei enää ole, niin Minne auttaa.

Et taida tietää, mutta yhtä alkoholistia kohti on useampia joita se myös koskee, kuten puolisot, lapset, ukit, vaarit, mummut… läheiset, työkaverit ja näin se vaan menee, että se raitis alkoholisti auttaa puhumalla raitistumisen mahdollisuudesta myös vielä kärsiville. Päinvastoin mitä pilleripäissään olevat aklinikan kautta tulleet.

Ajatuakseen jatkuvasti pitkäkestoisiin riitoihin toisten ihmisten kanssa pitää olla vähän seko. :smiley: No - niistä bännesitähän pääsee vapaaksi keksimällä aina uuden nimimerkin ja jatkamalla samaan tyyliin.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta asiassa näyttää olevan perää!!! Pitäisi ylläpidolla olla muutakin tekemistä, kun valvoa yhtä ihmistä ja sen luomia nimerkkejä riitelyineen. Minnesotahoidon kehuminen on vielä pientä siihen verrattuna, mitä pahaa yksi ihminen voi “maanisuudellaan” saada aikaan täällä Aklinikkasäätiön pakeilla. Varmaan aika kultaa hänellä muistot, vaikkei pitäisi.

Tarharyhmä,

Kun välttämättä haluat tuoda esille oman ammattisi, johon olet juuri valmistunut, niin ihan tiedoksi:

A-klinkka ja A-klinkkasäätiö ovat kaksi eri asiaa (vaikka molemmat erehdyttävästi käyttävätkin samaa nimeä klinikoillaan).
A-klinikoita ja kuntien päihdepalveluja ylläpitää pääsäntöisesti kunnat itse ja A-klinikkasäätiö ylläpitää omia klinikoitaan ja palvelujaan.

Googlettamalla löydät tarkemmin A-klinikkasäätiön laitokset ja palvelut.

Siltä löytyy myös reilusti huumeidenkäyttäjille tarkoitettuja palveluja joita peräänkuulutit jossain ketjussa.
Niitäkin löytyy suomesta ihan jonkun verran ympäri suomea ja eri ideologioilla varustettuna.

Olin Lapualla hoidossa -05 lopulla ja silloin potilaita oli ollut noin tuhat. Potilaspaikkoja oli parikymmentä.

Miten sinä itse suhtaudut Lapuan tarjoamaan vaihtoehtoon näin usean vuoden jälkeen?

Näin sanotaan Lapuan kotisivuilla:

“Lapuan Minnesota- hoito on ainut lajissaan Suomessa. Se on hoitanut päihderiippuvaisia seitsemän vuoden ajan. Hoidon on läpikäynyt noin 300 henkilöä ja raittius on pysyvää yli 90 prosentilla heistä”

Sisältäsiköhän tuo 1000 myös perheenjäseniä? Sinällään ihan tutustumisenarvoiset kotisivut muutenkin.

Kiitos S&S kun laitoit ton .

Siinä on se mitä olen halunut tietää.
7 vuotta ja 300 hoidon läpikäynyttä joista 270 on raittiina vuoden jälkeen.
Laskukoneella toiset ja minä ilman voin losauttaa nafti 40/vuosi saaneen raittiuden alun sieltä ! Se on heidän onnesa :smiley:
Mitä on tapahtunut sen vuoden jälkeen emme saa tietää koskaan luotettavasti, mututuntumalla mennään.

Emme saa tietää sitäkään , kuinka moni on juonut itsensä pois kesken hoidon. Koska kyseisen hoitolaitoksen tyyliin ei kuulu menehtyneiden eikä keskeyttäneiden tilastointi . Hoitolaitoksen tapa muistuttaa sen ameriikkalaisen lobotomiaa jääräpäisesti jatkaneen Lääkärin toimintaa joka seuraksista piittaamatta perusteli toimintansa mielekkyyttä muutamalla mielestään onnistuneella hoidolla. Katkeria olivat lobotomoidut jotka aikanaan jäivät kyseisen herran toiminnasta henkiin.
Minun kriittisyyteni lapuan minneä kohtaan on pelkkää näkemääni mututuntumaa . Minun Mutussani ei sieltä ulostaudu raittiita elämänauvossa kulkevia alkoholisteja vaan Alkuhöyryn haihduttua uudelleen ongelmiin ajautuvia ongelmaisia . Sen alun, kestäköönkin sitten kokonaisen vuoden on yhteiskunnan muun terveydenhoidon otettava vastuu heidän auttamisekseen. Ne ongelmat ei todellakaan jää sinne lapualle.