Näitä maallisia juttuja... selvää elämää ja positiivisuutta

Vuorovaikutus, palautteen antaminen ja saaminen -niihin mielelläni palaan vielä toisenkin kerran.

On niillä kuitenkin niin suuri merkitys ihmisen elämässä, ettei niistä luopua haluaisi. Ei työssä, ei kotona, ei erilaisissa muissakaan ryhmissä joihin osallistuu.

Ainakaan nyt, kun pidän niitä oikeutenani, enkä hevillä nöyrry pelkäksi korvapariksi itseriittoisempien tarinankertojien ja kaikentietävien iloksi.

Tässäkin asiassa tämä selvänäolo antaa mahdollisuuksia.
Kyllä minä monesti ja monessa ryhmässä jätin kysymättä selvennyksiä, vaikka minusta näytti siltä että muut kuulijat olivat jonkun puhujan vuodatuksesta ihan yhtä ymmällä kuin minäkin. Ja monesti jätin kommentoimatta, vaikka minulla näin jälkikäteenkin ajteltuna oli aivan varteenotettavia lisätietoja ja näkökantoja asiaan.

Kun se oli vähän semmoista…nöyrää… se oleminen. Kun itsekin tiesin että tässähän sitä tuoksahdetaan jos ei vanhalle viinalle niin tuoreelle kaljalle ja vois hiukan puhekin sammaltaa jos suuni avaisin… ja mieluummin sitten yritin hiukan huomaamattomampi olla ettei se pöhnä niin huomiota herättäisi. Voi paska sitä ihmisen nöyrää oloa!

Jo se, että selvänä tunnen olevani oikeutettu vuorovaikutukseen kaikessa mihin osallistuin, on sen arvoista että kannatti itsensä tähän elämäntapaan totuttaa.

Minä koen itse että tuo mistä puhut on nöyristelyä. Nöyryys lienee olevan sitten kovasti erilainen asia, tai arvo ihmiselossa.

Ehkä se on niin että elämä hioo monia ihmisiä tuota nöyryyttä kohti. Onhan niitä sitten semmoisiakin, joilla se ego vaan voimistuu mitä enemmän ikää tulee mittariin.

Lienisikö asia myös niin että paljon se nöyryys on sidoksissa siihen, että ihminen viihtyy omissa nahoissaan ja on hyvissä väleissä itsensä kanssa? Ego on sitä uhoamista, mutta nöyrän ihmisen ei tarvi uhota koska tietää oman arvonsa muutenkin.

Mulle ei oikein aukene se että minkä takia nöyryyden pitäisi olla jotenkin elämää supistava asia, tai jonkunlainen teeskentelyyn voimakkaasti sidoksissa oleva ominaisuus, johon tuolta rivien välistä aina viittailet?

Se taitaa olla ihan hyvin sanottu, että ihminen joka itse sanoo olevansa nöyrä, ei sitä oikeasti ole.

Saattaapa olla. Suomen kielen sanoilla voi hyvinkin olla eri ihmisille eri merkityksiä. Usein myös jotkut ryhmittymät -niin uskonnolliset kuin poliittisetkin -haluavat luoda sanoille ihan omia sisäpiirin merkityksiä, ihan vaan siksi että halutaan saada se oma porukka sisäistämään tuollakin konstilla ajatus että me olemme jotain erilaista kuin muut, ymmärrämme asioita eri tavalla, sanoillamme on syvällisempi merkitys kuin muiden sanoilla jne.

No, olkoon siiten miten tahansa, olinpa sitten nöyrtynyt tai nöyristynyt tai jotain muuta jossa itseäni pidin hiukan vähemmän oikeutettuna ja tasa-arvoisena kuin muut, tarkoitukseni ehkä kuitenkin kävi ilmi tekstistä.

Siitä nöyristymisestä ja nöyränä olosta… se ei ole enää kai millään tavalla minun henkilökohtaisen elämäni kiusana. Sen aika on ohi, ja se siitä. Ei ole tarvetta pullistella (edes hauislihaksia, niin muodikasta kuin se kenties olisi), itselleni kelpaan ja se riittää.

Ja nöyryyteen on asenteeni aikalilla sama kuin Koskelan Akselilla Linnan mainiossa kotimaamme historiaa kuvaavassa teoksessa:" silmieni tasalta minä joka ainoota kattelen…"

Nöyryys-sanan etymologia taitaa kuitenkin olla itse tuon kertomani asian kannalta sivuseikka. Niin todellista ja ainakin teeskentelemätöntä kuin nöyryyteni joskus olikin. Olennaista asiassa oli se, että minulla on nyt -ainakin omasta mielestäni- oikeus olla tällainen, olla ajatteleva, kommentoiva, vuorovaikutukseen ihmisryhmissä osallistuva ja niin halutessani tarkentavia lisäkysymyksiä esittävä tasa-arvoinen ihminen.

Noniin, mä olen ihan samaa mieltä sinun kanssasi. Sen takia ihmettelen niin monesti että miksi jahkaat uudestaan ja uudestaan tuon nöyryyden kanssa, vaikka sulla itselläsi tuntuu olevan palaset just oikeilla paikoillaan ja voisi päätellä että sinussa tämä arvo oikeasti toteutuu elämässä eikä se ole pelkkää sanahelinää.

Semmoisia vesisateita ennustaa ilmatieteen laitos huomiseksi että taitaa jäädä ansiotyöt väliin.
Kun ovat tällä kertaa ihan ulkohommia, paljaan taivaan alla ja lisäksi räystäänkin alla, eli ulkoseinällä.
Sopii silti sekin, kyllä minulle jo kelpaa joku ylimääräinen lepopäivä.

Vois vaikka sit joutessaan osallistua taas johonkin ns. yhteisen edun nimissä tehtävään touhuun. Siltä sektorilta kun ei ainakaan homma lopu. Touhua riittää, jos jonkinlaista, ihan vaikka omien mielitekojen mukaan valiten.

Se voi johtua siitäkin, että tekemiseen halukkaita ei niin kovin mahdottomasti ole.
Joka puljussa on kyllä ihan yli änkensä kuten aina vanhalta viinalta haiskahtanut setämieheni asian ilmaisi.
Riittää niitä jotka joko tietävät je selittävät miten mikäkin homma pitäisai tehdä, ja yhtä paljon niitä jotka jaksavat väsymättä kertoilla omista tekemisistään , niistä tehdyistä ja tekemättä jätetyistä, ja veulata niitä ihan yhtä kauan kuin yhdenkin kuuntelijan näkevät paikalla olevan.

Mutta, joo, olipa kysymys sitten kalakilpailun järjestämisestä , kusessa olevan kaveripiirin konkreettisesta auttamisesta tai hallituksen tulonsiirtopolitiikan vastustamisesta, aina on semmoistakin mikä tarttis ihan tehdä. Ja siihen ei sitten, ainakaan talkootyönä, niin kovaa hinkua olekaan.

Ja just siksi niillä joita ne hommat huvittavat, on varaa ihan valita mihin ryhtyvät. Huomisen päovän osalta voisin vaikka omalla pienellä osuudellani tehdä taas jotain näilläkin seuduin järjestettävän YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisen päivän tapahtuman toteutumiseksi.

Semmoisen asian muuten olen tässä pannut merkille viime aikoina, että päihdeongelmaiset eivät ole ihan niin haukuttuina kuin aikaisemmin. Ennenhän oli kovasti hyväksyttävää kohdistaa kiukkua yhteiskunnan varoilla katkaisuhoidoissa, kuntoutuksissa, tukiasutettuina, pitkillä sairauslomilla ja sosiaalitoimistoissa rahapussiaan täyttäviin loisiin joiden syytä kunnon kansalaisten elintason nousun hitaus oli…
Nyt on tällä kertaa syyllisinä kaiken maailman muslimit ja pakolaiset jotka ovat ilmestyneet oikeiden ihmisten kiusaksi - ja ihan pelkkää perkeleellisyyttään, pahantahtoisina ja kavalina.

Mutta ihan sama, noin yhteiskunnan kannalta, köyhät potkivat toisiaan ja jokainen jolla on joku halveksunnan ja vihan kohde on mielestään hyvässä asemassa - en minä sentään ole niin tarpeeton ihminen kuin nuo.

En oikein edes jaksaisi kaikkea vihanlietsontaa kuunnella ja katsella, joskus tulee mieleen että jos näitä maita ja metsiä ei olisi jaettu omistaja suvuilleen jo useampi sata vuotta sitten niin semmoinen Impivaaran kaltainen erämaatorppa voisi hyvinkin houkutella -ainakin tilapäiseen uutissulkuun ja ihmisten tohinan pakenemiseen.

Kun kerran jossain välissä huomasin pitkällä tähtäimellä tehottomaksi sen viinalla uutistulvan pehmentämisenkin - aikansa kai sekin toimi mutta omat puutteensa oli siinäkin, kuten ehkä moni muukin tällä palstalla sen puolen asioita kauempaa katseleva on todennut.

Mutta, jos nyt sit vaikka illan ratoksi arpoisin yöpöydältä jonkun mukavista kirjoista ja lepuuttaisin aivojani sillä konstilla. Tai sit jotain muuta. Mutta telkkaria en tosiaan viitsi avata, joitakin asioita on nyt tullut joka tuutista yli minun tarpeideni.

Auvoisaa viikonlopun alkua! Tottapa tuo, että nyt ovat pakolaiset ottaneet syntipukin roolin yhteiskuntamme uhkaajana. Heidän puolestaan puhuvat ja heitä auttavat saavat vihaviestejä ja törkyä niskaansa. Päihdeongelmaisia auttavat saavat sen sijaan pahimmillaankin vain hyväntahtoista kummastelua osakseen.

Töissä ollaan täälläkin, mutta ihan sisätiloissa ja toimisto-olosuhteissa. Akkunasta aukeaa kaunis näkymä puistoon, jonka puiden lehdet ovat vielä kesäisen vihreitä.

Yhteistä hyvää niiin… Tulin tässä ihan hetken mielijohteesta liittyneeksi taas ammattiliittoon, joka teki minusta hetkessä ns. mielenilmaus-kelpoisen. Pitäisi siis osallistua mielenosoitukseen tänään klo 11 - 13. Empä taida kuitenkaan osallistua, kun on sadetta ellei jopa myrskyä luvassa.
Sitäpaitsi mielenilmaushan ei kohdistu arvostamaani työnantajaan, vaan hallitukseen.

Työn iloa ja mielen ilmauksen iloa tai muuten vaan iloista syysperjantaita kaikille! o/

Näin se näyttää menevän.
Vapaaehtoistyönä vaikeuksissa olevia ihmisiä auttavia on uhkailtu, julistettu tappotuomioita, valokuvattu ja selvitetty kotiosoitteita - eikä varmaankaan siksi että joulukorttia laitettaisiin tulemaan. Kun ovat menneet auttamaan vääriä ihmisiä. Sellaisia joilla ei kaikkien mielestä oikeutta ihmiselämään ole.

Moni on lopettanut, silkasta pelosta. Tai suojellakseen ainakin perhettään jolla ei välttämättä ole osaa eikä arpaa koko auttamistoimintaan.

Ei ole minullekaan tullut tuollaista vastaan kun olen satunnaisesti päihteillä asiansa sotkeneita helpannut joillakin tavoilla.

Pitäisikö tuosta sitten olla iloinen, että oikein valittuja ihmisiä auttavat saavat olla rauhassa inhimillisiä - ehkä jopa ajatellen että kun nuo ylempiarvoisiksi itsensä kokevat suuntaavat kaiken vihansa “noihin toisiin” meillä ei oile mitään hätää.

Enpä usko. Historia monissa asioissa toistaa itseään. Kun viha ja erottelu saa valtaa yleisessä asenteessa, se ei tahdo pysähtyä yhden ihmisryhmän vihaamiseen. Pikemmin se laajenee ja etsii yhä uusia kohteita joille suunnitellaan sitä “ongelman lopullista ratkaisua” kuten saksalaiset asian kauniisti muotoilivat.

Epäilen että kaikkien jollain tavalla ihmiskunnan “parhaimmistoa” heikommassa asemassa olevien kannattaisi nimenomaan vastustaa kaikkea jaottelua meihin ja muihin ja torjua vihanlietsontaa kaikin keinoin.

Kaivaa vaikkapa naftaliinista se kauan sitten unohdettu solidaarisuus… se on edelleen osa ihmisyyttä vaikkei se oikein muodissa näinä aikoina ole.

Jaaha… enpä olekaan tähän ketjuuni mitään laittanut kuukauteen. Ei sit ole vissiin ollut mitään asiaa.

Jos nyt sitten linkin ihan tämänpäiväiseen artikkeliin:
http://www.ehyt.fi/fi/ajankohtaista/?itemid=1943&a=viewItem#juttu

Ei tuossa nyt mitään uutta ole.
Perusasiaa, ihan niitä yksinkertaisia juttuja jotka kai ymmärtäisi maalaisjärjelläkin, mutta kai ne sitten ovat jotenkin parempaa totuutta kun arvostetut tutkijat sanovat ne asiat jotka täällä on tiedetty jo ennestään.

Ja juu, tietysti on myös aina jokunen erinomainen, itseään niin erinomaisena ja muun ihmiskunnan yläpuolella pitävä joka sanoo että eipäs, minun juomiseni ja elämäntapani ja kaikki muukin on ihan minun omaani, ei tällä muun ihmiskunnan menolla siihen mitään vaikutusta ole…

Mitäpä sitten heidän kanssaan vänkäämään, eiköhän se itsekullekin joskus eteen tule, sekin huomio, että aikamme ja yhteisömme, vallitsevan hegemonian ja toimivan markkinointisysteemin hampaissa tässä pyöritään -omasta erinomaisuudesta ja erityisyydestä huolimatta.

Mutta, tuosta jutusta, tosiaan, ei täällä suomessa kaikki ole pieleen mennyt. Paljon on hyväätehty päihdeasioissakin. Jos kohta paljon on vielä tekemistäkin, ja jos tekemästä lakataan, niin takapakkiakin mennään -kas kun ne eri etupiirien tavoitteet jylläävät joka päivä. Tämä maailman meno nyt vaan on tämmöinen.

Juu, kiitos vaan kysymästä, hyvää minulle kuuluu.

Työnteko taas välillä välipäätilassa, eli työttömän virkaa toimitan. Enkä siitä ole edes murheellinen, kai tässä nyt kevääseen pärjää kun jonkinlainen sosiaaliturva sentään vielä on jäljellä. Ja kun ei ole tarvetta kalliisti elellä, mahtaisko enää jaksaakaan.

Joihinkin kansalaistoimintoihin laiskansitkeästi olen osallistunut, sen verran että itsestä tuntuu kuin jotain aivotoimintaa olisi. Ja pieni hitunen ihmisten välistä vuorovaikutusta, vähän oudommissakin porukoissa.

Mutta muuten sitten laiskottelen. Häpeämättä . Kun se mukavalta tuntuu. Jos lakkaa tuntumasta, niin ei maailmasta tekeminen lopu, ei, vaikkei tietysti palkattua tekemistä aina tyrkyllä ole.

Pihaa haravoin. huvikseni, hyvin tietäen että ei siinä ole sen kummemmin käynyt vaikka olen semmoisen homman melkein joka syksy viimeisen parinkymmenen vuoden aikana jättänyt tekemättä. Siihen ovat maatuneet, ravinneet ruohoja ja kastematoja, lumen alla muhineet ja keväällä olleet muisto vain. Mutta kun ajattelin että vois olla ihan kivaa haravoida, niin minähän haravoin. Raaputin kärräsin, kompostikasa kasvoi ja minulla oli aikaansaava olo.
Käpytikka pystyynkuolleessa lepässä kärräyspolkuni varrella komensi kyllä minua painokkaasti, ja näytti siltä että harakatkin kummeksuivat tämmöistä touhua. Kun eivät ole tottuneet. Joku pienempikin lintu yritti saada väliin sanottua, mutta haravanrapsutus sekoitti semmoiset puheet. Mitähän mahtavat muuten lainkaan kuulla ne, joilla on huvina bensamoottorilla paukuttavalla tuulettimella pihaansa pöllyttää? Tahallaanko tukkivat korvansa syksyn ääniltä?

Kovin on tasaista tämä meininkini. Jossain ketjussa menin sekaantumaan keskusteluun nöyrtymisistä … olisin voinut jättää väliin. Siitä kun tuntuu olevan niin kovin kauan kun minun on nöyrtyä tarvinnut. Lieneekö aikoihin kukaan edes yrittänyt minua nöyryyttää piirunkaan vertaa. Kukapa viitsisi, kun en itsekään toisten mielialoja pyri alaspäin sotkemaan. Mukavasti olen tullut toimeen kaikkien niiden kanssa , joiden kanssa nyt jotain on yhdessä touhuttu.

Se YK:n köyhyyden vastainen päivä nyt sitten taas oli… sen merkeissä olin yhtenä paikallisissa talkoissa, se kun on kai tullut jonkinlaiseksi perinteeksi minun kohdallani. Vaikken ole sitäkään enää jaksanut tarkkaan miettiä, että olenkos minä nyt sitten köyhä vai enkö. Mihin minä sitäkään tietoa tarvitsisin, ainakaan niin kauan kuin ruokaa joka päivälle riittää ja vähän lämmintäkin.

Juopottelusta ja sen olemuksesta en paljon viitsi enää siitäkään ihmisten kanssa veulata. Saattavat olla melkein kaikki omine mielipiteineen oikeassa. Ainakin ne joilla yleensä omia mielipiteitä on. Niistä en tiedä jotka jotain ulkoaopittuja fraaseja toistelevat.

Juu, tuohon edelliseen täytyykin heti lisätä lausahdus jonka pari päivää sitten kuulin:

Vain itseoppineet ovat oppineita. Ne muut ovat opetettuja.

[quote=

Vain itseoppineet ovat oppineita. Ne muut ovat opetettuja.[/quote]
Tämä on hyvä aforismi. :slight_smile:
Ehkäpä “opetettu” on kuin saavi, joka on kaadettu täyteen jotain valmista ideologiaa tms.
Itseoppinutkin on toki saanut paljon “valmiina” oppien muilta, mutta soveltanut sen itse ja kokemuksen kautta muodostanut asioista oman käsityksen, joka on ainakin juuri itselle oikea. :slight_smile: Ja muutenjotenkin sen ihmistä kuunnellessa huomaa, toisteleeko papukaijana valmista liturgiaa vai onko pohtinut asioita mielessään enemmänkin.

Hauskaa viikonloppua laiskotellen, haravan varressa taikka muuten vaan!

Tosi hyvä tuo metsämiehen viimeinen lause.

Meillähän on kuitenkin aika paljon sellaista tietoa ja taitoa, jota emme ole voineet hankkia vain itse kokemalla. Emme tietäisi paljoakaan esimerkiksi historiasta, luonnontieteistä, tai ehkei edes yhteiskunnasta, jos joutuisimme tukeutumaan vain omaan suppeaan ja subjektiiviseen kokemukseemme, ilman muualta hankittua informaatiota.

Aika tärkeää on myös kyky käsitellä saatua tietoa, etenkin nykyisessä informaatiotulvassa. Lähdekriittisyys, punnitseminen ja tiedon analysointi ja pohtiminen ovat juuri sitä omaa ajattelua.

Esimerkiksi koulutus voi parhaassa tapauksessa antaa välineitä siihen omaan ajatteluun, eikä suinkaan vähennä niitä.

Metkaa kyllä, sosiaalisessa mediassa kaikkein jyrkimpiä totuuksia ja “faktoja” paukuttavat ne pelkästään “elämän kovassa koulussa” opiskelleet. :slight_smile:

Tuo aforismi, kuten yleensä ne kaikki, on totta vain osittain.

Minäkin opin lukemaan neljävuotiaana, ja siitä lähtien sitä olen ainakin satunnaisesti harrastanut. Medialukutaito tuli kai siinä sivussa, jonkinlainen. Aika äkkiä hoksasin että osa viestinnästä on loogisesti perusteltua, tutkittuakin, todistettua, ainakin totuuteen kaikin tavoin pyrkivää. Ja osa on tarinankerrontaa, satua, ehkä “opettavaista” mutta kuitenkin niin paljon väritettyä ettei olemassaolevan maailman kanssa samaan muottiin sovi.

Ja silti, ihan varmasti putosin samaan kuoppaan, valikoin luettavakseni vain ensin vastaanottamaani ideologiaa tukevia juttuja, ainakin epäilin niitä vähemmän kuin vastakkaisia. Usko oli vahva.

Onko sitten lukemalla ja eri vaihtoehtoja harkitsemalla tapahtuva tiedonhankinta oppisita vai opetetuksi tulemiseksi? Ei tuollaista rajanvetoa pysty tarkasti tekemään -vaikutteita me saamme oman kulttuurimme tarjoamassa muodossa niin runsaasti etten ainakaan minä oikein pysty edes kuvittelemaan millaista oma ajatteluni olisi ilman ulkoa tulevaa aineistoa.

En siis lähde vannomaan tuonkaan aforismin puolesta. Mutta antoihan se sentään ajattelemisen aihetta, ja eiks vaan sekin ole hyvä?

Meitä sivistymättömiä, mitään tutkintoa tai oppiarvoa missään asiassa suorittamattomia on enää kovin vähän, ja me viimeisetkin kohtapuoliin eläkkeellä, joten ongelma ratkeaa ihan itsestään. Olen onnistunut jotenkin keplottelemaan useammanlaisiin hommiin ilman minkäänlaista todistusta pätevyydestäni yhtikäs mihinkään, ilman ensimmäistäkään yritystä kirjoittaa itsestäni ansioluetteloa tai CV:tä, joihinkin touhuihin hiukan takaoven kautta -usein siten että työhön valitsijat ovat tienneet mitä osaan ja mitä pystyn tekemään -ja sitten ovat oma-aloitteisesti hiukan kieroilleen valintaprosessinsa kanssa.

Syntiä siinä tietysti olen tehnyt minäkin, ja voi sen niinkin ajatella että olen vienyt työpaikan ja sen mukana leivän suusta joltain sellaiselta joka olisi dokumenttien mukaan ollut minua parempi homman hoitamaan. Kääntöpuolena on se, että kun olen yleensä hommistani ihan kiittäviä arvioita saanut, niin ehkä ei ole ihan varmaa, olisiko lopputulos kääntynyt, ja mihin suuntaan, jos minut olisi laitettu kilpailukieltoon.

No juu, siihen on menty, että entistä hankalampaa on päästä tekemään mitään, ellei jotain tutkintoja ja oppiarvoja ole. Ja loppunevat ne mahdollisuudet kokonaankin. Minulle sekin alkaa olemaan samantekevää, kait tässä nämä muutamat vuodet ennen eläkettä jotenkin keplottelen. Kun joskus itseni elätin dyykkaamalla ja pulloja keräilemälläkin, niin tuskin tässä sen vaikeammaksi nytkään menee. Ja siitä kyllä selviän, ei edes pelota.

Mutta, joo, ihan semmoinen arkipäivän esimerkki, joka pikkuisen himmentää pelkän oppiarvon antamaa sädekehää…

Se äitimuorini, melkein yhdeksänkymmenen, aikoinaan pelkän kansakoulun käynyt ja siis vähän nykyaikaisten kansalaisten mielestä kai luojalta saaliiseen jäänyt, oli käynyt terveyskeskuksessa. Eipä ole siellä usein käynyt, yrittää edelleen köpötellä mökissään ja sairastella flunssansa ilman yhteiskunnalle kalliiksi tulevaa terveydenhoitoa.
No, nyt oli tullut asiaa, ja sinne hän sitten taksilla itsensä kuljetutti.

Lääkäri tutki ja saipa jotain lisälähetettäkin, johonkin tutkimuksiin. Mutta kun ei akkaparka ihan kaikkea papereista ymmärtänyt, niin menipä sitten sen laitoksen neuvonnasta kysymään josko hänelle vähän annettaisiin suullista ohjetta mihin sitten pitikään mennä ja miten ja missä järjestyksessä. Sopivan tehtävän vaatiman korkeamman ammatillisen koulutuksen saanut puhelimeen vastaaja ja tulevien sekä menevien ihmisten kirjanpitäjä ei ollut varautunut tällaisiin kyselyihin, ja oli sitä mieltä että häntä ei saisi senlaatuisilla kysymyksillä häiritä. Kyllä ne pitäisi osata lukea papereista ja ymmärtää! Hyvin kehittyneellä sanavarastolla ja kiukkuisella äänellä oli tehnyt selväksi tuntemansa vastenmielisyyden tällaista kyselijää kohtaan.

Tippa silmässä lähti kotiinsa mummu, ja kait sitten jotenkin ymmärsi paperinsa, oikein tai väärin, mene ja tiedä.

Kun sitten asiaa kuunneltuani kyselin hiukan muiltakin tutuiltani paikkakunnalla, sain selville ettei tuo ainakaan yksittäistapaus ollut. Kyllä siellä samanlaista sananruoskaa olivat muutkin saaneet, samalta ihmiseltä.

Niin että mitä tämä sitten tähän kuuluu?

No, minun mielestäni, tuollaiseen ihmisten palvelua ja neuvontaa siältävään hommaan valittaessa olisi syytä ensin ja ensisijaisesti tarkistaa ettei siihen itseään tyrkyttävällä ihmisellä itsellään fiiraa päästä. Ja toissijaisesti katsoa niitä tutkintoja.

Mutta tiedän, se ei käy, se ei käy, se ei kertakaikkiaan käy…

Niinpä niin. Asiakaspalvelussa olisi tärkeintä osata pukea asiat sanoiksi sen kulloisenkin potilaan/asiakkaan osaamalla “kielellä”, vaikkapa sitten rautalangasta vääntäen. Että menet ja kävelet tuohon suuntaan ja vasemmalla on ovi. Taikka kotiin tulee sitten kirje. Tai nämä lääkkeet otetaan tyhjään vatsaan. Turhaa venkoilua monesti, lääkärilatinaa ja kapulakieltä. Ystävällisyys nyt ei aikaakaan veisi tai yleinen hyväsydämisyys. Eipä minukaan äiti tietokoneita juuri ymmärrä, joten jätän turhat termistöt pois ja piirtelen kuvia vihkoon, että tästä painat ja tässä järjestyksessä. :slight_smile: Mutta monessa muussa asiassa on minua parempi.

Yleensä jokaisella on joku vahvuusalue. Ehkäpä äitisi sen ikäluokan ihmisenä osasi ja tietää nytkin, miten tehdään kunnon ruisleipä alkaen takinajuuresta ja näppituntumalla osaisi jauhotkin laittaa? Vaikka ei jaksaisi enää puuhaan ruetakaan. Monelta jäisi tekemättä. Nykyään on toisekseen koko ajan kiire, mummoja ja paappoja mulkoillaan ja tuupitaan kassajonoissa, jos homma ei suju sutjakasti.

Jos riittää mielenkiintoa, ihmisellä on koko ikä aikaa oppia, ilman oppiarvojakin, siitä ilosta, että on kivaa oivaltaa jotakin. Lukea, seurata ympärilleen, katsella eläinten ja ihmisten touhuja ja ihan kokeilla vaan toimiiko sattumoisin joku juttu. Eihän niillä taidoilla ja tiedoilla nykyajan työnhaussa pärjää, mutta hyötyä niistä muutoin on. Ja lukemani perusteella tekee tuo touhu aivoille hyvää. :slight_smile:

Minustakin kyllä tuo mummin, siis MM:n äidin, pyytämä neuvontapalvelu on ihan normaalia neuvon pyytämistä, ja kyllä jokainen sote-alalla asiakaspalvelutehtävissä oleva varmasti tuollaiseen vastaa ihan mielellään. :slight_smile: Sitä vartenhan ne on töissä jossain neuvontapisteessä. Voisihan tuollaista kulkuohjetta kysyä kuka vaan, vaikka olisi miten maisteri.

Itselläni on kyllä lähinnä myönteisiä kokemuksia asiakaspalvelusta. Asioin juuri viime viikolla omalla terveysasemalla, ja ihailen kyllä sen henkilökunnan ystävällisyyttä ja ammattitaitoa kaiken kiireen ja paineen keskellä.
Ovat toki korkeasti koulutettuja, varmasti oikein ammattikorkeakoulussa hoitajatkin, mutta eivätpä minussa kuitenkaan kateutta herätä, varsinkaan työnkuvansa tietäen. :smiley:

Yksi ammattiryhmä hoitoalalla kuitenkin on, jolta saattaa odottaa minkälaista käytöstä tahansa: lääkärit :exclamation:
HE ovat tavallisten kuolevaisten yläpuolella. Siitä huolimatta ainakin 80 % kohtaamistani lääkäreistäkin on tavattoman symppiksiä ja emppiksiä.

Uskon, tälläkin kertaa, valtio-miehen päättelykykyyn.

Oliskohan elämäntavoissani muuten ollut aina jotain järkeä mukana, huomasin nimittäin nyt kun lääkäreistä tuli puhe, että enpäs ole sen ammatin harjoittajia kohdannut heidän työtehtävissään kymmeniin vuosiin!
Ellei sitten kauempaa sivusta seuraamista lasketa -jka sitähän ei lasketa.

Asiakkaina minulla on heitä ollut, ja yhdistys/kansalaistoiminnassa on kohdattu, keskusteltukin.

Ja niisä tilanteissa ihan mukavaa väkeä. Mutta… kun tuttaviini kuuluu myös sairaanhoitajia, niin heiltä olen sitten kuullutkin jo siitä toisesta puolesta. Kovin usein kuulemma on arvoasteikko selkeämpi kuin armeijassa konsanaan, ja alempiarvoisten arvo ei aina kuulemani mukaan ihmisarvoa muistuta. Niissäkään asioissa joissa ammatillista käskyvaltaa ja komentokieltä ei tarvitsisi käyttää, on toisinaan kovinkin raakaa se alistaminen ja hierarkia.

En sitten tiedä mistä johtuu, enkä sitäkään, onko samaa meininkiä muissakin jähmeissä virkakoneistoissa, ja tuo nyt sitten on vaan sattunut minun korviini tilastollisesti katsoen kovin usein.

Enkä tiedä sitäkään, onko ehkä vain sattumaa, että just minun kohdalleni on kuulunut noita negatiivisia arvioita sairaanhoidon työolosuhteiden paskamaisista puolista… en ole tuotakaan asiaa mitenkään yrittänyt tutkia.

Armeijan arvoasteikosta en paljon tiedä, kun en valitettavasti ole siellä ollut, mutta siihen voin kyllä uskoa että etenkin jossain sairaalassa on hyvinkin hierarkinen asteikko. Alimpana ovat keikkatyöläiset, ja sen jälkeen toiseksi alimpana työharjoittelussa olevat opiskelijat. :smiley:
Hyvä puoli tosin se, että sairaaloihin pääsee aika helposti harjoitteluun sekä sairaanhoitaja- että lähihoitajaopiskelijat, ja opiskelijoiden harjoituttaminen on hyvin organisoitua. Pientä simputusta ei tosin panna pahaksi, vaan ehkäpä arvellaan sillä olevan kasvattava tarkoitus. :laughing:

“Raaka alistaminen” on kuitenkin käsite, johon skeptikkona suhtaudun skeptisesti, ilman täsmentävää tietoa tai esimerkkiä. Huhupuheisiin ja uskomuksiin perustuvat kauhukuvitelmat ja urbaanilegendat voivat olla huuhaata.

Mutta onneksi tuollaista lievempääkään hierarkisuutta ja simputusta ei niinkään paljon ilmene niillä aloilla jotka menevät enemmän sosiaalityön puolelle: päihdetyö, vammaistyö, lastenhoito ja lastensuojelu jne.

No, enemmän minäkin nykyisin tapaan lääkäreitä työtoverina kuin potilaan näkökulmasta, mutta tokihan potilaanakin joskus. Johan katkollakin tapasi lääkärin kerran tai pari katkon aikana. Eikä siitä ole vielä kymmentäkään vuotta, kun nautin isoakin arsenaalia eri lääkkeitä ihan lääkärien määräyksestä: Antabuksesta bentsoihin ja psyykelääkkeisiin.
Toki pidän ihailtavana saavutuksena, jos joku on selvinnyt läpi runsaasta alkoholinkäytöstä joutumatta kertaakaan lääkäriä tapaamaan edes minkään pienen kolhun takia, joita ryypätessä helposti tulee. Ihme, mutta ei mahdottomuus.

Sitä tosin haluaisin kysyä, onko kansalais- tai yhdistystoiminnassa tapaamasi lääkärit olleet mukana siis ammattinsa edustajina, vaiko kansalaisena?
Myöskään sairaanhoitajat eivät ole vapaa-ajallaan ammattinsa edustajia vaan pelkästään yksityisiä ihmisiä, maija meikäläisiä, joilla on yksityisen ihmisen jutut. Vakavasti ajatellen ammattiryhmät eivät ole ihmisryhmiä, vaikka liikkeellä onkin hauskoja kaskuja ja uskomuksia eri ammattiryhmien inhimillisistä ominaisuuksista. :smiley:

Jaa, ne lääkärit… sekä että. Joskus jonkinlaisina asiantuntijajäseninä, mutta usein ihan vaan yksityisinä kansalaisina. Ja toimeen olen niitten kanssa tullut.
Joskus kauan sitten oli yksi lääkäri ryyppykaverinakin -mukava mies hänkin.

Niin, elämäntapani eivät kai sitten ihan metsässä olleet edes jatkuvassa humalassa ollessani. sehän on kai enemmän tuurinkauppaa, mitä kenenkin maksa ja muut sisuskalut kestävät, ja minulla sitten oli tuuria.

Mutta muuten en sitten ole vakavammin sairastellut, yhden kerran olen eläissäni ollut sairaslomalla, ja sen kyllä ihan terveenä. Sattui vaan ottamaan päähän kun en saanut kesälomapäiviä silloin kun olisin tarvinnut, joten meninpä sitten valittamaan oloani lääkärille. Viikko siinä tuli palkallista vapaata, ja olin tyytyväinen.

Ei. Ei se ole moraalisesti oikein, mutta moraalini saattoi venyä muutenkin vähän tilanteen mukaan.

Ja kun en tuota tehnyt kuin kerran, vaikka varmasti on toistekin vituttanut, niin en viitsi edes katua.

En minäkään sisuskalujen vuoksi ole lääkäriä tavannut, mutta vuosina 2007 - 2008 oli käsi kipsissä kaksi kertaa, 2009 jalassa rasitusmurtuma, sittemmin ollut unettomuutta, esiintymisjännitystä, polvivammaa jne.
Tuo esiintymisjännitys oli varmaan erikoisin asia jonka vuoksi olen lääkäriä tavannut. Lääkkeeksi tuli Propral, joka oli ihan hyvä ratkaisu jonkin aikaa.

Käsivammat oli sitten jo nolompi juttu, vaikka vähän ne ajat oli sellaisia kuin eräässä Haloo Helsingin biisissä lauletaan “mä olen ranne poikki ja mä olen sekaisin…” :unamused: youtube.com/watch?v=LmMIBebxSEs

Elämäntavoissani siis varmaan on ollut jotain vialla, toisin kuin sinulla. :slight_smile:

Miksikäs sitä ei lääkärien kanssa toimeen tulisi, ihan siinä kuin ihmisten kanssa ylipäätään toimeen tulee. Eipä tule sellaista ihmisryhmää tai ammattiryhmää mieleen, jonka kanssa lähtökohtaisesti ei tulisi toimeen.

Pieni ja epämääräisesi leijuva ajatuksenpoikanen taas ilmestyi näitä ketjuja seuratessani.

Esitettiin kysymys, kauanko on tullut raittiina oltua.

Metka kysymys, muuten. Ei sillä tiedolla tee mitään kysyjä eikä vastaaja, mutta jo kysymällä yritetään todistaa vastaajasta jotain.

Mutta se nyt ei olut se ajatukserepale joka alkoi mielessäni leijumaan.
Kyllä minä tiedän milloin olen ryypyn ottanut. Siitä tiedosta kuuluu varmasti kaikki kunnia sille että pari viikkoa sen lopettamisen jälken tulin tänne plinkkiin juttelemaan näistä päihdeasioista ja muustakin elämisestä. Muuten olisin varmasti jo unohtanut semmoiset päivämäärät ja kellonlyömät .

Mutta entäs jos kysyttäisiin tarkkaa ajankohtaa paljon olennaisemmalle asialle tässä samassa sopassa? Että milloinkas oli alkoholismi ohi ja päihdeasiat omalla kohdalla siten tavoitteenmukaisessa kunnossa?

Enpäs tiedä.
Sen tiedän, että tavoitteenasettelu tapahtui ihan ensimmäisinä viikkoina, ja kun tavoite oli selvänä niin ne menettelytavat tulokseen pääsemiseksi, nekin aukenivat ihan sujuvasti.

Mutta, mitenkähän se meni?

Jossain vaiheessa vain tiesin, että minun on ihan hyvä olla selvin päin, ja että onhan minun ollut jo jonkin aikaa ihan hyvä olla vaikkei veressä olekaan enää laimennusaineita. Ja tiesoin senkin että alkoholi on minulle niin merkityksen aine henkilökohtaisella tasolla, ettei se enää elämääni rytmitä kuten aikaisemmin asia ehdottomana perusjuttuna oli.

Mutta oliko siinä sitten jotain päivämäärää, kellonlyömää… ehkäpä ei ollutkaan.

Ehkä muutos vain tapahtui, hiljalleen ja itsestään melua pitä’mättä, ongelma tai tauti tai mikä lie kutistui vaan kokoisekseen, yhä pienemmäksi, näivettyi pois samalla kun muut , ehkäpä sitten paremmat ja terveemmät elämän osa-alueet vahvistuivat.

Ei se ollut minun kohdallani mikään rysähdys eikä ilmestys, prosessi se oli.

Alku sillä oli, ja loppukin, mutta se valmiiksitulo tapahtui kyllä hiljaa hiipuen.