Se sitten on taas sitä aikaa vuodesta, jolloin yhdistykset pitävät kokouksiaan. Useissa porukoissahan on hyväksi havaittu jakaa ne vuosittaiset päätökset kahteen erilliseen kokoukseen, eli nyt ennen vuodenvaihdetta päätetään ensi vuoden toiminnasta, valitaan vastuuhenkilöt, kuten ne puheenjohtajat ja hallitus jne ja sitten vasta vuodenvaihteen jälkeen tarkistellaan menneen vuodet tilit ja katsellaan onnistuttiinko toimintasuunnitelmia noudattamaan.
Kysyntää taitaa selväpäisille ihmisille olla, jos vaan muuten on jotain järjellisiä mielipiteitä ja jotenkuten tulee muiden ihmisten kanssa toimeen. Ja yhä useammat yhdistykset ovat ihan tietoisesti siivonneet linjaansa, ei sitä kaljan kanssa lotraamista monissakaan kokouksissa enää harrasteta.
Ja ovathan ne sen huomanneet, erilaisisa ryhmissä toimivat ihmiset, että viisaampaa on luottaa sellaisiin jotka todennäköisesti ovat tolpillaan ja ihmistenkatseltavassa kunnossa silloin kun yhteisiä juttuja eteenpäin viedään.
On siinä kyllä sekin puoli, että niitä hommia helposti kasaantuu , ja kun toisaalta ihmisryhmien toiminta on yhä enemmän semmoista verkostoitumista ja yhteistyötä, niin hiukan pitääkin olla monessa mukana, jos yleensä jossain… Mutta entäs kun alkaa itsestä tuntumaan siltä että vois vähän vähentääkin, osallistua vaan kevyemmin ja satunnaisemmin, jättää joissain hallituksissa paikkansa uusille tulokkaille, olla mukana vain vaikka projektiluontoisesti, semmoisissa jutuissa jotka tosiaan omakseen tuntee?
Onko se ihan helppoa?
Itse just tässä olen miettinyt yhtä huomispäivän kokousta, toki paikalle menen, ne vuoden toiminnan suuntaviivat ovat asia joiihin nyt sentään pitää joka jäsenen olla edes valmiina jotain sanomaan, mutta kun kun kumminkin, luulisin, niitä jotain vastuita tyrkyttävät, niin mitenkähän lienee… taitaa riippua ihan siitä miltä asia huomenna tuntuu. Sen sitten taas itsestäni tiedän, että jos jonkun homman vastaan otan, niin kyllä siitä sitten vastuun kannan, ja rekeni vedän.
Olen kyllä jo viime vuosina vähentänyt osallistumisiani, mutta nyt tuntuu siltä että vieläkin karsia voisi. Katsotaan nyt sitten.