Oikean käden kämmensyrjään on tulossa hankauma. Liian paljon hinkannut hiirimaton reunaa. Jokunen tuntikin päivässä. En silti pidä itseäni nettiriippuvaisena, välikappale se vaan on. Nyt olen enimmäkseen selannut kaikenlaisia kaupantekopalstoja, kun sen veneenkin tarttisin.
Ja aina joskus tulee jotain muutakin kauppaa tehtyä.
Tulee muuten kohtapuoliin neljä vuotta viimeisestä ryypystä, ja ryyppyputkesta joka sitten kestikin useamman vuosikymmenen. Ei sillä ryypynvälin pituudella enää sellaista merkitystä ole, että se tarttis ihan tarkkaan tietää, mutta jäihän se ajankohta mieleen kun selvänäoloa aloitellessa tiesin ensimmäisinä viikkoina tunnin ja minuuttienkin tarkkudella kauanko siitä viimeisestä ryypystä oli kulunut. Jokainen tunti kun oli uusi ennätys ja rajapyykki matkalla parempaan.
Paljon on muuttunut olotila tässä selvin päin ollessa. Ihan omia aikojaan, eipä sitä niin tule huomanneeksi että jokin asia muuttuu, joskus vaan tulee sellainen muistuma entisestä hermoilusta, päihteiden funtsimisesta, väsyneisyydestä ja vähän näköalattomastakin olemisesta -semmoista kaikkea siihen elämääni liittyi. Silloin joskus.
Nyt menee mukavasti.
Ei tarvitse paljon murehtia, kyllä tässä pärjäilee.
Oliskohan tuo se tärkein, mitä olen ymmärtänyt mukaani matkan varrelta ottaa, positiivinen elämänasenne? Ehkäpä.
Sattui käymään hyvin, hoksasin heti alkuun minulle sopivan ajattelutavan elämänmuutostani varten. Monin tavoin sen ovat järkevät ajattelijat kertoneet, mutta yksi asian kiteytys on Norman Vincent Pealen lausuma;
" Jos vaikeudet ovat kauan vainonneet sinua, se johtuu todennäköisesti siitä, että olet hokenut itsellesi viikkoja, kuukausia ja ehkä vuosikausia, ettet voi tehdä niile mitään. Mutta kun tietoisesti yhä uudelleen omaksut positiivisia asenteita, vakuutut lopulta siitä, että voit tehdä jotain vaikeuksillesi."
Siinä se, yhdellä tavalla sanottuna.
Usko siihen, että omille asioilleen voi tehdä jotain, toivo ja ainakin toivon mahdollisuuden näkeminen tulevaisuudessa, oliskohan ne semmoiset tärkeät ainekset.
Jotenkin tässä on elämänasenne muuttunut parempaan suuntaan. Johtuuko sitten kokonaan juomattomuudesta, vai onko mukana jotain muuta, vaikka iän tuomaa rauhoittumista ja muita pikkujuttuja, sitä en niin varmaksi tiedä. Ei tästä selvänäolosta ainakaan ole vahoinkoa ollut.
Suhtautuminen tulevaisuuteen, se on yksi niistä olennaisista asioista elämänasenteessa. Jotenkin minulla on koko ajan sellainen varmuus, pidän kuin itsestäänselvänä sitä että niin huomenna kuin kauempanakin tulevaisuudessa odottaa paljon mukavia ja mielenkiintoisia asioita. Eikä se tulevaisuus pelota, vaikka järjellisesti ajateltuna tiedän ettei aina ihan kaikki voi niin hirveän mukavaa olla. So what? ehtiihän niitä murheita murehtimaan sitten sitä mukaa kuin niitä tulee, ei kannata manata peikkoja esiin aivojen pimeistä koloista.
Löysin muuten ihan selkeän jaottelun noista tulevaisuuteen suuntautuneista tunteista, joku Aaron Ben Ze’ev kuulemma laatinut (miestä en muuten tunne eikä minun kai tarvitsekaan)
-
Toivo: A toivoo että X tapahtuu ja uskoo että X on todennäköinen
-
Pelko: A toivoo että X ei tapahdu ja uskoo että X on todennäköinen
3: Epätoivo: A toivoo että X tapahtuu ja uskoo että X ei varmasti tapahdu
4: Alistuminen: A toivoo että X ei tapahdu ja uskoo että X on varma.
Ja tuohon suhtautumiseensa asioihin voi vaikuttaa… ihminen voi johdatella itseään uusille urille.
Mutta, nyt sitten taas välillä surffailemaan vaikka veneiden myyntipalstoille - vai meniskö sittenkin katselemaan miten herneenvarret nousevat keppeihinsä…