Niinpä, Valtio-mies.
työn tekeminen ja teettäminen on tarpeellista. Mutta sekin oikeastaan silloin kun työstä jää jotain järjellistä hyötyä.
Taksilla ajelu voisi olla jonkun -sen taksiyrittäjän- kannalta kovin edistettävä asia. Jos taas minä alan ajaelemaan työ- kauppa-harrastus- ym matkani taksilla, niin minun ei sitten kannata ainakaan töihin enää lähteä. Työpäivät kun ovat välillä muutaman tunnin mittaisia, ja käteenjäävä ansio ei välttämättä riittäisi työmatkojen maksamiseen.
Niin ekologista kuin se olisikin, kenties. Tuo mopo kuluttaa bensaa runsaan pari litraa sadalla kilometrillä, ehkei taksi liiku ihan sillä? Lisäksi noissa kulkupeleissä kuluu koko ajan kaikenlaista muuta, öljyä, renkaita, varaosia… ehkä sittenkään tuo moponi ei maailman raaka-aineista lohkaise edes niin paljon kuin ahkera mani- tai pedikyristi kuluttaa ja jalostettuina myrkkyinä viemärivesiin valuttaa kemikaaleja palvelevan työpäivänsä aikana?
Ei pitäisi olla säästäväinen, eikä tehdä mitään itse, niinpä niin.
Palvelujen kierrättämisen kannalta tein taas toissapäivänä ilkeän teon, ja ihan tahallani.
Kävin poimimassa parikymmentä litraa mustikoita. Itse, prkl.
Olisihan minun tietysti pitänyt palkata joku toinen ne minulle keräämään, puhdistamaan ja kotiin kuljettamaan. Että maailmantalous virkistyisi. Ja vielä enemmän olisin palveluja saanut ostettua, jos olisin sen palkkaamani mustikanpoimijan lähettänyt taksilla metsätien varteen. Ja vaatinut ettei sinne sitten keitetä itse kahvia termospulloon evääksi vaan tilataan se paakelsin kera naapurikunnan kotiinkuljettavasta ravintolasta sinne mättäiden keskelle.
Mutta, perkeleellinen ja palveluja karsastava kun olen, niin siellä minä sitten kyykin metsässä. Kun sattui olemaan taas yksi niistä lukuisista arkipäivistä, jolloin ei sattunut varsinaista ansiotyötä tarjolla olemaan.
Ja kun asiaa nyt kaikessatarvittavana ihan omassa keskuudessani tapahtuvana debriefauksena käsittelen ja itsetutkistelen, , niin en minä, saamarin paatunut roikale, osaa edes nöyrtyä ja katua tuota tekoani. Pikemmin vaan itsekseni virnistelen, että onpa tuossakin yksi synti vanhana vaivaistalossa muisteltavaksi.
Niin, jos palvelujen ostaminen ja myyminen itsetarkoituksena maailmaa parantaisi, niin eipä hätää. Konsteja olisi, pilvin pimein.
Ensimmäisenä lopetettaisiin tuo itsepalveluhullutus kauppaliikkeistä. Ei mitään itse ostoskoreihin keräilyä , vaan todella pitkät myyntitiskit, ja taakse palkattaisiin myytäävän tavaramäärän vaatima rivi myyjiä. Nämä sitten hakisivat asiakkaille heidän haluamansa tavarat ja ojentaisivat tiskin yli, ottaisivat maksun ja kiittäisivät kauniisti. Palvelutyöpaikkoja tulisi kertaheitolla useampi kymmenentuhatta. Maksaihan se, tietysti, eli perunakilo voisi maksaa vaikka kolminkertaisesti nykyiseen nähden. Mutta mitäpä siitä, kun palvelu toimii. Kai sitä rahaa sitten vaan jostain tulisi.
Seuraava askel olisi se, että astianpesuainetta ei myytäisi yksityistalouksiin ollenkaan.
Semmoinen omatoiminen astianpesu kun on aina palveluista pois. Joka kylään ja kaupunkiin sopisi kymmenestä sataan astianpesupalveluyritystä, jotka hakisivat likaiset astiat kotoa, pesisivät ja huuhtelisivat, kuivattelisivat, pakkaisivat vaikka ekologisesti paperiin tai sammaleisiin, kuljettaisivat taas takaisin, laskuttaisivat (ja työllistäisivät muutaman tilitoimiston siinä sivussa) ja taas olisi saatu yhden pienemmän kunnan tai kaupungin verran työttömiä työllistettyä palveluhommiin.
Mutta, toimiiko?
Tuleeko sittenkin kokonaisuutta ajatellen edullisemmaksi jos ei yritetä kuluttaa yli tarpeen, vaan mieluummin koitettais keksiä keinoja miten saatais kaikille mahdollisuus kuluttaa edes niiden todellisten tarpeiden mukaan?