Ja niin tuli ehtoo, kuten sanassa sanottiin, ja kai sitä seuraa toinen päivä. Aamusta iltaan tekemättä mitään, istuen ja katsellen. Semmoinen oli päivä.
Ja kuitenkin olo on kuin olisi taas ihan täyden päivän elänyt.
Ajatustoimintakin oli melkein nollassa. Ainoa mielenkiinnon kohde oli keinuva ongenkoho aalloilla, odotuksen tunnelma -josko nappaisi…
Raitista ilmaa ainakin täysi annos, naamakin näiden veden päällä vietettyjen päivien jäljiltä musta kuin murjaanin m… jaa no palataan nyt vaan ihmismoiseen kirjoitustyyliin.
Tämän oppiminen vei joskus minulta kauan.
Että opin hyväksymään sen että saan ihan vaan olla, tekemättä ja ajattelematta mitään. Joka päivä ei tarvitse suorittaa jotain, tehdä, oppia, olla jossain , hoitaa jotain asiaa.
Ja että sitten taas voi , kun tekemisen aika on, tehdä ja touhuta. Tuntematta menettävänsä siinäkään mitään.
Ensi viikko taitaakin mennä aikalailla ansiotöiden merkeissä. Semmoisia on vähän tullut sovittua. Ja mukava juttu on sekin. Ei ne muutamat eurot tulopuolella lainkaan vastenmielisiä ole -ja kun työkin on semmoista ettei vastenmieliseltä tunnu, mukavan kaverin kanssa tehtynä - onko se nyt sitten niin vapaa-ajasta poikkeavaa elämää?
Jotenkin minulla on aina ollut sellainen työtä arvostava suhtautuminen, silloinkin kun olin jatkuvassa pöhnässä… luulen että jonkinlainen vastuuntunto siitä että välillä piti töitä tehdä esti minua ihan henkihieveriin itseäni ryyppäämästä. Onneksi aina on , ainakin pätkitellen, jotain tekemistä löytynyt.
Joskus ihan “puoliväkisin” tyrkytettynäkin. Sattui kerran niinkin, kolmisenkymmentä vuotta sitten, että olin yhdellä vielä itseänikin märemmällä kaverilla hänen firmassaan ainoana palkattuna työntekijänä. No, siihen se meni, että pieniä otettiin jo aamupäivästä lähtien, ja kun työaika päättyi, siirryttiin kuppilan puolelle. Säännöllisesti. Herättinpä kerran yhdessä juoppoputkastakin.
No yhden kerran kuitenkin tuli jostain kapakkaillan aikana sen perkeleellinen sanaharkka, ja loppuillasta kaveri sitten antoikin minulle lopputilin. Ehkä just minuuttia ennen kuin itse ehdin itseäni sanomaan irti. Semmoisessa työpaikassa, jossa ei työnantajan kanssa saa sovinnossa oltua, ei tottaperhana kannata olla, sen verran täytyy henkistä terveyttään arvostaa.
No, seuraavana aamuna sitten nukuin pitkään, kuten työttömän kuuluukin. Puoleen päivään asti, kunnes ovikello soi. Siellä se oli, entinen työnantaja. Kesli mitä peliä tämä nyt sitten, tarttis olla töissä. No juu, minä tietysti valistin, että vaikket nyt muistaisikaan, niin annoit kyllä minulle lopputilin eilen illalla…
Joopa joo, sanoi kaveri, ja tuhahteli. Annoin joo, ja muistan, mutta ymmärrä nyt hyvä mies ettei se sitä tarkoita etteikö aamulla töihin tultaisi!
Ja taas mentiin…
Ja niin on maailma pyörinyt, että sekin kaveri -nyt jo eläkemiehenä- on useamman vuoden ollut ihan raittiina, teki kans jossain vaiheessa päätöksen että saapa riittää. Silloin tällöin tavataan ja kahvikupit juodaan… eivät ne vuosikymmenten takaiset muistot huonoja ole. Ja ehkäpä muistikin on hiukan valikoiva… nyt nousevat pintaan tavatessa pikemmin ne jutut joille voidaan hiukan naurahdella. Eiköhän se ole hyvä niin. Kai niitä pahanmakuisiakin mielikuvia voisi elätellä mutta parempi näin.