Minulla oli jokunen vuosi sitten yksi yritys olla vuoden verran tauolla. Tai siinä sain ottaa pienen lasin viiniä silloin tällöin kilistelyyn ja reilu 5 kuukautta siinä pysyinkin, kunnes lentokentän loungessa en enää yhdessä pienessä lasissa pysynytkään, vaan korkki aukesi kokonaan, ja hyvin nopeasti join taas niin kuin ennenkin.
Silloin tiesin että en pystyisi kokonaan lopettamaan, enkä sitä vielä halunnutkaan, vaan haaveilin pystyväni resetoimaan juomiseni pitkän tauon avulla. Ei toiminut ei minunkaan kohdallani.
Halusin tällä vain sanoa sitä, että eiköhän meistä kaikki joudu olemaan siinäkin vaiheessa matkaa, että lopettaminen tuntuu vielä mahdottomalta, eikä kaikki ole ehkä vielä lopullisesti loksahtanut kohdalleen.
Mutta se on kuitenkin vain välivaihe ja kun on aito halu pyrkiä eteenpäin, ja valmis tekemään töitä sen eteen, niin ei mikään voi estää pääsemästä lopulta kokonaan kuiville.
Olen tätä miettinyt, ja vastaus on siinä että alkuvuodesta join aika pahoja putkia. Päiväkausia viinaa, oksennuskrapuloita, lisää tiukkaa viinaa, sitten päivien tärinäkrapuloita jne. Minä yksinkertaisesti kyllästyin sellaiseen meininkiin, ja lopetuspäätös oli helppo tehdä. Nyt on toisin, kun olen juonut lähinnä keskiolutta ja aika maltillisia määriä. Pelkään, että minun pitää taas mennä äärimmäisyyksiin ennenkuin ymmärrän pistää korkin kiinni. Järki sanoo, että kyllä juomisen voi ihan hyvin lopettaa jo ennen totaalisia katastrofeja, mutta tunne ei meinaa uskoa sitä järkipuhetta.
Tein sellaisen suunnitelman, että vuoden alusta jatkuu juomattomuus. Nyt tuntuu, että se on aika realistinen ajatus, kun kokemuksesta tiedän että joulukuu voi olla haasteellista aikaa. Suunnitelmaan ei kuulu se, että loppuvuoden ajan juon kaksin käsin, vaan pyrin nytkin olemaan juomatta mutta en ota stressiä jos joinakin päivinä tulee otettua.
Joku voisi ajatella että miksei sitten nyt heti, mutta minulle on luontevaa tehdä pidemmälle ulottuvia suunnitelmia. Lisäksi tiedän kokemuksesta, että tammikuu on helppoa aikaa olla juomatta. Tavoitteeni on siis pitää klassinen tipaton tammikuu, ja jatkaa sitä sitten päivä kerrallaan mahdollisimman pitkään.