Kiitoksia kannustavista viesteistä! Kyllähän se niin tosiaan taitaa olla, että ei tällaista palstaa edes tarvittaisi, jos raitistuminen onnistuisi helposti tuosta vaan ja kertalaakista. Jatkan siis kirjoittelua, siitäkin huolimatta että koen häpeää ja epäonnistumisen tunnetta.
@Setämies kyseli mikä tilanteeseeni on johtanut. Se onkin hyvä kysymys, koska se pakottaa itsenikin asian äärelle. Ensinnäkin, kun keväällä lopetin juomisen, niin siihen lopettamiseen oli tarvittavaa taistelumielialaa. Sitten kun olin ollut muutaman viikon juomatta, aloin johdonmukaisesti rakentamaan elämääni juomattomuutta tukevia asioita. Tärkeimpinä olivat selkeät rutiinit kuntoliikunnassa, työnteossa, laadukkaassa levossa ja terveellisessä, kasvispainotteisessa ruokavaliossa.
Tuota hyvää aikaa kesti nelisen kuukautta. Sitten elämääni alkoi tulla asioita, mitkä lisäsivät arjen kuormitusta huomattavasti. Tuli asunnon muutto, uuden asunnon remontointi (itse tein/teen edelleen), työtilan muutto ja jatkuva seilaaminen kolmen paikkakunnan välillä. Selkeät rutiinit vaihtuivat rikkonaisuuteen ja jatkuvaan keskeneräisyyden tunteeseen. Epäjohdonmukainen arki söi yksi kerrallaan rutiinit, mitkä olivat juomattomuuttani tukeneet, enkä osannut organisoida tekemisiäni siten, että olisin pystynyt pitämään mistään niistä kiinni. Seurauksena mielialani laski kuin lehmän häntä, kunnes saavutin ”ihan sama” -tyyppisen pisteen ja korkki aukesi. Näin jälkikäteen ajatellen olin useamman viikon aika veitsenterällä asian kanssa, ja sitten kun aloin saamaan omaa aikaa remontoinnin merkeissä uudella paikkakunnalla, oli tilaisuuksia yhtäkkiä kuin tarjottimella.
Juuri tällä hetkellä valoa on aika paljonkin tunnelin päässä, kun pystyn jo näkemään sellaisen pisteen missä elämä asettuu taas paikalleen, ja pääsen uudelleen rakentelemaan arkeani sellaiseksi kuin haluan sen olevan.
Tietenkin on hyvä kysymys, että miksi ei voisi olla juomatta vaikka elämässä olisikin kaikenlaista ei-toivottavaa meneillään? Kai minulla jokin sietokyvyn raja tuli vastaan, ja aloin hakemaan helpotusta sieltä mistä sitä on aina ennenkin hakenut. Joku toinen yksilö sitten varmasti kestäisi vaikka mitä kauheuksia, eikä silti alkaisi juomaan. Ja joku kolmas alkaisi juomaan hetken mielijohteesta muuten vaan, vaikka kaikki olisi aivan täydellistä.
Voin antaa sellaisen neuvon, että jos on tiedossa isoja muutoksia elämään, varsinkin arkea rasittavia projekteja, niin kannattaa silti yrittää pitää huolta itsestään. Ja ennenkaikkea pitää kiinni niistä asioista, mitkä nyt itse kullekin ovat niitä raittiutta tukevia juttuja. Näin jälkikäteen ajatellen minun olisi pitänyt ehdottomasti organisoida tekemisiäni ja ajankäyttöäni paremmin, että olisin saanut ylläpidettyä sitä tunnetta, että se olen minä joka tätä laivaa ohjaa.