Täsmälleen juuri näin. Ja kyllä; sitä ihmisen kohtaamista opetetaan nimenomaan koulussa, etenkin lähihoitsu-opinnoissa ‘Kasvun tukemisen’ jaksolla joka useimmilla on heti ensimmäinen jakso. Tämän jakson harjottelu ja näyttöhän suoritetaan yleensä päiväkodissa, joskus myös vanhainkodissa.
Mutta tosiaan siis täysin totta se arvoitus hyvästä hoitajasta ja huonosta hoitajasta. Hyvä hoitaja ei ole aina sama asia kuin mukava ja kiva hoitaja. Parhaassa tapauksessa ne kyllä on sama henkilö, mutta ei aina. Mieluummin töykeä ja tunnollinen kuin lempeä ja täysi tohelo. Toheloidessa voi mennä joltain henki.
Hoitsujen nettiputiikista saa sellasta t-paitaa jossa lukee “I’m here to save your ass! Not to kiss it!”
No eikö pääasia tuossa kirurgin hoitamassa operaatiossa ole se, että se peppu tuli kuntoon: se leikattiin, ommeltiin ja hoidettiin oikein! Ei kai sen kirurgin sitä enää pussata olisi tarvinnut. : )))
Niin siis tosiaan pitäisi tietää vähän lisää tämän herran sairaudesta, eli miten paha se on ja mitä muita tauteja on.
Ja minkä takia se vaimo nosti kytkintä.
Jos raha ei ole ongelma ja juomisongelma on päässyt tosi pahaksi, niin voisin suositella vaikka myllyhoitoa Kalliolan klinikalla.
Hänellä on myös vanha äiti, joka kärsinyt jo vuosia, kantaen huolta poikansa juomisesta.
Kaksi häntä vanhempaa sisarta, jotka ovat yrittäneet pitää asian salassa vanhalta äidiltään.
Tuska on ollut kaikilla varmasti suuri ja sitä on kestänyt vuosia. Mistä hoitoa heille?
Niin, ja jos olis ollut ruotsalainen mieskirurgi, niin tiedä mitä se olis noitten edellämainittujen toimenpiteiden lisäksi vielä keksiyt :mrgreen: . Höh, miteniin OT
Nyt on kaveri päässyt putkasta ja kadonnut samantien.
Kotiväki ei tiedä missä mies menee, puhelin hälyttää, mutta ei vastaa.
Omien tuntojeni kautta asiaa pohdittuani; taitaa olla kiire löytää lisää viinaa.
Selvisi tuossa myös se, että “pami-kuuri” on myös päällä.
Kaverilla on myös päivittäinen insuliini-lääkitys, joka pitäisi myös muistaa ottaa.
Melkoisia paineita huomaan ystäväpiirissä ja kotiväessä. Se on suuri joukko, kun asiaa nyt murehtii…
toi on munsta sellanen tilanne missä ei voi tehdä oikeastaan yhtään mitään, ennenkuin tämä kyseessä oleva ihminen itse haluaa alkaa itseään parantaa…hänen läheisiä ihmisiä, jotka tästä kärsivät voi kai jotenkin yrittää lohduttaa, en kyllä oikein tiedä miten jos tilanne on kuitenkin noin paha…kun ei voi väkisin ketään viedä hoitoon, ainakaan kai tässä kyseisessä tilanteessa…
Ei mulla ainakaan ole keinoja mitä tuossa voi tehdä, jos kyseessä oleva ihminen ei halua apua ja haluaa jatkaa juomista…mun yksi tuttava on juonut nyt viidettä kuukautta joka päivä…olen ehdottanut hänelle, että hakisi apua, aloittaisi sen vaikka katkolle menemällä…hänen vastauksensa on joka kerta, että hänellä ei ole alkoholiongelmaa ja että hän voi lopettaa heti juomisen jos vain haluaisi, mutta kun se on niin kivaa …sanoo hän…
Pers"kohtasesti vielä ! Hokasin et Kattikin jo leppy eikä oo enää Perskatti
Olit oikeassa aivan sama vaikkei sillä kirurgilla olis ollu etes sydäntä, kunhan osas hommasa !
Kummasti se sydämmellisyys asia ajautui vaiheeseen jossa katsottiin koulutuksen ja sydämelisyyden olevan toistensa vastakohtia . Koulutus ei estä olemasta sydämellinen , ja inhimillisyys kannustaa oppimaan !
Oliko ÄRRÄCEELLÄ ? tuntumaa valmistuneiden sijoittumisesta työelämän saralle ?
Raunion esittämä tapaus onniin tuiki tavallinen tarina omilla lisukkeilla !
Sopivan tilaisuuden tullessa, sikäli mikäli pää selviää edes vähän saattas puhe auttaa !
AA.ssa käynnit ei johtanu raitistumiseen joka sinällään ei ole ihme vaan tavallistakin tavallisempaa !
Ei niin, vaan päinvastoin. Koulussa opetetaan käyttämään sitä sydämellisyyttä niin että siitä on oikeasti apua niille asiakkaille, eli kohdistamaan se tasapuolisesti kaikille. Siksi opetukseen kuuluu nykysin sellasia asioita kuin elämänkaaripsykologia, monikulttuurisuus, asiakaslähtöisyys jne, jne
Siitähän nimenomaan on ollut ihmettelyä töykeiden, epäystävällisten tai “robottimaisten” hoitotyöläisten kohdalla, että mihin ne koulussa opetetut asiat on niiltä matkan varrella unohtuneet!!
Well, ennen vanhaan tällästä henkisen puolen ja ihmisyyden opetusta ei vielä kai edes annettu, ja siksi vanhat pitkään alalla olleet justiinat ei edes tiedä näistä asioista. Mutta me uudetpa tiedetään! : )
Eiköhän ne kaikki sijoitu ihan hyvin. Hommaa ainakin riittää jopa enemmän kuin tekijöitä, etenkin täällä pk-seudulla (punakattiseudulla), mutta kyllä varmaan landellakin. Monethan sijottuu jo paljon ennen virallista valmistumistaan.
Tavallisista lähäreistä ihan kaikki ei välttämättä heti sijotu just sille omalle suuntautumisalalleen jolle on erikoistunut (esim. mt- ja päihdetyö), mutta mikään ei sitten estä menemästä johonkin toiselle sopivalle osa-alueelle; vaikka vanhustenhoitoon tai perussairaanhoitoon tms. Luullakseni ainoastaan ensihoito ja mt- & päihdetyö vaatii ehdottomasti erikoistumisen juuri siihen toimenkuvaan.
Vanhustenhoidossa etenkin on niin huutava työvoimapula, että hoitsuja pitää tuottaa maahan kaikkialta Itä-Euroopasta, Aasiasta ja Afrikasta asti! Siinä on mummuilla ja papoilla joskus ihmettelemistä, jo pelkän kielimuurin kanssa.
Enpä tiedä onko tästä ihan jännityssarjaksi, mutta ajatukset muuttuvat, kun asiat käyvät todeksi ja saavat kasvot.
Asioita joita en aikaisemmin tiennyt. Vasta nyt läheiset avautuivat.
Kaveri on toiminut useamman vuoden näissä ulkomaan työpisteissä, mitä minäkin olen tehnyt.
En tiennyt, että 2004 hänet kotiutettiin ongelmien vuoksi. Hän kävi Kalliolan perushoidon, mutta juominen on jatkunut ns. salaa tämän jälkeen. Kuitenkin asia on kaksi kertaa kadannut käsistä ja kaveri on joutunut sairaalahoitoon. Sokeriarvot ovat olleet pahasti pielessä, joten sairaalaankin on menty tehon kautta.
Ei siis mitenkään helppoa elämää, vaikka kulissit ovatkin pysyneet pystyssä ja ulospäin kaikki näytti hyvältä. En tosiaan tiennyt, että tällainen ohgelma on ollut pitkään olemassa. Todellinen yllätys!
Kaverin tiedetään nyt lähtenee junalla matkaan, mutta päämäärää ei tiedä kukaan.
Kotiväki ja ystävät viettävät unettomia öitä ja kantavat huolta. Tuntuu aika kohtuuttomalta heitä kohtaan, vai mitä?
Sopivasti PÄIVÄ KERRALLAAN kirjoittaa tänään seuraavaa;
“OLIN SYRJÄYTYNYT
Voisimme seuraavaksi kysyä itseltämme, mitä tarkoittaa, että olemme “vahingoittaneet”
muita ihmisiä. Mitä “vahinkoa” ihmiset yleensäkin tekevät toisilleen? Kuvataksemme
sanaa “vahingoittaa” käytännön tasolla, voisimme nimittää sitä yhteentörmäykseksi,
joka aiheuttaa muille ihmisille fyysisiä, henkisiä, emotionaalisia ja hengellisiä vaurioita.”
^ Jos ihminen on niin idiootti, että vetää ittensä kaikista hoidoista huolimatta ehdoin tahdoin tuommoseen kuntoon, ajelee jurrissa autolla vaarantaen sivullistenkin hengen, eikä välitä mistään pskan vertaa, niin ei voi sanoa kuin että ittepähän soppansa keittää!
Ihan kaikkea typeryyttä ei sentään voi laittaa minkään sairauden piikkiin, niin että ihminen olisi täysin syyntakeeton ja vailla täyttä ymmärrystä!
Ja jos se nyt on junalla lähteny jonnekin reissuun, niin senkun menee. Routa porsaan kotiin ajaa jne. Hitto vie, AIKUINEN iso mies saa mennä junalla kännipäissään vaikka Etelänavalle; ei sille sivulliset minkään voi.
Ei sille viranomaisia voi laittaa perään hakemaan sitä ja kiikuttamaan pakkopaidassa esim. johkin Lapualle, koska pelkkä alkoholin liikakäyttö ei ole kriteeri että ihmisen katsottaisiin olevan vailla täyttä ymmärrystä ja konkreettisesti vaaraksi itselleen tai muille.
Mä oon itte käyny sentään kasaamassa itteni huitsin Vinkuintiassa asti, enkä oo edes iso mies!
Ja jos se tyyppi on jatkuvasti vahingoittanut läheisiään, esim. vaimoaan jollain tavalla niin sitten se AVIOERO on todellakin paikallaan!
Koko maailma ei pyöri yhden urpon alkoholismin ympärillä, vaikka alkoholistit itseään mielellään maailman napana pitävätkin.
Näinhän se kuuluisi olla, mutta nyt kun olen keskellä tätä soppaa ja näen läheisten tuskaa ja ahdistusta,
niin asiat eivät olekaan näin mustavalkoisia.
Nämä ihmisethän ovat juuri nyt niin kiinni tässä asiassa, kuin vain voi olla.
Ei heidän ajatuksensa pyöri juurikaan muualla, kuin tässä kaverissa. Joku toivoi jo kuolemaa avuksi.
Läheisriippuvuus on sairautta siinä, kuin alkoholismikin. Mutta kysymyshän on juuri nyt, miten auttaa näitä hermoraunioita, läheisriippuvuuden tuskissa?
Sanottakoot vielä, että tuosta sinun moraalisaarnasta ei heille ole hyötyä. Siis miten auttaa heitä?
Sinä olet heidän tuttunsa ja lähimmäisensä. Sinä voit olla heille nyt tukena ja apuna, kun tunnet heidät hyvin. Ei ne ihmiset varmaan meidän höpinöistä Plinkissä lohdutu.
Mielenkiinnolla toki seuraamme miten asia etenee, jos sinä heidän elämänsä tänne näin saippuaoopperaimesti raportoit.
Niin ja minä en sitten tosiaankaan ole välinpitämätön. Mä sentään oon pyrkinyt tekemään vapaaehtoistyötäkin aina jossain välissä, ihan tuntemattomien huono-osasten hyväksi.
Valitettavasti asia ei mene ihan näin.
Tunnen itseni varsin ulkopuoliseksi tuossa jengissä.
Tämän juopponkin olen tavannut vain työn merkeissä.
Ensikertaa tapasin joitain hänen läheisiään eilen. Joten en tunne heidän elämäänsä, saatika tunne-elämäänsä.
Vasta eilen sain tietää, että asiassa onkin pitkä salattu historia.
Mutta se minkä näin, oli läheisten suunnaton tuska ja pelko. Se sai minutkin sanattomaksi.
Eikä tässä ole kysymyksessä sinun toimintojesi arvostelu, vaan ihan aito auttamisen tarve. Sitä tarvitaan.
^ No [size=200]AUTA SITTEN [/size] äläkä vain repostele ihmisten hätää pitkin internetin keskustelupalstoja! En minä voi täältä singahtaa avuksi kun en tunne koko ihmisiä.
Niin onhan tässä jutussa RauniOn kirjoittelu ja ihmisten asioiden retostelu aika pateettista ja tarkoitushakuista.Hah käytin sivistyssanaa. Siihenhän tässä päädytään, että ainoa paikka, joka RauniOn mukaan tässä lopulta auttaa ja pelastaa, on Lapuan Minnesotahoito.
Tällaisa kohtaloita ja tarinoita on tietysti paljon ja jos mainuttu hoito auttaa, niin mikäs siinä. Olemme kuitenkin saaneet lukea, että vastaavia hoitoja tarjoavia on muitakin, joten tämä jatkuva yhden paikan puffaaminen on kyllä perin outoa.
Raunio ! Kysyit mitä vois tehä !
AA opettaa meitä rukoilemaan kärsivien puolesta Sen voi tehdä !
Lisäksi voit ojentaa puhelinnumeron AL-Anon henkilölle ja kehoittaa ottamaan yhteyttä !
Perheiden auttaminen menee AA hierrarkiassa muiden kuin meidän alkoholistien harteille vaikka kuinka muka tietäisimme mitä kuuluu tehdä ! Tahtoo mulla ainakin olla sympatiat kallistua sen juovan auttamiseen vaikka syrän märkänis perheen tuskaa seuratessa. Heitä auttamaan on onneksi AL-Anon joka klaaraa mikäli Perhe ottaa yhteyttä.
Sitten on Tyyneys Rukous !
Noin toimin vastaavissa tilanteissa perheen auttamiseksi !
Jos se Juova on tuttujani yritän tavatessa tarjota apua, ja jos ei sillä kertaa kelepaa kehoitan ottamaan yhteyttä mikäli tuntee tarvetta ! Juomahalukkaiden raitistaminen on nähdäkseni toivotonta
ÄRRCEELLÄ taitaa olla tervein asenne tällä kertaa
Sanonta sääli on sairautta pitänee paikkansa !