Mirtillon Uusi Elämä

Siirto toisesta ketjusta:

Mulla tuo ahdistus-/paniikkimikälie liittyy vielä jotenkin vatsan toimintaan… :blush: (Hitto ihme juttu tuokin, miten noista hävettää puhua, vaikka ihan jokainen, jolla normaali suolisto on, käy paskalla joskus, aika useinkin…sori brutaali ilmaisu…) Mulla on siis ärtynyt paksusuoli (tai ärtyisä… :imp: ), joka oireilee aina jonkin aikaa syömisen jälkeen. Silloin, kun paniikki meinasi iskeä pahasti siellä kaupan pihalla, se johtui siitä, että olin syönyt ennen kotoa lähtemistä…oli sairaan kuumakin, vatsa rupesi oireilemaan, tunsin vessan kaipuuta, lähin vessa olisi ollut muutaman kymmenen metrin päässä baarissa (en olis kyennyt kävelemään sitä matkaa enää, istuen pystyy olemaan kauemmin…) ja viereisen auton nuorisojengi päätti jäädä hengailemaan siihen. En uskaltanut edes avata ikkunaa saadakseni viileämpää ilmaa…kaipa tuo nyt on ihan ymmärretävä hätätilanne…? :laughing: (nyt se jo naurattaa, silloin ei tod.) Ja sama on meinannut käydä ennenkin, just kauppareissulla. Suomeksi sanottuna menen paniikkiin siitä, että mahdollisesti joutuisin paskantamaan housuuni julkisella paikalla. Huh. Tulipa tuokin sitten sanottua.

Ja se, mitä tässä nyt sitten en tiedä, on se kumpi tulee ensin, muna vai kana? Eli siis, tekeekö se paniikki mulle sen, että tulee tämä hätäkakka-ilmiö ja vatsa haluaa tyhjentyä, vai toimiiko maha ensin ja se tekee paniikin. Olen tätä yrittänyt eliminoida olemalla syömättä ennen lähtöä, mutta aika heikoin tuloksin. Parturintuolista nousin viimeksi vessaan kolme (vai olikohan peräti neljä…) kertaa… :blush:

Jahas, tänne tuli ukkonen. :open_mouth:

:laughing: anteeksi naurattaa hirveesti tää sana…

Ilmiö sinänsä on rasittava varmaankin. Sille en naura.
Elimistö on kokonaisuus, haluttiin tai ei. Psyyke ja ruumis toimii yhdessä, jos toimii…tai miten nyt kelläkin toimii.

T.

Vähän huumorilla tuon ilmaisun heitinkin, mutta ilmiönähän se on ihan todellinen. Olen lukenut sen liittyvän paniikkihäiriöön ihan yleisesti. Kehohan on paniikkihäiriön päällä ollessa valmiina pakenemaan, niin lujaa kuin mahdollista ja siksi kehon olisi syytä olla mahdollisimman kevyt. Eläimethän ulostavat ja virtsaavat aina hädissään. Ja eläimiähän mekin olemme. Olen käsittänyt, että paniikkikohtaus on eräänlainen primitiivireaktio, jollaiselle ei olisi nykyajan pelkotilanteissa juurikaan enää käyttöä, se nousee jostain dna-muistista ajalta jolloin missä tahansa saattoi vaania sapelihammastiikereitä ja henki oli ihan oikeasti koko ajan katkolla. Ihmiselle on ilmeisesti tarpeen tuntea kaikenlaisia tunteita ja jos pelkoa ei ihan oikeasti joudu tuntemaan, niin kroppa ja psyyke kehittää ton paniikin, ettei ihminen nyt ihan liian varomattoman rennoksi heittäytyisi.

Tämmösiin aatoksiin olen päätynyt. Täytyy sanoa, että tuo ilmiö on aika perseestä… :laughing:

Nauttikaa te tervevatsaiset olostanne!

Minulla liittyy Mirtillo samalla tavalla pyörtymisen pelko paniikkikohtauksiin kuin sulla tuo vatsan toiminta. Nuorena venähdin tosi nopeasti tähän nykyiseen 173cm pituuteeni, eikä siinä paino ehtinyt pysyä mukana. Samalla kuvioihin tulivat huimauskohtaukset ja ihan konkreettiset pyörtymiset, joihin lukeutuu myös pari oikeasti “traumaattista” kokemusta. Ensimmäinen tapahtui, kun pyörryin aamulla sängystä noustessa kotona, löin pään pöydänkulmaan ja heräsin verilammikosta. Toiseen liittyy sitten enemmänkin häpeää - pyörryin nimittäin kaverin luona saunassa, jolloin kaveri pelästyi ja huusi vanhempiaan apuun. Hänen isänsä säntäsi paniikissa paikalle ja näki mut alasti, mikä luonnollisesti oli todella miellyttävä kokemus teini-ikäiselle :unamused:

Samalla lailla kuin sinä pelkäät julkisella paikalla housuun paskomista, mä pelkään siis pyörtymistä - vaikken koskaan paniikkikohtauksen yhteydessä ole oikeasti edes pyörtynyt. Täytyy sanoa, että jos noista kahdesta täytyisi valita, niin mieluummin kuitenkin valitsisin tuon pyörtymisen (ilman minkäänlaista pilkallista suhtautumista tilanteeseesi) :slight_smile: :confused:

Jos noista kahdesta saisi valita, niin pyörtymisen minäkin ottaisin.

Ihan mukava asia on se, ettei minulle ihan oikeasti ole koskaan tapahtunut sitä mitä pelkään…julkisella paikalla siis… :unamused: :blush:

Minä tiedän myls ihmisen, jolle käy aina samoin. Siis aina kun tulee joku hermostuttava ajatus mieleen. Tämä henkilö on semmoinen, että hermoilee tosi pienistä asioista, joten arvatkaapa vain haittaako elämää. Uskon, että kunnon rentoutusharjoituksista voisi olla apua. Rauhoittaisivat stressitilaan joutuvan hermoston ja sehän vaikuttaa sitten kaikkeen muuhunkin kehossa, mm. aineenvaihduntaan. Ehkä sullakin vois auttaa säännöllinen rentouttaminen, esim. meditaatio.

:smiley:

Anteeksi, mutta onhan tuo tosi tragikoomista.
Juurikin siksi, ettei siinä kohtauksen saamisessa ole mitään hauskaa ja koko tämä elämän hulluus ja meidän sekoamiset naurattaa joskus ihan mahottomasti! Perseestähän se on! :laughing:

Illu, minä tunnen syvää sielunsisaruutta sinun kanssasi tässä tavassa suhtautua näihin vaikeisiin asioihin. :laughing:

Taidan tietää tunteen…olen aina ollut vatsalla stressaaja… Ja siihen sitten vielä nää paniikkioireet päälle, ni vot, kylläpä on kuninkaallinen tai kuningattarellinen olo! :mrgreen: Meditaatiota harjoittelin silloin aikanaan, mutta se jotenkin unohtui. Olihan siinä omat hankaluutensakin, yleensä kun yritin, niin kissat keksivät ruveta vaatimaan jotain, tai muutoin vain riehuivat tai tappelivat keskenään…ja sinne meni se keskittyminen. Olen kyllä sellaista pikkumeditaatiota tehnyt siellä sun täällä. Mantrannut mielessäni, että “Minulla ei ole mitään hätää, olen aivan turvassa, minulla ei ole mitään hätää, olen aivan turvassa…” samalla keskittyen hengittämiseen. Silloin kaupan pihalla se ei onnistunut (vitun nuoriso :imp: ), puhelu äidille auttoi lopulta. Pitääpä jatkaa harjoituksia! :slight_smile:

No sitä se on jos mitä!! :laughing: Nää paskajutut otin tässä nyt puheeksi ihan siksi, kun niistä ei yleensä puhuta. Joku saattaa ilahtua tästäkin, että ei olekaan ainut vatsalla reagoija! Ärtynyt paksusuoli on aivan älyttömän yleinen vaiva (yleisempi naisilla, kuin miehillä) ja se tekee sen, että vessaan on joskus päästävä todella nopeasti. “Meikäläiset” (mullahan oireet ovat siis varsin lieviä vielä…) tietävät pitäjän kaikki yleiset vessat… :laughing: Paniikkihäiriöstä täällä on puhuttu vaikka kuinka, mutta kenenkään en ole huomannut mainitsevan vatsaoireista, jotka ovat paniikkihäiriön yksi yleisimmistä oireista! Ihan outoa tosiaan, kun ottaa huomioon asian yleisyyden. Vaikka toisaalta, onhan vessahommat vähän kuin seksikin, niistä puhutaan hiljaa, hassuilla nimillä ja sanomalla välillä hih, ikäänkuin kyseessä olis jännemmätkin salaisuudet… :unamused:

Mutta, kun ei näille asioille mitään voi, niin pakkohan niille on nauraa! :laughing: Jos ei halua koko ikäänsä kyhjöttää neljän seinän sisällä häpeämässä. Yleensä ottaen yritän saada sellaista kantaa yleisemmäksi, että sairauksissa ei ole mitään hävettävää. Ei ihminen tahallaan sairastu.

Kohta olis lähettävä taas puuhommiin, mukavaa! Sopivasti näkyy olevan pilvistäkin, niin ei ihan heti kärtsää, mutta varmaan saapi kuitenkin väriä ihan mukavasti.

Hienoa tätä päivää kaikille! :smiley:

Paniikkikohtaukset on todella syvältä suolistosta :imp: Omalla kohdalla kamalinta on kuolemanpelko kohtauksen tullessa ja kehon puutuminen.Sitten kun ei voi olla varma onko se migreeniauraa vai paniikkia.Molempiin kuuluu se tunnottomuus ja varmuus että juuri heti siihen paikkaan kuolee:(

Noniin, täällä taas! Kylläpä tuntuu oudolta istua koneella… :open_mouth: (kännykällä olen lueskellut täällä, mutta koneella en, kun otin jokin aika sitten tavakseni, etten ole koneella silloin kun täällä on itseni lisäksi muita ihmisiä)

Aika erikoinen viikko takana, kerronpa. Äiti haettiin meille kalastelemaan tossa reilu viikko sitten sunnuntaina. Olikohan se tiistai, kun mulla oli jo alkureissusta verkkoja nostaessa outo olo. No ihan ekaks se käytti rannalla, mulla kun se vatsa reagoi aina ekana… Ja sitten lähdettiin uudestaan. Ja voi hyvä Luoja mikä ahdistus iski järvenselkää ylitettäessä! Siis minä, joka olen ikäni puljannut Saimaalla ja vieläpä isolla selällä, ahdistuin meidän pienen järven pienellä selällä niin, että olin varma, että tänne jäätiin. Ihan peruspaniikin oireet iski siinä sitten. Kieli puutui, sydän hakkasi ja kuolemanpelko oli valtava… Kerroin oireistani äidille (joka siis tuntee vaivan…) ja hän keksi että ruvetaan laulamaan. Siinä sitten hoilasin Mörrimöykkyä ja Vaarilla on saarta ja Sinä poljet, minä ohjaan…en muista laulun nimeä. Ja kas, se auttoi!! Kun pääsimme niemeen, olo oli jo paljon helpompi! Kotiin palasimme rantaa myöten… Kalastuksen riemu jäi kyllä sillä kerralla täysin kokematta.

Mietin sitten tietysti syitä siihen. Yksi oli väsymys. Heräsimme viiden maissa, tarkoituksenamme lähteä jo silloin, mutta eikös mieheni ollut laittanut astianpesukoneen päälle ja jouduimme vahtimaan sen loppuun. Ja siinä aikaa kulutellessamme tuli vedettyä kolme kupillista sitä toista syytä, kahvia. Yleensä juon aamuisin sen kaks kuppia, toisinaan vain yhden ja joskus jää ihan kahvittomiakin päiviä väliin. Nyt tyhjään mahaan juotuna kolme kuppia (siis mukillista) oli liikaa. Kolmanneksi, ilma oli todella painostava…tuntui, että ne pilvet painavat hartiat lysyyn… Ja neljäntenä syynä oli kuukauden aika. Olinpa taas autuaasti unohtanut, että menkkojen alkaessa on ennenkin ahdistanut. Ja nuo jo riittävätkin.

Seuraavana päivänä lähdimme virvelöimään, sää oli puolipilvinen, olin nukkunut tarpeeksi, eikä paniikista ollut tietoakaan. Tai no, tieto oli tietysti, koko ajan oli tunne, että se saattaisi iskeä, mutta sain pidettyä sen poissa.

Eilen sitten lähdimme vähän pidemmälle virvelireissulle, kun piti saada tuoretta kalaa äidin matkaan (verkkoja ei pariin yöhön käytetty, kun oli kurja sää), ehdimme vetouistella menomatkan ihan hyvässä kelissä. Ja heti, kun pääsimme sinne minne oli tarkoitus, alkoi sataa. Ja tuulla… Äiti siinä nappasi siinä puolitoistakiloisen hauen ja sitten alkoikin kunnon myräkkä… Ei siinä muu auttanut, kuin suunnata naapurien mökille, joka oli lähellä, mutta taas järvenselän toisella puolella. Oli sivutuuli, vaahtopäät löivät veneen reunan yli, minä yritin pitää suuntaa jo hiipuvalla sähkömoottorilla…ja vettä satoi vaakasuoraan. Jossain vaiheessa muistui mieleen, että ne kelluntaliivitkin jäivät rantaan… Selvisimme reissusta, kuten näkyy :smiley: ja mikä hassuinta, ei pelottanut yhtään, eikä mitään ahdistuksen ja paniikin tapaistakaan ollut päällä!!

Tuota olenkin joskus miettinyt, että kuinkahan sille pään sisältä tulevalle kauhulle käy, jos joutuu sillä hetkellä ihan oikeasti jännittävään tilanteeseen. Ei sitä ees muista sillä hetkellä… Tästä innostuneena aion opetella meditaatiota tms. mielenrauhoitustekniikkaa. Haluan opetella ajattelemaan kohtauksen pois hallitusti. Osaan sen jotenkin jo nytkin, mutta onnistuminen ei ole ihan taattua…

Mulla on ollut koko viikon muutenkin outo olo. Vatsassa tuntuu kummalta ja väsyttää, aivan tolkuttomasti. Olo tuntuu sairaalta, mutta en osaa oikein määritellä miten. No, männessä näkköö muuttuuko ajan kans pahemmaks vai paranooko. Mietin sitäkin, että väsyttäisikö nuo paniikit…?

Jahas, jos kirjoittaisi sanasen/pari palstan aiheestakin. Alkoholi. Se rupes hyppimään silmille siinä määrin häiritsevästi, että päätin pitää taukoa Facebookista. Perjantaina avasin sen viimeks ja seuraava kerta tulee olemaan juhannuksen jälkeen… Ei hitto sitä hehkutusta jaksa…kun tuntuu siltä, että kavereitten elämän ehdoton kohokohta on se, kun pääsee kaatamaan sisäänsä liuotinta! Olihan se tosin ennen itselläkin…mut kyl se vaikuttaa jotenkin kauhealta, kun yks harmittelee ettei pääse ryyppäämään kun on raskaana (ihan oikeesti :open_mouth: ) ja juo silti iltasiidereitä…ja toinen iloitsee kun saa lapset pois ja pistää viinapullojen kuvia, joista tykkää monta kymmentä ihmistä… Tajusin sen sillo perjantai-iltana, et minun on pakko tehdä vielä nykyistäkin isompi pesäero nykyisiin kavereihini. On mulla yks uusi kaverikin, joka on täysraitis, täytynee kääntyä hänen puoleensa tulevaisuudessa sitten… Sillä samalla hetkellä tajusin, jotenkin valaistuin taas. Olin ensin ihan hermona niistä kavereitten päivityksistä…ja sitten, ihan yhtäkkiä rauhoituin. Näin puolihorteessa keltaisia tai kultaisia pilviä ja tuntui, että leijun…ihan kuin joku olis sanonut mulle, että ei minun tarvitse moisesta hermostua, olen niiden asioiden yläpuolella. Siis huom. asioiden. En koe olevani kenenkään ihmisen yläpuolella. Mutta jotenkin koen, että se viinaelämä on vain kertakaikkiaan mennyttä. Ihana olo tuli.

Täällä kun monet miettivät toisinaan, kuinka käyttäytyä bileissä, miten kieltäytyä… Mulla ei ollut sitä ongelmaa! Kerroin heti alkuunsa kaikille, että minun juomiset on juotu, sen jälkeen minua ei ole kutsuttu minnekään. Ei kertaakaan melkein kahteen ja puoleen vuoteen. Tuopa kertoo sen, että minun kaveripiirissäni juhliminen = juominen. Jos et juo, ei ole asiaa paikalle. Surullista, mutta totta.

Ja kyllä sitä toisinaan itsekin tulee mietittyä, et jos pyytäis jonkun kaverin meille…ni mitä me sit tehtäis? Ei mulla ole vieläkään mitään hajua, mitä raittiit ihmiset tekevät vieraittensa kanssa! Omassa porukassa ei tarvii miettiä, voi vain olla…mut ei vieraita voi pyytää vain olemaan…se olis ihan outoa.

No, kaipa se seuraelämäkin tästä joskus vilkastuu…

Juhannus. Meillä se tietää rantailua, musiikkia, saunomista, makkaran ja pihvien paistelua, salaattia, muurinpohjalettuja (jos saan pannusta ruosteet pois, vinkkejä, anyone?) ja iki-ihanaa Britakakkua mansikoilla…naaaaam! :stuck_out_tongue: Järvelle ei kehtoo lähteä, ku humalaiset kaahailee niillä meidän pikku järvelle ihan ylimitoitetuilla moottoriveneillään… (siis jos järven soutaa alle tunnissa päästä päähän, niin mitä siellä tekee jollain viiskymppisellä busterilla…?) Onneks meidän järven mökkiläiset ovat suht laiskoja veneilijöitä muina aikoina! :slight_smile:

Johan tässä tulikin jo malliks tekstiä… Nyt ulos!!
Tai kohta. Ihan kohta…
Hienoa päivää kaikille! :smiley:

Hui, on siellä ollut lutakolla tapahtumaa. Siinähän oli klassisia paniikkioireen laukaisijoita, väsymys ja kahvi ainakin yhdessä sellaiset että hipsuluheijaa ja jillalla alkaa ainakin oleen tennarit kohti kattoa, siis siksi koska pyörtyy! Tai ainakin melkein pyörtyy. Kahvi on kaikista pahin kohtauksen laukaisija minulla. Yhdistettynä väsymykseen se on tosiaan jo melkein varmaa, että iskee. Paniikit muuten väsyttää, minulle tekee useammaksi päiväksi väsyneen ja huonon olon. Joskus tuntuu, että mahassakin kääntyilee vielä päiviä jälkeenkin.

Hyvä jos opettelet hallitsemaan niitä ja myös osaatkin jo. Olen itsekin yrittänyt, lievempiä saa joskus pysyyn aisoissa, mutta pahempiin ei auta mikään :cry: paitsi lääke naamaan ja äkkiä… Tai kotiin sohvalle kerälle. Haluaisin kuitenkin oppia tuotakin hallitseen edes hieman, joten kerrohan vinkkejä vaan minullekin :slight_smile: tämähän nyt on ensisijaisen tärkeää että on ensin juomatta ja sitten pitäisi tuosta tupakasta päästä. Niin ja kahvista, juon sitä vieläkin tosin hyvin vähän, koska paniikit ovat pahentuneet aika paljon. Minä olen vielä niin tyhmä, että väsymykseen pistelen kahvia JA tupakkaa molempia kilpaa ja sitten sotken päätä välissä alkoholillakin. Onkohan tuo nyt sitten kovinkaan suuri ihme, kun ovat pahentuneet…

No mutta sinun reissuusi niin onneks ei ihan yhtä paniikkia ollut ja onneksi laulut helpotti ja muutenkin olo siitä!

Mullahan elämäni ekat paniikkioireet tulivat aina krapulassa. Ja sitten silloin toisiks viimeisen kännin jälkeen se kohtaus kesti neljä päivää… Ne kaikki oireet loppuivat silloin kun lopetin juomisen. Palatakseen taas vuoden päästä takaisin… Ei niin rajuina, oikeastaan ennemminkin vain ahdisti, enkä saanut henkeä. Silloin oltiin niissä lapsettomuustutkimuksissa joten sillä hetkellä tuntui luontevalta lopettaa tupakanpoltto. Ja kas, kun taas rupes henki kulkemaan! Siitä on nyt reilu vuosi…ja taas ne tulivat. En tajua, mikä helvetin vuosittaispaniikki mulla oikein on! Nyt aion jättää kahvin vähemmälle… Ja yritän välttää väsymystä. Sit seuraavaks on varmaan pakko jättää viikonloppuherkutkin…ja sitten en enää keksikään, mitä jättäisin.

Henkiset asiatkinhan vaikuttavat kohtauksiin. Mikä on sinänsä outoa, koska mulla kohtaus voi alkaa aivan missä vain, yksin tai seurassa, maalla tai kaupungissa, sisällä tai ulkona…voi olla että olen aivan hyvillä mielin ja ajattelen mukavia asioita, kun yhtäkkiä alkaa ahdistaa…yleensä huomaan oireista ensimmäisenä sen, että kieli tuntuu oudolta, se kuivuu ja puutuu jotenkin, sitten tulee tuohon solisluitten väliin kurkkuun/rintaan painontunne…siitä kohdasta on vielä suht helppoa “kääntyä”. Mutta kun se “ympyrä sulkeutuu” (<-itse keksimäni ilmaisu tunteelle, kun paniikki hiipii päälle…), niin sieltä ei niin vain pois rimpuillakaan.

Ja yks vittumainen piirrehän siinä on se, että sillä hetkellä tuntuu siltä, että koko loppuelämä tulee olemaan tätä. Ihan loputon synkkyyss…

En ikävä kyllä osaa neuvoa sinua Jilla, itse vain mantraan sitä, että “Minä EN kuole nyt!”. Olen yrittänyt iskostaa päähäni, että kohtaukseen ei tosiaan kuole, vaikka se sillä hetkellä siltä tuntuukin. Pitää harjoitella enemmän.

Mukavaa kun olet taas palstalla Jilla! (ja onnittelut Antabuksesta!) :slight_smile:

Olen ollut muutaman kerran pätkissä juomattomuuden yhteydessä tupakoimatta ja pätkän ei tarvitse olla pitkäkään, kun noiden molempien jättäminen tekee uskomattomia ihmeitä… Siis viikko-kaksi riittää jo! En tiedä palaisiko ne, varmaan joo, mutta ainakaan ne kohtaukset eivät tule niin helposti kuin mitä varsinkin silloin kun sekä juo että polttaa, saat nyt kun olen juonut, polttanut, ollut väsynyt, stressissä ja aivan kaaoksessa. Nyt on jo vähän sellainen tilanne, että meinaa ahdistaa ihan rauhassaolokin välillä. Ja normaalistihan minua ahdistaa lähinnä vain tietyt tilaisuudet missä on paljon väkeä tai vaikka isot kaupat ruuhkassa. Nyt olen alkanut seota jo lähikaupallakin, töissäkin joskus kurkkua kuristaa ja rintaa painaa. Niistä pääsen vielä yli juuri ajattelemalla että a) tähän ei kuole ja b) tämä on vain “tätä”, menee ohi, hengitä.

Hyviä suunnitelmia sinulla tulevaan! Itse huomaan myös sokerin tekevän ongelmia, sokerihumalassakaan ei ole asiaa suurmarkettii. Siis ei saisi juoda, ei tupakoida, ei olla väsynyt eikä liiaksi herkutella. Liikuntamäärän lisääminen on hyvästä kyllä myös tähän vaivaan. Elimistö on rennompi, kun sen on sopivasti väsyttänyt fyysisellä tekemisellä. Fyysisesti voi olla myös tosi väsynyt ja se on hyvästä, henkisen puolen väsymys sitten toinen tarina.

Ja kiitos vaan mirtillo, täällä sitä pyritään oleen mukana vaan kovasti. Vähän on meno ollut kuin sinulla siellä paatissa, yhtä sekavaa. :mrgreen: anteeksi välikevennys, toivottavasti et pahastu en meinaa pahaa. Minä ja huumorintajuni… :unamused:

Minen pahastu huumorista koskaan! Jos siis ymmärrän sen… :laughing: Ite oon varsinainen mustan huumorin viljelijä, se on mulle selviytymiskeino… Jos lapsettomuudesta ja siitä että kaikki sukulaiset tuntuvat kuolevan sukupuuttoon, pystyy ihan mainiosti vitsailemaan, miksei sitten jostain kämäsestä päähäiriöstä… :mrgreen:

Meillä on kummallakin suvussa aika erikoista väkeä, sellaistakin kansaa, jota ennen vanhaan kutsuttiin nimityksellä hullu. Meillä onkin miehen kanssa sanonta, jos taas äidymme jotain mielen kummallisuutta pohtimaan, että “hullu mikä hullu”… :mrgreen:

Ihan pelastuslause on muuten just tuo “Tää menee ohi”. Kaikki menee ohi. Jos sen kohtauksen saa jotenkin “eriytettyä” itsestään niin, että tajuaa olevansa ihan kunnossa oleva ihminen, joka kokee tällaista tunnetta nyt, se auttaa. Mutta miten tuohon sitten pystyy, se on eri asia… :unamused:

Minä viljelen aina ihan kamalaa huumoria pääviastani, nimitän itseäni avoimesti seinähulluksi ja vaikka mitä kaikkea. Sehän on ihan ok, mutta joskus havahtuu jos on toisen moisen kanssa juttusilla ja nimittelee siinä sitten häntäkin suunnilleen latvalahoksi, että niin… Riittääköhän kaikkien huumori. Toistaiseksi on riittänyt tai ainakaan en ole turpiinikaan saanut :mrgreen: minulla on ongelmaani tällainen suhtautuminen ja kun nuo kohtauksetkin on ihan päättömiä joskus ja tiedän, että vain mielestäni kiinni ja ärsyttää kun en hallitse niitä, niin menee jo naurun puolelle joskus tämän asian kanssa. Huumoriksi vetäminen on hyvä keino selvitä ja heti ei ahdista niin paljoa! Ja eipä tässä itkutkaan auta, sitäkin olen tietenkin kokeillut!

Se on ärsyttävä paksusuoli tai paremminkin raivostuttava tai hulluksi tekevä paksusuoli :smiling_imp: . Otan osaa. Kärsin itse samasta vaivasta hyvin monimuotoisesti :angry: . Oletko kokeillut maitohappobakteereita tai vaikkapa jotakin aloe vera -valmistetta tuohon? Eiväthän mitkään luontaistuotteet tai ruokavaliot juurikaan auta silloin, kun tuo innostuu oireilemaan puhtaasti psyykkisistä syistä, mutta saattaisivat ne hieman tasapainottaa suolentoimintaa, ettei se sitten niissä paniikkitilanteissakaan olisi aivan niin paha. Ehkä… Tiedä häntä :confused:

Kuulostaa kyllä tosi oudolta. Ei minun kaverit vain ole tuollaisia päivityksiä pistäneet enää vuosiin. Jotkut vähän kaukaisemmat kaverit ja lähinnä miehet jotain juhannusrellestämisiä hehkuttavat, mutta ei kyllä mun varsinaiset kaverit. Tuo kuulostaa kyllä toooosi lapselliselta. Ei ihme, että vähän risoo. :smiley:

Minullakaan ei onneksi ole montaa kaveria siellä, jotka tuollaisia postailisivat. Aiemmin kyllä oli, mutta heidät olen poistanut jo listoiltani ihan muistakin syistä. Suurimmat juomista hehkuttavat facebook-kontaktit ovat sukulaisiani… :unamused: no tämä alkoholiongelma onkin hieman sukuvika, tai ei oikeastaan edes hieman. Se ei katso onko perheellinen, pienen vastasyntyneen vauvan äiti tai isä… Tai mitä sitten kukakin on. Niin pullon kuvat tuntuu olevan monella silmissä ja sitten myös facebookissa.

Mulla vähän samaa…en oikein aina tajua, että missä seurassa olis soveliasta jutella mitäkin, joten saatan sitten möläytellä jotain ihmeellistä (omasta mielestäni toki normaalia) ja saada kummeksuvia katseita. Onneks oon tottunut sellaisiin! :smiley:

No se! Mulla ei kuitenkaan onneks ole ihan kauhean pahana, pystyn syömisiäni säännöstelemällä käymään ihan kaupunkireissujakin… Toisinaan on pakko nousta ruokapöydästä vessaan… Olen ajatellut asian niinpäin, että aika helvetinlailla epäkohteliaampaa olisi olla siinä tilanteessa nousematta…joten pitäköön kukin niin epäkohteliaana, kuin tahtoo.

En oikein usko noihin maitohappobakteerivalmisteisiin. Jostain luin, että ne tuotteisiin lisätyt bakteerithan ovat suurimmalta osin kuolleita, eikä niistä näin ollen ole mitään hyötyä, jos ei nyt haittaakaan. Käytän kyllä hapanmaitotuotteita lähes päivittäin, rahkaa siis, mutta sen en ole huomannut vaikuttavan mitenkään, ei se kyllä vessaankaan juoksuta, joten tykkään. Imodiumia aion kokeilla seuraavan kerran, kun pahaan tilanteeseen joudun, se on joskus vatsan sekoilun lopettanut, jos siis ei ajattelu auta… :unamused:

Lapselliseltapa hyvinkin! Ja mulla ei taida olla edes alle kolmekymppisiä kavereissani… Kyllähän se sitä oli nuorena, että känni oli parasta ikinä, mutta kyllä rupee oikeesti jotenkin säälittämään, jos se on edelleen se elämän huippukohta vielä tässäkin iässä! Varsinkin, kun monilla on niitä lapsiakin…säälittää tietysti ne lapsetkin, jotka jo pienestä pitäen oppivat, että hauskaa pitääkseen täytyy aina olla kädessä ruskea pullo tai tölkki.

Miä poistin aikanaan listoiltani kaikki, joita en ole oikeasti nähnyt, sitten ne, joita en tapaa koskaan (ja joitten jutut eivät kiinnostaneet) ja kaikki alle 18-vuotiaat (koska heidän juttunsa eivät kiinnostaneet, olen tyly). Nyt jäljellä on enää pari sukulaista ja ne läheiset kaverit. Toisin sanoen ne, joiden kanssa olen useimmin juonut. Onhan toki pari ihan oikeaa ystävääkin…mutta kun se oli just toinen heistä, joka hekumoi sillä boolilla… Hän jo paria viikkoa ennen bileitä kyseli onko kukaan etelänaapuriin matkalla, kun tarttis “vähän” boolitarpeita. Kossupullo maksaa sen reilun kympin (luin senkin jostain)…meinasin kysyä, että miten monta ammeellista hän sitä boolia meinaa tehdä, jos tulee kannattavammaksi hakea tarpeet Virosta?

Tää aika on pahin, kun kansallinen hukkumisjuhla on lähellä. Ei paljon viitsi enää iltapäivälehtienkään sivuja availla. Availen silti. Ja ärsyynnyn. Kaipa se jo ens viikolla sit taas helpottaa…

Kiitti vastauksista ihanat! :slight_smile: