Taisi tosiaan tämän ketjun otsikko ja aloitus perustua nimenomaan päihderiippuvuuden voittamiseen, ja kysymys oli siitä milloin sen voittamisen huomasi.
Siitä se tietysti kääntyi siihen että piti väitellä onko se opillisesti oikein, päihderiippuvuuden voittaminen ja voiko tuollaista edes kysyä…
No, kysymykseen kai omalta osaltani vastasin heti alkuunsa, ja on tässä sitten tullut puhuttua asian vierestäkin.
Minusta on ihan hyvä kiinnittää huomiota myös tuohon, eli milloin omalla kohdalla tuo projekti, päihderiippuvuudesta irrottautuminen on tullut valmiiksi, eli tavoite on saavutettu, ja voi alkaa katselemaan elämäänsä eteenpäin.
Eikö kuitenkin pääasia ole, ettei saman asian kanssa tarvitse loppuikäänsä painia, vaan voi jossain vaiheessa huokaista, pyyhkiä hiet otsalta ja kopistella savet pois haalareista, levätäkin hetken, jos siltä tuntuu ja katsella ympärilleen, miettiä rauhassa mitä seuraavaksi tekisi?
Taaksepäin katselu sitten on taas oma juttunsa… muistelukset ja tarinankerronnat ovat paikassaan ihan mukavia mutta ei niistä kai ihan elämän pääsisällöksi ole
(Jos taas jätetään muutama poikkeus, kuten Kalle Päätalo sivuun, onhan sillä tarinankernnalla toki elettykin…)
Niin, että kun en osannut tarkkaan sanoa milloin omalta osaltani tiesin että kyllä tuo asia nyt meni niinkuin pitikin, mutta sen tiedän että menihän se. Ja se on minulle siinä asiassa tärkeintä.
Olipa se sitten voitto, työn tulos, onnistuminen tuurilla tai työllä tai molemmilla, luonnollista kehitystä tai luonnotonta, ei senkään ole väliä juuri muualla kuin täällä asian juurista (mieluummin rakentavasti ja avoimesti kaikkea epäillen) keskustellessa.
Elämä on sitten taas, päihderiippuvuuden jälkeinen elämä, niin paljon kaikkea muuta ettei sitä edes kannattaa varjostaa entisten ongelmien mukanariiputtamisella.
Tänäänkin, vaikka ihan tahallani yritän myös laiskotella, oon kuitenkin ihan kiva lähteä töihin… kun kerran hommia nyt on tippunut, tai tarjottu, tai ovat omat tarjoukset hinnan ja tuloksen suhteesta menneet läpi -tai miten vaan.
Vois sen tietysti ilmaista niikin että siinä asiassa olen tänään valittujen joukossa kun saan taas yhden päivän elantoani työllä repiä ruokapöytään.
Mutta mukavaa tämä elämä on. Päihderiippuvuuden jälkeen.
Mukavaa lauantaita muillekin!