Miksei, Vadelmamunkki.
Kyllähän keskustelu ja vuorovaikutus tietysti osittain voivat olla myös tarinankerrontaa.
Tämä asioita vuorovaikutteisesti avaava ja pohtiva mielipiteiden ja tietojen vaihto on kuitenkin myös jotain -sanoisinko enemmän ja faktaperusteisempaa- kuin esiintyminen estradilla ja jutunkerronta joka perustuu enemmän esiintyvän jutunkertojan kokonaisolemukseen, niin äänenkäyttöön, painotuksiin, kaikella opitulla tai luontaisella esiintymistaidolla tuotettuun yleisön mukaantempaavaan lavakarismaan.
Siinä ei aina ole kysymys niinkään siitä, mitä sanotaan, vaan siitä miten saadaan sekä varsinaisen asian että sen mukana kuljetettavan , kokonaisesiintymisen välittämillä viitteillä tuotua mielikuvaa sekä esiintyjästä että myös tietysti itse asiasta, joka noiden muiden, visuaalisten ja äänenkäytön välittämien piiloviestien avulla voikin olla joskus jopa ristiriidassa sen sanoina kerrotun asian kanssa.
Ollaan taidon ja taiteen puolella, ja usein kysymys voi olla enemmän viihteestä kuin jonkun tietopaketin esiintuomisesta.
Kai siihenkin olen eläissäni jollain vaatimattomalla tasolla osallistunut. Kukapa ei olisi joskus estradille tai puhujapönttöön noussut ja parhaansa mukaan yrittänyt saada yleisönsä otettua. Ja muistaakseni olen joskus niistä tilanteista tykännytkin. Mutta, en minä itsestäni muista tarinan sankaria silloinkaan tehneeni, jokin muu hiukan tärkeämpi sisältö niissä jutuissa (toivottavasti) on sentään ollut.
Minulle varmaankin sopii nykyään muutenkin paremmin tällainen selkeämpi keskustelutapa. Täällä kun ei pysty niillä mainituilla ulkonäöllisillä, rekvisiitalla, fyysisellä ilmaisulla harkittuine liikkeineen ja eleineen, pikku vinkkeineen, juuri ja juuri havaittavine mutta vastaanottajan tietoisen sensuurin läpäisevine ilmeineen siirtämään katsojiin jotain sellaista jonka voi sitten vaikka seuraavana päivänä jo kiistää " enhän minä mitään sellaista sanonut, mitä lienee nyt joku tulkinnut…"
Tämä kirjoittaminen on paljon selkeämpää, sanat ovat juuri ne mitkä kukin kirjoitta, ja sisältö on kokonaisuudessaan luettavissa vaikka kymmeneen kertaan. Ja kuten olemme huomanneet, vuorovaikutus toimii! Kommentteja ja lisäkysymyksiä tulee ihan varmasti, jos kirjoituksessa hiukankin jotain asiaa on.
Jutunkertojia toki tarvitaan. Maailma olisi kovin tylsä ilman heitä. Tarvitaan niitäkin jutunkertojia joiden maailmassa keskipiste on kertoja itse kaikessa mielenkiintoisuudessaan. Voi olla että olen siinä hommassa vielä huonompi kuin keskustelijana, joten siksikään en tunne halua siihen niin kovasti ryhtyä. Ei se olisi yleisönkään kannalta niin hyvä juttu. Antaa nyt vaan parempien ja hommaan oppineempien hoitaa enemmän sitä puolta. Niin, ehdotus että ottaisin jonkun kirjan, jotain askelia tai päivän epistolaa tai raamatunkohtaa ensin lukisin ja sitten alkaisin muina miehinä kertomaan miten matkalla tähän tilaisuuteen kohtasin tiellä eksyneen seurakuntalaisen, yhden näistä vähimmistä, ja minulle tuli tämä herran sana…" ei, en minä silloinkaan kun olen puhujapönttöön noussut, ole ihan tuota tekniikkaa käyttänyt. Se kuulunee enemmän ihan omiin yhteisöihinsä.