Millainen on entinen alkoholisti?

Palstalla esiintyy termi entinen alkoholisti ja jotkut kirjoittajat siten itseään tituleeraavat.

Minua kiinnostaa tällaiset määrittelyt varmaan ehkä koulutuksenikin ja ammattin johdosta.

Toivon näkemyksiä miten määritellään entinen alkoholisti ?

Jos henkilö on siis entinen alkoholisti niin voiko hän aloittaa halutessaan kohtuukäytön, koska on entinen ?

Tietenkin ensin pitäisi määritellä mikä on nykyinen alkoholisti ja sekin tuntuu hankalalta.
Tässä kuitenkin pari linkkiä.

terveyskirjasto.fi/terveysk … i=dlk00196

fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

Henkilökohtaisesti en katso olevani entinen alkoholisti, koska niin moneenn kertaan tuli kokeiltua pitkänkin tauon jälkeen, että eiköhän tämä asiallisesti nyt suju ja saattoihan se vähän aikaa onnistua mutta sitten iski monipäivänen putki päälle.

Katson, että olen alkoholisti edelleen.

En käytä myöskään termiä raitis vaan totean, että olen nyt juomatta.

No uskoon tulon kautta raitistuneet uskovat ovat sanoneet olevansa entisiä lakoholisteja,koska he eivät enää tunnusta alkoholistin nimeä, vaan he ovat uskonkautta juomatta… eivät siis ole siirtyneet kohtuukäyttöön - vaan ovat juomatta… Joissain uskonsuuntauksissa on erittäin tärkeää se mitä nimeä suullasi tunnustat, jos tunnustat alkoholistin nimeä , ole silloin alkoholisti, mutta tunnustetaan Kristityn nimeä ei siis enää alkoholistin nimeä

Olen Daven kanssa samoilla linjoilla. Mielestäni entistä alkoholistia ei ole olemassakaan - ellei sitten siinä muodossa, että on maan alla. Omaa raitistumistani ja alkoholismin ymmärtämistä helpotti huomattavasti kun tajusin kyseessä olevan riippuvuussairauden eikä minkään tahdonvoiman, uskon tai luonteenlujuuden asian. Alkoholismi on määritelty lääketieteellisesti ja ammattilaisten näkemys riittää minulle.
Kiteytettynä: Jos ja kun kerran olen jossain vaiheessa elämääni juonut itseni krooniseksi alkoholistiksi, olen sitä myös loppuuni saakka.
Näin on, mutta tämän faktan kanssa elän erittäin sopusointuista elämää myös juomiseen nähden. Minullahan ei ole (enää) mitään pakkoa tai tarvettakaan aktivoida sisälleni rakennettua sairautta.
Oleellista oli ja on myös oikeanlainen ongelmatietoisuus jonka sain hankkimalla nimenomaan niiltä tietoa jotka tekevät päihdetyötä ammatikseen. Ei välttämättä yleislääkärit vaan päihdeneuvojat ja riippuvuuksiin erikoistuneet lääkärit.

Käsitykseni mukaan sellainen alkoholisoitunut henkilö, jonka fyysinen riippuvuus alkoholista on entisyyttä ja tunne- sekä sielunelämältään, on kehittynyt niin tasapainoiseksi, että hän voi juoda alkoholia hallitusti tulematta siitä uudelleen psyykkisesti ja fyysisesti riippuvaiseksi.

Ensimmäinen ryyppy vahingoittaa

Itse myös päätynyt tulokseen että alkoholismi pysyvä sairaus jonka kans pärjää hyvin ilman alkoholia. Myös minun kohdalla tauon pituudesta riippumatta käyttö palaa aina pikkuhiljaa hallitsemattomaksi. Voi kait olla että toisilla selkeät syyt alkoholin hallitsemattomuuteen ja kun ne saatu kuntoon niin käyttö hallinnassa?? Tällöin voisi ajatella että he eivät ole alkoholisteja. Eli mielestäni lopputulos on että alkoholisti on alkoholisti eikä koskaan entinen.

Me olemme kaikki hiukan erilaisia, entiset alkoholistitkin. Yhtäläistä on se, että eipä olla ainakaan nyt alkoholisteja, vaikka joskus on oltukin.

Ollaanpas! Tällä hetkellä vain passiivisia juomisen suhteen. Siis ne jotka eivät kippaa juuri nyt. Pitääkös tässä heittää pullo viskiä naamaan todistaakseni että kyllä :imp: sentään vanha kaava toimii pidemmän päälle? Vaikka huonohan sitä on näin virtuaalisesti lähteä todistelemaan… OK, leikki leikkinä vaikka vakavasta asiasta jutellaankin. Hyvää viikkoa metsänreunaan ja muuallekin. :smiley:

PS. Mitäs pidätte ehdotuksesta entinen käyttäjä?
PS.2. Kopioin tähän Juha Kemppisen tekstiin johtavan linkin alkoholismin myöhäisvaiheista (myös alku- ja keskivaiheisiin kannattaa tutustua). Laitoin myös linkin Jellinekin käyrään josta saa nopean yleiskatsauksen.
Tein tämän koska näitä keskustelujamme saattavat lukea sellaisetkin henkilöt joilla ei vielä ole tarkkaa tietoa omasta tilanteestaan. Mielestäni on parempi muodostaa mielipiteensä tutkittujen ja varmistettujen lähteitten kuin pelkästään meidän kirjoittelujemme perusteella. Tämä ilman kritiikkiä mihinkään suuntaan ja mainiten, että näitä määrittelyjä ja tutkimuksia on runsaasti.
google.com/url?sa=t&rct=j&q … 2CPNsSL6Cs
google.com/url?sa=t&rct=j&q … g1fMye0IuV

Alkoholismista on ihmisiä päässyt eroon, siitä huolimatta että edelleen moni uskoo on ettei se olisi mahdollista.

Jellinek oli tosiaan yksi alkoholismia määritelleistä, hänen jälkeensä tosin on alkholiongelmiin saatu valaistusta melkoisesti. Jellinek keräsi tutkimusmateriaalikseen ihmisiä hyvin valikoidusti, hän otti mukaan vain AA:n jäseniä. Vastaukset kysymyksiin olivat sen mukaisia.
Hän itsekin kertoi tuostakin kohderyhmästä löytäneensä ainakin viidenlaisia alkoholisteja, mutta hänen tutkimukseensa sitten sopi niistä vain kaksi tyyppiä -sopivilla ominaisuuksilla kerrottuna.

Alkoholismista on sen jälkeen (ja melko varmasti sitä ennenkin) päässyt eroon ihmisiä, ja ellei mitään ikävää ihmettä tapahdu, se on mahdollista myös tulevaisuudessa.

Olen erittäin tyytyväinen siihen että olen yksi monista jotka ovat tuon asian suhteen päässeet ns. selville vesille, ja alkoholin merkitys elämässäni on “muisto vain”.

On tietenkin mahdollista, että alkoholisoituisin uudelleen. Varmin keino siihen on juoda viinaa, mitä enemmän sen helpommin alkoholisoituminen varmasti tapahtuisi. Alkoholismista selviytyneitä on paljon, mutta en nyt muista saaneeni tietoa sellaisesta että ihmisestä olisi tullut jotenin immuuni uudelleenalkoholisoitumiselle. Ehkä sekin voi olla mahdollista, kaikenlaisia poikkeustapauksia on olemassa.

Se, että osa alkoholismistaan selviytyneistä joskus alkoholisoituu udelleen, ei kuitenkaan todista sitä että kaikille niin kävisi.

Kun 1980-luvulla tuli voimaan uusi alkoholilaki, olin minäkin jostain syystä yhteen lääninvirastoon, luentotiloihin, kuuntelemaan eri alojen asiantuntijoiden selvityksiä asiaan liittyen. Mukana oli myös lääkärien edustaja, ansioitunut johtava lääkäri. Hän “väänsi asian rautalangasta” keskustelun pitämiseksi asiallisena ja eri vaihtoehdot huomioonottavana. Hän kertoi lääketieteen ja lääkärien hoitotavoitteiden olevan tällaiset:

1. Vaivan tai vamman tai sairauden täydellinen parantaminen.
Ehdottomasti paras ja tavoiteltavin vaihtoehto.

kun se ei kuitenkaan aina ole realistisesti mahdollista, on seuraavana vuorossa vaihtoehto

2. Osittainen parantaminen.
Parannetaan niin hyvin ja niin suurelta osin kuin mahdollista. Täydellisyyttä ei tavoiteta mutta potilaan elämänlaatu paranee huomattavasti ja ennuste tulevaisuuden suhteen paranee.

kun ei aina sekään onnistu, niin

3. pyritään pitämään tilanne ennallaan. Eli, jos ilman hoitoa tilanne jatkuvasti huononisi, niin toimenpiteiden avulla voidaan säilyttää se mikä vielä säilytettävissä on. Usein sekin antaa sekä vuosia elämään että elämää vuosiin.

ja jos ei ole mahdollista niin

4. Hidastetaan kielteistä kehitystä. Sekin on enmmän kuin että annettaisiin mennä vaan.

ja viimeisenä , joskaan ei lainkaan turhimpana vaihtoehtona on

5. Tuskien ja kipujen lieventäminen.

Näistä sopii jokaisen valita myös itsensä hoitamisen suhteen, olipa alkoholismi sitten vartsinainen elimellinen sairaus (josta ei yksimielisyyttä taida löytyä) niin nuo vaihtoehdot ovat kuitenkin ne jotka realistisesti ovat olemassa. Ne kun pätevät paljoon muuhunkin kuin pelkkään lääketieteeseen.

Olen tyytyväinen siihen että alunperinkin valitsin tietoisesti vaihtoehdoksi sen ykkösen. Ja että se myös onnistui. Sitä en väitä, että se olisi kokonaan omaa ansiotani, että olisin vaan niin hyvä paranemaan… kyllä siinä varmasti oli mukana sekä hyvää tuuria että hyviä ympäristötekijöitä, hyvän valinnan mahdollistavia ihmisiä ja olosuhteita.

Mutta, kukin valitkoon parhaan tahtonsa mukaan.

Siitä en oikein tykkää että julistetaan että ei ole edes mahdollisuutta, vaan pitäisi antaa mennä vaan ja uskoa että sairaus se on ja pahenee eikä parane ja että alamäkeä se sinun elämäsi nyt on tuon suhteen oleva. Annetaan ihmisille edes toivoa. Kun sitä kerran on.
Ja juu, ei sillä ole niin suurta merkitystä miksi ihmistä nimitetään. Joskus voi parantua vaikkei tietäisi taudin nimeäkään.

1 tykkäys

No, pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan.
Olen vuosikymmeniä kilttinä tyttönä ja hyvin vakavasti sanonut että olen alkoholisti. Mutta kappas vain, kirjoitin tässä yhtenä päivänä tänne johonkin ketjuun ja äläppä ollakkaan, kun olinkin kirjoittanut että ent.alkoholisti. Hyi hyi, minkä virheen tein. sain henkistä sapiskaa siitä ja kyselyn mikä oikein olen. No, en viitsinyt vastata, kun en tarkoittanut sillä yhtään mitään muuta kuin, etten enää juo. Jotenkin tuli huono olo, syytetty.
Minua on aina inhottanut sekä täällä että ryhmissä se jos aletaan kyttäämään muita, että ovatko oikeasti alkoholisteja. Aivan kuin minua ärsyttää myös se, jos menen hengelliseen tilaisuuteen, että mitelläänkö sielläkin minua, että olenko oikea uskovainen? No ei minulta ole kyllä kyselty, että olenko oikeasti uskovainen. Mutta kyllä piti alkuaikoina miettiä olenko alkoholisti? Kun ryhmässä oli aika kovia tyyppejä joilla oli aika kovat kokemukset juomisesta, sekä naisilla että miehillä. Silti, kun tajusin, ettei minun tarvitse juoda itseäni alkoholistiparantolaan asti, ei käydä hullujenhuoneelle, eikä menettää lapsiani, silti olin alkoholisti.
Ryhmään yritti tulla naisia jotka olisivat täyttäneet kriteerit alkoholistina, mutta kauhistuivat miesten juttuja.
Olenko oikeasti sitä sun tätä?
Minusta tärkeintä on se että olemme juomatta tänään, vaikka oltaisiinkin suurkuluttajia, juoppoja, alkoholisteja, rappio-alkoholisteja ym. Kun viinasta tulee vain ongelmia niin kannatta lopettaa, ihan sama kuka olet ja miksi itsesi kutsut, mutta haluamme tukea sinua joka haluat lopettaa. Ja ei sekään haittaa vaikka huomaisit että voitkin ottaa vähän niin ei se raitis kausi ole hukkaan mennyt vaan taas olet terveempi vähän aikaa, ja takaisin voi tulla jos huomaa että sittenkin on alkoholisti.
Minä en aio maistella viinaa, enkä kokeilla enää. päivä kerrallaan raittiina haluan elää edelleen, niinkauan kuin Jumala suo. Kiitos tästäkin hyvästä aurinkoisesta päivästä.

Niin kuka näin julistaa?

Metsänreunan mies ainakin näin julistaa ja vielä toisten nimissä, suuren yhteisön nimissä, johon kyseinen Metsänreunan gubbe ei edes itse kuulu, eikä edes käy tilaisuuksissa kuuntelemassa. - Vainoharhaista touhua.

mies metsänreunasta kirjoitti

No enpä muista nähneeni täällä tuollaisia väitettävän.
.

Juomisen lopettamiseen on tottakai toivoa. Mutta jos siihen ei pysty omin voimin, voi nöyrtyä pyytämään apua. Niin tekee viisas ihminen ja niin tekee myös hätään ja hämmennykseen joutunut. Apuja on monenlaisia. Itse olen saanut avun AA:sta.
Ymmärrän kokemukseni ja tuntemieni toverien kohtaloista niin, että 12 askelen ohjelman avulla pystyy toipumaan siten, että psyykkinen puoli ihmisestä tervehtyy sellaiselle tasolle, että alkoholinhimo tai pakkomielle jää historiaan. Mutta juomisen lopettamalla ei ihmisen fyysinen perusrakenne, geenistö, voi muuttua hallitun juomisen mahdollistavaksi. Tämä siksi, että sairautena alkoholismi tiedetään krooniseksi ja eteneväksi. Eikä siihen ole kehitetty parantavaa pilleriä tai piikkiä.

[i]

[/i]

sinisilmä63 kirjoitti

Sinä teit oikean ratkaisun, tiesit että olit päässyt niin alas, pohjalle, että et enää halunnut alemmaksi juomalla alkoholia. Ja otit vastaan sen avun, mitä toisten alkoholistien kautta on mahdollista saada, kun avaa sille sydämensä vilpittömästi.

Samat ajatukset minullakin.

Tänään et ole yksin

Heippa Sinisilmä. Juuri näin. Paitsi että nykyisin ollaan aivan erilaisella tietotasolla kuin esim. 80- luvulla jolloin olisin ollut todellisen tiedotuksen tarpeessa alkoholismista. Ehkä omaa ongelmatietoisuuden puutetta, ehkä myös väärää infoa ympäristöltä - olen kuitenkin melkoisen varma, että asiani olisivat menneet toisin jos olisin ollut paremmin kartalla riippuvuuksista.
Totta myös, että on hyvä lopettaa kun “viinasta tulee vain ongelmia”. Vielä parempi lopettaa, ennenkuin näin pitkälle mennään. Pohjaan asti ei tarvitse vajota.

Mutta, mutta, on olemassa hirmuisen monenlaisia hermomyrkkyjä ja teknisiä liuottimia joita ei kestä perusterve taviskaan.

Alkoholistille niitä hengenvaarallisia litkuja on yksi enemmän, sekö nyt sitten hänen elämänlaatunsa luhistaa?

Minulle alkoholismia (tai jotain sen esiastetta, sivujuonnetta, terminaalivaihetta…) on se että tiedän että krapulaa voi lääkitä alkoholilla. Helpotus on tunnetusti tilapäisluonteinen mutta helpotus kuitenkin. Jos se tieto kaikkoaa minusta jonakin päivänä niin silloin olen parantunut alkoholismista. (Nuoruuden aikoina ajatuskin alkoholista krapulassa yökötti ja inhotti, mutta sitten menin kuitenkin kokeilemaan…)

mies metsänreunasta kirjoitti

Tähän tasoon tietääkseni erilaiset alkoholismin hoito- tai parantamiskeinot tähtäävät ja pystyvätkin, tosin potilaan hoitomyönteisyydestä riippuen.

Päivä kerrallaan

Omalla kohdallani hyvä ja -kuten käytäntö osoitti- toeutumiskelpoinen tavoite oli (tästä nimenomaisesta asiasta, ei kaikesta elämantapoihin liittyvästä, tietenkään) , tyädellinen paraneminen eli irtaantuminen.

Ehkä yhtenä onnistumisen syynä oli se, etten lähestynyt korjattavaa ongelmaa niinkään sairautena, enkä missään vaiheessa kohtalonomaisena, ikuisesti parantumattomana sairautena, vaan asiana joka on tämän maailman keinoin ja tavallisen ihmisen psyykkisin ja fyysisin voimin ratkaistavissa.

Mahdottomuutta alkoholistin muuttumiseen joksikin muuksi kuin ikuiseksi alkoholistiksi perustuu mielestäni suurelta osin juuri tuohon parantumattoman sairauden käsitteeseen. Unohtaen että alkoholismi on paljon laajempi asia ihmisen elämässä kuin “sairaus” ja että sen korjaaminen voi olla paljon muuta kuin sairaanhoitoa.

Sairausmääritelmää ei ole mitenkään todistettu alkoholiongelmien yksinomaiseksi ja ehdottomasti varmaksi selitykseksi.

Koska en varmasti asiaa pystyisi paremmin sanomaan, niin lainaan; (Jorma Laitinen1994)

“Alkoholismi-käsitteen määrittelyvaikeudet ovat tunnettuja ja tunnustettuja. Kessel jaWalton toteavat (1974), että alkoholismia on vaikea määritellä operationaalisintermein niin, että lopputulos olisi toimiva ja hyödyllinen. Operationaalinen määritelmä on hyvä, jos teoreettinen käsite kuten “ alkoholismi” voidaan linkittää empiirisestitodennettavien havaintoväittämien avulla tosiseikkojen maailmaan niin, että kukatahansa asiasta kiinnostunut voisi määritelmän avulla helposti tarkistaa, onko henkilö alkoholismin tapaus vai ei . Toisin sanoen — jotta alkoholismin käsit e olisi käyttökelpoinen yksilön juomisongelman kuvauksessa ja määrittelyssä, sen tulisi — yhtäältä —kattaa piiriinsä kaikki ne yksilöt, jotka todella ovat alkoholisteja, mutta — toisaalta —sulkea piirin ulkopuolelle kaikki ne alkoholia käyttävät henkilöt, jotka eivät ole alkoholisteja.”

edelleen on pakko lainata (samaa kuin edellä), mitäpä minä tuota yrittäisin omin sanoin selittää, kun se tuossakin selkeästi on:
"Kirjoituksessaan “Kuka on alkoholisti?” Matti Huttunen viittaa (1996) osuvasti näihin määrittelyongelmiin …
Alkoholin käyttöön liittyy aina yksilön oma vastuu ja valinta , ja tämä vuoksi alkoholismi ei ole sairaus siinä mielessä kuin esimerkiksi keuhkokuume. Alkoholismia sen sijaan voidaan pitää sairauten a , mikäli käsitett ä sairauskäytetään laajimmassa merkityksessä ja sillä tarkoitetaantilaa, josta yksilö kärsii subjektiivisesti ja jonka hoitamisessa hän tarvitsee ympäristön ja asiantuntijoiden tukea, apua ja ymmärtämystä.”

Sairaus ja sairastaminen on siis ymmärrettävä hyvin laajasti ja luovasti tulkittuna jotta alkoholismi saadaan määriteltyä ainoastaan sairaudeksi. Totta on, että -ilmeisesti liittyen oikeudellisiin ja sosiaaliturvaan liittyviin asioihin on useissa maissa sairaus-käsitteen alle siirretty mitä moninaisempia asioita. USA:ssa lääkäriliitto ainakin vaati jo vuosia sitten mm. lähiomaisen kuoleman aiheuttaman surun hyväksymistä sairaudeksi. Perinteisemmän sairaus-terveys-akselin kannattajien mukaan piken se, ettei ihminen surisi lähiomaisensa kuolemaa, olisi epätervettä.

Joka tapauksessa, olipa alkoholismi sitten kuppaan ja keuhkotautiin rinnastettava tauti tai ei, siitä on todettu ihmisten myös paranevan.
Ikävä puoli on se, että on huomattavan paljon ihmisiä jotka eivät parane. Sitäkään ei voi eikä pidä kiistää.

Näin on, kaikki suurkuluttajathan eivät ole alkoholisteja. Alkoholismi voi puhjeta jo hyvin vähäisestä juomisesta.

Ensimmäiset asiat ensiksi

Olennainen ero ajattelussa on tuossa;
Kukaan ei koskaan ole voinut eikä voi parantua / vaikka kaikki/suurin osa ei parane, on se silti joidenkin kohdalla mahdollista.

Jos sodankäynnissä sotilaille saadaan iskostettua mieleen ehdoton usko , ettei kukaan heistä tule selviytymään tästä taistelusta hengissä, niin miten se vaikuttaa?
Tuleko heistä rohkeampia, ajatellen että kun henki nyt kuitenkin lähtee niin samapa tuo jos se lähtee pari tuntia aikaisemmin, ?
Vai voidaanko ihmiset (joitakin kaikkein herkimmin manipuloitavia lukuunottamatta) saada luopuman kaikesta toivosta selviytymisen suhteen?
Eikö ihmisluonteeseen kuitenkin kuulu myös toivo siitä että vaikka jonkin ihmeen kautta m inä voisin tästäkin asiasta hengissä selviytyä?

Ja olisiko jopa urhea sotilaskin, kaiken toivon menettäneenä enemmän apaattinen kuin rohkea ja taistelukuntoinen?

Alkoholismin kanssa näitä “ihmeitä” on tapahtunut. Ja monin tavoin.
Myös AA:n piirissä tunnetaan tapauksia joissa ihminen on päässyt eroon alkoholismistaan.
edellä jo lainaamani Jorma Laitinen tuo asiaa esille näin:
"Alkoh lism in äsit eellisiin ulottuvuuksiin voidaa n liittää myös armon käsite, joko Jumalakuvan kanssa tai ilman. AA-liik-keen voima on tästä hyvä todistus. … .Moraalifilosofisessa keskustelussa armon käsite kuuluu ns.retributiivisen oikeuden alaan (ks. Card 1972). Tällöin tar-koitetaan oikeuden toteutumista sanktiona, rangaistuksenatai itsemääräämisoikeuden rajoituksena periaatteella “jokai-sella on oikeus saada ansionsa mukaan” (Airaksinen 1988, 197).Oleellista on ajatus vastavuoroisuudesta ja korvaavuudesta,mutta kuitenkin niin, että yleisinhimilliset kohtuus-standardit sopivalla tavalla otetaan huomioon…

. AA-liikkeen tehon salaisuus on ehkä juuri siinä , että — parhaimmillaa n — se pystyy kollektiivisen vastavuoroisuuden ja esikuvan voimalla johdattamaa n alkoholistin turvallisest i, mutta päättäväisesti kohtuuttomien itsesyytösten, väärän ylpeyden ja luulotelluntiedon murtumiskohdan tuolle puolelle, “armon valtakuntaan”.Seurauksena on sitten tuo pieni ihme, jonka voi nähdä joissakin AA:n avulla toipuneissa entisissä alkoholisteissa: henkinen uudestisyntyminen, itsensä aito arvostaminen ja viisasnöyryys. Mutta jos huonosti käy, uudistumisprosessin lopputuloksena on maailman sietämättömin ihminen: toipunut alkoholisti. "

Olipa keinoina mikä hyvänsä, alkoholismista irtipääsy on kuitenkin hyvä eikä huono asia. Enpä siis lähtisi vastustamaan sitä kenenkään kohdalla.

En lähde vääntelemään määrittelyistä sen enempää. Kukin taplaa tyylillään; joku saa “herätyksensä” siitä, ettei olekaan mikään selkärangaton lurjus johon läheisten saarnaamiset eivät tepsi vaan kärsii riippuvuussairaudesta. Jolle voi tehdä jotain - ei diagnoosin saaminen mitään kohtaloonsa tyytymistä tarkoita vaan mahdollisuutta ryhtyä konkreettisiin toimenpiteisiin. Joku toinen taas toimii toisin.
Alkoholismi ei ole ainakaan keuhkokuumeeseen tms. rinnastettava tauti, kuppaan ehkä siinä mielessä että siinäkin on ympäristön vaikutus hyvin oleellinen :mrgreen: .
Tämän ilmaisit erittäin osuvasti viittaamalla siihen, että alkoholismista toipumiseen vaaditaan paljon muutakin kuin pelkkää aineesta luopumista. Ainakin itselläni näin. Jouduin tarkistamaan ja perkaamaan ns. sosiaalisen verkostoni perinpohjin jotten olisi ollut samojen henkilöitten vaikutuspiirissä jotka olivat myötävaikuttaneet kehityskaareeni.

Jos on epätietoinen asiasta niin se on aika helppo tutkia. Jos olet ollut pitkänkin aikaa raittiina niin sen kun menet lähimpään kapakkaan ja juot vaikka kolme tuoppia olutta! Mutta vain se kolme. Toista koe vaikkapa viikon päästä uudelleen samana viikon päivänä ja taas tasan kolme tuoppia. Toista koe vaikkapa 15 viikkoa yhteensä peräkkäin kurinalaisesti. Jos koesarjan aikana et kertaakaan lipsahda enempään kuin kolmeen ja et juo kuin koepäivinä, niin todennäköisesti olet parantunut alkoholismista! Onnea! :smiley:

Miksi teoretisoida kun asia on aika helppo todentaa?

P.S Tietysti teoriassa on mahdollista että et koskaan olekaan ollut alkoholisti. Mutta ei sekään maailmaa kaada vaikka oletkin ollut “turhaan raittiina”- Varmaan fyysinen kuntosi on kohentunut raittiij jakson aikana.

En aio itse testailla kuitenkaan. Minulla on luja intuitio siihen että alkaisin nopeasti juomaan pakonomaisesti. Ja tämä raitis elämäntapa on itse asiassa ihan kivaa. :smiley: