Erosin omasta rentustani joitain viikkoja sitten ja istun nyt muuttolaatikoiden keskellä odotellen, että pääsen ensi viikolla omaan kotiin ja omaan rauhaan.
On ollut rankkaa myöntää itselle reilun vuoden yhdessä asumisen jälkeen, että on mokannut aivan totaalisesti, kieltänyt tosiasioita. Että on läheisriippuvainen ja ollut rakastunut omaan unelmaansa. Että on sietänyt aivan liikaa, ottanut vastaan haukkuja ja syyttelyjä, antanut anteeksi, uskonut korulauseita, elätellyt toiveita. Ihminen jota on rakastanut ei ole ollut todellinen.
Muistan vieläkin niin hyvin kuinka tavattiin. Olin onneni kukkuloilla kun vihdoinkin tapasin ihanan ja herkän miehen, joka antoi paljon vastarakkautta ja jolle halusin antaa paljon rakkautta, koska hänellä oli ollut kova elämä ja hän antoi ymmärtää, että halusi sen muuttuvan. Ei hän silloin valehdellut siitä, millainen huume-, lääke- ja alkoholiongelma hänellä oli ollut, mutta en tajunnut, ettei hänellä oikeasti ollut halua/voimia tehdä asialle mitään. Niinpä siitä tuli meidän ongelma, jonka ratkaisemiseen pistin itseni kokonaan ja nyt tuntuu, ettei häntä juurikaan kiinnostanut. Ongelmat olivat liian suuria. Toivon vain, etten olisi silloin ollut niin ihastumisen ja rakastumisen ja hänen hellyyden- ja huomionosoitustensa vietävissä, vaan olisin tajunnut, mihin soppaan olen itseni pistämässä.
Tuntuu, että olen aivan palasina nyt. Luottamukseni ihmisiin on mennyt. Luottamukseni itseeni on mennyt. Suhde lopulta kaatui juuri niihin päihteisiin vaikka ongelmia oli mustasukkaisuudesta ja miehen saamattomuudesta seksiin asti vaikka millä mitalla. Mies valehteli päin naamaa ja jäi kiinni. Olin silloin vielä niin tyhmä, että annoin uuden mahdollisuuden, mutta ei mikään muuttunut. Huumeiden ja lääkeiden käytön väheneminen johti lisääntyvään juopotteluun ja aggressiiviseen käyttäytymiseen. Kaikki oli aina minun vikani. Se, että hän oli käyttänyt amfetamiinia töissä (koska minä suhtauduin niin huonosti siihen, että käytti kotona), se, että hän joi (koska suhtauduin huonosti hänen muuhun päihteiden käyttöönsä), se että kaverit eivät pitäneet yhteyttä (koska kaikki käyttivät ja hän ei muka enää, niin hän ei kuulunut porukkaan). Vaikka nyt on tyhjä ja kurja olo, olen helpottunut. Ei ole edes mitään unelmia tai pahemmin edes muistoja mitä haikailisi, koska tajuaa kaiken perustuneen kuvitelmille ja valheille. Mies kyllä elättelee toiveita, että palaisimme vielä yhteen, kun hän on osoittanut minulle skarpanneensa, mutta niinhän hän on aina sanonut tekevänsä. Annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. On vain pakko hyväksyä, että otti aikansa, ennen kuin opin tajuamaan omat syyni olla huonossa suhteessa ja ennen kuin opin tajuamaan miehen ongelmien vakavuuden ja ongelmista johtuvan itsekkyyden, moraalittomuuden ja kaiken kattavan piittaamattomuuden.