Hyvä kysymys Lizzy.
Koen hyväksi kertoa jälkikasvulle kaikista päihteistä/lääkkeistä, myös ei huumavista rohdoskasveista kaiken sen minkä tiedän ja voin sanoa jotain tietäväni. Myös kannabiksen riskit, ne ovat todellisia. Aijon myös kertoa, sen hetkiset tarkat tiedot, mitkä ovat alkoholisoitumisen ja perinnöllisyyden vaikutukset toisiinsa.
Jos vaihtoehtoina olisi kahvi vai yrtti, niin valitsisin kahvin hänelle.
Koska yksinkertaisesti rakastan lastani niin paljon, että soisin hänelle tulevaisuudessa täysin päihteettömän elämän. Vaikka kahvi onkin psykoaktiivinen stimulantti, tosin perin haitaton, vaikka siihen kehittyisikin riippuvuus.
Mutta jos hän myöhemmällä iällä haluaa blosautella satunnaisesti, niinkuin minä teen, niin anti mennä vaan, niin kauan kuin haittavaikutuksia ilmenee. Jos haittavaikutuksia ilmenee, kehottaisiin lopettamaan täysin. En tule koskaan tarjoamaan alkoholia, kannabista tai muita päihteitä hänelle. Poikkeuksena hengenvaarallinen krapula, siihen antaisin bentsoja, ihan sen takia, että viinan vieroitusoireet voivat olla henkeä uhkaavia. Toivottavasti en koskaan joudu näkemään lapsellani sellaista olotilaa! Jos hän aikuisena alkaa juomaan alkoholia, vaikkakin näyttäsi ettei ongelmia synny, niin kehottaisin häntä lopettamaan vähäisenkin käytön.
Huumeriippuvainen? Bentsoista ja nikotiinista minä olen riippuvainen. En kannabiksesta, vaikkakin väittelin aiheen ympärillä ilmenevistä asioista Ketostixin kanssa.
Tiettyjen kriteerien pitää täyttyä, jotta voitaisiin väittää, että olen hankkinut kannabisaddiktion itselleni. Kriteerit eivät yksinkertaisesti täyty. Mutta minusta tottakai voi tulla kannabisriippuvainen, myönnän sen auliisti jos näin tapahtuu, ei tarvitse edes peiliin katsoa
Mutta satunnaisuus, estää tehokkaasti psyykkisen riippuvuuden kehittymisen. Fyysistä riippuvuuttahan ei ole olemassakaan. Ja minä väitän olevani todella hyvin kartalla, siittä mitä erilaiset riippuvuudet ovat ja millaisia vieroitusoireita mistäkin aineesta voi tulla.
Ps. Aijon myös perehdyttää hänet hyvään ruokavalioon, kunnosta huolta pitämisen tärkeyteen ja meditointiin+paljon paljon muuhun.
Pss. Emännälle olen sanonut, että voi kokeilla jos uskaltaa, eipä ole rouvalle kelvannut, tulee kuulemma päänsärkyäkin hampunhajusta/tuoksusta
Hän ei käytä myöskään lainkaan alkoholia eikä tupakoi. Erittäin hyvä asenne päihteisiin. Kerran hän tosin on ottanut puolikkaan 15mg:sen oksatsepaami pillerin, vitutukseen. Hänestä oli tavattoman ikävää, että jalat menivät “spagetiksi” ja se kuulemma häiritsi, että ei tuntenut enään sitä vitutusta, vaikka sen takia puolikkaan pillerin ottikin
Hänelle tuli kokonaisuudessaan paha olo.
Hän on myös kerran ottanut päänsärkyyn Panacodin, silmissä kuulemma värit vaan vilisi ja oli heikko olo, päänsärky kuulemma lähti, no se ei ole mikään ihme. Ei halua syödä koskaan enään niitä. Kahvista hän on riippuvainen, myöntää itsekkin. 1-2 kupposta päivässä kuluu. Ja kulukoot minun puolestani vaikka hautaan asti, vaikka minä en kofeiinista pahemmin dikkailekkaan.