Kiitos, painin ajatusteni kanssa eilen aikani, katsoin Areenasta ohjelmasarjan “Luottamuksella, Ronja Salmi”, sain kohtuulisen hyvin nukuttua ja oloni on parempi. Ohihan nämä yleensä menee ja jos tilanne masennuksen suhteen radikaalisti huononee, haen apua.
Pääsin siihen lopputulemaan, etten ole vihainen tai katkera siitä, että lapsuudenkodissani oli ongelmia. Silloin kun vaikeita tunteita herää, ne liittyvät nimenomaan kyvyttömyyteen ottaa vastuu ongelmien hoitamisesta, niiden salailusta, pään työntämisestä pensaaseen. Siihen ettei apua haettu, eikä otettu vastaan, kun sitä tarjottiin.
En pidä sattumana, että “terapeutin” roolini ehti kestää 2-3 vuotta ennenkuin murruin, sairastuin pahaan syömishäiriöön ja masennukseen n. 11-vuotiaana ja jouduin sairaalaan 12-vuotiaana. Sinnekin koulun aloitteesta, vanhempani eivät nähneet tarpeelliseksi tehdä millekään asialle mitään, vaikka kaikki perheessä voivat huonosti. Äitini haukkui ja syyllisti minua sairaalahoidon kuluista ja perheterapia jäi yhteen käyntiin ehkäpä häpeän, ehkä silkan välinpitämättömyyden takia.
Ehkä isän kaksisuuntainen mielialahäiriö olisi todettu ja hän päässyt hoitoon, ehkä muutkin perheenjäsenet olisivat toipuneet paremmin. Minunkaan syömishäriöni tai masennus eivät ehkä olisi kroonistuneet. Syömishäiriö nyt onneksi on poissa, mutta masennus ei.
Se mistä olen aika ajoin vihainen on juuri tuo vastuuttomuus, ettei asioille tehty mitään, ei edes yritetty tehdä, ei itse ongelmat. Alaikäisen lapsen kohdalla vanhemmilla on suuri valta ja sitä kautta vastuu, koska päätökset hoidosta kieltäytymisestä pahimmillaan aiheuttavat pysyvää haittaa, työkyvyn alenemaa ja sitä kautta köyhyyttä. Kai se sama pätee fyysisiin ongelmiin (vaikka diabetes) ja henkisiin ongelmiin, oppimisvaikeuksiin… Alaikäisen lapsen on mahdotonta perheen sisällä vaikuttaa siihen, millaista hoitoa tai apua hän saa.
Aikuisena olen tehnyt omat valintani ja olen niistä vastuussa. Tehnyt huonoja ratkaisuja ja hyviä. Hakenut apua ja saanut sitä. Isän suhteen mielessäni on rauha; hänen kanssaan asioista puhuttiin ja hän lopetti sen muovaamisen ja sitomisen (aiemmin mainitsemani bonsai-puu vertaus) ja koin että hän arvostikin minua.
Äidin suhteen tilanne on vaikeampi, syyllistäminen eri tavoin jatkuu ja minussa on hänen silmin katsottuna aina jotain pois nypittävää ja vääränlaista. Realitteettien vastaista painostamista asioihin, jotka eivät ole mahdollisia, eivätkä oma toiveeni tai tahtoni.
Anteeksiantaminen on iso moraalifilosofinen kysymys. Mitä pitää antaa anteeksi ja kenelle? Pitääkö silloinkin, jos anteeksi ei pyydetä?
Perheen sisällä tapahtuvaa väkivaltaakin on monenlaista. Yksi tuttuni on insestin ja vanhempansa suorittaman törkeän pahoinpitelyn uhri. Luulen, ettei noin äärimmäissä teoissa ole yleistä painostusta antaa anteeksi. Tai en tiedä, itse en ajattele, että hänen pitäisi ne antaa anteeksi. Kun tullaan lievempiin tekoihin jokaisen on itse päätettävä haluaako ja kykeneekö ne antamaan anteeksi.
Tapahtuneet voi ja ehkä kannattaakin hyväksyä osaksi omaa elämäntarinaansa ja yrittää elää niin, että niistä aiheutuva haitta on mahdollisimman pieni.
Oman elämäni tapahtumissa on paljon tragikoomisia piirteitä. Jostain syystä eilen mieleeeni tuli Päätalon (omaelämäkerrallisiin) kirjoihin perustuva elokuva, jossa isä-Herkon mielenterveys pettää, hänet sidotaan köysillä rekeen ja viedään “piirille” (Oulun piirimielisairaala). En itse enää asunut kotona, kun isäni sairaus hoitamattomana ajatui siihen pisteeseen, että hän lähti raudoissa putkan kautta osastolle. Sen olisi vaan pitänyt tapahtua paljon aiemmin. Ongelmien salailu, äidin pörrääminen helikopterivanhempana puolisonsa ympärillä sammuttelemassa pieniä tulipaloja ja selvittelmässä sotkuja oli vain haitaksi, juuri sitä haitallista mahdollistamista, johon alkoholistienkin puolisot usein auttamishalussaan ajatuvat.
Olen käynyt katsomassa paria halvempaa asuntoa, mutta en niistä innostunut. Tässä ei ole kiire, muutan vasta kun mieleinen asunto löytyy ja olen miettinyt liikkumisen; haluanko kokeilla syrjäisempää asumista ja hankin edullisen auton vai tyydynkö etsimään asunnon joukkoliikenteen reitin läheltä. Jos homma ei toimi ja maksaa liikaa, autosta voi luopua ja muuttaa lähemmäs palveluja. Aiheen tiimoilta on ollut ihan hyviä keskusteluja halvemman hintaluokan autojen omistajien kanssa ja olen saanut tietoa kuluista.
Olen onnistunut olemaan tuhlailematta, joten säästäminen edistyy. Tässä auttaa budjetointi ja suunnittelu; hankinnat ja rahankäyttö on järkevämpää ja mietittyä, ei hetken mielijohteesta tapahtuvaa hätäistä toimintaa.
Lueskelin silmänliiketerapiasta traumojen hoidossa ja pykedeelien mahdollisuuksista masennuksen hoidossa. Kiinnostavia juttuja ja hyvä, että uusia hoitomuotoja kehitetään. Lääkkeiden teho ei aina ole kaksinen, eikä sähköhoitokaan tuo pysyvää apua kaikille.