Metsänpeiton myöhemmät vaiheet

Kiitos.

Uskon kyllä että näin käy. Totun hänen läsnäoloonsa ja hänelle löytyy omia puuhia, joissa viihtyy.

Minulle olisi helpompaa, jos olisi joku asia, vaikka työ, mikä rajaisi automaattisesti vierailujen kestoa, mutta hänelläkin on nyt opiskellessa aina pidempiä pätkiä “vapaata”, joten joudun sen rajaamisen itse tekemään. Sekin kuormittaa lisää ja nostaa pintaan syyllisyyden tunteita.

Niistä huolimatta se on pakko tehdä; tarvitsen väliin lepoa ja omaa aikaa, kiireettömiä aamuja, jolloin olen yksin, eikä tarvitse puhua kenenkään kanssa, eikä ottaa kantaa yhtään mihinkään :laughing:

Raitista ja mukavaa viikonloppua!

3 tykkäystä

Mielestäni erittäin ymmärrettävää :smiley: (mielestäni sinun ei tarvitse liiemmälti tuntea syyllisyyttä, vaikka ymmärrän toki että kirpaseehan se sydämestä)

Samoin, mukavaa viikonloppua :heart_exclamation:

1 tykkäys

Väsähdin tässä hiukan, muta levättyäni muutaman päivän, voimat ovat taas palautuneet.

Seurusteluasiat sujuvat hyvin ja hitusen uskallan jo toivoa, että tämä ihminen voisi olla sielunkumppani, vaikka opettelemista vähän kaikessa vielä riittääkin.

Unelmat ja toiveet tulevan elämän suhteen ovat monilta osin samansuuntaisia, joten niitä voisi toteuttaa yhdessäkin. Jollain tavalla kiinnostava ajatus on sekin, että hankkisin vaatimattoman mökin ja asuisin 2-4kk talvella vaikka ulkomaillakin. Ihminen on aina vapaampi liikkumaan ja muuttamaan elämäänsä, kun ei ole perässä vedettävänä hirveää määrää kaikenlaista irtaimistoa ja muuta rojua. Eikä kumppanikaan ole sidottu kokoaikaisesti mihinkään, vaikka osan aikaa vuodesta tekeekin työtä.

Vaikka oma jaksamiseni tai jaksamattomuuteni elämää jonkinverran rajoittaakin, moni asia on mahdollinenkin, kunhan vain pidän huolen riittävästä nukkumisesta ja levosta. Entiselle juomarille puolityhjä/täysi lasi vertaus ei ehkä ole se sopivin, mutta tässä kohtaa mietin mieluummin vertauksen tapaan sitä, mitä on, kuin sitä mitä puuttuu. Sehän elämässä tuppaa lisääntymään, mihin kiinnittää huomionsa.

En aio ihan uhkarohkeita ratkaisuja tehdä, mutta jotain riskejä on pakkokin ottaa, jos meinaa unelmiaan toteuttaa. Siltä pohjalta kuitenkin, ettei asiat pieleenkään mennessä elämääni isommin pilaa. Samaahan ajattelin auton kanssa, jos on aivan kelvoton, paaliin vaan ja otan ostohinnan takkiin tyynesti ja unohdan koko asian.

Yksi tuttukin on tässä raitistunut, mikä on iloinen asia. Kohtalaisen tuore juttu, mutta alku näyttää hyvältä. Hänellä on päätös kypsynyt jo jonkin aikaa ja sillä tavalla aika oikea. Ehkä ex-puoliso ja muutaman muukin tuttu vielä joskus löytää samalla tavalla sen oman pohjansa ja halunsa raitistua ja saa mahdollisuuden parempaan elämään.

Elämässä voi käydä hyvinkin.

8 tykkäystä

Mukavia kuulumisia, mainioita suunnitelmia ja haaveita :smiling_face_with_three_hearts:

3 tykkäystä

Kiva kuulla, että elämään on astunut uusi ihminen! Hyvin samoja asioita olen pohtinut itsekkin, että miten olla toisen kanssa, kun jo viihtyy ja tarvitsee niin paljon sitä omaa aikaansa. Eihän ne muuten kun puhumalla julki tule ja opettelemalla mitä toinen tarvitsee.

4 tykkäystä

Olen muutama vuosi sitten käynyt tutustumassa tällaisessa eläinten turvakodissa, Tuulispäässä. Eilen aamulla kun oli todella raskas herääminen tähän maailmaan, menin Tuulispään sivuille katsomaan kuvia heidän asukeistaan ja minkälaisia nimiä eläimillä on. Nimet ovat tärkeitä.

Olin 14-vuotias kun näin Yleltä dokumentin Itä-Euroopan teuraskuljetuksista. Silloin koin ensimmäistä kertaa kun sisältäni kuoli jotain, eikä elämä tai maailma enää koskaan ollut ennallaan.

Haluan kuitenkin ajatella, että jokainen hyvä teko, jokainen karvakorvan silitys, rapsutus tekee tästä maailmasta edes hetkellisesti paremman paikan.

No, tämä oli nyt tällainen oma avautuminen sinun ketjuusi. Tuli vaan mieleen tämä hyvä kirjoituksesi turvakodeista. Mukavaa keskiviikkoa <3

4 tykkäystä

Tämä on kyllä melko pysäyttävä tieto:

Alkoholidenentiaa voi olla jo kolmekymppisillä.

3 tykkäystä

Kiitos samoin mukavaa keskiviikkoa, vaikka onkin jo illaksi ehtinyt tämä päivä.

Nuo eläinten turvakodit ovat sellainen hyvän mielen saareke, joissa edes virtuaalisesti käväisemällä saa melko varmasti synkäksi painuneenkin mielialan nousemaan hiukan. :heart:

Eläinteollisuuden todellisuuden lävähdettyä silmille, minäkin järkytyin suuresti sitä julmuutta. Nykyään yritän suojella itseäni rankimmalta materiaalilla; miksi kiusata itseään enempää, kun oikeastaan tietää jo tarpeeksi? Toki monista asioista tulee paha mieli, kun niihin törmää. Hyvät asiat taas auttaa jaksamaan.

On kiva ajatus, että on erilaisia tapoja auttaa, vaikkei itse ottaisikaan enempää lemmikkejä. Voi allekirjoittaa vetoomuksia ja kansalaisadresseja, lahjoittaa rahaa tai ryhtyä jonkun eläimen kummiksi. Ja tietenkin auttaa eteen tulevia pulassa olevia kastemadoista alkaen.

Mielialan nostamiseen ja vaikka retkahdusten estämiseen on hyvä olla jotain muita konsteja kuin alkoholi. Kuten vaikka nuo turvakodit, joku musiikki, rentoutus-tms cd tai joku oma tuttu youtubejuttu, ohjelma tai sarja, luontoon meneminen, saunominen. Hankalistakin oloista ja tilanteista on mahdollista mennä läpi raittiina.

Itse olen voinut pääosin hyvin. Välillä on jaksamisen kanssa vähän haastetta tai alavireinen olo, mutta perusvire on tyytyväinen ja on kivaa olla olemassa ja katsoa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

3 tykkäystä

Aivosumu vähenee tai poistuu kokonaan, kun lopettaa. Mieli on kirkas ja skarppi.

Sosiaalisissa tilanteissa olet paremmin läsnä ja hereillä, sitä on vaikea kuvailla.

Alkoholin aiheuttama hitaus ja välinpitämättömyys, voi vaikuttaa dementialle, mutta osittain se on varmasti sitä, kun ei jakseta tai pystytä keskittyä.

50 vuotiaita on jo hoivakodeissa, kun on juotu aivot mössöksi.

Toki aivot voi tuhoutua myös verenkiertohäiriöistä tai kolhuista, mutta eiköhän tuo alkoholi ole se päätuholainen no:1

5 tykkäystä

Minä olen myös alkanut, nyt kun voin merkittävästi paremmin kuin vuosikausiin, kantaa korttani kekoon myös eläinten hyväksi. Kasvissyöjä olen ollut vuosia, mutta nykyään olen myös vegaani. (Olen muuten huomannut, että sillä saa enemmän osakseen pilkkaa ja nyrpistelyä kuin raittiudesta ikinä. Tämä on siis ollut ihan kätevää “harjoittelua”.) Minulle on luonnollisesti aivan se ja sama mikä kenenkään muun ruokavalio on. Esim. puolisoni on sekasyöjä, sen lisäksi että juo silloin tällöin alkoholia. Samoin tietysti tarjoan lihaa tuleville kämppiksillemme…

Kävin nimittäin juuri koulutuksen sijaiskodiksi kissoille. Odotan jo kovasti, että pääsen totuttamaan heitä ihmiskodin eloon. Se sijoittava taho hoitaa kustannukset, mutta enhän minä ole malttanut olla jo ostamatta vaikka mitä kotiin valmiiksi. Jos hyvin käy, tulevat ensimmäiset jo pian.

Todella mukava kuulla. Minulla sama juttu. On myös jopa ihan kiehtovaa seurata miten mielialat vaihtelevat. No nyrkkisääntönä taitaa olla, että kovin hyvä ja itsevarma olo kaatuu johonkin vastoinkäymiseen. Ja huonoon hetkeen taas kummasti tulee jostakin joku mieltä lämmittävä tsemppi. Jokainen tunne menee ohi, ja niillä kaikilla taitaa olla jonkinlainen tarkoitus. Nyt kun ne kaiketi ovat pääosin suht raameissaan, eivätkä lipsahda överiksi suuntaan tai toiseen.

Noihin eläinten turvakoteihin en olekaan vielä tutustunut, pitääpä etsiä ja ottaa seurantaan. :heart_eyes:

4 tykkäystä

Kuulostaa todella kivalta tuo sijaiskotihomma ja nuo arvovalinnat.

Raittiudesta seuraa se hieno asia, että katse kääntyy itsestä ulospäinkin ja voimia ja aikaa riittää paremmin “hyvän” tekemiseen, mikä parantaa hyvinvointia ja itsetuntoakin.

Syntyy positiivinen ulospäin avautuva kierre, kun juodessa se kierre kiertyi sisäänpäin aina vaan tiukemmalle ja sai sulkeutumaan sinne omaa tynnyriin.

Onnea kovasti sijaiskotitouhuun. Tarve on kova, niin varmaan ensimmäiset “kesytettävät” saapuvat pian. :black_cat::cat: varmasti on palkitsevaa hommaa ja iso konkreettinen apu juuri niille kissoille.

2 tykkäystä

Se on juurikin noin <3 Ja minä hölmöläinen tajusin vasta muutama päivä sitten että tuolla Tuulispäälläkin on facebook-sivu josta seurata eläinten kuulumisia. Olen ollut muutamia vuosia kuukausilahjoittaja ja saan joka kevät kutsun tapaamaan heillä asuvia eläimiä, mutta en ole ollenkaan jostain syystä tajunnut ettei minun tarvitse vain mielikuvitella heillä asuvia eläimiä touhuissaan vaan face-sivuille tulee suht usein kuvia ja videoita. Sieltä selvisi että uusin tulokas on turkistarhalta karannut kettu, joka sai nimekseen Halla <3 Olipa niin erityisen hyvä kun tulit maininneeksi turvakodeista kirjoituksessasi!!

@Hiiri Voi hitsiläinen Hiiri, onpa niin kiva kuulla sinun uutisesi <3 <3 <3

3 tykkäystä

I

tse asiassa minäkin tajusin tuon vasta tämän vuoden puolella. :smiley: liittynee sosiaalisen median periaatteelliseen kartteluun. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Minulla on tosiaan nykyisellääm asiat ihan hyvin, mutta on lohdullista ajatella, että jos joskus on todella vaikea hetki, sen yli voisi mennä ihan silläkin, että katselee noita ja miettii, että summa X rahaa on parempi lahjoittaa turvakodeille kuin kaataa kurkusta alas, ja vaikka sillä hetkellä oma elämä tuntuisi tyhjältä ja merkityksettömältä, se ei sitä ole, kun olemassaoloani ja apuani tarvitaan.

Huonojen aikojen yli selviämisessä on aika se ja sama, mikä on se syy, joka saa olemaan juomatta ja nousemaan ylös sängystä ja pitämään huolta itsestään.

Hyvinä aikoina auttaminen tuo lisää iloa ja merkityksellisyyttä elämään.

Meillä oli koiran kanssa kiva lenkki ulkona pimeässä. Loppuillaksi lukemista ja hyvää teetä. Huomaan, että ikävoin kumppania, kun hän ei ole täällä. Sellaisella kivalla tavalla, ei raastavalla.

Toivottavasti muillakin on mukava ilta.

3 tykkäystä