Metsänpeiton myöhemmät vaiheet

Ainakin osalle lienee tuttu kirja “Selvästi juovuksissa”.

Kirjoittaja Juhani Seppänen kuoli n vuosi sitten, nyt entinen vaimo avaa viimeisiä vuosia ja kuolinsyytä. Seppäsen näköjään alkohiliriippuvuus vei; sairastui alkoholidementia 60-vuotiaana ja onhan tuon kurkkusyövänkin riskitekijä terävien juominen.

“Seppäsen juomisen lisääntyneen vuonna 2012. Seppänen oli käynyt kahdesti Minnesota-hoidossa. Lehdessä kerrotaan, että Seppänen sairastui alkoholidementiaan hieman yli kuusikymppisenä.

Berggårdh oli helpottunut ex-aviomiehensä pääsystä muistisairauden hoitolaitokseen ja kävi katsomassa Seppästä. Berggårdhin mukaan Seppänen ei enää muistanut perhettään loppuaikoinaan.

Lehden mukaan Seppänen sairastui pian kohtaamisen jälkeen kurkkusyöpään, johon hän lopulta menehtyi. Berggårdh sai tiedon ex-aviomiehensä kuolemasta ollessaan lomalla Ranskan Lyonissa nykyisen puolisonsa kanssa. Hän oli ollut kaupungissa aiemmin Seppäsen kanssa.

– Kävin paikoissa, joissa olimme Juhanin kanssa olleet. Halusin muistaa kaiken hyvän, hän kertoo lehdelle.

Seppäsen tunnetuimpia teoksia ovat Selvästi juovuksissa, Hullu työtä tekee ja Ensimmäinen sana on isä. Selvästi juovuksissa-teos ilmestyi vuonna 2006. Kirjassa seurattiin kirjailijan omakohtaisia kokemuksia, miten hän yrittää selviytyä vuoden ajan ilman alkoholia.”

Kyllähän nämä aina hiljaiseksi vetää.

5 tykkäystä

Joo on se - itse täytän parin vuoden päästä 60 ja en todellakaan halua sairastua alkoholidementiaan. Tuskin Seppänenkään halusi. Surullista on.

1 tykkäys

No nut kävi sillä tavalla hassusti, että unohdin kokonaan vuosipäiväni, vaikka se vielä kuukauden alussa oli mielessä.

Viikonloppuna siis tuli täyteen 10v raittiina ihan huomaamatta.

Toisaalta raittius on muuttunut normaaliksi elämäksi, joten eipä tuo haittaa. Viikonloppuna oli kuitenkin kivaa; kävin katsomassa yhtä potentiaalista uutta rauhallista asuinpaikkaa ja samalla kaverinn luona kylässä, kun sillä suunnalla kerran olin.

10v sitten oli aikalailla toiset tunnelmat. Itsetuhoinen ryyppyputki oli johtanut putkaan, avaimet ja muut hukkuneet, vaatteet oksennuksessa. Jotenkin olin saanut huoltomiehen avaamaan oven. Join kotona jo avatusta väljähtyneestä kaljatölkistä pari hörppyä, kaadoin loput viemäriin ja mietin että tämän on nyt pakko loppua. Seuraavana aamuna olo oli niin paha, eniten henkisesti ja pääsin lääkärin kautta terveyskeskyksen vuodeosastolle muutamaksi päiväksi, kun hän ei minulle muutakaan paikkaa keksinyt. Siellä oli monenlaista porukkaa, mm pari kotona pärjäämättömiä muistisairaita, katetreissä oleva keltainen loppuvaiheen maksakirroosipotilas ja hänen tilanteensa näkeminen oli aika pysäyttävä kokemus sekin.

Raitius on iso kiitollisuuden aihe, samoin ihan tämä tavallinen arkinen elämä.
Sairauksista ja rajoitteista huolimatta (tai niiden kanssa) elän ihan hyvää ja perustyytyväistä elämää, onnellistakin.

Raitista ja mukavaa päivää kaikille! :maple_leaf::fallen_leaf::heart:

11 tykkäystä

Herranenaika, voi mahoton :smiley: on se kunnioitettava saavutus. Hattu päästä ja Onnea :rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose:

Pidän peukkuja, että uusi rauhallinen asunto ja asuinpaikka löytyy :blush:

1 tykkäys

Hurjat onnittelut täältä! Tossa ajassa varmasti käy isoa kasvua itsensä kanssa ja sitä on sun teksteistä näkynytkin. Muista hemmotella itseäsi 10v! :star_struck:

2 tykkäystä

Isot onnittelut hienosta saavutuksesta❣️ 10 vuotta, se on jo tosi hyvin. Omalla tavallaan varmasti hyväkin merkki se, että se unohtui sillä ajankohdalla. Raittius on tosiaankin kunnossa.

Surullinen tuo Juhani Seppäsen juttu (luen näitä ketjuja viiveellä). Luin itsekin tuon Selvästi juovuksissa -kirjan aikoinaan ja se oli tarpeen sekin. Surullista ja herättävää sekin, että hänen ongelmansa jatkui aktiivisena.

Toivottavasti löydät rauhallisen asunnon jostain hyvästä sijainnista. Asuinympäristöllä on iso merkitys.

Rentoa iltaa sinne❣️

1 tykkäys

Kiitos onnitteluista @Metsanpoika @Kiu8 ja @Lintuanna :heart:

Onhan se tietysti jollain tapaa huvittavaakin, että unohtuu koko juhlapäivä. :smiley:

Raittius on muuttunut normaaliksi osaksi elämää ja identiteettiä.

Tosin riippuvuudet on sillä tavalla salakavalia vaivoja, etten pidä raittiuttani itsestäänselvyytenä ja haluan olla sillä tavalla tarkkana etten unohda tosiasioita ja ala yhtään flirttailla alkoholin kanssa.

Yksi alkoholongelmainen kertoi joskus vuosia sitten päättäneensä juhlia 10v raittiutta lähtemällä risteilylle, syömällä laivalla hyvin ja nauttia reissusta selvinpäin. Oli kuitenkin kuin vanhasta muistista alkanut kitata buffetin hanakaljaa ja -viiniä ja oli viettänyt risteilyn pääosin laivan putkassa rähistyään ja tapeltuaan.

Hän onneksi sai heti uudestaan kiinni raittiudesta, vaikka päivät ja vuodet alkoi sitten alusta.

6 tykkäystä

Hyvänen aika, kymmenen vuotta! Hattu päästä, onnea ja kiitos tuestasi täällä! Se on ollut minulle tärkeää. :heart:

Lämpimät ja arvostavat onnittelut :heart_eyes:

1 tykkäys

:bouquet::non_potable_water:

Vau!

10 vuotta.

Sydämelliset onnittelut.

1 tykkäys

Kiitos @Räpistelijä @Putkis_0132 ja @kaaosteoria66 :rose:

Aika tuntuu toisaalta lyhyelle ja toisaalta pitkälle. Jotkut juomiseen liittyvät muistot on kirkkaita kuin olisivat tapahtuneet hiljattain, toisaalta alkoholi ja juominen tuntuu kaukaiselta (painajaiselta).

Sama hämmennys kuin iästä, olenko tosiaan jo yli 50v? Olenko tosiaan ollut jo 10v raittiina?

Tuntuu, että elän elämäni parasta aikaa. :heart:

Muita kuulumisia lyhyesti: ex-heila laittoi yllättäen viestejä. :laughing: liekö siis taas vapailla markkinoilla..

Ja ex-puoliso esitti taloudellista järjestelyä johon en todellakaan suostu. Kumpikaan asia ei tällä kertaa aiheuttanut mitään ihmeempiä tunteita, ei kiukkua, ei raivoa, ei syyllisyydentunnetta.. mieleni on tyyni.

Asuinpaikan vaihdos on jollain tapaa vireillä, etenee hiukan vaivalloisesti itsestäni riippumattomista syistä, mutta olen levollinen senkin asian suhteen.

Raittiina tämäkin päivä. :maple_leaf::fallen_leaf:

9 tykkäystä

Puhuin viimeksi päihdehoitajalle sitä suruani, että miksi en raitustunut jo 2011 kun ensimmäinen kerran heräsin ongelmaani. Moni asia olisi varmaan toisin. Hän vain totesi, että aikasi ei ollut vielä kypsä. Näin varmaan on, mutta surettaa se minua silti.

4 tykkäystä

Moi, kaaosteoria66.

Sinä, niin kuin minäkin, maksamme niistä vuosista, jotka käytimme alkoholia. Voimme kuitenkin katsoa tulevaan toiveikkaana. Pysytään raittiina, silloin menneet virheet eivät saa meidän uudesta elämästä kiinni.

4 tykkäystä

Ehkä kaikille ihmisille tulee elämässä joskus pysähtymisen hetkiä, jolloin käy läpi mennyttä, ehkä suree ja jossitteleekin, miksei tehnyt sitä tai tätä. Eronnut aikaisemmin, tehnyt lapsia tai jättänyt tekemättä, säästänyt, kouluttautunut tai älynnyt lopettaa juomista. Raitistumisen alkuaika on ihan luonnollinen kohta tälle, kun on lakannut turruttamasta itseään, niin tunteille ja ajatuksille jää tilaa tulla.

Nämäkin tunteet ja pohdinnat kuuluu elämään, niin ajattelen, ja ne on hyvä ottaa vastaan ja käydä läpi. Saa jonkinlaisen sovinnon tehtyä menneen kanssa ja voi jatkaa kevyemmin ilman katkeruutta eteenpäin. Hyvä merkki oikeastaan; sinussahan on nyt selvästi käynnissä muutosprosessi.

Hyvä, että olet raittiina nyt. Asiat voisi olla huonomminkin ja eläisit edelleen juovan alkoholistin mielentilassa. Raittiita päivä karttuu ykis kerrallaan. Ehkä jo ensi vuonna mietit, että olipa hiton hyvä, kun raitistuin jo viime vuonna, enkä jatkanut juomista. Tunne vaan voimistuu vuosi vuodelta raittiina ollessa.

Tsemppiä ja mukavaa päivää!

2 tykkäystä

Merkitse itsellesi ylös, että nytkin suretti. Muistaa paremmin, ettei juomatonta viinaa ainakaan enää ole.

T. Puuhapete

En näköjään ole yli kuukauteen kirjoitellut omaan ketjuuni mitään. On ollut kaikenlaista muuta puuhaa. Olen ajellut katsomaan sopivia asuntoja ja mökkejäkin aika kauaskin. Hauskoja, joskin raskaitakin reissut ovat olleet. Velä ihan sitä täysosumaa ole löytynt. Suunnitelmat ovat silti koko ajan selkiytyneet ja monia asioita olen oppinut.

Ihmissuhderintamallakin on uusia tuulia ja aika kiva ihminen on löytynyt. Moni asia osuu todella hyvin kohdilleen; tulevaisuuden suunnitelmat, kiinnostuksenkohteet ja raittiuskin. Kiva katsoa mitä tästä syntyy: jotain toimivaa vai taas vanhoja epäonnistuneita suhteita toistava asetelma.

Yritän itse olla viisas ja välttää änkeytymällä änkeytymästä liiankin tuttuun auttajan ja tukijan rooliin ja huolehtia omalta osaltani, että kummankin asiat pysyy yhtä tärkeinä.

Raitistumiseen tai muiden ongelmien ratkaisemisen suhteen tykkään todella paljon ajatuksesta pitää asiat yksinkertaisina. Vuosia sitten luin vitsin, joka omalla tavallaan kuvaa tätä hyvin.

“Mies oli käynyt vuosia psykiatrilla, koska ei saanut nukutuksi pelätessään että sängyn alla on joku. Käynneistä huolimatta pelko oli ja pysyi, kunnes eräällä tapaamisella mies sanoi, ettei tule enää ensi viikolla, koska ongelma on ratkaistu.

Psykiatri kysyi miten ja mies vastasi, että naapuri sahasi sängystä jalat pois, nyt alle ei mahdu ketään.”

Tällä en tarkoita etteikö terapia olisi tarpeen, olen itsekin tällaista apua saanut ja hyötynytkin siitä. Toisaalta joidenkin asioiden loputon vatvominen ei kohdallani ole niitä poistanut, vaan apua on ollut enempi käytännönläheisistä ratkaisuista, joilla ongelman kanssa pystyy elämään tai miten se vähiten haittaa elämää.

Alkoholiriippuvuuden kohdallakin ratkaisu on periaatteessa yksinkertainen; lopettaa alkoholinkäytön ja miettii siihen avuksi karvalakkimallin yksinkertaiset konstit, mitä tekee kun juomahimo tai henkisesti vaikea olo yllättää. Kävelee ulkona tai luonnossa, syö jotain, soittaa jollekulle, katsoo tai kuuntelee jotain, jonka jo entuudestaan tietää parantavan mielialaa. Seisoo tuullessa, katselee taivasta tai elävää tulta. Mitä vaan, mikä itsellä toimii. AA-ideologia nojaa oikeastaan samaan ajatukseen asioiden pitämisestä yksinkertaisena ja minulle jotkut huoneentaulut/mietteet ovat tärkeitä, vaikkein varsinaisesti aalainen olekaan. Tyyneysrukous on yksi ja “Tämäkin menee ohi” toinen.

Olen tullut lueskelleeksi viime aikoina joistain suomalaisista eläinten turvakodeista ja niistä on tullut jotenkin lämmin olo. Kokonaisuuden kannalta on kyse aika pienistä määristä tuotantoeläimiä, mutta mielessäni on alkanut itää pieni toivo, että ehkä toiminnalla ja julkisuudella on vaikutusta ihmisten mieliin. Eläimillä on nimet, heidän syntymäpäivänsä mainitaan, heitä hoidetaan eläinlääkärissä vaivaa ja rahaa säästelmättä. Ehkä se kaikki auttaa ymmärtämään, että jokainen lammas, sika tai lehmäkin on tunteva yksilö, ei pelkkää merkityksetöntä eläinmassaa.

Olen ollut välillä väsynyt, kun on liian monta asiaa yhtä aikaa mietittävänä. Kumppaniehdokas on suhtautunut tähän ymmärtävästi. Se ainakin on hyvä merkki. Väsyneenä ja keskeneräisenäkin on kiva olla merkityksellinen ja tärkeä jollekin ja on mukavaa kun jonkun ajatteleminen tuo perhosia vatsanpohjaan.

Eipä taida nämä ihastumis/rakastumisasiat kovin erilaisia olla olipa teini tai vähän vanhempi.

Mukavia ja raittiita päiviä kaikille!

9 tykkäystä

Ihanaa, Onnea ihastukseen ja rakkauteen :heart_exclamation:

1 tykkäys

10 vuotta on todellakin mieletön aika. Älyttömästi onnea! Itsehän ollaan ihan ekoissa pikku askeleissa vielä. Mutta seitsemän vuoden kuluttua aion voida todeta saman. Taas tuli siihen asiaan pieni lisävarmuus, kiitos siitä. :smiling_face_with_three_hearts:

Jep. Alkuraittius oli täynnä jossittelua ja harmittelua. Tuli myös uusia suunnitelmia ja ajatuksia tulevaisuuden suhteen. Niitä on edelleen, mutta ne ovat samalla ehkä jollakin lailla asettuneet uomiinsa. Tällä hetkellä arvostan ihan todella korkealle tasaisen turvallista arkea. Ehkä se on tämä maailman myllerrys tai joku, mutta en jaksa mitään ylimääräistä säätöä, surinaa ja pärinää. Olen ahkerasti siistinyt somefeediäkin kaikenlaisesta kuonasta. Olen edelleen kiinnostunut asioista, mutta en todellakaan kaikkien ihmisten mielipiteistä niihin liittyen.

Tähän liittyen minua myös väsyttää jo ajatuskin siitä, miten tiukasti asuin oman pääni sisällä silloin kun vielä join. Voi itku sitä vatvomisen, veivaamisen ja pyörittelyn määrää. On tätä koska oli sitä ja tämä menee näin kun vain ensin sitä tätä ja tuota ja kaikki johtuu siitä tästä ja tuosta ja silloinkin tätä ja sitä ja blaaaah. Totta kai reflektoin toimintaani edelleen tosi paljon, varmasti erityisenkin paljon, muttei se johda mihinkään tolkuttomiin pyörittelymaratoneihin.

Yksi syy on varmaan sekin, että puhun mieluummin jollekin. Kun asian plumpsauttaa suusta ulos, se hupenee heti puoleen. Ainakaan minulla kirjoittaminen ei ole ihan sama. Tämä on sellaista yksinpuhelua, toisin kuin siinä hetkessä vuorovaikutteinen tilanne. Sellainen, missä uskaltaa myös sanoa tyhmästi ja itsekin nauraa päälle. Ei tarvitse olla niin vakava, syvällinen ja viimeisen päälle mietitty.

Onnittelut vielä ja kaikkea hyvää. Kuulostaa hienolta tuo kutkuttelu vatsanpohjassa.

6 tykkäystä

Kiitos onnitteluista @Metsanpoika ja @Hiiri

Ajan kuluminen hämmästyttää itseäni ja 10v tuntuu jotenkin epätodelliseslta. Tosin kyllähän kokemus ajasta jotenkin muuttuu vanhetessa joka tapauksessa. Koululaisena kesäloma tuntui ikuisuuksien pituiselta, nyt kesät ja jopa vuodet vilahtavat ohitse hyvnkin sukkelasti.

Tämä tosiaan on mielenkiintoinen muutos ja ilmeisesti aika yleinenkin siinä kohtaa kun raitistuu ja selvä elämä vakiintuu. Riippuvuuksissa käpertyy enemmän itseensä ja oman napanyöhtän pyörittely ja loputon analysointi täyttää mielen. Raittiina tuntuu, ettei siihen ole edes aikaa, kun on niin paljon kaikkea muuta mielenkiintoisempaa pohdittavaa. Joku balanssi tieysti on hyvä olla ja mutta ehkä raittiina pohdiskelujen suunta on ennemminkin tulevaan tähtäävä ja ratkaisukeskeinen kuin menneen ja ongelmien loputonta pyörittelyä.

Taisin joskus aiemminkin kirjoittaa radikaalista rehellisyydestä. Tuohan on kaupallistettu menetelmä kursseineen, mutta mikäänhän ei estä ottamasta sopivia osia käyttöön ilman kurssejakin. Sitä olen yrittänyt, mutta onpa kyllä välillä vaikeaa! Ehkä opettelemalla se alkaa pikkuhiljaa sujua paremmin. Minulla on iso oman tilan tarve ja kumppaniehdokkaan vierailut aiheuttavat päänvaivaa kun välimatkan takia pitäisi olla samassa asunnossa useampi päivä. Vähän hankalia tunteita herää, kun pyydän häntä menemään muutamaksi tunniksi “jonnekin”, vaikka tästä on sovittu. Vaikein osio on kestää omat syyllisyydentunteet ja ajatukset että olen ikävä ihminen ja jotenkin viallinen kun en jaksa ketään koko aikaa. Ehkä tämä tästä, nuo ovat vain omia tunteitani, joita toinen ei mitenkään aiheuta tai ruoki.

Aiemmin olen marissut, että ajaudun helposti toisen ihmisen elämän sivuhenkilöksi ja nyt tässä olisi ihminen joka nimenomaan haluaa osallistua minun elämääni ja se tuntuukin vähän vaikealta. :laughing:

Nyt on ollut aika mahtavat tuulet ja ulkona on kiva kävellä tai katsella ikkunasta tuulessa lentävä lehtiä ja taipuvia puita. Muutoksista ja pienistä hankaluuksista huolimatta on mukavan levollinen olo.

Mukavia ja raittiita syyspäiviä! :fallen_leaf: :maple_leaf:

3 tykkäystä

Huomaan, että tässä asiassa on kohdallani tapahtunut juuri tätä raittiuden tuomaa positiivista kehitystä. Ajatukset ovat pääasiassa positiivisia ja mielessä on mukavia tulevaisuuden suunnitelmia ja ongelmiin mieli pyrkii keksimään ratkaisuja, eikä pelkästään tyydy valittamaan.

Voisiko tämä asia kuitenkin ajan myötä helpottua konstilla jos toisella, kun tutustutte ja totutte ajan myötä toisiinne ja toistenne läsnäoloon. Eli kumppani oppii, keksii omia juttuja, joita voi tehdä/harrastaa luonasi tai kun vietätte aikaa yhdessä ja sinä saat silloin omaa aikaa. Eli siitä tulee ajan myötä luontevaa, kun opitte “teidän toimintatavat, tavan olla” yhdessä ja erikseen ja erikseen yhdessä :smiley: ja sinä ehkä totut ajan myötä hänen läsnäoloonsa paremmin :smiling_face_with_three_hearts:

eli yritän sanoa, että jos myös aika hoitaa tätä asiaa…

3 tykkäystä