Metsänpeiton myöhemmät vaiheet

Yllättäen tilanne parisuhteen osalta on jonkin verran parantunut vakavien ja vaikeidenkin keskustelujen jälkeen.

Onko muutos pysyvä, niin sen aika näyttää.

Kumppani on antanut minulle enemmän tilaa, siihen liittyvät tunteenpurkaukset ovat vähentyneet, hän on keksinyt itselleen muutakin tekemistä ja hakenut keskusteluapua ongelmiinsa.

Olenne etsuneet tietoa ja jakaneet löytöjämme, mutta parisuhteen sisältö on muuttunut ongelmien vatvomisesta kevyempään suuntaan ja muihin, molempia kiinnostaviin asioihin. Ehkä kumppani tajusi, että jollemme saa suuntaa muuttumaan, tämä leikki loppuu lyhyeen. Ehkä hän nyt kykenee paremmin näkemään sen mirä on, eikä keskity siihen mitä puuttuu tai pitäisi saada lisää.

Olen nukkunut paremmin, mielialani on ollut pirteämpi ja olen jaksanut tehdä omiakin asioitani enemmän. Elämä tuntuu hyvältä nyt.

10 tykkäystä

Olen keskittynyt viime aikoina hoitamaan omaa tonttiani kuvaannollisesti miettimättä liikaa kumppanini tai muidenkaan ihmisten asioita, tosin pääsen hoitamaan tonttiani pian ihanaa kirjaimellisestikin ja se on ihanaa. Mökin pihan on osin mysteeri, enkä tieä mitä kaikkea siletä kevään tullen nousee. Joitain kasveja tunnistin syksyasussaankin. Toivon kovasti, että joku ruusupuskista olisi juhasnnusruusu ja että esiin puskisi vanhoja periteisiä pihakasveja kuten suopayrtti. Raparperia löysin ja humalaa. Kai sille raitiskin ihminen jotain käyttöä löytää. :smiley:

Kumppanille on järjestynyt kohtalon oikusta ylimääräistä puuhaa ja päänvaivaa ja se on mukavasti vapauttanut minulle omaa aikaa, vaikka toki on aiheesta keskusteltu. Minullahan näitä kuolinpesiä on viime vuosina riittänyt, joten voin antaa vinkkejäkin ja tietoa, miten homma etenee.

Olen ollut varsin hilpeällä mielellä ja kevät innoitti jo imuroimaan ja siivoamaan auton ja heittämään hupiajolenkin. Kottero meni katsastuksestakin heittämällä läpi, ei edes korjauskehotuksia.

Muuttoon liittyviä asioita olen hoidellut pikkuhiljaa. Elämä on hyvällä mallilla jo perustaltaan ja olen omia haaveitani saanut toteutetuksi. Jos parisuhde muotoutuu tässä pikkuhiljaa paremmaksi ja saan sopivasti omaa tilaa ja molemmat tyytyväisiä, se olisi hyvä juttu. Jos ei, niin loputtomiin en jaksa vängätä.

Tässä kohtaa yritän olla tarttumatta kaikkeen mihin voisin tarttua, siis olla provosoitumatta. Otan oman tilan ja riittävästi omaa aikaa, ystävällisesti, mutta jämäkästi.

Täällä on näköjään vähän keskustelu hiljentynyt. Ehkä se taas virkistyy. Jonkinmoista aaltoliikettä aktiivisuuden suhteenhan täällä on aina ollut. Ihmisten elämä täyttyy välillä muusta ja välillä taas on enemmän aikaa ja intoa kirjoitella. Ajattelin itse sillä tavalla pysyä täällä, etten näyttävämmin “lähde” vaikka välillä katoaisinkin taustalle. Jossain kohtaa on aina tullut kaipuu takaisin katsomaan ketä täällä on, onko uusia ja millaisena keskustelu lainehtii.

MInkäänlaisia juomahimoja ei ole ollut. En edes muista milloin olisi ollut jotain vakavammin otettavia ajatuksia juomisesta. Ehkä mielessä häilähti jotain ex-heilan kanssa tehdyllä risteilyllä, kun hän käyttäytyi varsin sikamaisesti ja veti totaaliset perseet.. Olisko siitä pari vuotta.. Silloinkin kuitenkin mietin, että ei tämäkään kirottu risteily ikuisuuksia kestä, pääsen kotiin ja tämä jätkä lähtee kiertoon melko pian.

Alkoholiongelmasta voi siis toipua, eikä viinanhimon kanssa tarvitse edes kärvistellä. Ei vaan tarvitse enää juoda. Pikkuhiljaa palaa omaksi itsekseen, siirtyy elämässä pelkääjän paikalta kuskin pukille, löytää oman paikkansa ja oman tehtävänsä tässä maailmassa.

Minusta on tullut siinä mielessä tylsä ihminen, etten oikein enää jaksa kauhesti keskustella kohtuukäytöstä tai vähentämisestä ja vähentämisen yrittämisestä, siitä vaiheesta alkoholiriippuvuutta, jossa vielä keikutaan kaksilla rattailla ja jollain lailla laput silmillä. Jotenkin mukavampi jutella juomisen lopettaneiden tai sitä tosissaan yrittävien kanssa. Tai sitten niiden jotka juovat ongelmallisesti , eivät pysty lopettamaan, mutta eivät liioin puhu lopettamisesta. Molemmissa päissä sanomiset ja tekemiset on linjassa, keskellä sanomiset ovat yhtä ja tekemiset toista. Se on varmaan se, mihin olen väsynyt.

Yhtäkaikki raittiita päiviä ja mukavaa kevättä palstalaisille.

12 tykkäystä

Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja siitä, että jaksat täällä edelleen kirjoitella. Itse olen jotakuinkin päivittäin vieraillut täällä 17 kuukauden ajan ja nähnyt sen, miten väki vaihtuu ja aktiivisuus vaihtelee. Silti jokainen käynti on ollut arvokas pala vertaistukea ja toipumista. Olen viime aikoina harventanut käyntejä, mutta en itsekään suunnittele mitään näyttävää tai edes näkymätöntä poistumista.

Kirjoituksesi loppuosa osuu hyvin maaliin, itsekin koen samanlaista ihmisenä tylsistymistä. Se lienee aika normaalia, kun juopon silmät aukeavat näkemään sen absurdin taistelun, jota päihderiippuvaisen kiihkeä kaipuu mystiseen kohtuukäyttöön on.

9 tykkäystä

Toivotaan, että pihamaaltasi löytyy juhannusruusu :blush: Meidän pihan perällä on juhannusruusuaita, vähän villiintynyt, mutta niin kauniin suloinen jussina.

Oi, kuullostaapa keväiseltä :tulip: Täällä ei ole vielä keväästä tietoakaan, mutta kevättalvi on parhaimmillaan. Ihanaa aikaa, jotenkin niin toiveikasta, mieliala nousee ja on helpompaa innostua kaikesta. Aurinko ja valo tekee ihmeitä.

Kiva kuulla. Sinulla on taito kirjoittaa viisaasti ja herätellä ajatuksia. Olen saanut tukea, lohtua ja ajattelemisen arvoisia mietteitä kirjoituksistasi ja vastauksistasi.

Itse koen edelleen tarvitsevani plinkin yhteisöä tukena raittiusmatkallani, siitä huolimatta että tuntuu ettei minulla ole paljoakaan sanottavaa itse aiheesta, raittiudesta tai juopottelusta. Koen kuitenkin jakamisen arvoisena kertoa siitä arjesta mitä elän raittiina ihmisenä.

Olisin voinut itsekin kirjoitella juuri samoin sanoin, niinpä lainaan :blush:

Raittiita ja mukavia kevätpäiviä :heart_exclamation:

5 tykkäystä

Kuulostapaa sinunkin elämäntilanteesi oikein mukavalta. Toivotaan sen jatkumista pitkään. Ja toki, jos jotakin tulee, olemme ehkä taas valmiimpia kohtaamaan senkin. :growing_heart:

En minäkään ole ajatellut mitään lähtöilmoitusta Plinkistä antaa. Joku kerta vain unohdun muihin puuhiin pidemmäksi aikaa. Sitten ehkä taas lyhyemmäksi. Ehkä joskus viihdyn paikalla tiiviistikin. Jos tästä olisi muodostumassa riippuvuuden aihe, harkitsisin kyllä ihan tietoistakin etäisyyttä. Tässä vaiheessa kuitenkin tuntuu vapaasti virtaileva “kohtuukäyttö” ihan hyvältä. Heh.

Sen sijaan juomisen suhteen sitä ei todellakaan kannata toteuttaa, jos yhtään on taipumusta riippuvuuteen.

Tämä. Muistan Vähentäjissä joidenkin muiden mukana kritisoineeni tuota hokemaa, ettei tarvitse enää juoda. Silloin se oli jotenkin tosi ärsyttävää lässytystä. Kaikkihan me tiesimme, ettei kenenkään tarvitse juoda. Ihminen selviää hengissä mainiosti ilman alkoholia. Mutta mehän vain halusimme juoda. Halusimme käyttää alkoholia aina kun oli hyvä syy, ja siihen meillä järkevillä aikuisilla oli täysi oikeus. Noh, ne ajatuksethan kertoivat vain siitä, etten vielä yhtään ymmärtänyt lauseen merkitystä. Nyt minun ei nimenomaan tarvitse juoda tehdäkseni asioita, elääkseni elämää.

Ihan samaa mieltä. Tästä on kai käyty jotakin keskustelua ennenkin. Näissä tapauksissa toivoisi ihmisen ajattelevan edes läheisiään, joita monella kuitenkin on. On suoraan sanoen hemmetin epäreilua aiheuttaa jatkuvia pettymyksiä. Olla pahimmillaan vuositolkulla lopettamassa, lupailla ja laittaa muut odottamaan ihmettä, jota ei koskaan tapahdu.

Taisin joskus kertoa siitä Facebookin ryhmästä, jossa aikanaan pyörähdin. Missä samat ihmiset viikosta toiseen kertoivat nyt kyllä lopettavansa, vaikkei se viime viikolla vielä onnistunut. Pahimmillaan “raittiusaika” laskettiin tunneissa ennen “retkahdusta”. Ja sitten ympärillä nyökyteltiin, kuinka hienosti täällä jaksetaan aina vaan jatkaa yrittämistä, hyvä me! Kehuttiin, että tämä on kyllä kaikkein paras vertaistukiryhmä. Ilmeisesti sulkien sujuvasti silmät siltä, että ryhmässä ei kukaan näyttänyt lopettamistavoitteessa onnistuvan. Jos olisin siellä jotenkin tutustunut ihmisiin, olisin helposti saattanut päätyä samaan kierteeseen. Seurahan tekee kaltaisekseen.

Ja ei, en tarkoita, että lopettaminen olisi helppoa. En ajattele pahaa hänestä joka siinä epäonnistuu, en todellakaan. Sen sijaan ihmettelen häntä, joka vannoo asian olevan todella tärkeä, mutta ei ole koskaan valmis ottamaan käyttöön ensimmäistäkään apukeinoa. Ymmärrän, että kiipeilyä harrastava yrittää uudestaan ja uudestaan vaikeaa kohdetta. Sitä voi yrittää vaikka vuosia, satoja ja taas satoja kertoa. Aina vaan ote lipsahtaa, kunnes lopulta tulee onnistuminen. Tai sitten se jää tulematta, sekin on realismia. Pelkkä kiipeäminenkin kuitenkin motivoi. Mutta jos itse tavoite ei olekaan kiivetä vaan päästä huipulle, valitsee moni aivan viisaasti helpomman reitin tai vaikka gondolihissin.

Mukavaa kevättä!

4 tykkäystä

Voi, minäkin tunnistan tämän! Kuvaat sitä hienosti. Ehkä on niin, että kun on itse pitkään huijannut itseään, ei jotenkin enää omien silmien avauduttua yhtään jaksakaan seurata toisten itsepetosta ja selittelyä. Se kun on niin ikävän tuttua.

Ihanaa kevättä sinne kasvien ihmettelyyn! Toivon että kukkatoiveesi toteutuvat.

5 tykkäystä