Keskustelu retkahtelusta on käynyt vilkkaana ja kirjoitan aiheesta omia näkemyksiäni tänne omaan ketjuuni, koska ne eivät ole osoitettu kenellekään yksittäiselle ihmiselle ja tosiaan perustuvat omiin kokemuksiini yms.
Sarjaretkahtelua varmasn tapahtuu siinä vaiheessa, kun heiluu kahden vastakkaisen ajatuksen välissä; vuoroin haluaa raitistua, vuoroin juoda tai ei ainakaan halua luopua alkoholista.
Kuten jotkut kirjoittivatkin, minäkin pidän rettkahtelua vaarallisena, siitä tulee tapa. Ihminenhän tottuu siihen mitä tekee.
Alkoholiriippuvuus/alkoholismi ovat vakavia ongelmia ja viime kädessä on kyse elänästä ja kuolemasta. Alkoholisairaudet ovat työikäisten suurin kuolinsyy, alkoholi lisää syöpäriskiä, sydän-ja verosuonisairauksia, masennusta… mihinkään siitä ei tosiasiallisesti ole apua.
Riski kuolla tapaturmaisestikin kasvaa.
Oikeasti juomisesta on leikki kaukana ja pahimmillaan se johtaa kuolemaan.
Itse saavutin jo kauan ennen raitistumista sen pisteen, ettei häpeä tai mikään muukaan estänyt hakemasta apua. Ei ollut mitään tekosyitä, kun olin hengenhädässä, pelkäsin maksakirroosia, haimatulehdusta (nekin voi saada huonolla tuurilla yllättävän vähällä juomisella), pelkäsin sekoamista, itsemurhaa ja tapaturmaists kuolemaa. Sääli vaan että haluni raitistua aaltoili ja siksakkasu. Joka retkahdus oli potentiaalinen loppu… etten selviä hengissä tai luisun juomaan, enkä enää saa sitä poikki edes päiväksi, kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi… retkahtaminen vei jotenkin lähtöpisteeseen ja vei pois sen ryhdin mitä olin ehtinyt saada. Se oli henkisesti kamalaa
Sarjaretkahtelijakin voi raitistua, mutta yhtä hyvin hän voi kuollakin alkoholiriippuvuutensa seurauksena. Ongelmahan syvenee koko ajan ja sirä siirtyy siinä eteenpäin, eikä välttämättä enää pysty raitistumaan.
Ehkä jokaisen täytyy löytää se oma vahva halu raitistua… se kohta jolloin raittius muuttuu tärkeimmäksi asiaksi ja AA:n sanoin on valmis tekemään mitä tahansa sen saavuttamiseksi.
Ilman raittiutta ei välttämättä ole mitään muutakaan, ei edes elämää.
Loukkaannuin aikanaan syvästi, kun sain arvostelua vertaistukiryhmässä, mutta näin jälkikäteen ajateltuna oli ihan totta, etten ollut valmis luopumaan alkoholista. Olisin halunnut saada sekä juomisen ja raittiuden hyvär puolet ja retkahtaneen kävin ripittäytymässä ja jatkoin keventynein sieluin elämää ja vetäisin suht pian taas kännin.
Toivon että olisin saanut nopeammin raittiudesta kiinni, mutta hyvä että edes silloin kuin sain. Ehkä osaltaan isän mustisairauskin vaikutti ja asetti terveyden ykkösprioriteetiksi. Näin että ilman sitä ei ole mitään.
Jokaisella on oma polkunsa, osa raitistuu ja osa ei. Oma raitistumiseni on ihme, kuin lottovoitto, enkä anna minkään vaarantaa sitä. Olen edelleen valmis tekemään mitä tahansa sen eteen.
Toivon sydämestäni, että jokainen löytäisi oman vahvan halun raitistua ja nöyryydenkin tämän pahimmillaan tappavan sairauden (sairaushan riippuvuus on) edessä. AAn teksteissä on paljon hyvää. Minulle ne ovat merkityksellisiä, vaikken ryhmissä käy, enkä AAssa raitistunut.
Retkahduksen jälkeen on noustava ylös, niin kauan kuin sen pystyy tekemään. Itsestäänselvää se pystyyn pääseminen ei ole.
Voikaa hyvin kaikki kanssakulkijat!