Metsänpeiton myöhemmät vaiheet

Taas kerran niin tuttua, ettei ole tottakaan. Vaikka tietäisin, että minulla olisi aikaakin, en halua luvata mitään pidemmän päälle. Helpompi olla lupaamatta, ettei tarvitse sitten nolona perua ja selitellä. Varmasti liittyy alisuoriutumiseen ja perfektionismiin. Paineita tulee heti jo ajatuksesta. Toisaalta kaikki yksittäiset luvatut asiat tulee hoidettua oikein viimeisen päälle, niin että lähtee vähän lapasestakin välillä. Samoin asiat, joista ei ole tullut luvattua mitään kenellekään.

Sama juttu esiintymisten suhteen. Kun pitää vetää joku tilaisuus tms. jännitän ja hermoilen päiväkausia etukäteen vatsa kuralla ja kynnet verillä. Todella ärsyttävää. Toisaalta olen helpostikin se, joka yllättävässä tilanteessa ottaa haltuun vaikka huoneellisen ihmisiä hymyillen ja huumorilla. On ihanaa, kun ei ehdi jännittää. Kai siihen liittyy se, että etukäteen valmistellulta tilanteelta voi odottaa enemmän, ja se tulee tiedostettua erittäin hyvin itsekin.

Itsekin kyllä suosittelisin sinulle kokemusasiantuntijan roolia. Olet niin hyvin perillä kaikesta aiheeseen liityvästä ja nimenomaan oman läpikäydyn kokemuksen kautta. Kaikesta huomaa, että nyt ei ponnisteta vain kirjatiedon pohjalta.

En ole ollut kokemusasiantuntijan asiakkaana mutta mahdollisuus on sellaisenkin tapaamiseen paikkakuntani päihdepolilla. Tekevät siis ihan kuntouttavaakin työtä ja luulisin vain osan kaupittelevan elämäntarinaansa esityksinä.

Kiitos Elohiiri ja Naurismäki.
Kokemusasiantuntijoita toimii tosiaan monenlaisten ongelmien ja sairauksien parissa ja toiminta pitää sisällään monenlaisia muotoja. Ehkä joku perehdytyskurssi tai vastaava kannattaisi käydä ja kokeilla. Missään nimessä en ikinä menisi puhumaan koululuokalle :mrgreen: , mutta kahdenkeskiset tapaamiset tai joku pienimuotoinen homma voisi onnistuakin. Taisin lukeakin hiljattain kokemusasiantuntijasta, jolla on joku liikuntakykyä rajoittava fyysinen sairaus ja väsymysoireyhtymä. Hänkin mainitsi aluksi ajatelleensa, ettei hänestä ole moiseen. Kynnys saattaa siis saattaa useinkin olla liian korkea ja oma ajatus se ettei hommasta selviä tai ettei siitä ole mitään hyötyä kenellekään.

Viime yö meni perseelleen koiran ripulin takia ja olen uupunut. Uni jäi vähiin ja oli katkonaista, kun koiran kanssa piti hypätä ulkona lukuisia kertoja.
Jossain ketjussahan unen merkityksestä on kirjoitettu. Taisi olla Naurismäki. Kirjoitan aiheesta nyt tähänkin. Nyt väsyneenä taas näen selvästi sen, että riittävä ja hyvä uni on kaiken hyvinvoinnin perusta, kivijalka. Toki juominen huonontaa unta, joten siitä on hyvä päästä eroon, mutta muutoin nukkuminen kannattaa laittaa ensin kuntoon. Muut muutokset sujuvat sen myötä helpommin. Väsymys sotkee kaiken hormonitoiminnan; stressihormonitasot kohoavat, ruokahalua säätelevät hormonit eivät toimi normaalisti, elimistö ei palaudu… on siis kärttyinen, lyhytpinnainen, himoitsee sokeria ja rasvaa jne. Voimia elämäntapamuutoksiin ei oikein ole, eivätkä ne tahdo onnistua.

Tuo koiran ripuli nyt oli ennakoimaton sattumus, mutta minäkin olen oikein hangoitellut uni- ja jaksamisongelmia valvomalla jopa klo 02 ja roikkumalla netissä liikaa päivän aikana. Iltayön uni on palauttavinta, joten nukkumaan olisi hyvä käydä viimeistään klo 22. Tähän varmaan liittyy lisääntynyt kahvin juontinikin. Olen väsynyt ja kittaan kahvia… mikä taas estää nukahtamisen ajoissa.
Väsymys laskee mielialaakin ja tulee äyskittyä (lainaan Naurismäen mainiota ilmausta) myös koiralle ja siitä tulee vielä kurjempi olo. Unenpuutteesta lähtee pyörimään negatiivisuuden kehä, eikä mikään suju parhaalla tavalla.
Uupumuksesta huolimatta aloitin petauspatjan kaventamisen. Superlon on helppo nakki, patjapussi työläämpi. Onneksi ymmärsin nyt lopettaa, etten väsy enempää, enkä tee jotain pahempaa virhettä.

Tälle päivälle tavoitteet ovat vain, etten äyski ja menen nukkumaan ennen klo 22, enkä juo enää yhtään kahvia.

Kyllä, aivan kaikki muu alkaa sujua, kunhan uni on kondiksessa! Olen huomannut kohdallani, että heti toissijainen voisi olla se, mitä pistän suuhuni ja kuinka usein. Sitten alkaa tulla riittävä liike ja riittävän VÄHÄ istuminen. Meillä on töissä sähköpöydät ja silti minä urpå istun usein koko päivän. Siinä menee aivan jumiin ja tukkoon. No mutta kumminkin, vasta kun tämän tapaiset asiat ovat riittävässä balanssissa, tuntuu räknääminenkin sujuvan. Ja esim. keskusteluapu auttavan.

Laurea amk kouluttaa kokemusasiantuntijoita käsittääkseni hyvin asiallisesti ja ainakin jotain sen tyyppistä koulutusta on ollut joskus tarjolla työvoimakoulutuksenakin.

Jaahas, tähän johtopäätökseen voi tulla aika erilaisia reittejä pitkin; tekemällä rahaa tai kuten minä, alkoholiongelman, sairastelun, syrjäytymisen ja pikavippikierteen jälkeen.
Onnellisen elämän edellytykset: polkupyörä, aikaa ja kirjoja. .Onhan tänä aika koomista. :laughing:

hs.fi/talous/art-2000009975788.html

Minullekin istuminen on huono juttu. En löydä minkäänlaista tuolia, jossa voisin istua pitempään illman että alaselkä kipeytyy. JUlkisten liikennevälineidenkään tuolit eivät ole hyviä, eikä ollut aktiinen seisoma/istumatuki, jota kokeilin.
Jotenkin istuessa koko lihaksiston takaketju menee jumiin, selkä, pakaralihakset, takareidet… tästä taas heikkenee unen laatu ja kävelyasentokin on väärä, jolloin kipeytyy myös polvi. Parasta olisi olla joko liikeellä tai puuhastella kevyesti ja joutoaika olla vaaterissa. Pieni taukojumppa tai edes seisominen ja raatonsa oikaisu aika ajoin helpottaa tilannetta. Onhan ihan loogista, että jonkinlainen liike ja asennon vaihtaminen parantaa lihasten aineenvaihduntaa ja kudokset saavat happea ja ravinteita + kuona-aineet poistuvat.

Eilen en äyskinyt, enkä juonut kahvia, mutta nukkumaan menin tai unen sain vasta puoliltaöin. Tässä täytyy nyt korjata kurssia ennenkuin ajaudun liialliseen väsymykseen.
Tämä päivä on ollut ihan hyvä.

Selkä kipeytyy minullakin ja toinen huono seuraus on pään tylsistyminen vähän liian aikaisin päivästä. Tiedät semmoisen ”säästöliekille” menemisen tunteen, käy hitaalla, aloitekyky/ryhtyminen heikkenee… Heti kun muistan seistä pöydän kanssa ja vaihdella muutenkin asentoja, tuollainen mässähtäminen vähenee. Teen sellaista työtä, jossa on paljon vaihtelevia vuorovaikutustilanteita n. 4-5 tuntia putkeen ja sen ohessa etsitään ja sovelletaan tietoa aika lailla (mm. lakitietoa), joten olisi eduksi, ettei nyt ihan vielä kahdelta iskisi aivan mahdoton tyhmyyden tila päälle :mrgreen: Ja sitten tosiaan se uni, ai että on paljastanut taas arvonsa!

Nukutaan itsemme mukaviksi.

Joopa joo. Valvoin eilenkin aamukolmeen. Miten tämä tähän pääsi lipsahtamaan? Juuri kun aloin täällä messuamaan unen tärkeydestä, olen itse luisunut liikaan valvomiseen.

Naapurihomma eteni hiukan hänen aloitteestaan, mutta aiemmista luuloistani poiketen, taitaa hänellä taitaa kulua etanolia aika paljon. Ei ehkä jatkoon. Tai katsoo nyt.

Fakta kuitenkin on, että iso ero alkoholinkäyttötavoissa ennustaa ongelmia. Kaksi suurkuluttajaa voi olla ihan ok match, kuten exäni kanssa olimme. Samoin kaksi raitista. Raitis ja juomari taas ei.

Joka tapauksessa jutustelu on ollut piristävää vaikkei tästä vuosisadan rakkaustarinaa kehittyisikään.

Joulun lähestyminen nyppii, samoin tuleva muutto. Kuitenkin tulee sekin päivä, että muutto on ohi. Edulliset asumiskustannnukset on tärkein seikka tässä kohtaa ja uusi asunto on pohjaratkaisultaan kiva ja toimiva.
Keskikaupungille en toviin lähde; tämän päiväinen reissu oli hirveä.

Yritän saada unenpäästä kiinni ennen puolta yötä ja hinata nukkumaanmenoaikas siitä aikaisemmaksi pikkuhiljaa. :mrgreen: Neulekuvion lisäksi täytyy tässäkin tehdä helpotettu versio.

Mieliala ollut kumminkin ihan ok. Pientä pinta-aallokkoa vielä nuo nyppimiset.

Uni tuli aikalailla toivotusti ja nukuin riittävästi. Tietysti vähän väärään aikaan, mutta täytyy kammeta rytmiä paremmaksi pikkuhiljaa.
Hoitelin tänään joitain asioita, ulkoilin koiran kanssa ja aion nyt katsoa joitai ohjelma ja kuunnella areenaa neuloen. Ruutuaika saa luvan loppua klo 20, jotta nukkumaanmeno ei viivästy.

Päihdeongelmien yleisyys jollain tapaa surettaa. Kuolleen naapurin asuntoa on tyhjennetty ja omaiset ovat surullisen oloisia. Ihminen on aina niin paljon muutakin kuin se päihdeongelma.
Luultavasti havaitsen ja poimin mieleni työpöydälle kokemusteni takia nimenomaan niitä, enkä jotain muuta mitä yhtä aikaa ympärilläni on ja tämä vääristää maailmankuvaani. Toisaalta lähiöissä on enemmän huono-osaisia ja ongelmaisia ihmisiä, niin todellisuus näissä on toinen kuin hyväosaisten asuinalueilla…
Tulin valtavan surulliseksi, kun näin kaksikon, jotka aiemmin aika avoimesti joivat limsapulloon tehtyä lasol-sotkua bussissa. Tänään törmäsin heihin toisaalla ja näin kun he taputtelivat hymyillen jonkun koiraa ja puhuivat sen jälkeen “se muisti meidät”. Tuo on hirvittävän riipaiseva tuokiokuva. Miksi ihmisten elämän pitää suistua niin paskamaiseen suuntaan? Mitä heillekin on elämänsä aikana tapahtunut?

Kärsimyksen olemassaolo on vaikeaa hyväksyä tai siihen tyytyä, vaikkei sille paljoakaan voi. Tämä on yhtälailla vaikea kysymys kuin elämisen mielekkyys ylipäätään. Vastausta ei löydy vaikka ihmiskunta on näitä miettinyt sukupolvesta toiseen.

Nukuin hyvin ja tarpeeksi.
Huomaan, että olen alakuloinen ja pettynytkin tämän rupattelukaverinaapurin osoittautumisesta hyvin alkoholimyönteiseksi. Emme asu samassa rapussa ja on muitakin loogisia syitä, miksen ole nähnyt häntä humalassa tai rahtaamassa kaljasalkkuja kämppäänsä.

Näen hänessä juovan itseni ja toki myös juovan entisen mieheni. Puheet olivat juomiskokemuksia hehkuttavia ja eri juomalaatujen vertailua. Hän kysyi, haittaako jos ottaa yhden… ja samaan syssyyn purkkeja sihahteli auki useampia peräkanaa.
Hän on siellä, missä entinen puolisonikin on ja mistä itse olen tullut pois. Hyvin kaukana edes juomisen hauskuuden tai tarpeellisuuden kyseenalaistamisesta.
Tämä jää nyt tähän, en halua toisintoa samasta paskasta, jossa entisen puolisoni kanssa kahlasin raittiuteni ensivuosina.
Varsinaisesti mitään vahinkoahan ei ole tapahtunut, elämä jatkuu, mutta olen pettynyt itseeni, etten vanhana juoppona nähnyt tätä aiemmin.

Juomaan ei tee mieli, mutta olen taas selannut nettikauppoja. Ilmeisesti hingun kohottamaan mielialaani ja hoitelemaan pettymystäni ostelulla. Futonsohva tuntuu tarpeelliselta. :mrgreen: Se nyt on ymmärrettävä jättää ostamatta; muutto edessä, eikä se mihinkään mahdu. Jääköön harkintaan ja hankin sen aikaisintaan syntymäpäiväkseni, johon on reilusti aikaa. Ehkäpä viive haihduttaa koko halun, tässäkin. Auttoihan se usein juomishalujenkin kohdalla.

Mietin että jos ei tuossa, niin joissain osteluissani on “ideaaliminälle” ostamista. Pidän ajatuksesta olla jonkinlainen ja hankin asioita ollakseni se. Siis kuten joku voisi pitää ajatuksessa olla urheilullinen ja hankkii vaatteita ja välineitä, mutta urheilullisuus ei etene oikein tekemisen asteelle.
Minimalisti Teemu Kuntokin puhui tästä podcastissaan. Hän käytti myös esimerkkiä, että on eri asia omistaa kirjoja kuin harrastaa lukemista.
Osteluinto, tai ongelma, vaatii työstämistä edelleen.

Koiran kanssa ulkoiltiin hiukan. Luminen maisema on kaunis. Muutama pikkuhomma vielä tehtävänä ja sitten kaivauduin sohvaan (hyvä sohva siis jo on) talvipesääni lukemaan. Monta hyvää kirjaa odottaa pinossa.

Minä taisin retkahtaa kerran kesällä juuri siten, että tietyssä seurassa vain lähti tietynlainen itsepsyykkaus päälle, siis sellainen kaljaläppä, ja sillä itsesuggeroinnilla kampesin itseni kapakkaan jo samana iltapäivänä. Oikeastihan tuollainen ärsyke tai tilanne ei vain tule jostain itsen ulkopuolelta, vaan pikemmin ”heijastuu” sisältä ulos, rakennetuksi tilanteeksi. Nyt voin ajatella tuon olleen hyvinkin havahduttava kokemus mutta repsun jälkeen se oli erityisen nöyryyttävä. Mutta on se niin, että varsinkin jutuista voi kuulla, minkä sortin sisäisyyttä ihminen peilaa ulkopuolelleen ja kun se läpändeerus piehtaroi jossain juomajutuissa korostuvan leimallisesti, saa punalippu taas heilahtaa. Juopot meissä taas eivät tee meistä mitään juopontunnistajia ikään kuin toissijaisten havaintojen kautta. Eihän se kaikista juurikaan näy. Mutta se on kamalaa, että jokin mukava tyyppi osoittautuu sillä tavalla ongelmalliseksi, että hänen kanssaan olemisen voisi tällä tavoin ennakoida psyykkisesti riskaabeliksi. Minäkään en kovin kosteaan seuraan enää hakeutuisi.

Eihän se näy. Iso osa alkoholia ongelmallisesti käyttävistä on työelämässäkin ja sielläkin se alkaa näkyä aikamoisella viiveellä.

Ikäväähän tuo nyt oli ja vähän haikeaa, mutta onhan siinä huvittaviakin puolia.
Hyvä tietysti oli, että asia paljastui kuitenkin aika nopeasti. Huono merkki oli ylipäätään ehdottaa “yhden” juomista, kun olin hieman aiemmin sanonut, etten itse juo lainkaan ja vielä huonompi tuo imunopeus, jolla perään meni ne muut.
Tässä kohtaa elämää noin kostea seura ei tosiaan ole sitä mitä haluan tai mikä on minulle hyväksi. Juomaan en välttämättä ratkeaisi, mutta kesälläkin sain sen tilailu- ja osteluputkeni päälle nimenomaan pettymyksestä ja negatiivisita tunnekuohuista.

Ei ollut “valkoinen peura” tämäkään, vaikkei ollut edes baarilöytö. :smiley: Ehkä voisin huvittaa itseäni kuuntelemalla taas samaa Leevi and the Leavingsin biisiä. Selvällä päällä ja menneistä jotain oppineena tämä meni kuitenkin järkevästi ja tein rivakan käsijarrukäännöksen ajoissa.

Ilmeisesti viehättyminen tietysti ihmistyypistä istuu minussa kuin tauti ja ostelun lisäksi tuokin asia vaatii lisäpohdintaa. Tuo futonsohvien selailu on oikeastaan jatkumoa torkkupeitoille, pehmeille neuleille sun muillle. Näissäkin on sama kaava; kun on pettynyt ja surullinen tai huonosta kohtelusta vihainen olo, alan haluta jotain pehmeää ja mukavaa. Alkoholin suhteen oli kaksijakoisesti sekä kaipuu kietoutua humalaan kuin vilttiin, että raivokas itsetuhoinen kittaaminen.

Ihan hyvä näin. Ehkä mieli on hetken haikea, mutta elämä jatkuu. Uusi asukaskin löytyi tälla viikolla, joten enää ei tarvitse järjestää yhtään näyttöä ja saan asustella loppuajan rauhassa.

Tämä nyt on aivan tällaista mutuilua vaan, mutta tulee sellainen olo, että ehkä tuo haikeus voisi kertoa kuitenkin siitä, että olet joka tapauksessa eheytynyt sellaiseen tilaan, jossa varsin luonnollinen rakkauden ja kumppanuuden tarve toimii ja muistuttaa itsestään. Sinua ei todellakaan tunnu vaivaavan mikään riippuvuuslähtöinen ”pakko saada joku”, joka on tulevalle kumppanillesi mitä huojentavin tieto, mitä hänellä ei vielä ole :smiley: Vaikka naapuri ei nyt olekaan Hän, sinä jo tavallaan kaipaat sitä, joka Hän voi olla. Yhteisten arvojen ja arvostusten taso on tosi tärkeä tekijä suhteessa, kuka tahansa ei voi olla mikä tahansa ja kenelle tahansa.

Ja baareista ei ketään löydä, itse en ole edes juodessani etsinyt niistä Häntä tai Hänelle korviketta. Baareissa minä join! :mrgreen:

Olen tunnistanut itsessänikin kai jonkinlaiseksi välttelykäyttäytymiseksi luonnehdittavaa ostelua. En ole tehnyt suuria hankintoja mutta olen ostellut aika paljon vaatteita viime aikoina. Siihen liittyy jotain outoa potkintaa ja minulla myös jonkinlaista hallinnantunteen tavoittelua. Olen rahasta aika tarkka noin yleensä mutta viime aikoina oli kova tarve pistää kaikki itseeni, mitä vielä vuosi sitten olin jemmaamassa muka johonkin keittiöremppaan. Se oli oikein hyväkin repäisy mutta sittemmin tajusin, että alan aina ostella T-paitoja ja kirjoja, kun on vähän hankala olla. Ei niihin ole kuitenkaan mennyt rahaa yhtään niin paljoa kuin kapakoihin viime keväänä, joten otan nyt iisisti tuon kanssa. Jokin siinä ostelemisessa kuitenkin on koukuttavaa, sen olen huomannut.

Olet varmaan oikeassa.
En ole koskaan ollut suoraan suhteesta toiseen hyppääjä ja mietin tässä pitään, että ehkä haluan elää loppuelämäni ilman parisuhdetta. Viihdyn näinkin ja elämä on hyvää. Mahdollinen kumppani, jos sellainen joskus löytyy on bonus, ylimääärinen lahja.

Koska itse luen paljon, olen kiinnostunut asioista ja tykkään ajatella kaikenlaista, tämän ja raittiuden täytyisi olla yhdistäviä tekijöitä.
Olen välillä ollut kovin hämmentynyt siitä, miten paljon onkaan ihmisiä, jotka eivät lue mitään; ei lehtiä, ei kirjoja. Siis ihan omanikäisisänikin. Nuorillahan lukutaito ja luetun ymmärtäminen on koko ajan heikentynyt ja osalla jopa yliopisto-opiskelijoista on suuria vaikeuksia lukea ja ymmärtää edes A4:n mittaista tekstiä.
Enkä tässä halua arvottaa ihmisten kiinnostuksen kohteita huonompiin ja parempiin, vaan kyse on siitä, että ystävien tai kumppanin kanssa pitäisi pystyä jakamaan osin sama maailma, olla riittävästi yhteisiä arvoja ja mielenkiinnonkohteita.

Kiireetönta ja mukavaa aamua on täällä viettetty. Villamatto vietti yön parvekkeella tuulettumassa pakkasssäässä, luminen maisema on kaunis, sunnuntain kunniaksi juon ylimääräisen 4 desilitran mukillisen kahvia seuraavaksi ja loppupäivä on vapaata vetelehtimistä.

Elämä on ihan mallillaan.

Minulle on sattuneesta syystä alkanut merkitä eniten se, että kumppani olisi riittävissä määrin selvillä itse omasta identiteetistään mm. siten, ettei hän vaihtelisi vaikkapa hengellistä vakaumustaan aggressiivisesta uusateistista hörhökristillisyyteen ihan siitä riippuen, mistä lukemastaan sattuu kulloinkin hurahtamaan :smiley: Tai sitten niin, että aina pitää löytää joku sorrettujen vaihtoehtotodellisuus, jonka kehyksissä kamppailla vaikkapa länsimaisen lääketeollisuuden salaliittoa tai muuta sellaista vastaan. Ehkä tämä jälkimmäinen ilmeni viime vuosina vaimoni siskon kautta enemmänkin mutta ihan sama taipumus oli hänestäkin tunnistettavissa ja joka tapauksessa samasta uhriutumisen ja marttyyriuden tapakulttuurista malli periytyy - ja sen mukaan valitaan tekstitodellinen aineskin, jonka paljous ei paljoa pelasta, jos psyykkiset perusasiat jäävät toistuvasti retuperälle. Tällainen vastuuttomuus onnistuu paljonkin lukevalta, korkeasti koulutetulta ja todella hyvin tienaavalta, joten minun on ehkä tulevaisuudessa huolehdittava siitä, että tutustun toiseen paremmin ihan omaankin vaistooni ja konkreettisiin havaintoihini luottaen. Siksi ajattelen myös niin, että minun on nyt tärkeintä keskittyä oman psyykkisen terveyteni hoitamiseen. Ja jos vaikka vaimoni tekee oman työnsä sillä välillä, mikään ei minua estä tuntemasta hänessä uudelleen sitä, mikä on viime aikoina kadonnut hoitamattoman sairauden taakse. Minulla ei ylipäätään ole koskaan ollut mitään sitä vastaan, että ihmisellä on vaikeuksia mutta tätä nykyä on sitä vastaan paljonkin, että hän karkaa loputtomasti omaa vastuutaan vaikka sitten kirjoista ja netistä luettujen mutta hyvinkin pinnallisiksi ja emotionaalisesti epätodellisiksi jäävien selitysten taakse. Tähän minulla on myös itselläni taipumusta ja se voi ilmetä myös Plinkissä, minkä vuoksi kokemukselliseen rehellisyyteen vihkiytyminen on arvo, jonka merkityksen tajusin oman toipumiseni kannalta kaikkein tärkeimmäksi kesällä. Ihminen on hyvä kusettamaan itseään, päihdeongelmainen tai muulla tavoin addiktiivinen ehkä aivan erityisen taitava, ja tämä kaikki koskee myös minua.

Mutta kuule! Tulisi mieleen, että juuri kirjoituskurssit ja lukupiirit voisivat olla sinulle oikein hyviä sekä harrastamisen että vahingossa mielenkiintoisten tyyppien löytämisenkin kannalta - edellä kun peilasin vain omaa tilannettani. Näitä löytyy verkostakin mutta ainakin pk-seudulla ja varmasti muissakin kaupungeissa näitä on aika paljon, ja ne ovat edullisia. Olen itse etsinyt tyköistuvia harrastusryhmiä viime aikoina ja niihin lähteminen on ollut mielelleni vielä parempaa kuin olin edes odottanut. Minulla on edelleen olo, että yksi henkisen taantumiseni käänteistä oli korona-aika, jolloin jumiuduin tiukasti hyvin ahtaisiin arjen uomiin ja yhteiskunnan vapauduttua en itse osannut lähteä vieläkään kunnolla liikkeelle. Se osaltaan joudutti tietäni myös juomaan rankemmin viime keväänä ja siinä vaimoni on ollut aivan oikeassa, että minun on todella alettava elää ja toimia aktiivisesti myös itse. Olen itse asiassa noudattanut hyvin paljon hänen näkemykseensä perustuvia ideoita, kun olen lähtenyt liikkeelle.

Joka tapauksessa, uskon, että sitten joskus, jos ja kun löydät sopivan kumppanin, niin aivan varmasti HALU olla toisen kanssa on tasapainoisempi perusta suhteelle kuin TARVE olla toisen kanssa. Tarpeitakin suhteeseen tietysti liittyy, mutta meinaan nyt juuri niitä sellaisia, joissa toinen tarvitsee toista vähän liikaa tai tavalla, johon toinen ei voi toiselle vastata. Minusta sinä olet ns. sinut itsesi kanssa tavalla, jota ei kannata sellaiseen tuhlata, joka ei ikään kuin olisi ”tasollasi” laajemminkin.

Siellä missä on vähiten tietoa ja ymmärrystä on vahvimmat mielipiteet, monimutkaisiin ongelmiin yksinkertaiset halki-poikki-pinoon ratkaisut ja asenne jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan. Korona sai monet aivan sekaisin. Olen välillä pitänyt maskia ruuhkaisissa tilanteissa ja päälleni on yritetty tästä syystä sylkeä. En ymmärrä mitä johtopäätöksiä maskista vedetään ja miksi se on jollekin uhka. Oma syyni sen käyttöön on ollut lähinnä se, etten halua sairastua mihinkään tautiin vaikka juuri ennen jotain tärkeää juttua.

Minua kiinnostaa ihmetellä asoita monelta puolelta. Lääketiedekin on kehittynyt, eikä kehitys ole pysähtynyt. Lobotomiaa pidettiin ennen järkevänä hoitokeinona, nyt ei. Suoliston ja aivojen yhteys on ihan uudella tavalla kiinnostuksen kohteena, vaikka sitä ei lääketieteessäään aiemmin noteerattu. Samoin aivoverieste ja aivojen puhdistuminen syvän unen aikana. Oikeastaan on outoa, että tuohon on havahduttu vasta nyt; jotenkinhan sen kuonan on ollut pakko poistua, energian palaminen tuotta aina jätettä ja aivot käyttävät energiaa paljon.
Tieteessäkin tämän päivän tietämys voi olla väärää tai puutteellista.

Identieetti on hyvä olla jollain tapaa vakiintunut, mutta lukkoonlyödyt mielipiteet samoin kuin tuo kuvaamasi niiden heilahtelu kulloisen jalustalle nostetun gurun mukaan, osoittavat ehkä kumpikin samaa kypsymättömyyttä.

Omassakin kotikaupungissani on kirjoittamiseen liittyviä kursseja. Toiminnassa on ainakin aiemmin ollut mukana yksi suosikkirunoilijanikin. Nyt kun asiaa mietin, olen suotta juuttunut pyörimään paikoissa, joissa tietyllä tapaa hengenheimolaisiani ei ole. Tämä on outoa, enkä heti keksi syytä siihen. 20-30 vuotiaana nimittäin näin ei ollut. Ajattelenko kuitenkin olevani muita tyhmempi tai etten halua syrjäytyneenä mennä elämässään normien mukaan edenneiden seuraan? Erohan on tietyllä tapaa silmiinpistävämpi tässä iässä, parikymppisenä ei niinkään. Ehkä olen luonut jonkun mielikuvan kirjallisuus ja taideharrastuksiin osallistuvista; akateemisesti kouluttautuneita ihmisiä tai varakkaita eläkeläisrouvia. Ehkä minulla on ollut alitajuinen ajatus aidasta, jonka toisella puolella oleviin asioihin minulla ei ole asiaa. Oma paikkani olisi sitten askartelemassa joulukortteja tai maalamassa pääsiäsimunia jossain kaikesta ulkona olevien kerhossa :smiley: ja jos sinne en halua mennä, muualle ei ole asiaa.
Nyt kun tätä mietin, niin onhan tämä aika kummallinen ajatusrakennelma.

Voi olla, että meidän sukupolvellemme (neli-viisikymppiset) tuo ajatusrakennelma on yleisempikin kuin nuoremmille. Tietynlainen luokkajakohan syntyi jo teinivuosina niiden välille, jotka menivät lukioon ja amikseen. Tätä on varmasti vieläkin jossain määrin muttei lainkaan samalla tavalla kuin mustavalkoisempina grungeaikoina.

Minulla on sellainen onni, että olen aina voinut olla melko paljon tekemisissä kärjistetysti sanoen alemman ja ylemmän statuksen omaavien kanssa. En ole sillä tavalla oppinut luokittelemaan ihmisiä esim. koulutus- tai tulotason mukaisesti. Osaan kyllä halveksua halveksuntaa, joka katsoo oikeutensa määrittyä tällaisista, ihmisyyden kokonaisuuden kannalta toissijaisista ja pinnallisista tekijöistä käsin. Olen tuntenut todella sivistyneitä mutta alemmin koulutettuja tai kouluttamattomia sekä aivan pölvästejä tohtoreita. Minusta nämä eivät kerro ihmisestä paljoakaan eikä ihminen ole koskaan toimijuudessaan aivan niin rationaalinen subjekti muutenkaan kuin luulee olevansa. Kyllä ne kannukset kumminkin hankitaan ihan vaan elämällä.

Sitten on kuitenkin niin, että kukin on elänyt vain omaa elämäänsä ja aikuisuuteen ehtiessä on monelle tullut selväksi, ettei ihan pelkkä koulutusputki tai työ anna kaikkea sitä, mikä on arvokasta ja tarpeellista. Toiseksi se ”parempi väki” on varmaan monelle myös aika ahdas ja toisten antama kategoria. Viimeksi eilen tapasin nuoren lääkärin, jota vähän hävetti vissiin kertoa ammatistaan, me muut kun emme olleet välttämättä mitään neroja :mrgreen: Itselläni ei ole tarvetta tehdä turhan pitkälle meneviä oletuksia toisten luokka-aseman tjms. perusteella. Siihen voi vaikuttaa sekin, että oman työni olen aina tehnyt ns. altavastaajien parissa ja käsitän nämä asiat pikemmin heidän elämäntilanteinaan kuin heinä. Voi olla, että jos olen onnistunut saavuttamaan jonkinlaisen avaruuden suhtautumistavassani, sen rikkauden minulle on mahdollistanut juuri työni. Loppujen lopuksi on niin, että aika samanlaiset unelmat ja pelot ovat ihmisillä seuranaan siitä riippumatta, onko heillä vaikka liikaa fyrkkaa tai jopa pahempana kiusauksena nykyään pitämääni mainetta.

Mitä sitten tyhmyyteen tulee, omansa kanssa toimeen tuleminen on varmaan yksi asia elämän opintiellä :mrgreen: Minusta on vapauttavaa olla keskinkertainen ihminen öbaut kaikessa, mitä teen ja tajuta, että juuri se riittää. Vähempikin riittää joskus puolueiden, suuryritysten ja valtioiden johtamiseen. Pystymme kumpikin luettelemaan molemman käden sormet nimeltä itseämme selvästi tyhmempiä ihmisyksilöitä, joilla on noinkin korkea status :smiley: Ja kun taas ajatellaan niitä, jotka ovat selvästi meitä älykkäämpiä jollain tietyllä älykkyyden osa-alueella, niin senkin heistä aika äkkiä käsitämme, etteivät yhteytemme laatu heidän kanssaan riipu oikeastaan yhtään siitä, miten älykkäitä he ovat tai itse olemme. Se eilinen söpö lääkärikin halusi varmaan piilotella ammattiaan sen takia, että kokisi itse asettua luontevaan yhteyteen muiden kanssa ja saisi näin tuntea tulevansa hyväksytyksi sellaisena kuin hän todella on. Hän selvästi iski silmänsä suunnilleen ikäiseensä nuoreen mieheen! Toivottavasti se sälli oli sen verran kartalla, että tajusi tehdä edes jotain. :smiley:

Tuo on tarkkanäköinen pointti, että kovin joustamaton mielipiteen jäädyttäminen voi kieliä ihan samanlaisesta persoonan kypsymättömyydestä kuin tietynlainen ajopuuna ajelehtiminenkin. Mielipiteiden muodostumisessa tietynlaiset ajattelumallit ja muut kognitiiviset urat näyttelevät käsittääkseni aika suurta osaa. Monelle on tuttua se, että kun joku on pari kertaa paasannut somessa mielipiteensä homoista, sen perusteella voi ennustaa hänen kantansa sitten kaikkiin muihinkin kysymyksiin susien suojelusta maahanmuuttoon ja sukupuolisuudesta kitkarenkaisiin - ja huomata pian ennustaneensa kaiken oikein :smiley: Voipi olla, että juuri somen yms. viestinnänteknologisten härpäkkeiden nojalla ajattelemme vieläkin laumasieluisemmin kuin joskus ennen, jos tosin länsimaisen individualismin usko yksilönviisauteen on sekä maailmanlaajuisesti että historiallisesti melko omituinen poikkeus sekin :smiley:

Rohkenen tämän vähän haastaa. Luokkayhteiskunta on edelleen olemassa, mutta sitä eivät huomaa ne joilla menee paremmin. Rahallakin on mekitystä, mutta myös rakenteilla; osa pääsee samana päivänä työterveyshuoltoon aika pikkuvaivojenkin kanssa, työelämän ulkopuolella olevat ja työläisprekariaatti jonottaa julkiselle puolelle ties kuinka kauan.
Köyhemmillä perheillä ei ole varaa ostaa tietokoneita tai opiskeluun liittyviä vaatteita ja tarvikkeita (en tiedä onko tätä korjattu viime aikoina, kun toisen asteen koulutuksen piti olla maksuton). Varakkaammat harrastavat ja verkostoituvat jo siellä, köyhemmät lapset eivät pääse aina edes luokkaretkille, kun niistäkin on peritty maksuja ja mukaan pitäiis saada käyttörahaa pikkuostoksiin.
Toisilla on työpaikkalounaat, jos jonkinmoista kulttuuri- ja liikuntaseteliä… kaikenlaista mitä ei edes osaa itse nähdä.

Osalla nuoria on valtavat paineet pärjätä ja he uupuvat, toiset (usein köyhempien perheiden lapset) ovat näköalattomia ja jäävät jotenkin lähtötelineisiin. Ei ole näkymää tulevaisuuteen. Kahtiajako vaan kiihtyy. Ruotsissahan tämä näkyy jo varsin hyvin.
Moni nuori on jo alle kolmekymppisenä palanut loppuun ja putoamisen pelko on valtava. Kai nuo mielenterveysongelmien ja niiden takia eläköitymisen lisääntyminen jotakin kertoo.

Minullakin on ulkoapäin katsottuna kädessä pelkkiä mustapekka-kortteja; tämä on kauheimmista kauhein kohtalo, jota kukaan ei halua itselleen. Olen köyhä, syrjäytynyt, työkyvyttömyyseläkkeellä, eronnut, kärsinyt päihderiippuvuudesta ja aiemmin vielä luottotiedotonkin.
Törmään ennakkoluuloihin samalla tavalla kuin maahanmuuttajat; olen heti epäilyttävä ja pitäisi valtavasti todistella olevansa kunnon ihminen. Selitellä tilannettani jotenkin ja syitä siihen.
Kun kerran olen pudonnut ja epäonnistunut, olen tehnyt jotain väärin, eihän se muuten ole mahdollista. Ihmisiä hyysätään liikaa ja maksetaan sohvalla makaamisesta. :laughing: Raippaa perseelle, niin löytyy liikettä ja vaivat poistuu ja työhalut löytyy.

Nämä ennakkoluulot huomaa ehkä vasta silloin kun sen kohteeksi joutuu itse, samoin kuin rasismin ja sukupuoleen perustuvan syrjinnän.

Minunkin on tavallaan helpompi pysyä kaltaisteni kastissa, samoin kuin maahanmuuttajien. Monista ihmisistä käy aika pian ilmi, ettei heillä ole mitään kosketuspintaa tai ymmärrystä tällaiseen elämään. Kovat asenteet ovat vain lisääntyneet yleisestikin ja se näkyy leikkauspolitiikassa ja terveydenhoidon alasajossa.

Rahakin sanelee nykyään aina enemmän, mihin voi osallistua. Eikä ihminen rahattomuudestaan aina viitsi tehdä numeroa; itsekin jossain tilanteissa yhteisiä (maksullisia) ajanvietteitä suunniteltaessa sanoin, etten valitettavasti en pääse tuolloin ja pikkuhiljaa liu´uin pois noista yhteisöistä. Rahattomuus on häpeällistä ja muille kiusallista.

Tiedätkö olevasi etuoikeutettu? Korona paljasti Suomen luokkajaon ja epäkohdat, mutta mikään tuskin muuttuu
yle.fi/a/3-11449033

Julia Thurénin kolumni: Varallisuuserot ovat kiusallisia ja on varakkaan vastuulla ottaa ne huomioon
yle.fi/a/3-12276329

Laura Kolbe on tutkinut luokkayhteiskuntaa, köyhyystutkija Juho Saari on mielenkiintoinen, samoin Heikki Hiilamo ja keskiluokasta pudonnut Auli Viitala.

Voittajien valtakunta
Keskiluokkaisesta Auli Viitalasta tuli köyhä ja syrjäytynyt. Silloin hän ymmärsi omat etuoikeutensa.
yle.fi/a/74-20015875

En nyt paasaa tästä aiheesta enempää. Aihe omakohtaisuuden takia on kiinnostanut minua kauan ja olen siihen liittyen kaikenlaista lukenut.
Pystyn tätä omaa elämääni elämään ja olemaan onnellinenkin vaikka tässä on kipeitäkin ulottuvuuksia. Mieleeni nousi ikäviäkin muistoja, jotka tökkäsivät sieluun. Kun kävelin kaupasta metsän läpi takaisin kotiin, purskahdin itkuun ja ajattelin että ei tätä saa nyt loppumaan millään, mutta niin sekin loppui, kun istuin tovin ja katselin paikalle tullutta mustarastasta. Elän omaa elämääni, enkä tilannettani sen kummemmin selittele.

Tämä ei sillä tavalla puhkaise kuplaani, sillä kuten kerroin, olen työurani tehnyt yhteiskunnallisessa mielessä altavastaajien parissa, ponnistanut myöskin omassa elämässäni syrjäytyvän, päihdeongelmaisen ja itseni elinikäiseksi mielenterveyskuntoutujaksi katsovasta positiosta: minulle myös lapsiperheköyhyys on omakohtaisesti ja kokemuksellisesti tuttu ilmiö. Ja kuten todettua, näen asiat ehkä siksi myös elämäntilanteina enkä niinkään identiteetteinä, senkin toki hyvin subjektiivisesta ja rajatusta näkökulmasta. Olen onnekas saatuani itse tarvitsemaani apua ja tiedän todella hyvin, ettei edes hengissä olemiseni yhä nykyään ole vain ansioistani kiinni. En koe tekeväni työtäni mistään velasta mutta koen silti tekeväni elämäntyötäni, joskaan en siihenkään omaa identiteettiäni enää niin ylettömästi kytkien kuin nuorena. Minäkin olen onnellinen voidessani toimia sellaisten parissa, joihin voin samaistua kokemuksellisesti.

Oikeastaan kaikki, mitä sanot, on aivan totta niin ison datan kuin usein yksilötason kokemuksenkin tasolla. Lapsiperheköyhyys on todella merkittävä ongelma ja esim. lasten harrastusmahdollisuuksien eriarvoistuminen suuri tekijä mainitsemiesi mielenterveysongelmien taustalla. OECD:n mukaan (2018) puolet mielenterveysongelmista alkaa ennen 14 ikävuotta, jopa 70-75 % niistä alkaa ennen 24 ikävuotta. Harrastukset ovat tässä itse asiassa todella suuressa osassa ihan tutkitusti, kuten toteat. Muistaakseni jo Kataisen hallituksen aikaan laitettiin aluille toimenpideohjelma ratkaisujen löytämiseen ja on niitä löydettykin. Omasta mielestäni varsinkin urheiluseurojen toiminnan rahoitusperusteita olisi nykyisestäkin tiukennettava yleishyödyllisen ja ilmaisen toiminnan turvaamiseksi.

Nykyisen hallituksen ohjelmassa on nähtävissä ihan hyvänkin kehityksen taantumista edistävää henkeä ja siitä olen täsmälleen samaa mieltä, että perustava ongelmamme eivät ole muutamat herrantertut valta- ja puoluepolitiikassa vaan mukavuudessaan yhä välinpitämättömämmäksi muuttuva keskiluokka, jonka kaikki energia ei suinkaan mene köyhien halveksimiseen vaan osa siitä menee myös rikkaiden kadehtimiseen. Elämme mielestäni myös paljossa hyvinvointipuheessa laajan ja turpean keskiluokan halujen ja intressien, myöskin ostovoiman ehdoilla. Tätä minä tarkoitan myös sillä, kun kerron mielenterveysongelmaistenkin jakaantuvan hyvä- ja huono-osaisin. Terapiaa saa ennen kaikkea rahalla ja myös terapeuteiksi opiskellaan rahalla. Kun psykoterapeutit saavat pistää omiaan sellaiset 40 - 60 000 euroa koulutukseen, on selvää, ettei aivan kaikista taustoista tulla työhön, jossa ei olisi kuitenkaan haittaa vähän omakohtaisestakin kokemuksesta siitä, missä oloissa mielenterveysongelmia erityisesti kehittyy. Tästä puhuvat monet terapeutit myös itse ja juuri he ovat aika isossa äänessä, kun maksuttoman yliopistokoulutuksen asiaa nyt alalle ajetaan. No, se on vähän toinen asia. Kolmas on se, ettei psykoterapia ole ainoa tarvittava psykiatrisen hoidon muoto. Sen merkitys voi jopa ylikorostua julkisessa keskustelussa.

Mutta just tuo välinpitämättömyys on sitä, minkä varaan esim. ns. kaksinkertaiset työmarkkinat ovat rakentuneet. Tuolla on aika monta tohtoria ja juristia ajelemassa Woltin lämpölaukku selässä nytkin räntää pakoon ihan vain siksi, että jollakin on varaa maksaa kallis pizza, josta ei oikeastaan saa lisähyötyä alustatalouden kilpailuun pakotettu pizzerioitsija kuin se lähettikään. Hyötyjä on veropäivänä juhlittu monimiljonääri, joka jeesustelee veronkantoilollaan ja yhteiskunnallisella vaikuttajuudellaan. Kuulemma sellaiset työllistyvät, jotka eivät muuten työllistyisi. Alustatalous lienee merkittävin työläisköyhyyden rakenne, joka on laajentunut monille toimialoille tuotannosta lähtien. Luultavasti muutoksia alkaa tapahtua vasta, kun vuokratyöorjuus löytää tiensä laajemmin asiantuntija-aloille. Ainakin lastensuojeluun ja sosiaalialan avohuollon puolelle keikkafirmat ovat jo tehneet tuloa. Sillähän ei ole niin väliä, vaikka juhlapuheissa muka onkin.

Rahalla on merkitystä, mutta köyhyystutkija, professori Juho Saarenkin kiteytyksessä on jotain sellaista, mikä kuvaa juuri suomalaista tilannetta varsin osuvasti. Hänen mukaan meillä ei suurin vaikeus liity niinkään rahaan, koska taloudellinen tukiverkko toimii Suomessa verrattain hyvin (huom! Tämän sanoessaan emme vielä eläneet laajan keskiluokan valtaan nostaman hallituksen hulluuteen kurottavien leikkauslistojen aikaa ja ne todella tulevat meille toteutuessaan sekä inhimillisesti että taloudellisesti ottaen kalliiksi), mutta ”sosiaalisten resurssien” eriarvoisuus on meille kipeästi totta. Tällä hän tarkoitti sitä, että kun ihmiset etenevät yhteiskunnassa (tai vaikka nousevat autettavasta osastaan autonomisempaan positioon), se on heille mahdollista oikeastaan vain sellaisten verkostojen avulla, joissa ”oikeat” ihmiset auttavat heitä tässä etenemisessä. Ihminen on sosiaalinen toimija ja jotain luonnollemme vastaista tapahtuu, kun eri ryhmät jumiutuvat ikään kuin poteroihinsa. Minulla ei nyt muuta ole takeeksi kuin tämä sanani, mutta olen toiminut myös sellaisten kanssa, jotka ovat päätyneet aikanaan juuri näihin katujengeihin, joista nyt paljon puhutaan ja myös tiettyihin ääriaatteisiin. Siellä on aivan järjestään ollut kyse siitä, ettei oikein päästä liittymään eikä kuulumaan sen enempää kotikulttuurin kuin valtakulttuurinkaan rakenteisiin, ei siis ole muuta minuutta tarjolla kuin marginaalinen ja tähän liittyvä stigmatisointi on aivan todellinen tragedia sekä sosiaalisella että yksilöllisellä tasolla. Tunnen nimiään suomentavia maahanmuuttajia, jotka haaveilevat työhaastatteluun pääsemisestä. Jos kaiken big datan taakse päästäisiin, erotettaisiin myös jakaantumista ”parempi- ja huono-osaisiin huono-osaisiin”, ja aivan erityisesti tämä näyttäisi kärjistyvän työmarkkinoilla.

Yksi osa tätä kehitystä on mielestäni sekin, että jo 90-luvulla on alkanut myös julkisten palveluiden rakenteissa muutos, jossa suorittava porras ajettiin todella ahtaalle ja samalla kasvatettiin aivan turvoksiin paisunut asiantuntijaluokka. Tänä päivänä nämä asiantuntijat (joihin kuulun työelämässä myös itse) ehtivät keksiä hoivaan, kasvatukseen, koulutukseen, infraan ym. aivan saatanasti turhaa tekemistä ja ohjelmaa samalla, kun heidän tilaamansa konsultit laskevat kalliilla rahalla, montako vuokratyövarhaiskasvattajaa tarvitaan aivan pakosta kymmenelle neliömetrille, jos siinä on kulueriä eli lapsia määrä X. Kuin sattumalta on mm. tuo toimiala menettänyt valkoisen keskiluokan toimijuuden ja sen tilalle on tullut värikäs prekariaatti ilman tessejä ja lounasseteleitä. Työpaikkailmoituksissa heille kerrotaan työterveyspalveluista kuin erikoisestakin luksuksesta, vaikka ne ovat lakisääteisesti pakolliset työnantajalle järjestää. Supervau.

Jos nyt kuitenkin palataan vain omiin elämäntilanteisiimme, niin itse koen saavani aika paljon vain siitä, että voin olla tekemisissä hyvin erilaisissa tilanteissa olevien kanssa. Jatkuva haaste on tietysti omien ennakko-oletusten tasolla, sillä myös minä olen taipuvainen kuvittelemaan toisten päihin asenteita sillä perusteella, ajaako hän potkukelkkaa vai Audia. Mutta kun noista ajatusrakennelmista oli puhe, en niillä tahdo itseäni rajoittaa tutustumasta erilaisissa tilanteissa oleviin ja toimimasta heidän kanssaan. Jossain määrin on siis kyse myös siitä, ketkä itse lasken sisään tai suljen ulos, ja millä mieleni oikeutuksella.

Enkä muuten missään nimessä tarkoittanut sinua Naurismäki.
Jostain syystä tuo postaus tuli taottua, niin olkoon nyt siinä. Ehkä tämä elämä asemassani pitkäkestoisena aiheuttaa joskus väsymystä ja stressiä. Olen ollut varsin ärtynyt viime aikaisesta köyhempien suomimisesta otsikoissa ja poliitikkojen puheissa. Samoin klikkiotsikoista “Luottotiedoton kauhuvuokralainen tuhosi asunnon-katso kuvat”. Aivan kuin romani tai tummaihoinen vastuutetan jokaisen samantaustaisen tekemisistä, tuntuu samoin käyvän luottotiedottomille ja syrjäytyneille.
Samankaltaisten kokemusten toistuessa sihen väsähtää. Enkä ajattele likikään kaikien keskiluokkaisten tai muiden jakavan tuota samaa yleistävää ajattelutapaa; silloinhan syyllistyisin samaan itse.
Kyse on tosiaan varmaan väsymisestä. Toistuessaan samat tilanteet alkavat uuvuttaa, kylästyttää ja ärsyttää.

Erilaisten ihmisten kohtaamisista nautin. Kuitenkin on paljon hyviäkin satunnaisia kohtaamisia, sillä tavalla lyhyitä ja anonyymejä, joissa ihmiset jakavat asioitaan ja näkemyksiään, mutta jotka eivät mene hankalien asioiden kyselemiseen.

Tämä on tärkeä pointti. Minunkin täytyy olla tarkkana, etten muutamien tai runsaidenkaan kokemusten perusteella ala kuvittella tietäväni, mitä kukin johonkin ryhmään kuluva ajattelee. Ihmisten avarakatseisuudesta on osoitus sekin, että aikanaan luottotiedottomanakin vaihdoin asuntoa muutaman kerran ja vaikka asia oli joillekin este, aina löytyi joku jolle ei ollut ja yhteistyö sujui hyvin.
Ihmisillä on kuitenkin yleensä yhdistäviäkin kokemuksia ja ajatuksia, samanlaisia toiveita ja huolia.

Kiitos hyvästä keskustelusta Naurismäki.