Merkintöjä kuljetulta polulta

Hyviä pohdintoja. Itselle ovat kirjat olleet todella tärkeitä ja olen niihin jaksanut keskittyäkin. Samoin elokuvat. Monta elokuvaa saa nyt katsoa uudelleen, kun on tuijottanut niitä päihtyneenä eikä muista juonesta tuon taivaallista. Lisäksi tanssi saisi tulla taas elämään. Uiminen onkin jo tullut - tai vesiliikuta. Nautin siitä suuresti.

3 tykkäystä

@Teme70 @Ikaros @kaaosteoria66 kirjoituksenne sai minut ihan liikutuksen valtaan. Kiitos :heavy_heart_exclamation:
Tämä vertaistuki (kaikkien teidän muidenkin) tekee niin hyvää, tuntuu helpottavalta ja mukavalta saada jakaa pohdintoja, ajatuksia, onnistumisen hetkiä ja huonoja fiiliksiä. Saada teiltä muilta samaistumisen kokemuksia ja tunnetta, että tiedätte mistä puhun, en ole yksin. Tällaista apua ja tukea minulle ei ole tässä live-elämässä tällä hetkellä tarjolla. Mutta tämä tuntuu kyllä toimivan, vaikka monen teidän kohdalla on sellainen fiilis, että olisipa mukava tavata myös kasvotusten tai vaikka avantosaunassa inkiväärishotit kourassa :joy:

7 tykkäystä

Päivä 38. Viikko saatiin käyntiin taas. Ihan ok työpäivä. Olen pitänyt työpäivinä kiinni tauoista, syömisestä ja hyvistä eväistä.
Reipas tunnin kävelylenkki työpäivän jälkeen raikkaassa pakkaskelissä.
Nyt iltapalaa, eväät huomiselle ja vähän telkkaria. Sitä katsoessa vartin lihashuolto. Sitä olen nyt muutamana iltana tehnyt, ehkä auttaa lihasten palautumisessa, ainakin tulee uni hyvin :joy:
Ei oikein mitään mainittavaa. Perus arkipäivä. Olo ja elämä ei tunnu erityisen pahalta eikä hyvältä…vaikka kiitollisuuden aihetta elämässä on paljon. Juominen ei ole käynyt tänään edes mielessä. Nyt kun sitä miettii, niin se tuntuu hyvältä.
Mukavaa ja raitista maanantai-ilta kaikille :heavy_heart_exclamation:

4 tykkäystä

Päivä 39. Ensimmäisiä ajatuksia kun aamulla heräsin, oli että onpa mahtavaa herätä työaamuun hyvin nukutun yön jälkeen. Pari edellistä yötä olen nukkunut niin hyvin, että kun illalla olen silmät ummistanut niin aamulla ne olen yhtenäisten unien jälkeen avannut (toki nyt arkena kellon soittoon). Tuntuu upealle! Olin niin uupunut ja väsynyt kun join siihen, että aamuyöstä 2-4 heräsin, usein huonoihin rauhattomiin uniin, enkä millään tahtonut saada enää unta. Sitten kelasin ajatuksissani sitä oravanpyörää: miksi juon, huomenna en juo, kadutti, hävetti, olin pettynyt itseeni jne.ja iltapäivällä taas Alkoon ja sitä rataa…huh
Herättyäni tänään pohdin, että tätä olotilaa hyvin nukutun yön jälkeen, en vaihtaisi nousuhumalaan. En kaipaa alkoholista mitään. Kumpa saisin tämän pidettyä kirkkaana mielessä :smiley: ettei ajatus ala jossain kohtaa lipsua…

Saa nähdä millainen työpäivä… Illalla sali- ja saunapäivä. Vahva tunne, että tänään on helppoa olla juomatta. En tunnusta, että isosti olisi vaikutusta, mutta silti raittiutta helpottaa, kun puoliso raitistelee tällä hetkellä myös. Se on vähiinsä myös yhteinen juttu ja puheenaihekin välillä.

Hyvää ja raitista tiistaita kaikille :heavy_heart_exclamation:

6 tykkäystä

Mukavasti meni tämä päivä. Töissä ei ollut ylimääräistä haastetta. Raittius on selvästi vaikuttanut positiivisesti, nostaen ärsyyntymiskynnystä. Mutta kyllä se sieltä pahakin päivä vielä tulee eteen. Keräilen sitä silmällä pitäen näistä raittiista päivistä sekä hyvin nukutuista öistä voimaa, energiaa ja mielenrauhaa kohdata mahdolliset tulevat ikävämmät päivät.
Kyllä mua jonkin verran mietityttää kuitenkin, että miten pärjään sitten kun “hermo menee” ja vituttaa. No, ei sairasteta tulevia tauteja etukäteen. Päivä kerrallaan.

Töiden jälkeen ei ihan kympillä huvittanut lähteä salille, mutta olin luvannut kaverille hakea hänet mukaan. Lopputulos illalla saunan lauteilla oli, että hyvä kun tuli lähdettyä jumppailemaan, mukava fiilishän siitä tuli.

Nautin nyt tästä lähipäivien olotilasta, kun ei ole tehnyt alkoa mieli, eikä alkoholi ole pyörinyt mielessä. Raittius on ollut helppoa. Tiedostan, että taas tulee toisenkinlaisia päiviä tai hetkiä, mutta haluan nyt nauttia näistä fiiliksistä. Vähän kun kelaa ketjuani takaperin, oloni oli alkoholiajatusten kanssa tulisilla hiilillä.

6 tykkäystä

Mulla on mennyt pari päivää ihan super-iloisella fiiliksellä, ei varmasti loputtomiin kestä, mutta hei nautitaan nyt kun se on mahdollista :smiling_face_with_three_hearts: Töissäkin joku huomioi “ylimääräisen” iloisuuden :joy:

6 tykkäystä

Onpas mukava kuulla @Ikaros :heavy_heart_exclamation:
Samaa mieltä, hyvästä fiiliksestä ja iloisesta mielestä saa nauttia täysillä!
Murehditaan sitten jos siihen on aihetta.

Iloista ja kepeää keskiviikkoa Sinulle :smiley:

3 tykkäystä

Päivä 40. Muutaman kilsan aamuhölkkä ja kylläpä kahvi maistui hyvältä.
Nyt on liukasta, kun peilijään päällä muutama sentti lunta. Juostessa muistelin, että ajassa reilu 30 vuotta takaperin olisi ollut hauska aamu luisutella PV suzukilla kouluun :grin:
Otaksun, että tänään ihan ok työpäivä. Huomenna saattaa olla sitten härdelliä luvassa. Nautin siis tästä päivästä, hyvä mahdollisuus saada rästihommat tehtyä ja “siivottua työpöytä” eli hommat nk.valmiiksi.
Illalle luvassa kivoja juttuja.

Tänään on raitis päivä ja hyvä niin :smiley:

Raitista ja hyvää päivää kaikille :heavy_heart_exclamation:

3 tykkäystä

Hyvää ja iloista keskiviikkoa sinullekin!! Onkin muuten uskomattoman liukasta, nastalenkkaritkaan ei pitänyt illalla, ei kyllä autokaan ollut missään kosketuksessa tiehen :joy:
PV: llä tuli ittekin liukasteltua joskus reilu parikymmentä vuotta sitten :grin:

2 tykkäystä

Päivä 41 alkaa olla loppusuoralla. Ehkä jonkin verran on töissäkin huomattavissa pinnan pisenemistä. Asiat ei niin helposti ärsytä kun juodessa ja jos ärsyttää niin ei ihan niin paljon.
Olen vältellyt kauppareissuja töiden jälkeen, että en haksahda Alkoon ja ihan siksi, että ei tulisi edes mielitekoa siihen. Tänään minun oli käytävä hoitamassa pari asiaa keskustassa ja lopuksi kävin kaupassa. Minun ei tehnyt mieli Alkoon eikä kaupassa tullut mieleenkään ostella alkoholia. Pessimisti minussa kuiskaili kotimatkalla, että kuinkahan kauan tätä kestää… Toivottavasti ikuisesti.
Täällä on tullut niin mukavasti taas lunta, että tänään olisi jo ollut mukava hiihtokeli.
Oli sen verran pitkä työpäivä ja lyhyt ilta, joten reipas kävelylenkki sai tänään silti piisata.
Huomenna on hiihtopäivä :smiley:

6 tykkäystä

Hyvä Sinä!!! Pessimisti tai se päihdepersona. Jotenkin haluan kutsua tuota kuiskuttelua päihdepersonaksi - ja siitä olen lukenutkin jostain, että se on oikeasti olemassa. Se juova minä, joka haluaa pysyä humaltuneena. Joka haluaa kaiken, mutta ei lopulta anna mitään. Brrr. Itse kävin tänään myös kaupassa, jossa Alko oli vieressä. Katsoin liikkeeseen sisälle, mutta mikään siellä ei huudellut nimeäni. Kotiin päästyäni tunsin suurta voitonriemua siitä, että taas on yksi selvä päivä takana. Täällä numero 29. Jiihaa…

5 tykkäystä

Aioin itsekin korjata sanaksi päihdepersoona :blush: se kuvaa niin hyvin, juuri kuten @kaaosteoria66 kerroit.
Se (ei missään nimessä hän) kuiskii minulle muutenkin lannistavia kommentteja kun minulla on onnistunut fiilis.
…olen vaikkapa tyytyväinen päivään ja kirjoitan tänne käyttäen sanavalintaa “kun join” …niin tää päihdepersoona nauraa huutonaurua olkapäälläni ja matkii minua ivallisesti “kun join” …siis juon…vähän kun se Jope Ruonansuun sketsihahmo…
Nyt joku lukee tätä, että nyt on mehtäperän akka sekasin :joy:

Mä olin tänään tosi onnellinen tuosta fiiliksestä, kun Alko ei herättänyt minussa mitään tunteita. Ei tarvinnut kamppailla.

Toki ei mun todellakaan tartte mennä sinne käymään, ei edes hakemaan muille mitään. Pitkä on vielä matka siihen.

Mulla on tämän hyvän olon keskellä koko ajan sellainen hiukan valpas olo. Hiukan jännitän ja yritän olla varuillani, että mistä ja koska se mieliteko hyökkää, että saan taklattua sen heti laitaan. Luulen, toivon, että tämäkin tunnetila menee joku päivä ohi.

Sinulla on @kaaosteoria66 ihan kohta kuukausi kasassa ja nyt jo muina naisina käppäillään pitkäripasen ohi silmää räpäyttämättä.

Nautitaan kun saadaan käydä selväpäisinä nukkumaan, nukutaan toivottavasti hyvin ja aamulla taas virkeänä ylös :smiley:

5 tykkäystä

Päivä 43. Istahdan hetken takkatulen loimussa viltinmutkassa kirjoitellakseni tänne.
Eilen pääsin hiihtämään :blush: siitä tuli kokovartalomielihyväolo. Loppuilta oli touhukasta, hyörin keittiössä, valmistelin viikonlopun ruokia ja tuliaisia lapsilleni. Tänään lähdemme kaupunkiin vierailemaan lapseni luona. Siellä on pientä avun tarvetta (vähän työkaluja mukaan) ja…lopuksi hän puhelimessa sanoi, että saisitte muutenkin tulla kun se olis vaan niin mukavaa :blush:
Mukava kun on vatsassa perhosia lähdöstä, sellainen kiva valmistelu fiilis, hauska lähteä ‘matkalle’.
Minulla on tunne, että tänä viikonloppuna ei ole raittiuden kanssa vaikeuksia.
Jälleen on mennyt arkiviikko mukavasti teidän muiden kirjoituksia lukiessa. Hienoa kun on tullut uusia kulkijoita mukaan matkaan.
Raitista ja hyvää, leppoisaa lauantaita vertaisystävät :heavy_heart_exclamation:

7 tykkäystä

@Metsanpoika apua - aamusilmäni lukivat ensin, että “viininmutkassa” onneksi se ei ollut niin. Mukavaa, kun Sinulle on päivälle luvaksi ihania kohtaamisia. Minulle huomenna tapaaminen oman jälkikasvun kanssa. Ihan parasta.

3 tykkäystä

Lauantai oli mukava päivä. Oli kivaa viettää aikaa lapsen kanssa (siis aikuisen lapseni, yhden niistä). Olla vähän avuksikin. Jutella rauhassa ja syödä yhdessä. Nähdä ja kuulla että heillä on kaikki hyvin.

Tänään olikin sitten huono päivä. Alkoi kyllä hyvin, mutta harrastusrintamalla jouduin kuunnella suoraan sanottuna “kaverista ja kaveriporukasta paskan puhumista selän takana ja muuta selkään puukotusta”. Itse en ollut kohteena, mutta silti kyllä meni huuruun. Jäi huono fiilis. Siinä oli muitakin paikalla joka aiheutti vielä, että illalla muutama soitti ja kuuntelin purkautumisia asiasta. Piti todella miettiä miten sanansa asettelee, että ei joudu soppaan mukaan.
Huh huh, miksi aikuisten ihmisten on niin vaikeaa olla sovussa toistensa kanssa…
Raskasta.
No eipä siinä vielä. Loppuillasta yhdelle aikuisista lapsistani sattui onnettomuus, ikävä, vakava, mutta joo ei kuole eikä vammaudu pysyvästi, mutta vaikeutti taas lähitulevaisuuden haaveita. Mun pitää tsempata jne. enkä voi huokailla ja näyttää huolen ja murheen määrää…ahdistaa asia tosi paljon, mutta ei auta, nukutaan ja mennään eteenpäin…ehkä huomenna on valoa tunnelin toisessa päässä.

Hermostuttaa, ahdistaa, ärsyttää, väsyttää, tuntuu epäreilulta, vaikka ja miltä…
mutta ei tee alkoholia / viinaa mieli.
Se tuntuu tällä hetkellä ainoalta positiiviselta asialta…ja se että saa käydä isännän viereen yöksi pötkölleen.

5 tykkäystä

@Metsanpoika pahoittelut että lapsedi loukkaantui. Varmasti huoli on kova. On hyvä että stressaavasta tilanteesta huolimatta pysyt selvänä. Kun eihän se alkoholi auta tässä tilanteessa ja saattaisi vain voimistaa negatiivisia tunteita. Jälkeläinenkin voi keskittyä paremmin toipumiseen kun ei tarvitse kantaa huolta äidistä. Ja sinä et ole yksin. Voit jakaa huolesi puolisolle. Tsemppiä

3 tykkäystä

Kiitos @Fincoco rohkaisevista sanoista.
Totta :+1:t2:
Kyllä tämä tästä.

2 tykkäystä

Olet @Fincoco oikeassa. Kävi mielessä jo eilen pahan olon keskellä, että kuinka paska olo olisikaan jos olisin vielä juonut, humalassa…
Oli hyvä mieli, että pystyin olla tukena lapselleni. Kun olen raitis ja raittiutta on jo vähän takana, minulla riittää voimavaroja kohdata toisen ikävät asiat ja tunteet, enkä päinvastoin lähde vellomaan siihen tunteeseen, miten pahaa oloa ja stressiä ne hänen ongelmat MINULLE aiheuttavat…sellaisia ajatuksia humalaisen minun mielessä oli, itse keskeisiä.

Lapsuudestani muistan kuinka vanhempani olivat kovia riitelemään ja syyttelemään toisiaan. (Eiliseen harrastuksiin liittyvään mielenipahoitukseen viitaten…puolisoni oli paikalla myös…) Kerroinkin puolisolleni miten arvostan suhdettamme ja sitä että tuollaisissa tilanteissa toiseen, hänen käyttäytymiseensä voi luottaa. Ei tarvitse kotona riidellä toisen sanomisista tai tekemisistä jne.
On hieno asia ja olen kiitollinen, että koti on turvasatama, paikka jossa on hyvä olla, jossa tuetaan ja saa olla oma itsensä. Se ei ole itsestään selvää, ei minulla aina ole ollut asiat niin.

Tää on tätä elämää… Sattuu ja tapahtuu, on hyviä ja huonoja päiviä. Paljon aihetta kiitollisuuteen.

6 tykkäystä

Päivä 45. Kyllä sen vain huomaa, että kun eilen ei ollut ihan paras päivä, niin vähän jää tunnetilat päälle ja työpäiväkin tuntui raskaammalta, helpommin jotkut asiat ärsyttivät. Mutta työpäivä kului kuitenkin.

Kävin ystävän kanssa kävelylenkillä. Se virkisti, henkisesti ja fyysisesti.
Lenkin jälkeen tuli mieleen, että säännöllisesti näin lenkin jälkeen tuli korkattua joku pullo. Huh, nyt tuntui kaukaiselta, vaikka ei siitä niin kauaa ole.
Ei kyllä tee mieli, oikein hyvä näin.

5 tykkäystä

Päivä 46. Yöllä on satanut useampi sentti lunta ja sataa edelleen. Lumisade saa hyvälle tuulelle. Illalla pääsee lumihommiin.
Ennustan, että tänään tulossa perus tiistaipäivä. Toivottavasti ok työpäivä, illalla salitreeni. Ruuan valmistusta myös luvassa. (Liha on ainakin taatusti tuoretta, kun juoksi vielä sunnuntaina ja nyt riippuu tuolla riihessä.)
Tätä kirjoittaessa hoksasin, että nyt olisi mahdollisuus saunasta päin pyöriä pehmoisessa lumessa, pitkästä aikaa.
En juo tänään alkoholia.

Raitista ja hyvää tiistaita kaikille :heavy_heart_exclamation:

5 tykkäystä