Olen kauan pohtinut, että päiväkirjan pitäminen voisi tukea minua lopettamispäätöksessä. Kynnys vain on niin korkea, koska pelottaa, että tuleekohan montaa päiväkirjamerkintää…(hävettää jo valmiiksi oletettu retkahdus, vaikka en teitä muita vertaisystäviä livenä tunnekaan )
Minulla oli jo hyvä kolmen viikon alku, mutta päivät nollautuivat torstai-iltana. Toivottavasti viimeisen kerran.
Jo kolmen viikon aikana huomasin useita positiivisia muutoksia, joita alkoholin pois jättämisestä seurasi, joten se motivoi minua.
Hankalin paikka on heti työpäivän jälkeen, kun olo on kaikin puolin negatiivinen. Tapa ratkaista asia, on kiertää Alkon kautta viinipullo ja joku lonkero oloa helpottamaan. Helpotusta ei vain ole enää pitkiin aikoihin kuulunut. Joten teen/ajattelen/toimin toisin…keskityn iltapäivähetken töissä siihen, että ei tarvitse mennä viinakauppaan. Yritän saada rennomman, paremman mielen kotiin lähdön hetkeen. Tiedän jo, että kun pääsen ilta kuuden ohi, helpottaa…
Nyt on viikonloppu, eikä hätää. Pakkasta reilu 15, lunta tullut noin 30 senttiä. Puut haettu, leivinuuni lämmitetty, kahvia juotu ja vähän lumitöissä lämmitelty. Upea kuutamo.
Metsästyspäivä alkamassa kirjoitan lisää asioita ylös, kun umpijäässä, punaposkisena, illalla kotiudun.
Tervetuloa @Metsanpoika puolestani palstalle!
Teit erinomaisen päätöksen tullessasi tänne, asioiden kirjaaminen ylös auttaa usein todella paljon, ja itsekin rämmin vuosia, ennen kuin otin tämän keinon käyttööni, enkä ole katunut.
Olen itse irrottanut itseni alkosta positiivisuuden kautta, ja lopetin ruoskimasta viimeisenä vuotena itseäni lankeamisesta ja sen myötä koin edistyväni nopeammin.
Annoin itseni tuntea pettymystä vain hetken ja sen jälkeen keräsin päättäväisesti kaikki mahdolliset opit kyseisestä tapahtumasta talteen ja jatkoin eteenpäin marssimista.
Sinä olet päässyt myös selkeästi varsin pitkälle, nyt ei kannata todellakaan himmailla, vaan pistää raitistumisen suhteen vain lisää kaasua.
Sitä ei tosiaan ikinä tiedä, jos sinun ei tarvitsekaan enää nollata tuota sinun laskuriasi.
Kiitos @Setämies
Haluan myös tsempata itseäni positiivisuuden kautta raittiuteeni. Pyrin kehittymään ihmisenä niin, että en tarvitse alkoholia enää mihinkään.
Juomiseni on ollut jo vuosia pahan olon lääkitsemistä, juomista negatiivisiin tunteisiin. Olen lukenut paljon alkoholista, alkoholismista ja hiljalleen tunnistanut syitä juomiselleni. Jossain määrin tämä näyttäytyy sellaisena keski-iän ongelmana. Lapsuuden, nuoruuden ja oman eletyn elämän vaikeudet, kipukohdat, vääryydet puskevat nyt pintaan ja vaativat päästä ajatteluprosessin läpi. Tähän asti ikävät ajatukset ovat jääneet elämän kiireiden jalkoihin, työnnetty äkkiä syrjään, juotu päälle hetken helpotusta. Nyt kun elämä on hiukan rauhoittunut, on aikaa ajatella, niin kylläpä niitä ajattelemattomia asioita tuntuukin riittävän.
Tunteiden hallintaa minun on opeteltava myös. Että sopii tunteiden tulla, ikävienkin, ja kyllä ne aikanaan menee ohi, välttämättä ei tarvitse tehdä mitään, ainakaan juoda unohtaakseen.
Kyllä tämä alkoholiongelma kiertyy minulla näihin ikäviin juttuihin, työn haastavuuteen ja siinä jaksamiseen jne. Ehkä se on hyväkin, että minä en niinkään kaipaa alkoholia hauskan pitoon, ystävien kanssa, juhliin enkä ruokajuomaksi. Sitä puolta ei niin paljon tarvitse opetella. Toki nuoruuden viikonloppujuhliminen on jäänyt jo ajat sitten taakse.
Tavoittelen loppuelämän raittiutta, se on haave ja unelma, mutta niin suuri, että ajatus jo latistaa ja lannistaa suuruudellaan…joten päivä kerrallaan tuntuu paremmalta.
Tämä päivä vaihtuu huomiseen helposti raittiina. Huomenna töissä yritän pitkin päivää ottaa käyttöön työkaluja rauhoittua, hengitellä, poistaa vitutusta…
jotta töistä kotiin lähtisi hiukan seesteisempi minä, innokkaalla, iloisella mielellä, viettämään mukavaa iltaa harrastusten ja kotihommien pariin.
Täällä maisema näyttää niin talviselta, Jouluiselta, kauniilta pakkasta jo reilut 20 astetta ja täysikuu taivaalla, kyllä kelpaa!
Tänään perus maanantai-työpäivä, ihan ok.
Iltapäivällä ennen työpäivän loppumista alkoholi ja Alkossa käyminen kävivät välähdyksen omaisesti mielessä useita kertoja. Ajatukset hävisivät lähes yhtä nopeasti kuin syntyivätkin. Ilmiselvästi liittyivät energioiden hupenemiseen työpäivän mittaan. Tosi tiukka torppaus ajatuksille ja päättäväinen kotiin lähtö. Mukaviin asioihin keskittyminen: kaverin kanssa lenkille ja lumitöihin.
Hokkus pokkus- ajatukset hävisivät ja ihan hyvä ja mukava maanantai-ilta raittiina, hyvä fiilis käydä nukkumaan.
Kirjoitin toiseen ketjuun alla olevan ja taidanpa lisätä sen myös tänne “päiväkirjaani”. Aika kovasti piti pusertaa, että sai ajatuksia muodostettua sanoiksi…
Tässä yksi 46 vuotias nainen, jonka juominen on lähtenyt lapasesta. En edes tarkalleen muista missä kohtaa havahduin, että tässä taitaa olla ongelma.
30 vuotiaaksi käytin alkoa todella harvoin, satunnaisesti juhliessa kavereiden kanssa. Usein juhlin myös selvinpäin.
Avioeron jälkeen alkoholi sai pikkuhiljaa lisää jalansijaa elämässäni. Alkuun lääkitsin surua, pahaa oloa alkoholilla, kun esim. vein lapset isälleen. Kun oli vapaita viikonloppuja tuli juhlittua alkoholin voimalla. Uuden miesystävän kanssa tuli vkonloppuna otettua. Jossain vaiheessa tuli mukaan rentouttava viinilasillinen viikolla. Ehkä se oli juuri se taitekohta, viikolla juominen…koska silloin alkoi toleranssi kasvamaan ja pian joinkin pari kolme lasia jne. Useamman vuoden olenkin juonut sitten 6-8 annosta harva se ilta.
Kun juomista tuli lähes jokailtainen tapa, niin samalla siitä hävisi kaikki positiivinen…join vain ikäviin tunteisiin, koko ajan masennus ja alakulo lisääntyivät ja olin mielettömän väsynyt. Olen kertakaikkisen kyllästynyt juomiseen ja alkoholiin. Alkoholilla ei ole enää mitään annettavaa minulle.
Olen ajatellut, että minulle on hyväksi lopettaa juominen, se ei sovi minulle. Sepä ei olekaan helppo homma. Hyvä kolmen viikon alku katkesi, kun töissä oli raskas, ikävä päivä. Tiesin jo Alkoon mennessä, että ei näin. Kun join, mitään hyvää kokemusta ei tullut, paha mieli ei hävinnyt. Jäi vain huono olo, joka seuraavana aamuna oli tietysti vielä huonompi. Mutta mikäs pahan lannistaisi, ei kun uutta yritystä kehiin.
Raitis päivä numero 5 on käynnistynyt ja joka aamu tuntuu paremmalta.
Hei @Metsanpoika ja tervetuloa porukkaan! Erinomainen päätös aloittaa ketju täällä ja kirjoitella fiiliksiä.
Olet täysin oikeassa noissa molemmissa. Pitkäaikaisen säännöllisen alkoholinkäytön lopettaminen ei todellakaan ole helppoa. Siksi vahva suositus sille, että haet apua. Itse voi täysin tunnustaa, että en olisi päässyt lähellekään tätä 10 viikon raittiutta jos en heti alkuun olisi soittanut päihdehuoltoon ja saanut sieltä apua. Olen istunut 2-3 kertaa viikossa vertaisryhmissä ja niistä olen saanut aivan valtavasti työkaluja juomattomuuden tiellä.
Tsemppiä raittiiseen päivääsi ja lämpimiä ajatuksia!
Aavistelen, että tänään tulee haastava päivä töissä, hermot on koetuksella…eli töihin lähtöön ja iltaan tarvii kunnolla keskittyä, että on valmiina torjumaan viinahimoja…
Kuormittava työpäivä, henkisesti. Töillä hiillostamista, pitäisi tehdä enemmän ja enemmän. Piti itkeäkin kotimatkalla vitutukseen (en muista koska olis niin ketuttanut, että itku pääsee)
Hienosti siellä painetaan menemään vaikeuksista huolimatta.
Ikävää että työsi on noin kuormittavaa ainakin ajoittain, mutta nythän näet mitä se todellisuudessa sitten kaiken kaikkiaan lopulta on, kun et enää käytä alkoa sen aiheuttamien ikävien fiilisten peittämiseen.
Harkitsisin itse kyllä vakaasti työpaikan/alan vaihtoa pitkässä juoksussa, jos arki käy liian kuormittavaksi.
Itse elämäni hyvin perusteellisesti mylläneenä tiedän, että kannattaa pyrkiä etsimään se oma paikkansa, missä on hyvä olla.
Se ei ole normaalia, että töiden vuoksi joutuu kärsimään kohtuutonta stressiä.
Kirjoitat viisaita sanoja @Setämies, kiitos niistä
Olen jo hyvän ajan tarkkaillut uusia työmahdollisuuksia, mutta olen jo sen ikäinen, että huonoon en vaihda ja kyllä katselen “sitä loppuelämän työpaikkaa”, jossa nimenomaan ensisijaisesti viihtyisin ja tokihan sillä elääkin täytyisi. Mutta kaikki “isot rahan menot” on elämässä tällä tietoa kuitattu, niin vähempikin riittää. En halua itseäni töissä uuvuttaa…ja se on kulman takana. Esimieheni on todella uuvuttava, ollut jo usean vuoden, hänellä on jotain omia elämänhallintaongelmia, jotka eivät varsinaisesti työhön liity. Ilmenee vain tarve säännöllisesti purkaa se lähimpiin työtoverihin/alaisiin.
Olen tyytyväinen eiliseen. Oli kyllä todellinen mielenkuohu päällä, “oikein hyvä syy juoda ja paljon”. Jostain syystä, sen kun tiedostin ja ehdin ajatella asiaa jo työpäivän aikana, auttoi ohittamaan juomishalut jo ennen kuin niitä juurikaan ehti syntymään. Illalla soitin piristävän videopuhelun ja lisäksi meille tuli yllätysvieraita kahvittelemaan. Heistäkään en ensiksi ilahtunut vihapäissäni mutta sekin meni pian ohi ja lopulta oli oikein mukava iltakahvihetki ja sepä auttoi ajatukset muualle. Siitä johtuen, sain yönkin nukuttua hyvin, ilman että ajatus olisi jäänyt ikävälle radalle junnaamaan.
Ehkä olen hitusen päässyt eteenpäin näissä tunteiden säätely hommissa.
En juonut ja en juo tänäänkään. Huomenna aamulla 7 päivää täynnä.
Mukavaa raitista ja raikasta talvipäivää kaikille!
(Me täällä ainakin saimme taas parikymmentä senttiä lisää puhtaan valkeaa Joulua )
Hieno onnistuminen!
Ennakointi auttaa kiertämään vaaranpaikat. Omalla kohdallani on ollut hyötyä pitää huoli siitä, etten pääse liian nälkäiseksi tai väsyneeksi.
Retkahtamisriski tuntuu olevan suurin, jos on yhtä aikaa liikaa riskitekijöitä esim nälkä, väsymys, stressi ja suuri tunnekuohu.
Siinä on sitten taas yksi esimerkki, mitä huono johtaminen aiheuttaa. Olen itsekin sattunut näkemään muutaman esimerkin lähempää, ja kaikissa niissä tapauksissa sitä harmin aiheuttajaa ei olla saatu kuriin tai ulos, vaikka kuinka ollaan valitettu ja vedottu ylemmäksi. Sitten alempana ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin olla työpaikkakiusattavana esimiehensä toimesta, taikka marssia ulos.
Toivottavasti tuohon tulisi pian jonkinlainen muutos kuitenkin sinun kohdallasi.
Mutta kaikesta tuosta huolimatta et anna tuonkaan ikävyyden horjuttaa sinun päätöstäsi pitää päätäsi selvänä, ja se on tässä kaikkein tärkeintä.
Hei ja tervetuloa täältäkin. Kuulostaa niin kovin tutulta tuo Sinun tilanteesi. Itse vaihdoin juurikin samasta syystä työpaikkaa koska edellisen työpaikan esimies oli todella moniongelmainen. Niitä päivän aikana koettuja pahoja oloja tuli sitten lääkittyä alkoholilla monet monituiset kerrat ja kas kummaa lomalla sitä sitten oli raittiina, kun ei ollut syytä juoda. Nyt olen vaihtayt työtä, mutta tuo entisessä työpaikssa hankaliin tunteisiin juominen on jäänyt päälle. Varmaan ihan tavallista, että jää koska koukuttava ainehan tuo alkoholi on. Itsellä juominen riistäytyi todella käsistä vuosia sitten eron tullessa ajankohtaiseksi. Silloin mukana oli myös lääkkeet, joista onneksi sain itseni vierotettua. Se olikin sellainen helvetti, että oksat pois. Alkoholi toimii minulla lähinnä negatiivisten tunteiden liudentajana, mutta viime aikoina se on vain tuonut masennusta ja synkkyyttä. Haluan toisaalta sitä hetken nousuhumalaa, mutta en todellakaan kaipaa sitä tympeää tylsyyttä ja seuraavan aamun karmeaa, ahdistunutta oloa. Nyt olen ottanut yhteyttä lääkäriin ja pääsen päihdepolille juttelemaan, koska ihan yksin tätä ei pysty selvittämään. Tsemppiä meille molemmille.
Hyvää huomenta vertaisystävät
Tänään tosiaan viikko raittiita aamuja
Hymyilyttää ja tuntuu hyvältä.
Kävin mukavassa talvikelissä pienellä aamureippailulla.
Tänään vielä työpäivä, sitten ensi viikko Joululomaa. En varsinaisesti ole jouluihminen, mutta vapaalla on mukava olla.
Eilen tuli mieleen, ajatuksiin monta monta kertaa alkoholi. Varsinaista juomishalua ei tullut kun töistä lähtiessä, mutta kun päättäväisesti taas lähdin kotiin, se meni kyllä vartissa ohi.
Haaveilen ajasta jolloin alkoholi ei tulisi mieleenkään viikkotolkulla, voisi unohtaa…
Sitä kohti siis.
Tänään en juo alkoholia! Haen kaupasta iltasella muita hyviä juomia
Kyllä lomalla on mukavaa
Ulkona reilu 15 astetta pakkasta, hellassa tuli humistelee, puuro hautuu, metsälle lähtöä touhutaan. Eilen illalla löytyi tuoreet jäljet, joita lähdemme koittamaan.
Tänään kun heräsin, useita päiviä jatkunut pieni päänsärky oli poissa.
Se tässä on kummallista, että alkoholi tulee ajatuksiin eri tavoin aivan vähän väliä. Eri juttu kun mieliteko, nämä alkoholiajatukset ovat vain kaikenlaisia alkoholiin liittyviä asioita. Kunnon mieliteot ajoittuu aika säntillisesti 15-19 välille.
Mutta nuo ajatukset on raskaita, olin tosissani, kun kerroin, että mua motivoi unelma, että joskus elelen monta päivää, monta viikkoa, että ei alkoholi käy mielessä.
No, se oli tämän raittiin aamun ajatuksen virtaa…
Nyt päivä on valottunut sen verran, että eväät reppuun, pyssy selkään ja mettään.
Iloista päivää kaikille ja vietetään mukava raitis päivä