Merkintöjä kuljetulta polulta

Kiitos tästä viestistä, se tuli nyt tarpeeseen. Oma maanantai on käynnistynyt hyvin mollivoittoisesti enkä ole hetkeäkään jaksanut uhrata ajatuksia kiitollisuudelle yhtään mistään. Mutta onhan tässä todellakin paljon myös positiivista. Perusmaanantai puolisentoista vuotta sitten oli tosiaan vielä ihan jotain muuta. En ikimaailmassa vaihtaisi.

4 tykkäystä

Kiva täälläkin aloittaa viikko selvinpäin ja uskon jo itseeni, näin menee koko viikko.

Eilinen alakulo on siirtynyt taaemmas. Pätkäpaastoaika loppuu klo 11. Ehdin isännän kaatamista puista muutamat oksat vielä sahata sähkösahalla hellapuiksi. Suoraan puusta on helpompi sahata ohuehkoja hellapuita. Eivät pompi sahatessa.

Oon niin nauttinut puuhellalla keittämisestä.
Nyt alkaa jo tulla “omaa” sähköä aurinkopaneeleista. Ei tuu sitten puuhellaa käytettyä.

Mukavaa raitista viikkoa :hugs:

8 tykkäystä

Raitista ja suloista sunnuntaita kaikille :heart_exclamation:

On ollut mukava, tavallinen viikonloppu. Perjantai alkuillasta sain aikaiseksi kauppareissulla hoitaa pari asiaa, jotka ovat olleet mielen päällä, johan helpotti. Eilen oli leppoisa, todella keväinen päivä. Meillä on vielä lumi maassa, lukuunottamatta piha-aluetta, josta on tehty lumityöt. Pesin ikkunoita ja join kahvit sen kunniaksi terassilla auringossa :sun: Valmistin pykälää parempaa ruokaa itse metsästetyistä raaka-aineista. Nuoriso kävi syömässä, miniäkin kehui. Suoritin pyörällä pienen koeajo lenkin :smiley:Lämmittelin isännälle saunan ja hän oli siitä silminnähden hyvillään, kun oli päivän rymynnyt rankametässä. Ai että sellainen puutöissä ollut mies tuoksuu hyvältä, keväältä :smiling_face:

Tänään pesen vielä loput ikkunat, pari jäi eiliseltä, sitten lähden kaverin kanssa tekemään viikon pääharjoituksen. Suunnittelin sen jälkeen pulahtavani järvessä uimassa, kevään laajentamassa avannossa, saa nähdä arvaanko :cold_face:

Tänä viikonloppuna fiilis on ollut hyvä, tylsämielisyys ei ole vaivannut. On tuntunut mukavalta puuhailla rauhalliseen tahtiin asioita. Kutkuttelevan mukavaa odottaa tulevaa kesää. Viime kesänä oli hyvä, mutta ehkä vielä hiukan epävarma fiilis raittiuden suhteen. Nyt tiedän että raitis kesä on parasta, kesä ilman alkoholia on just niinku pitää. Olen varma tämän asian äärellä ja tämä varmuus tekemisestäni luo hyvän pohjan tulevalle kesälle. Niinpä ennustan, uskon, toivon ja odotan, että kesä 2026 on oikein mainio.

Sitä kohti siis hymyssä suin :blush:

…keitetäänpä vielä kahvit…

8 tykkäystä

Kuulostaa aivan ihanalta elämältä :smiling_face_with_three_hearts:Itsellä 78 pvä menossa ja saan valtavasti lohtua ja inspiraatiota sinun ja muiden muutoksen tehneiden kirjoituksista. Joka päivä helpottaa pikkuisen​:smiling_face:

6 tykkäystä

Lämmin kiitos kommentistasi :heart: Raitis elämä ON ihanaa.

Toki siinä on hyviä päiviä/hetkiä/aikoja sekä huonoja päiviä/hetkiä/aikoja, kuten elämässä yleensäkin. Sitä myöten kun raittiita päiviä kertyy lisää, tämä elämäntapa tuntuu koko ajan omemmalta (ööö, hauska sana), hyvältä minulle, oikealta tavalta olla, juuri minulle. Se tuo varmuutta ja lisää hyvää oloa.

…edelleen, reilun vuoden raittiuden jälkeen, joka päivä helpottaa pikkuisen :smiley:

9 tykkäystä

Raskas työviikko menossa. Ylitöitä ja kiirettä ja siitä johtuvaa yleisen työilmapiirin kiristymistä. Torstai on usein viikon raskain päivä, väsymys kasaantuu loppuviikkoon.

Siitä huolimatta huomioin, hoksasin, olen laittanut merkille, että ero aiempaan juovaan aikaan on merkittävä. Olen väsymyksestä, stressistä ja kiireestä huolimatta sata kertaa pirteämpi, reippaampi, positiivisempi ja energisempi kuin juodessa koskaan. Tätä kuormitusta ja härdelliä jaksaa paremmin, ratkottaviin asioihin töissä osaa suhtautua pykälää kevyemmin ja ottaa niihin sellaisen ongelman ratkaisu asenteen.

No, ei tämä arki pelkkää auringonpaistetta ole edelleenkään, mutta on ilo huomata, että raittius keventää arkea huomattavan paljon.

Juodessa jäin työpäivän jälkeen vatvomaan päässäni ja päissäni työasioita. Nyt koitan tietoisesti työmatkan aikana laittaa työasiat odottelemaan seuraavaa työpäivää ja pyrin keskittymään vapaa-ajan asioihin, kotiasioihin, harrastuksiin jne. Se jopa onnistuu ihan mukavasti.

mm. tämä kaikki nostaa merkittävästi elämänlaatua.

Raitista ja tomeraa torstaita kaikille, viikonloppu jo häämöttää :heart_exclamation:

10 tykkäystä

Lainaan tähän lukemani osuvan kirjoituksen I Am Sober sovelluksesta.

“…en ikinä halua unohtaa, miten alussa tuijotin tuota laskuria ja laskin tunteja seuraavaan etappiin. Ei ollut helppoa, me kaikki tiedetään se. Mutta kaiken vaivan arvoista tää on ollut. Uusi elämä.”

8 tykkäystä

Tunnistan tämän tylsyyden tunteen ja noin sitä pitäisikin toimia varmasti tossa tilanteessa hakea päähän dopamiinia. :grinning_face:

Miehen kanssa koin sen lenkillä ja mietin tällästäkö tämä elämä nyt sit on. Sit havahduin ja mietin että tätähän mä oon aina halunnut ja tämä tunne on aiemminkin ollut läsnä. Joskus nuorempana ajattelin että se on huono merkki, mutta se kertoo turvallisuudesta. Harvoin tunnen tylsyyttä, mutta ehkä jotain piristeen kaipuuta liikunta usein siihen auttaa ja maiseman vaihto. :slightly_smiling_face: Mukavaa kevättä! :star_struck:

4 tykkäystä

Toinen pääsiäinen raittiina ihmisenä :smiley: (onhan niitä historiassa ollut, mutta sanotaan nyt vaikka reilun viidentoista vuoden aikana…)

Eilen ehdin kaupoille jo aamupäivästä ja en voinut olla huomaamatta kuinka ihmiset kantoivat kalja - ja lonkerolaatikoita, viinitonkkia, viinapulloja, skumppaa, mitä kaikkea… Mua hymyilytti, kun ajattelin että onpa helppoa pääsiäiseen varautuminen, kun jää juomapuolen miettiminen ja ostelu vähemmälle. Limsaa, vissyä, yks pieni alkoholiton kuohari.

Tuli surullinen olo, kun sattumoisin aamupäivästä kauppoihin hiipi useampi hiukan resuisen näköinen, takkuinen alkoholin supersuurkuluttaja. On siinä elämä, juoda, juoda ja juoda.

Meillä on aika toiminnan täyteinen pääsiäinen tulossa, jälkikasvu huolehtii siitä että pysytään toimintakykyisenä :joy: mutta kiva niin.

Nyt lähden hyvän kaverin kanssa juoksemaan autoilumatkan päähän aivan uusia polkureittejä muutamaksi tunniksi, aloitetaan siitä pääsiäinen :smiling_face_with_sunglasses:

10 tykkäystä

Halusin tulla kirjoittamaan Teille vertaisystävät jotain…en oikein tiedä mitä :smiling_face: Täällä on pääsiäinen sujunut pihatöissä, isäntä on tehnyt metsätöitä ja minä olen pinonnut valmiista klapeista pari isoa, kaunista polttopuukasaa. Minulle on aina ollut tärkeä kevään merkki, että pihassa on kauniita puukasoja kuivamassa. Kiva istua kuistilla kahvikuppi kädessä ja katsella niitä :smiling_face_with_sunglasses:

Kuusiaita on myös nyt leikattu ja näyttää hyvältä.

Vakiintuneesta raittiista elämästä huolimatta, alkoholin olemassa oloa ei ole voinut olla huomaamatta näin pääsiäisenä. Paljon ihmisten pääsiäinen on keskittynyt alkoholin ympärille, kun kodin ulkopuolella liikkuu ja autoilee. Seuraava raittiuden vaihe, jossa muiden ihmisten alkoholin käytön noteeraaminen, näkeminen, havainnointi poistuu elämästä, hokkuspokkus, on enemmän kuin tervetullut! Se ei houkuttele mua, en ole kateellinen, en haluaisi käyttää, mutta enemmän se vituttaa mua, kun sitä alkoholia pitää olla ‘joka paikassa’ ja ‘kaikkialla’ kuljetaan oluttörppö kädessä. Onko se edes niin, onko minulla ajatusharha ja raittius on vielä sen verran tuore, että katson maailmaa ‘raitistunein silmin’ vähän niinkuin raskaana oleva äiti näkee joka paikassa toisia raskaana olevia ja vauvan vaunuja… voi se olla niinkin…en tiedä…toivon että joku päivä en huomaa alkoholia miksikään elämässäni… En ole kylläkään ikinä polttanut tupakkaa, enkä ole halunnut polttaa, en ole edes nuorena kokeillut kertaakaan. Siitä huolimatta noteeraan heti jos joku polttaa, sitä ei voi olla huomaamatta. Samoin tupakointi tai lähinnä se tupakan savu vituttaa, ottaa henkeen. Alkoholin käytössä on vähän niinku sama homma.

Olimme juhlissa, ikäihmisen synttäreillä käymässä, joissa heti takin kun sai riisuutua, ojennettiin käteen poreileva pikari. Ei kerrottu oliko mitä. Nostin maljaa sankarin ja muutaman vieraan kanssa, toin lasin huulille, mutta ei käynyt mielessäkään että olisin kaatanut lasia sen verran että pisaraakaan olisi huulille osunut. Isäntä laittoi asian merkille, mutta kertoi sen vasta kotona, että huomasi. Hän meinasi, että ei maistunut alkoholi, taisi olla holitonta. Kiertelimme juhlapaikkaa lasit kädessä ja heti kun näin ensimmäisen lavuaarin, kaadoin vaivihkaa lasin sisällön viemäriin, join pikarista vettä ja otin vielä vettä pikarin täyteen. Huh kun helpotti. Kukaan ei ehkä huomannut mitään. Mutta minun olo oli hetken niin kiusallinen ja ahdistunut! Älkää ymmärtääkö väärin, ei minun viinaa tehnyt mieli, vaan heittää lasi seinään, tilanne oli niin kiusallinen. En todellakaan halunnut tehdä tilanteesta numeroa enkä pahoittaa sankarin tai juhlan järjestäjän mieltä.

No muuten juhlatilaisuus meni hyvin, ruokajuomat sai kaataa itse ja oli hyviä alkoholittomia juhlajuomia tarjolla. Monet joivat lasin, pari viiniä. Tuntui mukavalta kun se ei aiheuttanut mitään tunteita, ei taatusti tehnyt mieli.

Keväisessä alkuyössä oli mukava ajella kotiin :smiling_face:

Muuten pääsiäisen vietto on sujunut leppoisasti, on tavattu kaikki lapset ja lapsenlapset, muitakin sukulaisia, sopivassa suhteessa. Parin lapsen kotiin on otettu koiranpentu ja voi pojat, sellaisen touhujen seuraaminen ilahduttaa ja arki unohtuu. On ne vaan niin söpöjä :heart_exclamation:

Vähän kaipailen elämään jotain säpinää, siitäkin oli isännän kanssa puhetta. Nyt on hyvä aika tehdä ‘kotihommia’ pois jaloista, niin sitten kun kesäisemmät kelit koittaa, on hyvä mieli ja vapautta lähteä baanalle ja reissuun :smiling_face_with_sunglasses: ,sitä odotellessa.

Eipä tänne mettäperälle se kummempia.

Raitista, mukavaa ja leppoisaa pääsiäismaanantaita kaikille :heart_exclamation:

8 tykkäystä

Hyvää kevättä täältä myös, kaikille ja raittiutta. Minullekkin juhlat olivat juodessa hankalia, yleensä keksin tekosyyn miksen mennyt, tai olin muka kuskina, kun en uskaltanut, pelkäsin että alan ottamaan ja häpäisen itseni ja perheeni. Ja sitten en vain kehdannut mennä juhliin kun olin ehkä töpännyt aiemmin ja häpesin itseäni, itsetuntoni ja omanarvon tunto oli nollassa. Mutta sitten raittiina menin juhliin, en selitellyt mitään en vain ottanut alkoholia, ja kas kummaa tajusin aika pian etten tykännyt ollenkaan juhlista.
Kevät on ja uudet tuulet taas puhaltaa, saas nähdä mitä elämä tuo tullessaan! Edelleen päivä kerrallaan.

2 tykkäystä

Eilen kävin työpäivän jälkeen asioilla ja jouduin ajamaan, kävelemään, samaa reittiä, kun juovana aikana työpäivän jälkeisellä alkoreissulla, jouduin toistamaan samaa kaavaa. Kohta 16 kuukautta kulunut ja en ole tuota reittiä halunnut käydä, en ole kokenut tarpeelliseksi haastaa ja kiusata itseäni.

Nyt sitten…kyllä minä muistin heti, keho muisti heti…mutta nyt se meni ‘muistelu’ reissusta, tuntui niin kaukaiselta se aika, pakottava tarve joka päivä kiirehtiä hakemaan viina-, viini-, mitä lie litkupulloja. Enää ei mielitekoa ilmestynyt, neutraalisti astelin lasiovien ohi mennen tullen. Tuttu myyjä näytti edelleen olevan kassalla, heilautin kättä, hän hymyili ja heilautti takaisin :blush: loppuajasta pulloja hakiessani häpesin niin, arvelin hänen kyllä ymmärtävän, että nyt on ihmisellä ongelma. Tuntui hyvältä, että minulla ei tuohon putiikkiin ole asiaa, eikä haluja käydä asioimassa. Niin vapauttavaa, olen vapaa!!! Hain kaupasta jätskin kotimatkalle, ihana kevät :smiling_face_with_sunglasses: jäätelöihin ei tule pakottavaa tarvetta syödä illassa sataa jätskiä :face_with_hand_over_mouth:

Semmoista eilen…

Raitista ja toimeliasta torstaita :heart_exclamation: Meikäläisellä usein viikon väsynein päivä, tänään ehkä ei, sen verran pääsiäisen vapaat tais virkistää.

6 tykkäystä

Taas tämä raittiin ihmisen luxushetki, leppoisa vapaapäivän aamu selvällä päällä :sparkles: Perjantai-iltana onnistunut reipas metsäjuoksu hyvän kaverin kanssa, siihen päälle pulahdus järveen, kotona ulkosaunaan. Isäntä oli lämmittänyt leppoisat löylyt, ihanat. Minä tapaan lämmittää napakat löylyt, joissa ei lekotella vaan istutaan imatranajo-asennossa :sweat_smile:

Aamulla heräsin leppoisasti päivän valkenemiseen. Runsas, hyvä aamiainen ja hetkeksi vielä sänkyyn köllimään. Olo on mukava ja hyvä. Ajatteleppa nyt, jos eilen olisi nasautellut tölkkejä perjantai-illan kunniaksi kuten ‘entisessä elämässä’, kyllä olisi kamala olo. Mutta nyt ei, olo on mainio ja on mukava suunnitella mitä kivaa tänään touhuais, kelikin on upea :sun: On energiaa, mieli on iloinen ja reipas, tuleva näyttää valoisalta. Ei ole entistä ikävä, rakastan tätä raitista elämääni juuri nyt :smiley:

Raitista ja aurinkoista viikonloppua kaikille :heart_exclamation:

8 tykkäystä

Lueskelin ‘Kotikanavaa’. Suosittelen muillekin entisille ja nykyisille juopoille. Jostain syystä menneenä mukavana viikonloppuna ajatukset harhailivat useamman kerran menneeseen, juovaan aikaan. Ajatus jakeli häpeällisiä muistoja. Juovuksissa väärissä paikoissa, väärään aikaan. Kyseenalaisessa kunnossa ratissa, töissä jne. Piilopulloja ja juomista salaa. Miksi piti juoda salaa, vaikka uskoakseni mies ei olisi edes sanonut mitään. Pelkäsinkö, että näen ajatuksen hänen katseesta? Taisin juoda salaa itseltäni. Ikinä en olisi kehdannut myöntää kenellekään kuinka käyn viinakaupassa joka päivä ja usein haen vielä kaupasta tölkkejä. Enkä olisi kehdannut kertoa paljonko käytin siihen rahaa.

Mieleen pullahtavat muistot ja muisteleminen ei sinällään haitannut, ei pilannut päivää. Ne olivat jälleen kerran ajatuksia, joita tuli ja meni. Alkoholismi on häpeäsairaus, näin olen kuullut kerrottavan. Minulla ainakin juomisen ympärillä oli valtavasti häpeää, häpesin juomistani lopulta koko ajan. Käänsin mielessäni nämä ikävät muistot voimavaraksi. En haluakaan unohtaa niitä. En tietystikään halua niitä aktiivisesti muistellakaan. Mutta kun nyt kerran vaativat tulla pintaan, niin muistellaan hetki mennyttä helvettiä, ankeaa juopon elämää ja sen jälkeen ylleni oikein valahti onnen tunne ja kiitollisuus, että minun ei tarvitse enää alkoholin kanssa läträtä ja pelleillä. Kamalaa aikaa.

Nautin täysillä kauniista keväisestä viikonlopusta monenlaisen tekemisen parissa läheisten ihmisten kanssa ja alkoholi ei näytellyt minkäänlaista roolia elämässä. Eikä tarvinnut hävetä mitään. Ei hetkessä, eikä etu- tai jälkikäteen.

Toivon raitista loppuelämää :heart_exclamation:

8 tykkäystä