Kyllä minä nautin tästä joka kerta yhtä paljon… ikkunasta näkyy talvinen, luminen metsä. Suuret männyt näyttävät juhlavilta lumisine oksineen. Taitaa tuuli puhaltaa voimakkaasti puuskissa, koska välillä on ilmassa pöllyävää lunta. Päivä on valottunut jo ajat sitten. Minä istun sohvalla viltinmutkassa nauttimassa aamiaisesta. Katselen vuoroin ulos kaunista näkymää ja vuoroin takkatulen loimua. Elämä on ihanaa just nyt.
Olo on onnellinen ja kiitollinen. Raittius mahdollistaa tämän tunteen. Elämä oli ennenkin tällaista, en vain osannut pysähtyä, keskittyä ja nauttia mistään, kun aina oli viina mielessä, jos ei sen juominen niin ainakin katumus, että miksi sitä taas piti juoda…
Tämä alkanut vuosi on ollut aivan mahtava. Jälleen kerran tarvitsee todeta, että ei asiat ympärilläni ole muuttuneet vaan minun ‘päänsisäinen maailma’. Tuntuu hyvältä olla ja elää, nyt kun alkoholi on oikeasti jäänyt taka-alalle. Ensimmäinen vuosi oli jotenkin kuin koeaikaa, kaikki oli uutta, opeteltavaa ja merkillepantavaa, ajankulu jotenkin hidastui sinne omaan kuplaan, sitä laski viikkoja, joka kuukausi oli syntymäpäivä…
Nyt on helpottunut, vapautunut olo, tästä elämäntyylistä on oikeasti tullut vakio ja tämä tuntuu jokalailla hyvältä. Pystyn toteamaan täysin, että en kaipaa alkoholilta mitään. Ajattelen, että minun elämääni se kuului joskus vahvasti, oli monta hauskaa hetkeä, joita on mukava muistella. Mutta se tie tuli katsottua loppuun, alkoholilla ei ole minulle enää mitään annettavaa, en tarvitse sitä enää mihinkään. Ne hauskat jutut mitä sen myötä sain, häipyivät jo kauan kauan sitten, tilalle jäi vain pelkkää paskaa, lopulta se pilasi vain kaiken.
Tuntuu hyvältä elää arkea, pyhää, vapaa-aikaa, työpäiviä, lomia…kaikkea raittiina. Mihinkään niistä en enää viinaa kaipaa. Se on vapauttavaa. Voin rauhassa keskittyä tekemään mukavia asioita, eikä piru enää kyttää kuiskuttelemassa paskapuheitaan.
Kuullostipa se saarnaamiselta
no, sellaista se tämä raittius välillä on. Toivoisin niin kovasti, että osaisin välittää positiivista viestiä juomattomuuden alkukamppailua käyville, että kärsivällisyyttä ja sitkeyttä, pian se palkitaan, helpompaa on luvassa ![]()
Puen kunnolla päälle ja lähden päiväksi ulkohommiin tuonne talviseen maisemaan ![]()
reppuun teetä termariin ja pari hirvenlihavoileipää ![]()
Raitista ja suloista sunnuntaita kaikille ![]()