Merkintöjä kuljetulta polulta

Kiva kuulla ja mukavaa, että olet innoissasi uudesta vuodesta :smiling_face: koitanpa ottaa oppia ajatusmallistasi :blush: Olen joistain ympärilläni olevista ihmisistä huomannut samaa, he voimaantuvat vuoden alusta aidosti ja se saa heidät innostumaan jostain uudesta, usein itselleen hyvää tekevästä, mitä se sitten kenellekin pitää sisällään :blush:

Mä kyllä jatkan arkisia hyviä tapoja, liikuntaa, ravintohuoltoa, lepoa, raittiutta…mutta rutiininomaisesti, en varsinaisesti innostu…innostuminen tapahtuu vähän jälkijunassa samaa vauhtia kun :sun: valon määrä lisääntyy :smiling_face: ehkä jopa töistäkin innostun tässä kevättä kohti mennessä. Joka tapauksessa psykologisesti mun kevät alkaa 1.1. sillä tsemppaan itseäni :joy: eli kovasti ollaan jo paremmalla puolella.

Ihmisten erilaisuus on upeaa. Siitä voi aina oppia ja ainakin ihmetellä :smiley:

3 tykkäystä

Perjantai :partying_face: jihuu!!! Työviikko ohi.

Syötiin ja lähdettiin ajelulle, pari asiaa pitää hoitaa ja kaupassa käydä, mutta oli mukava lähteä ihan vain ajelullekin, kuunnella musiikkia. Ajateltiin poiketa kahvillakin :smiling_face:

Niinpä, sama. Tällaiset asiat tuntuvat mukavilta ja näissä huomaa hyvin eron entiseen. Ei ole ikävä hiprakkaista minua, joka ei todellakaan olisi autoillut koko viikonloppuna, jos ei olisi ollut pakko.

Ajatus juomisesta tuntuu kaukaiselta, nyt on mielessä vain huomiselle aamupäivällä suunniteltu kova treeni. Hyvät venyttelyt ja lihashuollot ennen nukkumaanmenoa, niin on sitten kevyt jalka :smiley:

…on neljä erimakuista limsatölkkiä varattuna viikonlopulle iltajuomaksi :grin:

Raitista ja mukavaa perjantai-iltaa kaikille :heart_exclamation:

7 tykkäystä

Ompa hyvät fiilikset🥰
Tuohan on ihan tarttuvaa. Meen kans kuntosalille, mutta nyt kevyemmillä painoilla🤗

Kyllä kannattaa olla selvinpäin :flexed_biceps:

3 tykkäystä

Etsin vuoden 2024 viimeisen päivän kirjoitukseni.

Ja siihen saamani vastauksen, joka palasi mieleeni useasti vuoden aikana.

Vuoteen 2025 mahtui monenlaista, mutta raittiina mentiin :smiling_face: se saa mielen kiitolliseksi :heart_exclamation:

8 tykkäystä

Suosittelen Pääasia-podcast (Mehiläinen) esim.spotify

Löytyy alkoholismiin liittyviä jaksoja ja moni muukin jakso on hyvä.

En osannut tähän nyt hätäpäissäni fiksusti liittää linkkiä :face_with_peeking_eye: tohon nyt tuli yksi jakso, mutta valitse itse sopiva…

4 tykkäystä

Illalla teimme isännän kanssa yhdessä eväitä edessä olevalle työpäivälle ja tuumimme lähes yhtäaikaa, että olipa mukava viikonloppu. Ei tapahtunut mitään ihmeellistä, tavallista puuhailua kotinurkissa. Kotitöitä, polttopuuhommaa ja ehtipä sitä harrastamaankin. Sunnuntai aamuna laitettiin kello herättämään hyvissä ajoin, että ehdimme metsään aamun valottuessa. Haaveena oli nähdä metsäneläimiä. Mukava retki tehtiin, jälkiä näkyi paljon, ilveksen jäljetkin treffattiin, mutta ei näköhavaintoja eläimistä. Todella lähellä pientä hirvilaumaa kävimme, mutta siirtyivät sen verran edellä, että emme päässeet näkemään. Auringon nousun hetki on taianomainen, taivaalla käy lyhyessä ajassa niin monet värit. Talvinen luonto myös aamupäivän auringon kimmellyksessä, lumisine puineen antoi kyllä parastaan. Niin Kaunista :snowflake::light_blue_heart:

mm. tällaisesta sitä nauttii raittiina! Höyryävää teetä vain termarista ulkosalla, mikä sen parempaa. Ei mitään tarvetta terästykselle. Menis hyvä tee pilalle.

Raitista ja hyvää viikon alkua kaikille :heart_exclamation:

8 tykkäystä

Olipas teillä ihana metsäretki :heart:

Tämmöstä mieltäpiristävää kirjoittelua on mukava lukea. Melkein kuin olisi sielä itsekkin ollut kulkemassa ja nauttimassa luonnosta kauniine väreineen ja metsän tuoksuineen.

Mekin on ympäristöstä tutkailtu ilveksen jälkiä. Ei oo vielä näkynyt, mutta viime talvena lähinaapurissa käynyt ihan talon vieressä.

Joo ja raittiina aletaan viikko. Eihän sitä elämästä muuten voi nauttia. :hugs:

3 tykkäystä

Kiitos @Tämiss ja kiva kuulla, että sielläkin viikko aloitettu raittiina ja siitä hyvin mielin :smiling_face:

Oli mukava metsäretki, siitä voi ammentaa voimaa taas arkiviikkoon. Aurinko, kuura ja pakkaslumi teki metsästä oikean ‘satumetsän’.

Luonto on valtava voimavara. Se antoi voimia raitistumiseen, luonnossa on helpompi antaa tunteiden tulla ja mennä. Luonnossa rauhoittuu ja sielu lepää. Luonnosta löytyy aina jotain kaunista katseltavaa sekä pienempää ja suurempaa ihmeteltävää. Oli eväänä mitä tahansa, se maistuu hyvältä :smiley:

4 tykkäystä

Vauhdikas viikonloppu takana. Monenlaista tekemistä kotona ja harrastusrintamalla. Vanhan muorin auttamista ja nuorison kanssa lauantai-illan viettoa. On se jotenkin herttaista, että he haluavat meidän vanhusten kanssa viikonloppuiltoja viettää, en ihan ymmärrä, mutta eipä se mua haittaakaan, ihmettelen. Nauttivat pihasaunan lämmittämisestä kaksin, tehtiin porukalla iltapalaa, istuttiin ja juteltiin. Tulipahan meidänkin valvottua myöhempään :blush:

Eilen päivällä ajelimme isännän ja parhaimman entisen juoppokaverimme kanssa harrastuksen velvoittamana pitkin pitäjää. Juttelimme mm. alkoholista, juopottelusta, juopoista ja muuten vaan runsaasti alkoholia käyttävistä ihmisistä, mitä olimme havainneet ympärillämme viikonlopun tapahtumassa. Siinä me kaikki kolme, toistaiseksi raitista ihmistä, pohdimme että miten onkin hyvä näin. Vaikka olemme yhdessäkin viettäneet juoden paljon aikaa, niin tulimme tulokseen, että oikein hyvä näin. Meillä on jokaisella hiukan eri syyt raittiuteen, mutta kenellekään meistä viina ei tee hyvää. Tuntui hyvältä viettää aikaa yhdessä, raittiina.

Minulla on tunne, että elämäni ylipäätään ja tässä tapauksessa viikonloppuni olisi voinut sisältää enemmän rauhoittumisen hetkiä…mutta kyllä niitäkin oli…aamun kahvitteluhetki, tulta sytytellessä pieni hetki takkatulen ääressä liekkien lepatusta katsellen, saunahetket tottakai ja lauantai-illan jutteluhetki… Kaikkiaan viikonlopusta jäi hyvä mieli, rentoutunut, virkeä ja levännyt. Tämän aamuinen herääminen ja töihin lähtö viiden maissa sujui ihan hyvin, kohtuu virkeänä ja hymyillen peilikuvalle :wink:

Mielestä ei ole haihtunut peilikuva viikonlopun raskaasti ryypänneestä, huonosti nukkuneesta nuutuneesta itsestäni, naama turvoksissa, silmäpussit roikkuen ajamassa töihin…olisiko ihan ollut ajokunnossakaan aina…odotellen vain, että työpäivän jälkeen pääsisi Alkon kautta kotiin…

Raitis elämä on ihanaa :light_blue_heart: ei todellakaan täydellistä, mutta niin paljon parempaa!

Kiitollisin mielin uuteen viikkoon

Raitista ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille :heart_exclamation:

10 tykkäystä

Kuulostipa rennolta viikonlopulta :+1:

Ihanaa, kun nuoret arvostaa käymällä tapaamassa vanhempiaan.

Nautin myös paljon omien jälkikasvujen käynneistä. Varmaan tiedostavat elämän rajallisuudenkin. Me kun ollaan jo iäkkäitä, usein lomillaan käyvät meidän luona.
Serkuksetkin näyttävät viihtyvän yhdessä.

Hyvää alkavaa viikkoa :snowflake::sun:

4 tykkäystä

Kiitos @Jussi :heart_exclamation: Tämä lohdutti minua juuri tänä aamuna. Koin vertaistukea. Minulla sama homma suhteessa koko lapsuudenperheeseeni, ollaan etäisiä ja etäisyyttä on myös asuinpaikkojen ja elämäntyylin osalta runsaasti…liikaa…eikä tähänkään liity draamaa. Yritin yksipuolisesti vuosia pitää yhteyttä kaikkiin neljään, mutta heidän kaupunkilainen elämäntyyli on liian kiireinen yhteydenpitoon, että lopulta kyllästyin ja kaikki yhteys loppui siihen. Nyt kun on jo useampi ‘täyshiljainen’ vuosi kulunut, tähän alkaa tottua…

Silti joskus kirpaisee ja tunnen haikeutta, vaille jäämistä, kun näen tai kuulen sisaruksista tai äideistä ja tyttäristä, jotka ovat läheisiä, tekevät yhdessä asioita, matkustelevat jne.

5 tykkäystä

minulla myös etäiset välit. Johtuen äitini vallinnoista ja tekemisistä. 14v. vanhempi sisarpuolini on jätetty “äpäränä” persoonallisuushäiriöisen mummin hoitoon. siskollani on vielä hankalampi suhde äitiini kuin minulla. Täysveljeni olikin kultapoika, jonka harrastus ja vaatteet veivätkin meidän muidenkin rahat. Itse sitten iltatähti, siskoon eroa 15v ja veljeen 7v. siskolla on iso parvi lapsia ja lapsenlapsia ja kai lapsenlapsenlapsiakin, mutten heistä tiedä mitään. Siskoa ja veljeä olen tavannut viimeksi lähes 6v sitten isän hautajaisissa. whatappryhmässä vaihdelleen muutaman kerran vuodessa kuulumisia. Olen kokenut, etät ainoa tapa kestää järjissään riitelevän suvun keskellä on pitää asialliset ja etäiset välit. Välillä kyllä haikeana kuuntelen muiden kokemuksia sukujouluista tai juhlista.

6 tykkäystä

Kiitos kun jaoit kokemuksesi :heart_exclamation: vaikeita juttuja…

Tuntuu, että näitä sekopäisiä sukuja on melkein enemmän kuin ns. normaaleja. Pystyisinpä itse katkaisemaan tätä perintöketjua.

3 tykkäystä

Komppaan tätä vahvasti!

Nimimerkillä: kokemusta on

3 tykkäystä

Kävin aamulla viis yli yhdeksän kaupassa työasioilla. Kaupan edessä penkillä istui -18 asteen pakkasessa nuorehko mies ja joi 8% kaljatölkin viimeisiä tippoja, heti perään avasi jo seuraavan ja alkoi pulputtaa pois :thinking:

Tuntui pahalta hänen puolestaan. Tuli ajatus halusta auttaa… Kaljan näkeminen aiheutti hiukan huonon olon, ei missään nimessä mielitekoa, ei kuiskuttanut yhtään. Näin jälkikäteen, raittiina, voin sanoa ääneen (toivottavasti kukaan ei suutu näin jyrkästä mielipiteestä :face_with_peeking_eye: ), että alkoholismi on jo aika pitkällä kun juo 8% olutta. Kyllä sen juomisessa ei ole muuta tarkoitusta kun tulla äkkiä humalaan, siinä ei maistu kun alkoholi. Noin niitä tuli pulputettua itsekin, paremman puutteessa, voi saatana. Ei toki kaupan edessä :innocent: :joy: , mutta ei kai siihenkään enää olisi ollut pitkä matka. Älkää toverit huoliko, näky ei herättänyt minussa ylemmyyden tunnetta, vain kiitollisuutta. Elämä on pienistä asioista kiinni. Kiitos raittiista päivistä :heart_exclamation:

Helmikuu jo pitkälti viimeisellä puoliskolla menossa. Tasapaksua arkea hiihdetään tasatyönnöllä eteenpäin. Ei valittamista. Kohokohtia elämässä on treenit, jotka sujuvat nousujohteisen loistavasti, ilta hetket isännän kanssa, vaihtuva porejuoma iltasella, muutama kiva hiihtoretki ystävän kanssa, saunapäivät, avantosaunapäivä, lähes viikottainen uimapäivä pikkuystäväni kanssa… hiphei :partying_face: siinähän niitä jo!

Raitista ja tomeraa torstaita kaikille :heart_exclamation:

ja hyvää talvilomaviikkoa tällä ja ensi viikolla kaikille niille joilla lomaa on :snowman::sun:

10 tykkäystä

Mukavalle kuulostaa sinun arki. Haaveilen vaan, että saisin treenit maistumana mukavalle. Hitot, millekään, kun en päivittäistä koiraulkoilua ja satunnaisia uinteja lukuun ottamatta tee mitään.

Omien sössimisten vuoksi lomapätkä ja reissu siirtyi kuukaudella eteenpäin. Olisi kyllä tarvinnut nyt jotain maisemanvaihdosta.

2 tykkäystä

Kiitos :blush: arki on ihan jees, mutta entisenä juoppona ja muutenkin äärevänä ihmisenä huomaan kaipaavani elämään ‘jotain äksöniä’, niitä dopamiinipiikkejä, vaikka tosiasiassa en tavallisen arjen keskellä edes jaksaisi mitään sen ihmeellisempää ja lomalla ei voi olla aina, touhaamassa extreme-juttuja, kun ei ole lottovoittoa kuulunut. Outo tuo ihmismieli…haluaa kovasti asioita, joita ei oikeasti haluakaan :joy: en tiedä pääsikö kukaan juonesta kiinni, tunnetteko koskaan samoin…

2 tykkäystä

Minä kaipaan elämääni taianomaisia hetkiä. Onnekseni niitä saa muualtakin kuin päihteistä; luonnosta, elokuvista, musiikista. Tässä nyt viimeisenä vapaapäivänä ennen työkierron alkua, ruokia tehdessäni, hehkuttelin mielessäni eilistä pitkää jääkävelyäni auringonpaisteessa ja katsomaani Kung Fu Panda -elokuvaa (voi pojat miten MAHTAVA!). Minulla on lapsen mieli, keittiössäni yhdestä kupista nököttää puisia tulenkohennustikkuja luontoretkiltäni jotka nyt sitten ovat taikasauvoja. Poloisellekin piti tietysti antaa nimeksi Taika :sweat_smile: Maukuvainen kyllä on ihan Taikan näköinen, että sikäli.

Tuosta 8% oluesta. Olen elämässäni kerran sellaista maistanut, kesken jäi, ja minun on vaikea ymmärtää noin vahvalle oluelle mitään muuta tarkoitusta kuin nopea humaltuminen alkoholistin tarpeisiin. Ihan hirveää kuraa, hui helvetti.

7 tykkäystä

Hyvin kuvattu :sparkles: Parhaillaan talvi antaa parastaan, luonto on niin superkaunis kirpakassa pakkassäässä, kuuraisena ja lumisena. Aurinko eri vaiheissaan luo taivaalle monenlaista väriä. Piristää mieltä taianomaisuudellaan :light_blue_heart:

5 tykkäystä