Nuoresta tytöstä lähtien olen luonnossa liikkuessani ja touhutessani kokenut syviä tunnekokemuksia, luonto on säväyttänyt ja sykähdyttänyt minua ja olen kokenut luonnon vahvasti. Se on ollut hienoa ja niin ollen luonnosta on tullut osa elämääni. Tarpeeksi kun join kokemukset loppuivat, en enää tuntenut, ei säväyttänyt. Se oli yksi iso syy lopettaa alkoholin käyttäminen, halusin luontoonkin värit takaisin, kaipasin luontoelämyksiä. Juovan ajan viimeisimmät oikein The Reissut isännän kanssa upeisiin paikkoihin haluan tehdä joskus uudelleen, koska vaikka paikat olivat viimeisen päälle, niin juopon mieli keskittyi hienolla hetkellä hienossa paikassa muihin asioihin (tiedätte kyllä mihin).
Kun lopetin juomisen sain pikkuhiljaa luontoelämyksetkin takaisin ja arvostan niitä nyt entistä enemmän, kun olen ne kerran menettänyt.
Eilen lähdin juoksemaan melkoiseen pakkaseen. Tunnelma metsätiellä oli, kuten paukkupakkasella tapaa, seisahtunut ja hiiren hiljainen. Aurinko paistoi kauniisti, lumi, lumiset puut, luminen maisema kimaltelivat kuin sadussa. Oli uskomattoman kaunista, en osaa muuten sanoiksi pukea. Minulla valuivat hetken liikutuksen kyyneleet poskille, tunsin syvää kiitollisuutta elämästä ja kaikesta, olin hetken onnellinen. Kyyneleet oli pakko pyyhkiä nopeasti, muuten olisi naama jäätynyt. Skarppasin sen verran, että itku loppui, mutta koko lenkin nautin täysin siemauksin talven kauniista kelistä.
No iltapäivällä yksi puhelu koskien lapsuuden perhettä ja sen tulehtuneita suhteita, sai pasmat ihan sekaisin, minut pois tolaltaan. Koin syrjityksi tulemisen, ulkopuolisuuden, hylkäämisen tunteet, niin kuin ne nyt koetaan, tunteet vyöryivät ylitseni. Itkin. Ilta meni asioita pohtiessa ja miettiessä, jotenkin en saanut kelaa katkeamaan. Voin fyysisesti pahoin johtuen ikävistä tunteista. Suututti niin, että oksetti. Vapisin. Pää tuli tietysti kipeäksi. Valvoin yöllä, nukuin huonosti ja tänäänkin asiat ovat pyörineet mielessä useaan otteeseen. Ihmisen mieli on outo. Asiat jotka ovat olleet unohduksissa jo vuosia, jotka on jo mielestään käsitellyt jotenkin, nousevat pintaan jonkin tällaisen tapahtuman seurauksena, eikä sille tunnu mitään mahtavan. Ne on taas käsiteltävä ja kai ne siitä kuoppaantuu taas uudelleen. Väärin kohdelluksi tulemisen tunne, kokemus epäoikeudenmukaisuudesta, ulkopuolelle jättämisestä ovat näköjään jättäneet jäljet, syvät.
Täytyy sanoa, että on todella epämukavaa kokea epämukavia tunteita ja miettiä epämukavia asioita. Tähän tämmöseenkin olisi niin helppo juoda, juoda itsensä sammuksiin, tajuttomaksi, että saisi hetken rauhan… mutta kai ne asiat sittenkin vain siirtyisivät eteenpäin odotellen seuraavaa hetkeä noustakseen pintaan. Eikä tehnyt mieli juoda, olen näköjään saanut hyvin etäisyyttä litkuun.
Että tällaista tänne mettäperälle, elämää… ylämäkeä, alamäkeä ja välillä tasaista…ja kylmää