Merkintöjä kuljetulta polulta

Mukava, toiminnan täyteinen viikonloppu takana. Jossain kohtaa havahduin, jostain syystä, laittamaan merkille, että kovin monenlaisia tunteita sitä herää aivan tavallisena viikonloppuna. On iloa, hyvää fiilistä, mukavaa odotusta, että jotain kivaa tapahtuisi, harrastusten parissa onnistumisen elämyksiä, tyytyväisyyttä ja pettymystä epäonnistumisesta, tuskastumista, ärtymystä, pientä hetkellistä kateutta, omasta nuorisosta ylpeyttä, iloa, rakkautta, kiintymystä, huolta… melkoista tunneviidakkoa ihmiselo. Mikään tunne ei lopulta kestä kovin kauaa, tunteet tulee ja menee.

Mietin, että osittain, joskus, olen juonut sammuttaakseni “pään sisäiset äänet, keskustelun omassa mielessäni” , hakenut rauhaa tunteilta ja ajatuksilta. Mutta tehokkaampaa on kun istuskelee, makoilee jossain itselle mukavassa paikassa, vaikka kannon nokassa lumisessa metsässä :wink: ja antaa niitten tunteitten ja ajatusten juosta, tarkkailee niitä ulkopuolelta ja antaa lipua pois, taivaan tuuliin… ja sillä aikaa metsän eläimet voivat myös juosta rauhassa…vaikka metsästäjän yli :joy:

Touhukkaan viikonlopun jälkeen taas illalla saunoimme tunnelmallisessa pihasaunassa metsän reunassa, keräsimme voimia tulevaan viikkoon. Jotenkin se saunareissulla rauhoittuminen oli kuin sinetti onnistuneelle viikonlopulle. Tuli onnellinen olo.

Ei muuta kuin taas tulta päin, kohti uusia seikkailuja, ihmettelemään mitä tämä viikko tuo tullessaan :face_with_peeking_eye:

Raitista ja mukavaa maanantaita kaikille :heart_exclamation:

(PS. kun me emme ole käyttäneet alkoholia, niin olen kiinnittänyt huomiota muutaman edeltävän kerran, että nuoriso on jättänyt myös alkoholijuomat ostamatta meille tullessa, hmmm, ei olla puhuttu tästä kyllä mitään, mutta huomasin tällaisen… miniän kyllä vein lauantai-iltana baariin juhlimaan kavereidensa kanssa, mutta hänkään ei juonut ennen lähtöään mitään.)

3 tykkäystä

Just näin, ihanaa lapsen riemua valkeasta maasta ja lumihiutaleista…ja ai että metsä on niin kaunis lumella ja pakkasella :light_blue_heart:

5 tykkäystä

Luvassa viikonloppu, jolle ei ole suunnitelmia. Ulkona on upea joulukortti maisema, lunta on satanut viime päivinä aika tavalla. On ollut mukavaa tehdä lumitöitä iltaisin ja puuhailla muitakin touhuja pihalla, kun on hyvä talvinen keli ja niin kaunista, että vähän väliä pitää pysähtyä katselemaan ja ihastelemaan.

Tälle aamulle on sen verran kovat pakkaslukemat, että odottelen vielä hetken, että elohopea nousisi edes alle kahdenkympin ja sitten ulos. Vielä ei ole nokka tottunut näin raikkaisiin pakkasiin.

Yritän kovasti miettiä jotain kirjoitettavaa juomisesta, mutta mitään ei oikein tule mieleen. Alkaa olla aika normaalia elämää. Olen valmistanut inkiväärishottia ja nyt glögiä itse keitellen ja maustaen. Niitä on puolison kanssa nautittu iltasella. Yhtään ei alkoholijuomat minua kutsu ja huutele, hyvä niin. Ihmeissäni kaupassa katselen, kun ihmiset raahaa kaksin käsin kaljasalkkuja ja kiirehtivät Alkoon… noin minäkin toimin vielä vuosi sitten. Olen tyytyväinen ja onnellinen tästä elämästä. Niin vakioasia juomattomuus ei kuitenkaan ole, että huomaan edelleen lähes päivittäin ajattelevani juomattomuutta, alkoholin käyttöä, tätä nykyistä elämääni ja vertailen sitä entiseen…

Raitista ja leppoisaa lauantaita kaikille :heart_exclamation:

8 tykkäystä

Huomenta. Minäkin vielä monta kertaa viikossa mietin millaista olisi jos en olidi raitistunut. Tulee erilaisia skenaarioita mieleen. Ja joka kerta herää valtava kiitollisuus ja tulee onnen tunne. Tänä aamuna kävelyllä just mietin että miten on hyvä olo vaikka on haasteita. Sellainen tasainen hyvä olo. Mietin että nousuhumala ei tuntuisi yhtö hyvälle. Muistan vielä miltä ensimmäinen olut tuntui ja miten tuli välillä vaikea olo kun syke nousi ja posket punehtui ja vähän huippasi. Sitä jotenkin silloin odotti ja tuntui olevinaan niin hyvälle. Vähänpä tuolloin ymmärsin miten voi olla parempi olo kun pysyy selvinpäin. Kyllä ditä tuleee vertailtua. Luulen että se on tärkeää siksikin ettei totuus unohdu. Kivaa pakkadpäivää

5 tykkäystä

Olipa kiva kun kirjoitit @Fincoco :blush:

Just tuota tarkoitin, samankaltaista vertailua suoritan mielessäni. Esimerkiksi eilen kaupassa muistelin miten aiemmin pääasiassa oli juomien ostaminen, sama vaikka ruuat olis jäänyt kauppaan. Sitä luuli että alkoholi tekee viikonlopusta hyvän, mutta nyt tajuaa, että eipä sitä silloin tiennyt mitään :joy: Hyvä viikonloppu syntyy pikkuhiljaa pienistä asioista…mistä milloinkin… hyvästä yksinkertaisesta itsevalmistetusta ruuasta, kuten vaikka hernekeitosta, vastaleivotusta pullasta, takkatulesta, saunareissusta, aamukahvihetkestä kaikessa hiljaisuudessa ja rauhassa… levollisin mielin, kun alkoholi ei ole sekoittamassa päätä ja pilaamassa nautintoa… elämästä…

PS. Tsemppiä sukulaisten vierailuun, ajattelet vaikka mielessäsi muita mukavia asioita :wink:

4 tykkäystä

Päivä 345. Mukava viikonloppu alkaa olla vietetty. Monenlaista puuhaa tuli kotona tehtyä, se tuntuu hyvältä, tekemättömien kotihommien lista lyheni. Eräs lapsistani vietti viikonloppua kanssamme ja tykkäsi autella puuhissa.

Joka päivälle tein onnistuneen treenin. Viikonloppuvapailla on mukava treenata, kun jaksaa hyvin. Viikolla, iltasella, työpäivän jälkeen on hiukan nihkeämpää, varsinkaan pimeys ei houkuta…

Eilen oli vielä upea, aurinkoinen, luminen, talvipäivä…tänä aamuna heräsin vesisateeseen ja sitä on jatkunut koko päivän…

Näillä ladatuilla akuilla päin uutta viikkoa :smiley:

Raitista ja mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille :heart_exclamation:

7 tykkäystä

Sen verran vielä lisättävä, että meillä tai minulla oli jotenkin pitkä ja tylsä ilta. Ei oikein jaksanut eikä huvittanut enää tehdäkään mitään… Juodessa olisin NIIN juonut tähän tylsyyteen. Nyt ei onneksi tehnyt mieli juoda, mutta tiedostin, että nyt olisi kyllä ollut se hetki.

Tuli syötyä iltapalaa, ihan terveellistä ja sitten vähän lisää syötyä…ihan hupia vaan… katseltua netistä videoita, minä valitsin ekan ja isäntä seuraavan… juotiin limpparia ja vissyt… kului se tylsä ilta näinkin ja lopulta ihan hyvin…

2 tykkäystä

On se vain mahtavaa aloittaa uusi viikko levänneenä, hyvin nukkuneena :smiley:

Vaikka näin maanantaiaamuna sitä ei olekaan parhaimmillaan, niin siitä huolimatta olo on melko freesi. On tullut ulkoiltua, liikuttua ja syötyä hyvin. Nähtyä läheisiä ja vietettyä monta mukavaa hetkeä. Ei mitään ihmeellistä, mutta silti silkkaa ihmettä kaikki :sparkles:

Olisi myös se toinen vaihtoehto… ja silloin olo olisi melko toisenlainen tässä hetkessä… on tainnut tulla tehtyä hyviä valintoja… kiitollinen mieli raittiista viikonlopusta :heart_exclamation:

(Eräs lapseni seurustelukumppaninsa kanssa on alkanut viihtyä meillä harvase viikonloppu, mietin johtuisiko se raittiista huushollista :thinking: no, jokatapauksessa sekin tuntuu hyvältä.)

Raitista ja hyvää viikon alkua kaikille :heart_exclamation:

8 tykkäystä

Eilen illalla katsoin YouTube:sta: Weksi Meidät pudotetaan lentokoneesta erämaahan! (ja yritetään selviytyä kotiin) reilut puolet ja tänään katson (alkuillasta) loput.

Nuorimies kertoi elämäntarinaansa alkoholistiäidin riepoteltavana. Video oli hyvin tehty, heidän reissuosuudesta ja nykypäivästä kertovat osat hauskojakin, mutta kyllähän joutui itkemään…on se niin surkeaa kuinka aikuiset pilaavat juomalla lastensa ja kaikkien elämän. Suosittelen katsomaan, ei tee alkoholia mieli.

Nukuin todella huonosti, meni niin tunteisiin katsominen. Minulla ei ole mitään lähellekään noin rankkoja kokemuksia, mutta silti tämä herätteli ja nosti pintaan ajatuksia menneestä, lapsuudesta, nuoruudesta ja aikuisuudesta. Riittämättömyyden tunteesta, kuulluksi ja huomioiduksi tulemisen tarpeesta, tarpeesta tuntea itsensä tärkeäksi ja rakastetuksi…ja kuinka yksin sitä ihminen välillä on, vaikka ihmisiä on ympärillä, ne omat ongelmat vyöryvät yli…

Vahva suositus, kannattaa katsoa, kun saan katsottua loppuun, aioin vinkata nuorisolle myös…

7 tykkäystä

Minäkin katsoin tuon. Vihaksi pistää surun ohella se, ettei Suomessa (edelleenkään) tunnuta voivan myöntää että myös naiset, äidit, voivat olla väkivaltaisia päihteidenkäyttäjiä, valehtelijoita, tai muuten vaan täysin kykenemättömiä vanhemmuuteen. Tuon isän osa oli tulla lyödyksi järkyttävällä tavalla myös viranomaisten taholta.

Meillä ei onneksi fyysistä väkivaltaa ollut, eivätkä vanhempani olleet päihteidenkäyttäjiä/alkoholisteja.

8 tykkäystä

Video kyllä herätti monenlaisia ajatuksia ja tunteita, myös juuri mainitsemiasi…

2 tykkäystä

Tää on mullakin to do -listalla mutta ihan vielä rohkeus ei ole riittänyt katsoa :grimacing::pleading_face:

2 tykkäystä

Keskellä viikkoa jo mennään, kirpakka pakkaspäivä.

Weksin video tuli eilen illalla katsottua loppuun. Edelleen, kannattaa katsoa.

Jäin miettimään monia asioita… Halaan aikuisia lapsiani mennen tullen, kun kohtaamme. Välillä näen, että se ärsyttää, olis jo kiire… mutta mielestäni se on tärkeää, yrittää edes näyttää, että olette tärkeitä. Liian harvoin tulee läheisille kerrottua, kuinka rakkaita ja tärkeitä he ovat. Kerrottua jälkikasvulle, että olen sinusta ylpeä. Sanottua kuinka arvostan Sinua, elämääsi ja tekemisiäsi, vaikka ne olisivat kovin erilaisia kuin omani… vanhinta lastani on nyt erityisen ikävä.

Tuli huono omatunto, kun paras ystäväni on lähinnä vain ottanut mua päästä…havahduin, että olenko sortunut pitämään häntä itsestään selvyytenä. Hän on ollut nyt ‘vähän raskasta seuraa’, mutta niin se olen minäkin tainnut välillä olla. Täytyypä korjata tätä ja yrittää piristää häntä jotenkin.

Oman lapsuuden perheen sisarusteni kanssa olevat -ei huonot, vaan olemattomat välit, harmittaa, me vain emme ole missään tekemisissä. Jotenkin en kaipaa sisarusteni kanssa sellaisia mitä kuuluu, kukkuluuruu -välejä. Ajattelen, että perhe on sellainen jossa melko pyyteettömästi autetaan puolin ja toisin, sekä ollaan elämässä läsnä. Olenko liian vaativa. Mutta sisarukseni (yhtä lukuunottamatta) eivät kaikesta päätellen koe samoin.

…tästä pohdinnasta huomaa, kuinka tärkeitä läheiset ihmissuhteet elämässä ovat. Niihin pitäisi ehtiä panostaa paremmin, mutta mielestäni se on molemmin puolista.

Nukuin kun tukki, oikein hyvin ja makoisasti. Illalla tein hyvän salitreenin, uusi ohjelma, tukee mun varsinaisia tavoitteita muilla rintamilla. Sen päälle avantosauna. Nyt vesi tuntui jo kylmälle. Saunassa oli tällä kertaa hyvä porukka ja hyvät keskustelun aiheet, en meinannut malttaa poistua lainkaan. Tämä jokaviikkoinen saunareissu piristää mieltä, vaikka aina en meinaisi jaksaa lähteä.

Raitista ja kepeää keskiviikkoa kaikille :heart_exclamation:

7 tykkäystä

Eilen oli ok työpäivä, jonka pomo sai lopuksi pilattua jälleen epäjohdonmukaisella, räyhäävällä ja lopuksi itkuisella käytöksellään. Jäi asiat pyörimään mieleen kotiin asti ja piti niistä jauhaa puolisollekin kovaan ääneen. Taas yritin päättää, että en ota niin vakavasti. Pomoni elämänhallinta ei taida olla tasapainossa ja niinpä hän säännöllisesti kaataa omaa pahaa oloa toisten niskaan…

Onneksi enää ei tule tarvetta juoda vitutukseen, ei tule mieleenkään. Jotain kehitystä tapahtuu :blush:

Kävin reippaalla lenkillä kaverin kanssa ja onnistuimme jutella niitä näitä, mukavista ja tavallisista asioista. Se helpotti. Sen päälle kyläilimme iltamyöhään ystäväperheen luona. Siellä oli mukavat keskustelut, hauska perhe, hyvät kahvikastamiset ja niin tunnelmallinen koti (siis aivan tavallinen, mutta emäntä oli kynttilöillä ja valoilla luonut kauniin tunnelman). Illalla myöhällä kun ajelimme kotiin, olo oli helpottunut, rauhallinen, kiitollinen ystävistä ja hymyilytti hyvä mieli :heart:

…muita tapoja kuin juominen, helpottamaan omaa oloa, on paljon, mikä sitten kenellekin sopii ja tuntuu oikealta, siihen hetkeen…tarvii vain kokeilla niin kyllä niitä löytyy

Raitista ja toivorikasta torstaita kaikille :heart_exclamation:

Minä istun tämän päivän koulun penkillä, vaihtelua sekin. Toivottavasti on hyvää ruokaa tarjolla :face_savoring_food:

3 tykkäystä

Samoin katsoin sen eilen aamulla putkeen ja sattumalta sitten kyseinen nuorimies oli aamuteeveessä. Myös häntä haastatellut toimittaja tuli alkoholistiperheestä, jossa nimenomaan äiti käytti reippassti. Olihan tuo video aikamoinen. Kunpa olisikin sepitettä kaikki. Eräs tuttuni takavuosilta on poliisi ja hän kertoi miten hirveintä on se miten nuo lapset puolustavat raivokkaasti vanhempiaan vaikka minkälaista väkivaltaa ja kaltoinkohtelua olisivat kokeneet. Tälle Weksillekin äiti on edelleen tärkeä. Alkoholi. Tuo juomista jaloin…

2 tykkäystä

Päivä 353. Loppuviikko meni mukavasti. Monenlaista sopivassa suhteessa. Treenit on nyt kulkenut hyvin, olen saanut kuin toisen vaihteen silmään.

Olimme lauantaina kylän yhteisellä hirvikeitolla. Ihana, pieni, lämminhenkinen tapahtuma. Mukava katsella kun pikkulapset juoksevat ja leikkivät….ja kasvavat vuodessa niin kovasti. Kyllähän se kiinnittää huomiota, kun alkuillasta aina samat ovat jo otoksissaan…ja samat jäävät muiden lähdettyä jatkamaan… Jäin kovasti miettimään tuttavaperhettä, jonka toisella vanhemmalla on selkeästi pikkuhiljaa, vuosi vuodelta, paheneva alkoholiongelma. Olisi mukava perhe, ihanat aikuiset ja aikuistuvat lapset, kiva koti, mutta kalja ja viina pyörittää.

Jälleen eräs lapseni seurustelukaverinsa kanssa vietti meillä viikonlopun. Mietin jo, että pitääkö olla huolissaan, kun meidän vanhusten seura tuntuu niin kelpaavan. Eikö ole mitään omia menoja, kavereita… olen kyllä joskus kysynyt, mutta oman ikäiset kaverit ovat viikonloput juomassa ja häntä/heitä ei tunnu kiinnostavan. En ole tästä jaksanut enää stressata, kun kerran tulevat viikko toisensa perään, olemme isännän kanssa ‘kuin kotonamme’, kuten vanhusten kuuluu :wink: emme ole ottaneet asiaksi ‘järjestää, heille huvituksia’. Nämä nuoret tykkäävät pihasaunan lämmityksestä, tykkäävät hakea puita, tehdä tulta, hakea vettä, sytytellä lyhtyjä, kävelevät iltamyöhällä takapihan metsässä toivoen näkevänsä tähtiä, revontulia… he myös innostuivat leipomaan molempina päivinä :blush:

Tänäkään viikonloppuna ei meidän torpassa juotu alkoholia, nuorillekin tarjosin saunaan limsapullot mukaan. Jotenkin aistin, että he pitävät tästä…

Kun on elämänkokemusta kertynyt, uskon että tämäkin vaihe nuorilta menee pian ohi… käymme jälleen hiukan tarpeettomammiksi… ja saamme jälleen isännän kanssa olla jonkun viikonlopun ihan kaksin…

Sen verran on valitettava, että kelit meni kyllä persiilleen… märkää ja pimeää… :sweat_droplets::sweat_droplets:

Raitista ja hyvää alkanutta uutta viikkoa kaikille :heart_exclamation:

7 tykkäystä

Hei ja hyvää yötä kaikille tasapuolisesti!

Olen jo kauan miettinyt jotain keinoa jonkin särkyneen asian korjaamiseksi sisälläni ja mielessäni.

Tämä kirjoittaminen on minulle uusi juttu, enkä edes tiedä onko ok kirjoittaa elämästään ja kokemuksistaan juurikin tähän ketjuun.

Jos kerron ensin hiukan nykyisestä tilanteestani ja myöhemmin sitten historiastani ja elämästäni, mikäli päätätte että voin tähän kirjoittaa, avautua, kysellä asioista mitkä askarruttavat?

Elikkä… Olen 55v mies Uudelta-maalta. Asun yksin kahden kissani kanssa vuokralla. Työttömänä olen ollut jo pidemmän aikaa. Alkoholin lopetin omin voimin kokonaan 2v 3kk sitten, vaikka se kuului elämääni 40v, välillä ja varsinkin lopussa todellakin rankasti (2pll vodkaa + siiderit ja lonkerot/vrk). Minulla on täysi-ikäinen poika, joka asuu muualla, mutta on nyt 1,5v melkeinpä asunut luonani ja ollut tukenani. Aloitin opioidi korvaushoidon 2kk sitten ja nyt vain elän päivän kerrallaan, tai oikeastaan välillä epäilen sitäkin olenko edes elossa ja tämä onkin vain jotain pahaa unta.

Toivon tosiaan, että voisin tänne kirjoittaa ajatuksiani ja tunteitani. Olisi mahtavaa saada teiltä myös neuvoja ja mielipiteitä elämäni karikoissa. Jään odottamaan “lupaa” ja jos sen saan alan kertomaan elämästäni enemmän. :pleading_face:

7 tykkäystä

Hei @Naamari ja tervetuloa mukaan! Onnea pitkästä juomattomuudesta, tuo on hieno suoritus.

Tottahan toki tänne voi kirjoitella ja jakaa ajatuksiaan. Suosittelen kuitenkin avaamaan ihan oman ketjun jo luettavuuden ja vertaistuen kannalta. Siellä tarinasi pysyy hyvin järjestyksessä ja sitä on helpompi kommentoida.

Mutta hienoa kun löysit paikalle. Jokainen kirjoittaja lisää mahdollisuuksia saada ja antaa vertaistukea ja se on meille kaikille korvaamattoman arvokasta.

7 tykkäystä

Lämpimästi tervetuloa!! Täällä on hyvä ja kannustava henki ja itse olen saanut paljonkin apua vertaistuesta. Silloin kun maailma mäiskii kunnolla naamalle voi hetken viettää täällä ja saada paljon paremman mielen ja tunteen siitä, ettei ole aivan yksin. Tosiaan kuten @Teme70 neuvoi - voit aloittaa ihan oman ketjun, johon voit päiväkirjamaisesti kertoa ja avautua aivan niin paljon tai vähän kun katsot tarpeelliseksi. Hienosti olet jaksanut olla raittiina vaikka työttömyys tuo varmasti omat lisähaasteensa. Hatunnosto siitä!

Tsemppiä ja vielä kerran tervetuloa tänne jakamaan ajatuksia.

7 tykkäystä

Miten voi musiikin kuuntelu saada aikaan tunteita laidasta laitaan… :musical_notes::musical_note:

Laitoin autossa radion päälle töihin ajellessa. Tuli joku biisi, joka sai hyvälle tuulelle, sitten pari joissa oli haikeutta, joku jonka tarina nosti vanhoja muistoja pintaan, tunsin surua, katumusta, halua pyytää anteeksi, itketti, sitten tuli laulu joka sai minut kaipaamaan omaa rakasta ja hänen käsiään, sitten taas iloisempi ja huolettomampi rallatus…

Aivan poikki näihin tunteisiin… niitä sammutellakseni olen kyllä juonut, aina ei jaksaisi tuntea, olis kiva päivä kun ei tulisi mieleen perunan keittoa ja poutapilviä kummempia ajatuksia.

Pääsääntöisesti toki on hienoa, että meillä on tunteet :heart:

Raitista ja kepeää keskiviikkoa kaikille :heart_exclamation:

7 tykkäystä