Kiitos @Lintuanna ja @metsänpeitto1 ja
Kiitos erityisesti siitä, että olette olleet tukenani tällä raittiusmatkalla, monen muun plinkkiläisen tapaan. Ilman teitä en tässä tilanteessa olisi
Paljon onnea seitsemästä kuulaudesta! Nopeesti on mennyt aika kun tuntuu että vastahan sinä liityit joukkoon. Sinusta on tullut yksi plinkin kantavista voimista
Mitä allergioihin tulee - viini lisää ehdottomasti kehon histamiinikuormaa. En tiedä mille sinä olet allerginen, mutta näin itse koivuallergikkona olen huomannut sen, että jos ei juo oireet ovat helpommat sietää ja antihistamiinitkin tehoavat paremmin siihen mihin ne on tarkoitettu. Lisäksi, kun alkoholi sekottaa tuota suolistoa niin sekin vaikuttaa kokonaisuuteen.
Niin ja mitä hittoa, isot onnittelut Vähän olen kateellinen, mutta onneksi vain vähän. Olen kuitentenkin tyytyväinen siitä omasta matkasta, joka on ollut täynnä oivalluksia ja raitista aikaa. Näillä jatketaan eteenpäin! Hyvä Sinä. Hyvä minä, hyvä me
Lämmin kiitos @Fincoco
Mukavaa kesäpäivää
Juu, pajut, koivut, lepät, heinät…kaikki oireet on helpottaneet
Kiitos paljon @kaaosteoria66
Jatketaan yhdessä tätä matkaa
Puolison raittius varmasti auttaa. Toivoisin itsekin samaa mutta joka päivä meillä kotona puolison päivä alkaa ja päättyy lonkeroon. Ja sitten mielellään tarjoilisi niitä minullekin (todennäköisesti kokee painostavana, että joutuu juomaan itsekseen).
Onnea 7 kk ajasta!
Kiitos @Riikinkukko
Ymmärrän tilannettasi, varmasti raskasta. Olisihan se hyvä jos saisit taustatukea raitistumiseen.
Alussa keskityin jotenkin niin omaan raitistumiseeni (ja omaan napaan), että en oikein huomannut arvostaa sitä, että puoliso raitisteli rinnalla. Hänellä on raitisteluunsa omat syynsä. Toki olin siitä mielissäni ja olemme tsempanneet ja kehuneet toisiamme pitkin matkaa, mutta jotenkin ajattelin meidän juttuja erillisinä projekteina ja molempien omina juttuina. Mutta nyt lomalla havahduin eka kertaa siihen, että olisi voinut olla vaikeaa jos hän olisi juonut nyt lomalla. Ei minulla varmaan juomishaluja olisi tullut, mutta suoraan sanottuna epäilen vahvasti, että minua olisi vituttanut hänen juominen. Täytyy tätä tässä loman jälkeen prosessoida, koska ei kovin äärimmäinen suhtautuminen mihinkään ole oikein hyvästä. Nyt keskityn tähän hetkeen ja siihen kuinka hyvä on viettää yhdessä raitista lomaa. Enkä murehdi etukäteen.
Päivä 219. Tällä viikolla olen nauttinut lomasta kotona. Kotihommia, lenkkiä, järvipulahduksia ja kunnon salitreeniä taas pienen paussin jälkeen. Salilla olen innostunut hankkimaan voimaa jalkoihin mäkien juoksemista silmälläpitäen.
Nyt loppuviikosta parissa tapahtumassa. Osallistuin juoksutapahtumaan ja tuntuu hyvältä huomata kunnon nousujohteinen parantuminen. Raittius tehnyt eetvarttia
Tyttökaverit kyselivät terassille ja myöhemmin näin terde-päivityksiä. Lähinnä olin helpottunut, kun olin estynyt osallistumasta, eikä tarvinnut keksiä tekosyitä. Ei vaan huvita nyt terassit tms. Ehkä niidenkin aika tulee joskus. En tunne jääväni mistään paitsi. Menisin jos tuntisin. Olenkohan vähän tylsämielinen…
Alkoholiasiat ovat olleet taka-alalla. Tuntuu hyvältä, rentouttavalta, sekin.
Oikein hyvä fiilis
Raitista ja hyvää kesäsunnuntaita kaikille
…niin ja huomenna alkaa viimeinen, neljäs raitis lomaviikko. Sekä minulla että puolisolla. Vuosiin. Isäntä muisteli, että reiluun kolmeenkymmeneen vuoteen kokonainen raitis kesä. Minulla voisi olla jotain 17-18 vuotta edellisestä raittiista kesästä.
Ihan parasta mistään ei ole jäänyt paitsi raittiina, päin vastoin kaikki on mennyt tosi
Erityisesti eilen ja tänään, nyt aamulla, tunsin ylitsevyöryvää kiitollisuutta raittiudestani. Hampaita hymyilytti korvasta korvaan. Jostain syystä halusin jakaa sen teillekin tänne. En ole mikään sanaseppo, mutta yritän kuvailla.
Eilen pyöräilimme eteläsavossa, ihastuttavissa maisemissa aamusta iltaan. Ajelimme huikaisevia pikkuteitä, kiertäen Saimaan rantoja. Pulahdin uimaan melko usein
Matkaan sisältyi pari lossimatka, jotka jo sinällään sisäsuomalaiselle tuntuivat seikkailulle.
Pyöräillessäni sydämeni meinasi pakahtua kiitollisuudesta. Olen niin onnellinen raittiudesta. Siinä minä vain pyöräilin, varmasti hiukan tyhmänonnellinen hymy naamalla, reippaana ja raittiina. Ja olin (olen) niin onnellinen ja iloinen! Eikä tee viinaa mieli yhtään. Päinvastoin, tuntui niin hyvältä ajella vailla varsinaista päämäärää, aikataulua, nauttia vain kun Suomen kesä antaa parastaan. Nahka sai hiukan liikaa aurinkoa ja illalla oli hetken huono olo, ennenkuin meni juomalla ohi. (Vettä, vissyä ja limsaa toki, jos ehditte säikähtää )
Viime kesänä tein pitkälti samoja asioita kun tänäkin kesänä, mutta alkoholismi oli jo saanut valtaa niin, että mikään ei kuitenkaan tuntunut oikein miltään. Vaikka mitä hienoa näin, tunsin, koin, niin se ei saanut aikaan ‘sitä tunnetta’, mitä kaipasin. Nyt kun alkoholia ei käytä, sen tunnistaa ja huomaa heti, mikä se oli. Silloin sitä en tajunnut. Alkoholi oli käytännössä mielessä koko ajan. Vaikka sitä ei itse huomannutkaan. Päivien tekemisten lomassa tuli mietittyä, koska korkkaisi, pitääkö hakea lisää, koska Alko menee kiinni, onko se tänään auki, entä huomenna. Joinko jo kaikki, mistä lisää. Joko kello on pian 21. Tänään voisin alkaa juoda jo aamupäivällä, kun ei tartte lähteä enää autolla…jne kyllä te kaverit tiedätte!
Uskon vankasti, että jos olisin jatkanut juomista, tänä kesänä olisi ollut taitekohta, kivat jutut olisivat jo karsiutuneet elämästäni. Olisin pitkin lomaa juonut jo aamupäivästä, päivällä ja eihän silloin voi tehdä mitään, pyöräillä, retkeillä tms siitä ei seuraa kun vahinkoja. Niin sitä sitten lösähtää vain istumaan ja juomaan. Illat olisikin jo mennyt humalassa ja/tai nukkumassa (sammumassa). (muistot ja ajatus hävettää). Mistä se ajatus silloin tuli, että se on mukavaa…
Nyt olen viettänyt raitista kesäaamua järvenrannassa. Näitä raittiita aamujahan täällä plinkissä on hehkuteltu, eikä suotta Telttayön jälkeen pulahdus järveen. Rauhallinen aamiainen ulkosalla, iholla aamun viileys ennen tulevan päivän paahdetta… Mieli on onnellinen, iloinen, toiveikas, reipas ja raikas…
Tästä on taas hyvä jatkaa.
Raitista ja toivorikasta torstaita ystävät
Olen lukenut teidän raittiuden polun alkupään tallaajien kirjoituksia, teitä on ilahduttavan monta. Lasken kyllä itsenikin vielä alkupään kulkijaksi.
Kirjoituksenne herättää paljon ajatuksia ja muistoja, siitä kuinka hankalaa taistelua ensimmäiset illat, päivät, viikot ja koko eka kuukausi oli. Siitä syystä en haikaile kohtuukäyttelyn perään, enkä halua repsahtaa. Tiedän, että sieltä on vaikea ponnistaa uudelleen raittiuden pariin, ehkä se ei enää edes onnistu.
Haluaisin tsempata teitä uusia, että uskokaa tai älkää, mutta kyllä se päivä päivältä helpottaa. Ja kun alkuhankaluuksista selviää, niin raitis elämä on paljon parempaa kuin entinen juova aika.
Itteeki naurattaa, kun alan kuullostaa ihan raittiusprofeetalta mutta tämä on ainut kanava jossa voin raittiutta toitottaa. Ja kanava myös huutaa raittiustuskaa aika-ajoin
Sinun kesäsi kuullostaa ihan unelmalta
Kuulostaa niin ihanalta tuo raittiutesi fiilistely! Ensi kesää odotellessa, ehkä silloin on minun vuoroni.
Ja niin tutulta kuulostaa tuo kuvaamasi juomisen jatkuva ajattelu ja suunnittelu… sitä minä olen tehnyt päivittäin varmaan pari viimeistä vuotta. Miten paljon aikaa ja energiaa se onkaan vienyt.
Ihanaa kesää!
Kiitos @Fincoco mukavaa, että tunnelma välittyy, koska minulla on ollut (on) unelmakesä, kiitos raittiin elämäntavan!
Jos kerätyillä voimavaroilla taas jaksaisi tavallista arkea ja töitä
Ihailin sinun ristikko-hommia en ole elämässäni yhtäkään saanut valmiiksi
sen verran rauhaton luonne. Arvuuttelin sanoja kuvaamiisi ristikoihin ja ehkä keksinkin joitain…
Mukavaa Perjantaita
Kiitos @nollaaja toivotan voimia ja tsemppiä kovasti alkutaipaleellesi! Kyllä se siitä koko ajan parempaan. Voit vaikka lukea omaa ketjuani alusta. Kyllä silloin oli näiden konkareitten neuvot ja kannustukset tarpeen, todella. Ja mentiin kovastikin päivä ja iltapäivisin tunti kerrallaan. Edelleen pääsen kiinni ahdistavaan tunteeseen, joka puristi rinnasta, kun kello läheni Alkon sulkemisaikaa tai alkoholin myynnin loppumisaikaa
ja sen jälkeen oli hermo pinnassa ja todella tuskainen olo. Siihen sitten koitin keksiä kaikkea… urheilin, kävelin, kävin avannossa, uimahallissa, kyläilin, soittelin puhelimella, kirjoitin tänne tai päiväkirjaan, ajelin paljon autolla, join inkiväärishotteja, vissyä (taidan olla nyt koukuttunut kuplajuomiin…) , tein ja söin hyviä ruokia…
…tämä energia kun aikanaan vapautuu muuhun käyttöön, niin ihmeitä tapahtuu
Hyvää kesää Sinulle myös
Kolmas työaamu. Vaikka en lomalla tällä kertaa nukkunut kovin myöhään, niin nämä aikaiset viiden herätyksen kyllä tuntuu…
Onhan se mukava palata töihin, kun tuntee itsensä varsin tarpeelliseksi. Tekemätöntä työtä on kasautunut…tasan neljän viikon edestä
Voi, että kun sitä on lomalla virkeä ja reipas. Työpäivän aamuna väsyttää, viimeisellä kahvitauolla väsyttää ja kun kotiin pääsee, niin täytyy oikein tsempata, että lenkki tai muuta kuntoilua irtoaa, saa lähdettyä. Niin tai maanantaina en jaksanut tehdä yhtikäs mitään, sohvalla meni ilta eilen kävin salilla. Tarkoitus oli tehdä vielä pieni lenkki sen päälle, mutta se jäi. Menin puoli yhdeksän nukkumaan
Ensimmäisenä työaamuna oli mielessä ja muistoissa, että olispa kamala aamu, jos olis vielä juonut huolella lomalla. Jostain syystä myös tänä aamuna ensimmäisiä ajatuksia aamutouhujen keskellä oli, että mietippä tähän vielä krapula, päätä särkis, pyörryttäis ja oksettais. Eli vaikka on työaamu, niin mahtavaa herätä kun on hyvä olo. Ja kahvi tuoksuu ja maistuu hyvältä.
Työ on työtä, mutta hymyilytti mua kuitenkin työn äärellä ajatus, että mä taidan olla aika hyvä työssäni. Sain jo kahdessa päivässä niin paljon aikaan että… laitoin oikein viuhumaan, kun on vielä rauhallista muiden ollessa lomalla
Ei mitään varsinaista ajatusta, halusin vain kirjoittaa teille ja itselleni.
Arki palasi metsäpirttiin pariksi viikoksi, sitten on vielä viikon loma.
Raitista ja mukavaa kesäviikon jatkoa
Päivä 232. Ensimmäinen työviikko vierähti varsin kivuttomasti. Väsyttäähän se lomaan verraten.
Eilen lähdimme tapahtumaan kaveripariskunnan kanssa. Vähän yllättäen saimme seuraa reissuun jonne oli tarkoitus mennä kaksin. Innostuin kovasti, oli mukava tunnelma lähteä kavereiden kanssa. Pyöräilimme hiukan, grillailimme illalla, telttailimme yön ja aamulla olimme tapahtuman ytimessä. Illan ja tämän päivän aikana kaverit joivat alkoholia, humaltuivat, nauratti ja juttu luisti. Meidän vissyn juonnista esitettiin kysymys, annoimme ympäripyöreän vastauksen ja puheenaihe vaihtui. Tunnelma ei latistunut. Alkoholittomuus on minulle vielä sen verran tuore juttu, että huomaan tekeväni paljon havaintoja eli kiinnitän asiaan huomiota. Odotan päivää, jolloin huomaan, että en kiinnitä alkoholinkäyttöön/ käyttämättömyyteen kummempaa huomiota, en tee tällaisissa tilanteissa näitä huomioita.
Aivan mahtavaa, kesäinen alkoholin käyttö ympärillämme, ei aiheuttanut mitään mielitekoja, ei suu napsannut lainkaan. Päin vastoin, olin tyytyväinen omaan hyvään juomavalikoimaani ja hyviin naposteltaviin. Viihdyin raittiina, viihdyin itseni kanssa tilanteessa, olin oma itseni, minulla oli hyvä olla. Kotimatkalla kun juttelimme, isännällä oli ollut aivan samat mietteet aivan ihmeellistä.
Tunnelma oli mukava, nautin vesisateesta ja märistä kamppeista huolimatta, tosi paljon. Minulla oli hauskaa.
Oli vapauttavaa huomata tämä. Nyt on jokin uusi lehti kääntynyt…
Nyt kotona, olo reissusta rähjääntynyt, väsynyt mutta onnellinen, saunan lämpenemistä odotellen…
Raitista ja mukavaa lauantai-iltaa kaikille
Nyt on taas Raittiin ihmisen suosikkihetki. Sunnuntai aamu. Aamukahvi kotosalla maistui erityisen hyvältä, olo on suloisensunnuntainen. Kipaisin kasteisen nurmikon poikki hakemaan puuromarjoja marjapuskasta ja pikkiriikkiseltä kasvimaalta salaattia leivän päälle. Hiukan haikeutta aiheutti loppukesäinen fiilis, joka tuli aamukasteesta, hämähäkin seiteistä ja hiukan jo viileämmästä aamusta.
Haluaisin olla pelkkä Positiivari, mutta pikkupessimistinä kuitenkin vähän jo mietin, miten taas jaksan pimeän ajan yli. Pidän kaikista vuoden ajoista, mutta en pimeästä! Lumi on ihanaa ja kylmyyskin ihan ok, mutta suomen synkin pimeys on lamauttava. Onneksi metsästyshommat ajoittuvat juuri siihen hetkeen, niin en ehdi keskittyä siihen sen enempää, mutta… vähän jo mietityttää…
Raitista ja hyvää kesäsunnuntaita kaikille
Tänään jotain hyvää päiväkahvihetkeen, mitä se olisi…
Sulla varmaan on kirkasvalolamppu käytössä ? Itselle se on ehdoton pienimmän ajan yli. Aloitan käytön jo syyskuun loppupuolella, heti kun aamut alkavat hämärtyä. Jos lamppua ei vielä löydy, niin suosittelen satsaamaan eurot vähän isompaan ja tehokkaampaan lamppuun, niin ei tarvitse istua nenä ihan siinä kiinni