Merkintöjä kuljetulta polulta

OIkein ihanaa, raitista ja rentouttavaa lomaa. Olet sen varmasti ansainnut! <3

1 tykkäys

Oi, kiitos kovasti :sunglasses:

Aikamoista. Entisessä elämässä olisin jo varmaan sammunut tai ainakin tuhdissa humalassa. Nollannut loman alkamisen kunniaksi…ja jatkanut sitä sujuvasti pitkin lomaa.
Mutta nyt onkin toisenlainen meininki. Loma alkoi, kävin pyöräilemässä isäntää vastaan, kun hän palasi töistä. Keitin meille kahvit loman alkamisen kunniaksi. Nautimme yhdessä, kaikessa hiljaisuudessa, loman alkamisen tunnelmasta ja ihmettelimme rauhassa, että mitäs nyt :blush:
Kävelimme katsomaan lapsenlapsia, kun riehuivat ulkona. Arvelimme, että on hyvä konsti irtautua arjesta, kun sitä touhua tovin kuuntelee ja katselee :face_with_hand_over_mouth: Toimi.
Sitten olikin jo hyvä fiilis ja innostusta reissuvalmisteluja varten. Saimme illan mittaan homman hyvälle alulle ja huomenna jatkuu…pääsemme matkaan huomenna tai viimeistään ylihuomenna aamulla anivarhain.

Vaikka tämä laskeutuminen lomamoodiin kävi tällee verkkaisesti, ilman isoa juhlahumua, niin nyt on hyvä, rauhallinen olo. Työasiat jäivät jo takavasemmalle ja loma-ajatukset ovat vallanneet mielen.
Olen odottanut tätä. Raitista kesälomaa ja kesää. Tässä se nyt on. Tuntuu niin hyvältä. Ei tarvitse viinien ja viinojen kanssa lutrata. Vastenmielisyyttä aiheuttaa ajatus entisenlaisesta juomisesta lomalla. Tämä tuntuu omalta tyyliltä ja paljon paremmalta, pari limpparitölkkiä sihautin :sunglasses:
Katsotaan, miten reissusta kirjoittelen, mutta tässä kohtaa haluan toivottaa kaikille oikein hyvää ja mukavaa kesää :sunglasses::sunflower::sunny: Raittiita päiviä :heavy_heart_exclamation:

10 tykkäystä

Ihanaa kesälomaa, toivotaan että aurinko paistaa ja olisi vähän lämpimämpää kuin tähän mennessä. Mutta loma on loma vaikka vettä tulis kuin aisaa☺️

1 tykkäys

Hyvää ja rentouttavaa lomaa @Metsanpoika :heavy_heart_exclamation:

1 tykkäys

Ai että, olet löytänyt juuri sen saman fiiliksen joka minullekin tuli viikko sitten kun loma alkoi. Ja sanoitat sen tosi hienosti.

Täydellisesti kirjoitettu :dart:. Oikein hyvää lomaa :sun_with_face:

1 tykkäys

Kiitos @Kuuba , @Lintuanna ja @Teme70 sekä kaikki :heart:

Päivä 198 :grin:
Enpäs malttanut, kauas on pitkä matka ja hetken istun vielä apparin paikalla, niin tuli tarve kirjoitella.
On ollut ja on mukava tunnelma. Eilen oli puuhakas, mutta silti rauhallinen päivä pakkaillessa reissuun ja valmistellessa kotia lähtökuntoon. Yllättäen lapsista eräs puoliskoineen saapui käymään. He toivat grillattavia ja lopulta jäivät saunomaan ja yöksi. (Ensin hiukan hämmennyin ja tuskastuin suunnitelmien muutoksesta, mutta hienosti se pyyhkiytyi hyvin nopeasti ohi.) Niinpä päätimme lähteä matkaan aamulla ja vietimme vielä mukavan, leppoisan illan, kun kerran meidän seura nuorille tuntui kelpaavan :blush:
Nämä ovat raittiuden ihania hetkiä, nautin kun olen selvinpäin nuorison läsnäollessa, jopa näin yllätysvierailulla. En mikään humaltunut, liian puhelias, liian äänekäs vanha nainen hunningolla… Hävettää mielikuva itsestä esim. viime kesänä :face_with_peeking_eye:
Eilen nautin kotona touhuilusta raittiina. Useaan otteeseen olin tietoinen raittiina olosta ja se teki minut iloiseksi. Paljon mukavampaa ja tehokkaampaa selvinpäin, kun pullo viiniä ja muutama jalluhuikka alla. Raittius teki olon kiitolliseksi, samoin tunne, että en ole aikoihin tuntenut jääneeni mistään paitsi raittiina enkä ole kaivannut alkoholia elämääni tippaakaan. Alkoholia tulee kyllä mietittyä usein. Lähinnä laitan merkille hetkiä, jolloin olisin aiemmin käyttänyt, mietin niitä tilanteita ja lopputulos on aina tyytyväisyys nykytilanteeseen. Muistan liiankin hyvin miten kyllästynyt olin omaan alkon käyttöön jo parin edellisen kesäloman alkaessa. Olisin halunnut kovasti olla juomatta, taisin vähän yrittääkin, en muista, mutta huonolla menestyksellä. Juotua tuli, harmitti ja join lisää…
Nyt on joka päivä niin hyvä mieli ja syvä tyytyväisyys, kun ei tartte. Oikein hyvä näin :blush:
Alan toistaa jo aikalailla itseäni, mutta niin paljon sitä alkuun ajattelin, että mistä jään paitsi. En vielä ainakaan mistään. Jotkut sosiaaliset jutut vaatii vielä harjoittelua ja toistoa, että opin uusia tapoja, mutta en tunne että elämästäni puuttuisi mitään, päinvastoin.

Täällä sitä ajellaan isännän kanssa lomareissussa. Mielessä ja mahan pohjassa kipristelee ihana tunne, mitä mukavaa matkalla nähdään, tehdään ja koetaan. Sellainen iloisen pirskahteleva, sopivasti jännittynyt ja mukavan odottavainen tunnelma. Alkoholi ei pilaa eikä sumenna hetkeäkään. Nautitaan raakana :sunglasses:

Raitista ja hyvää Sunnuntaita kaikille :heavy_heart_exclamation:

7 tykkäystä

Päivä 206. Reissu lähestyy puolta väliä ja tähän asti paras kesälomareissu vuosiin. Aiemmatkin ovat olleet aivan huippuja, mutta alkoholittomuus näköjään nostaa kaikki kokemukset ja elämykset täysin uudelle tasolle. Hiukan vaikea kuvailla, mutta tunnelmaan, tekemiseen, mikä nyt milloinkin sattuu käsillä olemaan, touhuun keskittyminen on ihan omaa luokkaansa. Kaikesta pystyy nauttimaan enemmän ja kokemukset ovat syvempiä. Reissussa sattuu aina pieniä ja välillä suurempiakin vastoinkäymisiä, niihin piisaa voimavarat paremmin, pikkujutut ei hetkauta, naurattaa vain.
Yhtä ainutta tilannetta tai hetkeä ei ole ollut, jolloin viinaa olisi tehnyt mieli. Alkoholiasioita on tullut mietittyä kyllä, kun olen vertaillut aiempaan elämään. Isäntäkin tuumasi, että on rentouttavaa reissata, kun ei tarvitse pohtia missä taajamassa on ylipäätään Alko, myöhäänkö se on auki ja mikä päivä nyt yleensäkään on, ettei jää viinat kauppaan, sitten ajaa kiireellä Alkon tai lähimmän kaljakaupan aukioloaikojen mukaan. Nyt ei ole tarvinnut, ihan sama onko auki eli ei.
Vaellusreissuilla ei ennenkään tietenkään ole pystynyt juomaan kovin paljoa, mutta silti puoli litraa viinaa ei kauaa huudellut, kun ilta koitti. Olo oli tietysti sen mukainen aamulla. Vuosi sitten halusin olla juomatta kesäloman ajan, jotta voisin nauttia enemmän, rinkkareissun ajan onnistuinkin, mutta ratkesin heti reissun jälkeen…
Myös täällä reissussa, kuten kotonakin, on ollut upeaa herätä virkeänä, levänneenä, freesinä ja hyvinvoivana, joka aamu. Reilu viikko on nyt nukuttu teltassa, raikkaassa pohjoisen kesäsäässä, öisin n.5-7 lämpöastetta. Ruuat ovat maistuneet hyvältä ja on tullut syötyä hyvin ja terveellisesti. Jonkun kerran olen paistellut lättyjä iltapalaksi, namps.
Vuoden alussa ostin urheilukellon. Se mittaa mm.palautumista. Luku on keikkunut koko ajan huonon ja keskinkertaisen välimaastossa. Olen koittanut tehdä asioita palautumisen hyväksi, mutta ei ole juuri kummentunut. Viikonlopun jälkeen on aina vähän parantunut palautuminen. Unohdin jo koko jutun ja ajattelin että paska kello, ei taida oikein toimia, mutta nyt lomalla luvut näyttää koko ajan hyvää ja todella hyvää palautumista, vaikka raskasta ja pitkäkestoista liikuntaa on tullut lähes joka päivä ja unikin on teltassa välillä katkonaista. Loma on tehnyt minulle hyvää.
Pohjoisen luonto on jälleen kerran täyttänyt sydämeni, koskettanut minua, tehnyt syvän vaikutuksen, hurmannut minut. Olen kohta kolmekymmentä vuotta viettäänyt kesälomani pitkälti pohjoisessa ja aina itkenyt ikävää palatessani kotiin. Vaikka kotiakin tulee reissussa ikävä. Ristiriitainen on ihmisen mieli. Tunturin tuulissa mieleni lepää, saan voimia, liikutun kyyneliin, pakahdun onnesta ja kiitollisuudesta, että saan elää ja olla. Pidän rinkkareissaamisen yksinkertaisuudesta, repussa on kaikki tarpeellinen. Miten vähällä ihminen tuleekaan toimeen. Peiliin ei tarvitse vilkuilla, tukkaa tulee kammattua parin päivän välein ja samat vaatteet kelpaa muutaman viikon. Iltaisin käydään pesulla tunturipurossa tai järvessä. Vesi on niin kylmää, että hiuksia pestessä pää jäätyy.
Ihmisiä olemme tavanneet melko vähän ja nekin vähät ovat olleet itsekin retkellä ja hyvillä mielin.
Tänään aamulla kävin tunturissa polkujuoksentelemassa. Raskasta oli, mutta kyllä kunto on parantunut entisestään raittiin elämän ansiosta. Jaksoin hyvin vajaan kolmenkymmenen kilsan lenkin, vaikka välillä oli haasteellisia nousuja. Olen vähän harmitellut, kun kilot ei ole tippuneet raittiina, mutta nyt täytyy todeta, että kun kaivelin retkivaatteita syksyn jäljiltä, niin kylläpä housut sujahti jalkaan helposti. Viime kesältä muistan, että housun nappi piti avata aina kävellessä, kun kinnasi. Olo on paljon kevyempi, mutta kyllä se alkaa nyt näkyä kiinteämpänä keskivartalona myös, vaikka paino tuskin on tippunut muutamaa kiloa enempää.
Raittiit kesäterveiset täältä tunturien tuulista, täällä on helppoa olla raitis :smiling_face_with_three_hearts: Poronvasat ovat niin ihania ja söpöjä hyppelijöitä. Niitä on nyt liikkeellä, niin olen saanut ihailla!
Raitista ja hyvää uutta alkanutta viikkoa kaikille :heavy_heart_exclamation:

7 tykkäystä

Niin ja lueskelin teidän muiden ketjuja. Useampaan olisin halunnut vastailla, tsempata ja kirjoitella omia ajatuksiani, mutta nyt en lomailulta ehdi :smiley:

2 tykkäystä

Olipa hyvä kirjoitus, kiitos. Toivottavasti sen lukee mahdollisimman moni sellainen, joka on herännyt pohtimaan alkoholin roolia omassa elämässään.

Tuon voin allekirjoittaa oman lomareiasuni perusteella ihan 100 prosenttisesti.

4 tykkäystä

Rantauduimme ihmisten ilmoille. Telttailemme pienellä leirintäalueella. Eilen iltasella ‘lähinaapurit’ tulivat juttusille. Mielenkiintoinen huomio itsestäni. En oikein meinaa jaksaa kuunnella enkä sietää humalaisia ihmisiä. Nämäkin olivat sen verran kaljoissaan, että selittivät selittämistään omia juttujaan. Mieleen palasi mielikuvia juovalta ajalta, sellaista se humalaisten touhu on, kaikki selittää omia juttujaan eikä ketään kiinnosta kuunnella toisten juttuja. Seuraavana päivänä ei oikein muisteta mitä tuli puhuttua. Menimme ajoissa nukkumaan ja koko yön nämä porukat olivat hereillä, juttelivat isoäänisesti ja saunoivat aamuun asti. Sain kyllä nukuttua, heräillen säännöllisin väliajoin. Mutta jotenkin alkoi tyypit tympimään. Minusta on tainnut kuoritua tiukkapipo :thinking::face_with_hand_over_mouth:
Aivan sama. Nuorena suhtauduin samoin aikuisten juomiseen eli olen nuortunut :joy:

6 tykkäystä

Itsekään en jaksa humalassa olevia ihmisiä. Naapurissa on pariskunta joka välillä (pääasiassa lähes jatkuvasti) ovat humalassa. Sen huomaa jo kun tämä mies avaa suunsa ja alkaa leperellä danielille ja rakastaa sitä niiiiiin paljon. Sen kuulee jo hyvän matkan päästä kun alkaa kuulumaan sen miehen lässytys. Puhuu siis humalassa aina tuolle naisystävälleen vähän lässyttävästi (ja kaikille muillekkin) on kauhean ystävällinen. Hön on entinen mielisairaanhoitaja niin hällä iskee aina humalassa päälle se lässyttävä hoitaja moodi.
Yritän heidän humalassa ollessa ohittaa heidät nopeasti kun koska kun he huomaavat danielin niin kuuluu ” voi sieltähän se minun suloinen ystävä saapuu.” Kiihdytön askeleita, hymyilen ja sanon jostain syystä ” no niin on” tai ”no niin”
Takaa kuuluu sit miehen puhe kun hän lähes joka kerta toteaa naiselle danielista oikein huokaisten että ” on se ihana”
Tunnen itseni hyvin kiusaantuneeksi kun he ovat humalassa

4 tykkäystä

Joo, sama, kiusaannun ja haluaisin vain pois tilanteesta. Välillä väsyttää ‘miellyttäjä minä’, kun en osaa vain lähteä pois paikalta.
Mutta jänniä nämä kokemukset, yksilöllisiä, isäntää ei kuulemma niin haittaa ja tykkääkin jäädä jorisemaan toisten humalatilasta huolimatta. Sitä vaan naurattaa toisten typerät puheet…

2 tykkäystä

Hei piti jo aiemmin lisätä -huomioita listalle, mutta unohdin jo.
Aikanaan luin muistaakseni Ira Koivun kirjasta Vapaa viinistä listaa positiivisista vaikutuksista, joita alkoholin pois jättämisestä seuraa. Yksi oli että naisilla karvan kasvu hidastuu. (Liittyy ilmeisesti alkoholin sekoittamiin hormooneihin runsaampi karvankasvu.) Nyt kevään ja kesän aikana olen huomannut, että kainalo- ja säärikarvat tarvii hoitaa harvemmin ja karva on haituvaisempaa… Kasvoissani on ollut pari ärsyttävää ihokarvaa, mutta nekin ovat muuttuneet ohuemmaksi, eivätkä poistettua kasva niin nopeasti.
No nää oli nyt näitä vähemmän olennaisia ulkoisia juttuja, mutta mietin jos jotakuta motivoisi :blush:
Minua tässä(kin) kiinnostaa se, että tuntuu kaikin puolin mukavalta, että alkoholilla kyllästetty elimistö palautuu ennalleen… ja sitä myötä paremmaksi.

2 tykkäystä

Naisilla käsittääkseni runsas alkoholin käyttö lisää testosteronipitoisuuksia ja siihen liittyy tuo karvojen kasvun lisääntyminen. Hyvä, että sinulla on siinäkin tapahtunut toipumista, varmasti sekin helpottaa❣️

1 tykkäys

…vielä yksi positiivinen asia keväältä -kesältä tuli mieleen. Aiemmin olen kärsinyt allergia-oireista ja joutunut ottamaan oireisiin lääkettä. Nyt allergiaoireita on ollut huomattavasti vähemmän ja lääkettä tarvinnut ottaa vain muutama kerta.
Toki keväät ja kesät vaihtelevat vuosittain siitepölyjen suhteen, mutta katsotaan miten seuraavina kesinä…helpottiko alkoholin jättäminen allergiaoireita myös :smiley:

4 tykkäystä

Päivä 213. Toissapäivänä tuli 7kk täyteen. Hassua, kuudes kuukausi ei meinannut tulla täyteen millään ja nyt seuraava kuukausi mennä vilahti.
Paluumatka pohjoisesta on alkanut, itkettää kun on niin haikeaa. No, saatamme muutaman viikon kuluttua vielä palata, toivon.
Ennustin oikein. Tämä reilun parin viikon lomamatka raittiina on ollut kaikin puolin onnistunut. Olen levännyt ja virkeä sekä mieli että ruho on palautunut, vaikka tekemistä ja touhua on riittänyt. On sellainen energinen ja pirtsakka olo, kuin joskus nuorena, kun alkoholi ei kuulunut elämään. Alkoholimieliteot eivät ole mieltä härnänneet. Mutta nyt täytyy sanoa, kun muiden menoa välillä tarkkailin, että tähän astisella taipaleella, nyt juuri reissussa on ollut merkitystä sillä, että isäntä rinnalla on jatkanut raitistelua. Alunperin hän kyllä sanoi ottavansa oluita ja lonkeroita, mutta ei sitä hetkeä sitten tullutkaan. En ole kysellyt syytä, kun olen nauttinut hänen raittiista seurasta :heart: Mietin, että ehkä olisi kuitenkin tuntunut tylsältä jos hän olisi juonut. En tiedä… hyvä näin.
Raitista ja hyvää uutta alkanutta viikkoa kaikille :heavy_heart_exclamation: Taitaa olla suurimmassa osassa Suomenniemeä keli kesäinen :sunny::sunflower:

10 tykkäystä

Onneksi olkoon seitsemästä kuukaudesta :heavy_heart_exclamation:

1 tykkäys

Onnittelut 7kk raittiudesta :rose:

1 tykkäys