Raitis ja raikas Juhannuspäivä. Tähän asti olen viettänyt mukavaa Juhannusta. Eilen pyöräilemässä tuumasin miehelle, että minusta tämä on mukavaa ja helppoa, kun ei tarvitse miettiä alkoholia. Kun on selvänä, jää pois pohdinnat siitä mitä missäkin kohtaa tehdään ja tapahtuu, milloin on sopivaa aloittaa juomaan ja kuinka paljon jne. You know.
Raittius rentouttaa tällaisen juhlapyhän.
Aloitin juhannuksen osallistumalla pieneen urheilutapahtumaan. Siellä oli kiva tunnelma ja pääsin juhannusfiilikseen raskaan työviikon jälkeen.
Alkajaisiksi meille tuli lähes kymmenen yövierasta, nuoriso saapui. Pihapelejä, saunomista, paljon, paljon ruuan tekoa ja touhaamista… mutta niin mukavaa. Ovat Rakkaita. Sydän täyttyi ihanasta tunteesta touhatessa. He ovat niin positiivisia ja nauru hersyy, se tarttuu. Minulle paras kohokohta oli kun lähdimme juoksulenkille isommalla porukalla ja kävimme samalla kuntoilemassa puistossa… ja taas saunaan. Eilen alkuillasta, kun he lähtivät illaksi ja juhannuspäiväksi kavereiden kanssa jatkamaan Jussia, meille koitti rauhalliset ajat. Teimme ihanan pyöräretken, söimme matkalla eväitä järven rannassa, auringon paisteessa, kauniissa kesämaisemassa. Oikein Suomalaismaisemaa parhaimmillaan.
Yöllä kävimme vielä autoajelulla, ihailemassa Suomen suvea.
Juhannustouhujen taustalla on paljolti soinut kesäinen iskelmämusiikki ja kotimaiset kesäklassikot, välillä menee jalan alle.
Olemme “retkeilleet” ja nukkuneet jo muutaman yön pihamökissä, siinäkin on kesätunnelmaa.
Nyt istun tässä ‘vakiopaikassa’ sohvan nurkassa ja katselen ikkunasta tuota niin rakkaaksi käynyttä kaunista metsämaisemaa, nyt kesäistä sellaista. Juon kahvia. Kyyneleitä meinaa valua silmänurkista. Olen niin onnellinen, kiitollinen elämästä.
(Pohdintaa arkipäiviltä: Viikko vielä töitä, raskas viikko. Lomalla pääasia on rentoutua ja päästä arjen yläpuolelle. Mutta viime viikolla mietin tosissani, että nyt minun on tehtävä jotain työstressille, muuten pää räjähtää ja en jaksa. Valitan jatkuvasti työstä… tai siis en työstä, se on ok, vaan pomojen poskettoman huonosta johtamisesta ja käyttäytymisestä. Se saa loppua, ei johda mihinkään ja ei helpota mun oloa. Olen hiljaa, en valita. Päätin että kirjoitan paperille muutaman kerran päivässä, mutta ääneen en sano. Ostin jo vihkon sitä varten, valitusvihko. Teen kaikkeni, koitan kaikki konstit, hengitän, rentoudun, syön juon, taukojumppaan, en ota vakavasti, mitä kaikkea… jos jouluun ei ala helpottaa, etsin minkä vaan toisen paikan… Kumpa olisin parempi siinä, että en takertuisi sanomisiin. Osaisin antaa mennä korvasta suoraan toiseen ja taivaan tuuliin… Tuuli vain huulia heiluttelee, en niin kuuntelisi…)
Istun ja katselen tässä vielä hetken, sitten lähden tuonne runsaaseen kesäsateeseen juoksemaan ja käyn matkalla uimassa. Illalla nuoriso palaa vielä seuraavaksi yöksi.
Raitista ja kesäisen mukavaa Juhannuspäivää kaikille