Jess, W. Hassua jos tämä keskustelu hyvästä vanhemmuudesta lankeaa ihan meidän lapsettomien harteille.
Mutta vaikkemme itse ole äitejä, meillä on ainakin itsellämme ollut äiti ja isä, niin meilläkin lie oikeus keskustella asiasta.
Mun mielestä rajoja pitää olla, mutta niitä on hyvä höllätä tapauskohtaisesti, jolloin lapsi oppii myös ottamaan vastuuta itsestään ja vaikkapa pitämään kiinni sovituista rajoista (esim. ne kotiintuloajat).
Itse vapauduin kaikista kotiintuloajoista muistaakseni jo 14 -vuotiaana, ja liehuinkin sitten kaikki illat ympäri kyliä vähän missä sattuu, pitäen kuitenkin Jumalan mielessä ja housut jalassa ja pään selvänä jonnekin 15 -vuotiaaksi asti.
Rakkautta sain kyllä, rajoja ja turvallisuutta ois voinut olla vähän enempi. Hyvään vanhemmuuteen kuuluu mielestäni siis rakkauden lisäksi myös turvallisuuden antaminen lapselle.
Vaikka lapsuuteni oli lasinen, se ei ollut kuitenkaan sen pahempi kuin parhaalla kaverillani, jonka perheessä ei ollut minkäänlaisia päihdeongelmia, mutta muita ongelmia kylläkin. Mm. mukava ja reilu mutta henkisesti hyvin epäkypsä äiti, väkivaltainan ja piittaamaton isä (selvinpäin!!), ja kaikenlaista muutakin skismaa.
Minä perin isäni alkoholismin, mainittu ystäväni puolestaan sairastui anorexia nervosaan, johon olisi voinut jopa kuolla ellei olisi löytänyt niin hyviä kavereita ja myös poikakaveria joiden ansiosta selviytyi takaisin elämään.
Mutta jottei vanhempia syyllistettäisi kaikesta, on hyvä muistaa että ihmisen kehitykseen ja kasvuun vaikuttaa jo lapsesta asti monet muutkin seikat kuin vanhemmat. On havaittu että esim. koulun ja kaveripiirin merkitys kasvaa jo ennen murkku-ikää hyvin tärkeäksi.
Sitten tilanne on ikävä, jos kaveripiiriä ei ole ollenkaan, tai se on ns. “huonoa seuraa”.