Mediasta poimittua

Mahtaisiko Portugalista, Belgiasta tai vaikkapa Sveitsistä löytyä jotakin sellaista perustavanlaatuista (ja hyvin merkittävää) mitä Suomesta vielä puuttuu ja mikä todistetusti toimii tavattoman hyvin? Tästä samasta syystä tuolla päihdeaddiktit voivat heti herättyään ongelmaan hakea apua kun taas täällä Suomessa sitä apua haetaan vasta kun on aivan vihon viimeinen pakko, on sössitty asiat, tuomioita on tulossa, terveys paskana ja perhekin raunioina. Kemikaaliriippuvuus tulisi nähdä terveydellisenä ja sosiaalisena ongelmana (jota se nimenomaan onkin) eikä juridisena kysymyksenä tai moraalisena rappiona.
Mielestäni myöskään psykedeeliterapiaa ja sen mahdollista valtavaa potentiaalia ei saa jättää huomiotta kun päihdeaddikteja hoidetaan. Ainakin tutkimus tulisi sallia aivan kokonaan, se voisi olla hyvä alku…

Väittäisin että Lasolarska sinulla on täysin väärä käsitys tästä “liikemiehen lounaasta”. Tässä esim. erään tiedenaisen omakohtainen kokemus. Se taitaa olla jotakin muutakin kuin vain pikkuista stressin purkua :mrgreen:

Neuroscientist Describes Her DMT Trip
youtube.com/watch?v=yqtvuzcL84M

BANNED TED Talk - DMT The War on Consciousness
youtube.com/watch?v=MxvQusr9cwc

terve.fi/alkoholismi/43146-a … nnollisyys

Tämä linkki lienee esiintynyt jo aiemminkin, vaan tässäkin saattaa olla vinha perä.

Nyt tulee tiukkaa yhden totuuden näkemystä (joka on täysin ymmärrettävää kun on omakohtaisia raskaita kokemuksia).

Päihderiippuvaiset ry: Nykyinen hoitotapa pahentaa päihdeongelmia
mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik … ia/4950836

Se olen minäkin sitten ihan fyysisesti (ja hermosolutasolla) riippuvainen vaikka sen ei edes pitäisi olla tieteellisesti mahdollista (kaikki psykoaktiivit kun eivät aiheuta lainkaan fyysistä riippuvuutta) ja nytkin olen vesiselvä (tauolla lääkekannabiksesta) eikä kitkuta lainkaan.

Joo, mitähän uutta on nyt sit keksinny päihderiippuvaiset ry:ssä?

Stephen Hawkingsin ohjelmia tulee telkkarista keskiviikkoisin. Viime viikolla hän valoitti näkemyksiään aivoista. Oli todella mielenkiintoinen ohjelma. Hawkings vertasi aivoja maailmankaikkeuteen. Hermosoluja on kuin galakseja avaruudessa. Niiden välillä on erilaisia kytköksiä ja niitä on sitten aivan järjettömän paljon. Otappa siittä sitten selevä mikä johtuu mistäkin ja mikä vaikuttaa mihinkin. Ja kaikessa päästään totuuteen, onko virta on vai off.

Psyykkiset häiriöt, kuten masennus tai ahdistus, eivät myöskään aiheuta päihderiippuvuutta, vaan ovat tämän sairauden oireitaote Suomen päihderiippuvaiset ry:n manifestista.

Mun täytyy sanoa, että mä olen niin tyhmä, että mä en ymmärrä, mitä toi lause tarkoittaa? - Voisiko joku viisaampi vääntää sen mulle rautalangasta. :blush:

^ Se tarkoittaa vaan sitä, että Päihderiippuvaiset ry. on omaksunut ns. fundamentteja eli vanhoja teesejä, joiden ei ole tarkoituskaan olla kuin enintään osatotuuksia.
Mitä kapeampi tarttumapinta ns. fundamentilla on todellisuuden monimuotoisuuteen, sitä helpompi sitä on julistaa yleispätevänä totuutena. Luulisin.

Tietämisessä on siis kyse vähän niinkuin siitä, että mitä vähemmän oikeasti tietää, sitä yksioikoisempi on se ns. totuus jonka puolesta rumpua lyödään. :bulb:

PS, Psykososiaalinen = ei kemiallinen eikä lääkkeellinen

Luin äärettömän suppean manifestin Suomen Päihderiippuvaiset ry:n kotisivuilta.

Onko kyseessä pelkkä jäsenmaksujen keräys vai mikä? Poppoolla ei ole tarjota yhtään mitään muuta kuin organisaation hallitus, jonka tehtävänä on jonkinlainen holhousorganisaation luonti päihdekäyttäjän etujen ajamiseen. Taitaavat unohtaa sen kaikki oleellisemman, nimittäin päihdekäyttäjän oman halun luopua päihteestä. Mun käsittääkseni sekin on omasta halusta kiinni ajautuuko vieroituslääkkeiden käytöstä narkkariksi kuten tuo Reeta.

Se miten tuo oma halu syntyy on taas oma lukunsa.

Sivuillahan lukee, että:

“Suomen Päihderiippuvaiset ry on alkoholi-, huume- ja lääkeriippuvaisten potilasyhdistys ja keskusjärjestö. Yhdistyksen kaiken toiminnan perustana on käsitys päihderiippuvuudesta sairautena, jonka tuloksellisen hoidon edellytykset ovat lääkkeettömyys ja täysraittius”

Minun tekisi heti ensimmäisenä mieli kysyä, että entäs esim. masentuneet ihmiset jotka ovat käyttäneet päihteitä’ (laillisia tai laittomia) väärin (ja niin että tämä päihteiden väärinkäyttö nimenomaan on johtunut huonosta henkisestä tilasta) ja täten koukuttuneet, niin eivätkö he tosiaan toivuttuaan (tai vielä sairaana) saa käyttää mitään lääkkeitä koska heillä on ilmennyt päihderiippuvuutta? Eikä varsinkaan pkv-lääkkeitä vaikka näidenkin kemikaalien monimuotoisuus on aivan valtavaa ja moni lääke jota ei lasketa pkv-lääkkeeksi vaikuttaa kuitenkin merkittävästi tietoisuuteen ja välittäjäaineisiin sekä välillisesti siihen keskushermostoon…

Entä miksi “täysraitis” voi käyttää nikotiinia ja kofeiinia eikä näitä lasketa raittiutta tuhoaviksi ja päihderiippuvuutta ylläpitäviksi päihteiksi mitä ne ehdottomasti myös ovat kaikkien mahdollisten kriteerienkin mukaan?

Sivuilla lukee myös heti ensimmäisenä isolla, että “kuka tahansa voi sairastua päihderiippuvuuteen”. Tämäkin on aivan puhdas valhe. Suurinosa ihmisistä ei koskaan koukkuunnu mihinkään psykoaktiiviin vaikka he niitä käyttäisivätkin (on aine sitten laillinen tai laiton). Ainoastaan 10-15% käyttäjistä sairastuvat päihderiippuvuuteen koska ongelman syntyminen vaatii psykologisia/psykiatrisia solmuja ja sosiaalisia ongelmia sekä genetiikka tietysti voi altistaa ja nostaa riskiä sairastua…

Lintsaan hetken lattianpesusta. Niin ja sokeri, kun mä olen käyttänyt sitä ihan tietentahtoen tähän alkoholivieroitukseen. Sokeriset ihanat hillomunkit, suklaa, suklaakeksit ja jäätelöt. Apuva miten hyvä lääke! Nytkin on kaik namut loppu, mieli tekee vaan en viitsi kauppaan saakka urheilla. Mä olen varmaan aivan pihalla raittiudesta. Olenko tuhonnut elämäni herkuttelulla? Niin ja kun ne vielä auttaa masennukseenkin.

Meinaakohan nää sulkea juappopolosen johonkin laitokseen ilman ryynin ryyniä hoitoon lukkojen taakke. Sitten joka päivä on luentoo ja terapioita, joissa on mukana koko suku ja naapuritkin ja veljen kummin kaimat ja joukossa pyärii eri alojen asiantuntijoita. Kaikki paasaa kuarossa hervottomissa vieroitustuskissa kärvistelevälle ja tärisevälle juopolle lakia. :smiley:

Tästä on juuri kyse ja näiden fundiksien kanssa on aivan turha yrittää viritellä mitään älyllistä keskustelua koska taustalla on vahva omakohtainen kokemus joka entisestään kaventaa sitä perspektiiviä päihdeasioihin. Omaa näkemystään ei myöskään usein kyetä tarkastelemaan kriittisesti koska sehän saattaisi vaarantaa koko oman maailmankuvan ja sen myötä saavutetun raittiuden. Samaa asiaa/teemaa esiintyy hyvin fundamentalisten uskovaisten ihmisten parissa…

Esim. jos kreationistille yrittäisi perustella evoluution todellisuutta hän kieltäisi sen vaikka todisteet olisivat mitkä… Aivan samalla tavoin raitistunut päihdefundis kieltää kaiken sellaisen uuden tiedon joka ei sovi hänen raittiusmaailmankuvaansa. Kyseessä on defenssimekanismi ei mitään muuta…

Päihderiippuvaiset ry:n sivuilla lukee lisäksi:
"Päihderiippuvuus on hermosolutason krooninen aivosairaus.

Siihen sairastunut menettää kykynsä kontrolloida päihteiden käyttöään. Puhumme yleisesti päihderiippuvuudesta, koska niin alkoholi, huumeet kuin päihdyttävät lääkkeetkin ylläpitävät samaa sairautta. "

Tämä on mielestäni hyvin julmasti sanottu (varmastikkin tietysti täysin tiedostamatta), kun on kuitenkin 2-3 vuotta sitten tieteellisesti todistettu asian olevan aivan eri tavalla. Miten ihmeessä sitten esim. minä joka todellakin olen ollut monipäihderiippuvainen hc-alkoholisti olen voinut saada päihteet täydellisesti omaan kontrolliini?
Ei päihderiippuvuuteen sairastunut mitenkään mystisesti jossain vaiheessa menetä kontrolliaan päihteiden käyttöön ja sairastu vaan se sairastuminen on tapahtunut jo aikapäiviä sitten… Ja sitä päihdettä nyt vedetään sitten johonkin mielensolmuun jostakin henkilökohtaisesta syystä… Joku lääkitsee aikuisten oikeasti omaa sairauttaan ja toinen vain juoksee pahaa oloaan pakoon ja kolmannella on tietysti joku vielä merkillisempi syy…

Edelleenkin kysyisin miksi ihmeessä kofeiini ja nikotiini eivät ylläpidä tätä samaa sairautta? Mikä näistä päihteistä tekee erilaisen muihin verrattuna? Tähän ei ole yksikään raittiusfundis osannut järkevästi vastata… Syyksi ei käy se, että ne ovat laillisia tai että ne ovat mietoja tai että ne ovat stimulantteja.

Tähän minäkin odotan vastausta! Suoraan sanottuna vituttaa kyvyttömyys puuttua tähän asiaan! Muuten sitä banaania tunnutaan kyllä herkästi jakelevan. Varmaan tulee banaania tuosta rumasta sanastakin :imp:

Hienosti kuvattu! (toisaalta vaikea uskoa, että raitistunut alkoholisti joskus voisi ajatella näinkin ja siksi varaudun siihen, että tämä tosiaan on jonkinlainen aprillipila :smiley: )
Nimenomaan osa “toipuneista” päihdeaddikteista ei kykene vastaanottamaan tätä todellista ja kokonaisvaltaista sairauskäsitettä (joka on nyt tieteellisesti todistettu ja kokeet voidaan muiden tiedemiesten kanssa toistaa) koska silloinhan heidän omien korvien välissään olisi todistetusti jotakin vikaa (tai ainakin olisi ollut). On paljon iisimpää ajatella, että kun käytin päihteitä väärin sairastuin hermosolutason krooniseen aivosairauteen joka pysyy “terveenä” ja oireettomana kun ei käytä mitään päihteitä vaikka se psykiatrinen/psykologinen ongelma on edelleen olemassa ja se päihteiden väärinkäyttö oli vain sairauden oire :mrgreen: Nämä samat ihmiset myös pitävät täytenä mahdottomuutena, että alkoholisti/narkomaani voisi palata kohtuukäyttöön vaikka se tosiaan onnistuu joillekin jos saavat mielenongelmansa kunnolla ratkaistua. Tietysti suurin osa näistä toipuneista ihmisistä ei halua käyttää päihteitä enään lainkaan ja se on täysin ymmärrettävää sekä arvostettavaa.
Ei minusta turhaan tuntunut AA-ryhmissä, että olen todella sairaiden ihmisten seurassa sillä mielisairaalan erilaissa ryhmissäkin keskimäärin oli psyykkisesti terveempää porukkaa.

Tärkeintä on tiedostaa, että itseään tosiaan voi hoitaa ja sairautta vastaan voi taistella sekä siitä voi toipua. Kysymyksessä on sairaus joka aina kumpuaa jostakin psykiatrisesta tai psykologisesta ongelmasta sosiaalisten solmujen ohella. Kaikkien muidenkin psykoaktiivien kanssa on aivan samalla tavalla aina heroiinista ja kokaiinista suklaan kautta bentsojen liika nappailuun. Suurinosa ihmisistä ei koskaan koukkuunnu mihinkään näistä jos niitä käyttävät satunnaisesti kun taas 10-15% ihmisistä saavat itselleen psyykkisen riippuvuuden ja pakkomielteen. Fyysinen riippuvuus kehittyy vasta myöhemmin ja se on aina hyvin psykoaktiivikohtaista millainen se koukku on vai onko sitä ylipäätään edes olemassa. Parasta kuitenkin on, että kaikki fyysiset riippuvuudet voidaan kohtuu tuvallisesti purkaa ajan kanssa ja psyykettä hoitaa.

Ps. Basi ja Juu ei voisi vaikka itse tuoda tähän keskusteluun oman panoksensa ja näkemyksensä (perusteluiden kera) eikä vaan aina kitistä jostain rikkaruohosta josta voin kyllä keskustella tuolla Savusaunan puolella ihan mielelläni.

Mun käsittääkseni tutkimuksissa on todettu, että kyseessä on bio- psyko- sosiaalinen sairaus. En lähtis niin suppeeseen määritelmään kuin soikanteleen solmuteoria, eli pelkästään psykiatrinen sairaus.

Ihmisen aivoissa pystyy väylät (no kun en ole mikään asiantuntija niin sanon väylät) tavallaan korjaantumaan ajan ja tietynlaisen ajatusmuutoksen kautta. Itsetutkiskelu, elämäntapojen muutos ja uudenlaisen ajattelumallin omaksuminen, johtaa monet raittiuden tielle.

Mitä AAhan tulee, niin yks näistä tosipitkään raittiina olleista huuteli mulle aina välillä, että

[size=150]HULLU SAA OLLA VAAN EI TYHMÄ![/size]

Heliseelle suosittelen tätä tuoretta tiedekirjaa–>

Jutellaan sitten vaikka aiheesta enemmän :smiley: Tämä tyyppi muuten on itse ollut päihdeongelmainen ja on jopa myynyt huumeita. Nousi suosta tiedemaailman kirkkaimpaan kärkeen ja keskustelee aiheesta valtakunnan isoimmilla teevee kanavilla. “Solmuteoria” kun ei satu olemaan ihan vain Kanteleen omaa kannabishörhöilyä vaan kivenkovaa tiedettä :laughing:

Tämäpä hyvin sanottu. :slight_smile: Kiitos. Ja tervetuloa foorumille.

Tästä on juuri kyse ja näiden fundiksien kanssa on aivan turha yrittää viritellä mitään älyllistä keskustelua koska taustalla on vahva omakohtainen kokemus joka entisestään kaventaa sitä perspektiiviä päihdeasioihin. Omaa näkemystään ei myöskään usein kyetä tarkastelemaan kriittisesti koska sehän saattaisi vaarantaa koko oman maailmankuvan ja sen myötä saavutetun raittiuden. Samaa asiaa/teemaa esiintyy hyvin fundamentalisten uskovaisten ihmisten parissa…

Voi hitto Kantele, luin monta kertaa kirjoittamaasi ja luulin, että olet vihdoinkin herännyt todellisuuteen! Mutta ei, taisin ymmärtää väärin…

Löydän kyllä itsestänikin näitä piirteitä (rehellisessä itsetutkiskelussa!)

Mitäs uutta on tiedossa, että päihdeongelmat ovat mielenterveydenhäiriöitä? Aivan tuttua asiaa!

Meilläkin jälkipolvesta on useampi peruspersoonallisuudeltaan ujoja, siis arkoja ja sosiaalisilta taidoiltaan rajoittuneita. Mikäs muu se helpottaisi, kuin rohkaisuryyppy, kyllä siinä elimistö äkkiä tottuu. Samanlailla kuin taipumus päihteidenkäyttöön siirtyy sukupolvelta toiselle, siis geenit ja opittu malli, niin myös aivokemianhäiriöt (mm. välittäjäaineet) kulkevat suvussa sukupolvelta toiselle.

Raittiista päivistä haaveileva, toivon sitä myös sinulle!