Mediasta poimittua

Men vad tycker ni om vi alla ta några kullerbyttar nu? :bulb:

Minustakin on joskus raivostuttavaa kun en osaa tarpeeksi hyvin englantia. Esimerkiksi abstractin laatiminen johonkin semiakateemiseen tuotokseen on prosessi, johon liittyy paljon pään raapimista, sanakirja.orgin selaamista ja hihityksiäkin.

Ulkomailla pystyn juttelemaan niitä näitä englanniksi, mutta mutkikkaamman tekstin ymmärtäminen saati tuottaminen ei suju ihan jouheasti.
Kehtaan tunnustaa, etten lukeudu niihin (snobeihin) jotka lukevat englanninkielisiä kirjoja “koska kirjat pitää lukea sillä kielellä kuin ne on kirjoitettu”.

Kesäaika on ihan ok, vaikka ei kovin tärkeä juttu. Kiva kun illat valoistuu kertaheitolla, eikä tunnin lyhentynyt viikonloppu kovin pahaa jet lagia maanantai-aamuksi tee.

Kiitos Lasolarskalle käännöksestä. Sen sisältökin on mielenkiintoinen. “Ihmisistä hyvä tulee” on Kalliolan Setlementin slogan. Kalliola tunnetaan mm. Myllyhoidon tuottajana, ja Myllyhoito perustuu 12 askeleen hyödyntämiseen.
Silti slogan on: ihmisistä hyvä tulee. Se ei ole “Jumalasta hyvä tulee”. :bulb:

Kiitos muistutuksesta :bulb:
Arvaappa vaan kuka olis ehkä menny huomenna tunnin myöhässä töihin… :laughing:

Hieno ele auttaa hieman humalassa olevaa iäkästä miestä. Joku raja sentään humalaisten syrjimisessä.

iltasanomat.fi/a/1427527729501

Alkoholi ja mielenterveys alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/alkoholi/tietoa-alkoholista/alkoholi-ja-terveys/alkoholin-haittavaikutukset/alkoholi-ja-mielenterveys

Psykiatrisen avun tarve on liian helppoa torjua liikaa juovilta. Se voi olla “vielä on aivot viinan pöhöttämät - palataan asiaan syksyllä” jos on kevät, “täällä puhutaan vaan sun alkoholiongelmastas” jos on vaikka rattijuopumus 15 vuoden takaa. Tietysti pitää olla krapula pois ja nukutut yöt alla, mutta liian helpoksi on tehty avun epääminen ei-raittiilta (yksityiselle ei saa Kelan tukea ennen julkisella käyntiä).

Jos joku psykiatri tokaisee “mee mainoksia jakamaan, ettet paisu liikaa - hyvää kesää” tai huutaa naama punaisena falsetissa “alkoholisti, alkooooholiisti, alkohoooiisti” niin kuin täällä ja komentaa sairaanhoitajan aina paikalle puolestaan valehtelemaan niin mitä voi tehdä? Kirves ja nyrkkirauta ovat potilasoikeuksien ainoa muoto. Muutama psykiatrien pahoinpitely saisi maamme psykiatrian tason ehkä nousuun!

Tottakai se on. Ja ei sitä edes erikseen tarvi mitenkään torjua koska meillä täällä Suomessa hoitavat tahot luulevat sen potilaan ongelmien johtuvan “alkoholismista”(mukamas ikuinen hermosolutason-sairaus) vaikka se liika juominen aina johtuu jokaisen yksilön henkilökohtaisista psykiatrisista/psykologisista ongelmista ja sosiaalisista solmuista. Se ongelma ei ole koskaan siellä pullossa vaan ihmisen omien korvien välissä.

Meidän päihde ja mielenterveyshoito on suoraan vielä kuin 60-70luvulta kuten lääkärini hienosti joskus tokaisi :mrgreen:
Maailmalla mennään lujaa jo eteenpäin…

Tärkeintä on selvittää miksi Jeppe juo? Koska ainoastaan sitä kautta voidaan parantaa ja kohentaa Jepen psyykkistä tilaa ettei tarvitse enään ylipäätään juoda. Se alkuperäinen ongelma pitää löytää ja ratkaista muuten ongelmat vain muuttavat muotoaan (usein että ihminen sitä edes itse tiedostaa esim. AA, himoliikunta, työnarkomania-hurmassaan.)

Joskus minua askarrutti se seikka, että miksi minusta tuntuu, että keskimäärin niissä vajaassa kahdessa kymmenessä AA-ryhmässä jossa olen vieraillut ollaan psyykkisesti sairaampia kuin mielisairaaloissa erilaisissa keskusteluryhmissä vaikka kummassakin ollaan ihan selvinpäin. Nyt asia ei enään askarruta minua lainkaan…

Mielenkiintoisia näkemyksiä. Eikö Suomessa ole mitään puolueetonta instituutiota jonka puoleen voi kääntyä hakiessaan suosituksia eri lääkäreistä? Meillä on esimerkiksi sellainen neuvontapiste kuin "Unabhängige Patientenberatung Deutschland " (UPD) , jolla on pisteitä eri puolella maata. Näille voi myös antaa palautetta.
Mua on jo pitkään kiinnostanut päihdehoidon taso ja eri muodot Suomessa. Onko kellään ideaa mistä linkistä tai miltä foorumilta tähän teemaan voisi löytää infoa?
OK, loppujen lopuksi lääkärin tai muun ammattilisen valinnassa on ratkaisevaa pelaako kemia henkilötasolla henkilökohtaisessa asiassa. Jos ei yhden kanssa natsaa, on etsittävä toinen. Lienee vain vaikeaa harvaan asutussa maassa isojen kaupunkien ulkopuolella? :confused:

Meillä päihde/huumehoidontaso on lähes yhtä huonoa kuin Ruotsissa. Muualla euroopassa meidän täysin järjettömälle toiminnalle nauretaan (puhumattakaan atlantin toisellapuolella sijaitsevista maista) :mrgreen: Et sinä kriittistä tekstiä löydä mistään lähteestä ainakaan suomen kielellä…

Soikannel kauppaa näkemystä, jonka psykiatria on jo ajat sitten hyljännyt. Hän fanaattisesti hakee oikeutusta omalle pakkomielteilleen solmujen aukaisusta, joten kun hänen solmuaan ei ole auki saatu, niin hän voi ryypätä ja käyttää kannabista ikuisesti lääkkeeksi, roikkua hirvittävässä itsesäälissä ja salakavalalla tavalla saa siittä läheisetkin kärsiä.

:laughing:

Minä olen kuule Helisee juuri saanut lääkäriltäni lähetteen kelan kustantamaan psykoterapiaan lääkekannabista käyttävänä masennuspotilaana avaamaan juuri niitä omia solmujani (täten voisin jättää lääkitykseni kokonaan pois vaikka en siitä lainkaan kärsikkään, päinvastoin. Eivätkämuuten kärsi läheisetkään. Miksi ihmeessä kärsisivätkään?). Josko helisee et puhuisi ilman parempaa tietoa… Ja sitäpaitsi minä en todellakaan ryyppää kun en alkoholia muutenkaan lainkaan käytä.

Sinähän itse rouskuttelet masentuneisuuteesi lääkkeeksi Seronilia (fluoksetiini, Amerikassa kutsuvat nimellä Prozac). Kyseessä on laillinen psykoaktiivi jota myös huumausaineeksi voidaan kutsua ja se myös kykenee aiheuttamaan koukun (fyysisen ja psyykkisen). “Onnellisuuspilleri” jonka vaikutukset ovat vain kemiallista harhaa koska se leikkaa tunteita, niitä negatiivisia ja myös positiivisia (tietysti tosin yksityiset monikansalliset suurlääkefirmat kertovat vaikutusmekanismin olevan jotakin ihan muuta).
Kaiken lisäksi myös käyt AA:ssa joka ei todellakaan ole ainut paikka missä niitä solmujaan voi yrittää aukoa.

Sanotaanko nyt näin, ettei olisi paljon varaa huudella sieltä jos itse sairastaa samaa sairautta :smiling_imp:

Huomenta Soikannel. En ole tältä istumalta aivan valmis uskomaan ettei mitään tietoa löydy! Pitää plärätä ja etsiä vaikka sitten yhdistys- ja liittotasolla. Voi olla, että tulen samaan tulokseen. Koekilen kuitenkin.
Ihan toinen pointti. Mainitsit, etä Euroopassa nauretaan Skandinavian hoitotasolle. Miten päädyt tähän? Meillä laaja yleisö ainakin pitää varsinkin Ruotsin tasoa vielä esimerkillisenä. Klisee???
Nauramisen sijaan olisi hyvä ottaa ensin selvää ja sitten tarjota vaikka pienimuotoista ajatusten ja impulssien vaihtoa.
Kuten allekirjoittaneella on aikomuskin. Mulla on tietynlainen toimeksianto vapaaehtoispohjalla josta voin ehkä kehitellä jotain tähän suuntaan menevää. Googlaappa omaksi iloksesi hakusanalla PAUKE Bonn infoa (englanniksikin pitäis löytyä, tarkistan) niin saat käsityksen siitä millaisen puljun kanssa olen laajentamassa omaa horisonttiani.
OK, kiva kun ketju lähtee väärään suuntaan. Tai ei oikeastaan, julkaisuihinhan/tiedotustoimintaanhan minäkin viittaan.

Päivää Andante!

Valitettavasti osaan saksaa hieman liian huonosti, että tuon PAUKKEEN toimintaperiaate aukeaisi (osaisitko hieman avata?). Suomihan noudattaa monessa päihde/huumehoitojen näkemyksissään aivan suoraan Ruotsalaisten linjaa (joka on todella hysteerinen ja ajaa voimakkaasti huumeidenvastaisensodan agendaa valheellisesti). Samalla huume/päihde/lääkeongelmat ja kuolleisuus ovat isoimmat kuin missään…

Kyllä se uusikin informaatio joskus tänne peräpohjolaan löytää mutta siinä menee aina oma aikansa… Nämä asiat ovat vielä erittäin suuria tabuja ja varmasti pitkään…

Jos meillä Suomessa asenne on tämä—>

Niin siitä on aika pitkä matka vielä asialliseen päihde/lääke/huume/mielenterveystyöhön on se hemmetin kemikaali sitten nimeltään mikä tahansa…

OK, Soikannel. Anna mulle vähän aikaa niin pistän teemasta enemmänkin omaan aikoja sitten lössähtäneeseen ketjuuni jos sitä vielä on olemassa.
Periaatteena on kuitenkin laajemman palvelun tarjonta yhdestä pisteestä. Eli neuvonta, asuminen ja työpaikka.
PAUKE on ei-päihdeongelmaisille paikkakuntalaisille käsite myös päihdevapaana konserttien, kabareen ja esitelmien järjestämispaikkana. Tai sitten ravintolatoiminnasta tuttu. Ylimalkaisella pläräyksellä löysin Stadista muutaman suurinpiirtein samalla konseptilla toimivan yrityksen. Mutta kuten sanottu, perehtyisin mielellään syvällisemmin aiheeseen. Palaan kyllä raportoimaan. Ja seuraan sikäläistä lehdistöä tarkasti. :smiley:

Tuon piirroksen kuvaama tilanne saattaisi olla hyvä:

• viikatemies niittäisi pois ne, joilla ei ole itsekuria; maassamme on aina ollut paljon liikaväestöä (300.000 Amerikkaan 1800 -luvulla ja 320.000 Ruotisiin 60/70 -luvuilla) = vapaa huumepolitiikka ratkaisisi Suomen liikakansoitusongelman
  • valtio saisi verotuloja huumeista jolloin päihteisiin liittyvä rikollisuus loppuisi
  • maa saisi isot voitot päihdeturismista (on arvioitu 25%:n Amsterdamin turismista olevan päihdeturismia)
  • sen enemmistön huumeiden käyttäjistä, joilla on homma hanskassa, elämä helpottuisi ja heillä jäisi paljon rahaa säästöön, mikä piristäisi talouselämää
  • maahan tulisi paljon luovan luokan päihteistä pitäviä muuttajia esim. rahoitus- ja mainosalalta
  • Helsingistä tulisi Big Issue jolloin viimein toteutuisi Tulenkantajien vaatimus “Ikkunat auki Eurooppaan”

Eli jos heroiini ja fentanyyli olisivat R-kioskeissa, essot Shellillä, olisi Rainbow- ja Pirkkakokaiinia, Diapamia ja Dormicumia ja Subbaria saisi jokainen 16 vuotta täyttänyt 24/7 ABC -huoltamoilta se olisi win-win tilanne Suomelle ja koko Euroopalle!

Haittoja:

• päihtyneenä ajaminen lisääntyisi
  • henkirikokset lisääntyisivät; iso osa raaimiista ja vailla järkevää syytä olevista ja nettoveronmaksajiin kohdistuvista henkirikoksista tehdään pami + alko combolla (Åkerlund, Butt jne.)
  • em. syistä pitäisi lisätä vankilapaikkoja

[size=150]Sorry, en mä tiennyt, että sä olet menossa psykoterapiaan. Toivottavasti sun solmut aukee.[/size]

Kuten mä olen jo aikaisemmin todennut. Suhtaudun positiivisesti jalostetun kannabiksen lääkekäyttöön. Sen sijaan mä en kannata huumeiden markkinointia ja ihannointia. :smiley:

Mitä tunteiden leikkaamiseen tulee, niin en pidä lainkaan pahana, että ne vähän leikkautuu. Mulla sattuu olemaan aika vahvat tunteet.

^Noniin, sitähän minäkin :mrgreen:

Suhtaudut positiivisesti jalostetun kannabiksen lääkekäyttöön? Hieno juttu, mutta ei se jalostamaton eroa tästä jalostetusta millään tavalla. Ainoastaan se “jalostettu” lääkekannabis on laboratorio-olosuhteissa kasvatettua ja siten helvetin voimakasta (kolmanneksen voimakkaampaa kuin keskimäärin kadulla).

Minäkään en kannata huumeiden (tai laillistenkaan psykoaktiivien) mainostamista tai ihannointia. Minua henkilökohtaisesti ainoastaan kiinnostaa ne luonnontuotteet jotka ovat kriminalisoitu ja miten niitä voi lääkekäyttää erilaisten psyykkisten, neurologisten ja somaattisten sairauksien kohdalla (“alkoholismi” on myös yksi niistä koska se on usein vain oire mielenterveydenongelmista). Hamppu kun ei harmillisesti edes satu olemaan ainoa demonisoitu kasvi ja siellä on muutamia muitakin joita ei haluta antaa ihmisten/lääketieteen käyttöön…
Vai luuleeko joku, että kun huumeidenvastainensota aloitettiin 60-70luvun vaihteessa Nixonin myötävaikutuksella, niin silloin käytiin läpi kaikki aineet ja ne meni laittomiksi jotka olivat vaarallisia ja ne laillisiksi joista on oikeasti hyötyä sekä ovat mahdollisesti kohtuu vaarattomia? Jos joku näin uskoo, niin olisi korkea aika herätä todellisuuteen!

Ps. Ymmärrän hyvin lääkityksesi tarpeen enkä missään nimessä ole sitä vastaan. Jokaisella aikuisella ihmisellä tulee olla vapaus työntää tajuntaansa mitä tahansa kemikaalia varsinkaan jos toiminnasta ei aiheudu muille haittoja…

Ei pääse pakoon tahmeaa kannabispaskaa, kun se saatana valuu joka läpeen ja kolkkaan. Helvetin hienoa on, että täällä A-klinikka säätiön saitilla Me Lopettajat Mediasta pomittua -ketjussa yksi pilvihörhö messuaa yötäpäivää jargoniaan ja näköjään joka saatanan osiossa. Saman tien voisi nimeksi laittaa Me kannabikseen siirtyjät tai jotain. Mikähän siinä on, että ei riitä noi hiekkalaatikot Kannabiskääpälle, joita on tälläkin palstalla lukuisia. Voisiko ylläpito vaikka ystävällisesti valaista, että miksi tätä yksipuolista potaskaa on pakko sietää täällä?

“Minua henkilökohtaisesti ainoastaan kiinnostaa ne luonnontuotteet jotka ovat kriminalisoitu”

Siis hyväksyt vain vaniljasokerin ja tryffelin (vanilliinisokeri ja tryffeliöljy ovat persaukisille suunnattuja kelmeitä kemiallisia korvikkeita). Siis pellolta saatu tuote ok, labrassa tuotettu jäljitelmä ei? Eikös opiaattia jouduta aika lailla jalostamaaan kemikaalienkin avulla ennen kuin ovat vientiin valmiita? Kuinka erotat luomukannabiksen satavarmasti niistä kannabistuotteista, jotka on kasvatettu keinovalolla ja muulla lannoitteella kuin kanankakalla?

“ja miten niitä voi lääkekäyttää”

Eikös kokaiini pysy hanskassa vain viihdekäyttäjillä hyvässä seurassa ja vain viikonloppuisin kuten New Yorkin meklareilla - sitten jos alkaa lääkitsemään itseään Maradonan tavoin → saattaa kehittyä riippuvuus.

“erilaisten psyykkisten, neurologisten ja somaattisten sairauksien kohdalla (“alkoholismi” on myös yksi niistä koska se on usein vain oire mielenterveydenongelmista).”

Jos ottaa kannabista + Tenoxia uniongelmiin (mikä saattaa tepsiä), Diapamia sosiaalisiin pelkoihin (mikä saattaa tepsiä) ja Panacodia niska- ja hartiakipuihin (mikä tepsii) niin eikös tuollaisen cocktailin yhteisvaikutus ole aika tujakka ja koko ajan on jonkin aineen vaikutuksen alaisena?

“Vai luuleeko joku, että kun huumeidenvastainensota aloitettiin 60-70luvun vaihteessa Nixonin myötävaikutuksella.”

Nixonin tavoitteena oli tarjota kuntoutusta, Nixonin jälkeen kuntoutusmäärärahat ajettiin alas ja käytettiin vain iskusanaa huumeidenvastainen sota ilman riittäviä tukitoimia huumeista eroon pyrkiville.

Ei sen tavaran pellolta tarvitse tulla, eikä valonkaan olla aitoa, eikä edes orgaanisten ravinteiden tarvitse olla pelkää kanankakkaa… Mutta minua ei kyllä kiinnosta tippakaan mitkään synteettiset kemikaalit…

Myöskään en ole lainkaan kiinnostunut kokaiinista synteettisenä jalosteena vaikka itse kokapensaalla (sen lehdillä) onkin tarkoituksensa paikallisen väestönkeskuudessa lääkkeeksi vuoristoisilla seuduilla eikä siinä ooppiumunikossakaan mitään sen ihmeellisenpää ole (oppiumina tai jalosteina). Mutta oletkos koskaan kuullut esim. sellaisista kasveista kuin norsunruusukierto, käärmeenyrtti, salvia divinorum, suippumadonlakki tai vaikkapa otuksesta nimeltä bufo alvarius?

Minusta ehkä kaikkein mielenkiintoisin asia mitä voidaan selvittää (kunhan lääketutkimukset edistyy kun kemikaali pääsee pois pannasta), että mikä on tämän psykoaktiivin mahdollinen terapeuttinen potentiaali lääkekäytössä–> fi.wikipedia.org/wiki/Dimetyylitryptamiini

“Mutta oletkos koskaan kuullut esim. sellaisista kasveista kuin norsunruusukierto, käärmeenyrtti, salvia divinorum, suippumadonlakki tai vaikkapa otuksesta nimeltä bufo alvarius?”

Suippumadonlakki on tuttu (jostain sienikirjasta kauan sitten olen lukenut) ei muut kasvit eikä tuo Coloradon jokirupikonna tuttu ole.

“Minusta ehkä kaikkein mielenkiintoisin asia mitä voidaan selvittää (kunhan lääketutkimukset edistyy kun kemikaali pääsee pois pannasta), että mikä on tämän psykoaktiivin mahdollinen terapeuttinen potentiaali lääkekäytössä–> fi.wikipedia.org/wiki/Dimetyylitryptamiini

Tavallaan tuo liikemiehen lounas pikapäihdykkeenä voisi olla ok - stressin relax ilman krapuloita ja vaikka ruokatunnilla; pitäisi talouselämän rattaat miljoonakaupungeissa paremmin pyörimässä pk-sektorilla ja rahoitus- ja mainosalan lapsettomilla junioreilla.

Alkoholittomassa päihdehakuisuudessa tulevat vastaan sitten se, että ilman rahaa ja sosiaalista lahjakkuutta on aika kinkkinen homma ja combo alkoholin kanssa on sitten ennalta-arvaamaton. Tulevaisuudessa - 100 vuotta tai sinne päin - sitten on niitä Kellopeliappelsiini elokuvan maitobaareja, joissa tarjoillaan alkoholittomia juomia ja sopivia lääkinnällisiä aineita ja tuollaisen klubiin (aluksi tietenkin laittomia nuo klubit) vaaditaan jäsenyys; perusalkoholi on sitten vielä nykyistäkin enemmän köyhemmän väestön juttu. Varmasti alkoholia vähemmän haitalliset (ei lihota, ei tuhoa aivosoluja, ei tule krapulaa) päihteet ovat tulevaisuuden asia siinä missä sähköautotkin - Teslahan on ollut Oslon alueella myydyin merkki; matalat autoverot päästöttömyyden perusteella ja paikallinen ostovoima; samalla tavoin vaihtoehdot alkoholille yleistyvät ensin vauraammilla alueilla ja sitten vasta valuvat pitkällä viiveellä Suomeen yleiseksi kansanhuviksi; nythän suomalaisia houkutellaan 100.000 €:n Teslan ostoon ilmaisilla sähkötankkauspisteillä.

/// Yhtä teoreettista minun ostaa uusi Tesla kuin kalliita eliittipäihteitä.

Mitä tulee psykososiaalisiin menetelmiin, niin Suomessa lienee käytössä kaikki päihdehoidon muodot mitä muuallakin maailmassa. On psykoedukaatiota, ratkaisukeskeistä, kognitiivista terapeuttista, yksilöllistä ja yhteisöllistä, mylly- ja pyllyhoitoa, minnesotaa ja tännesotaa. Kristillistäkin on, jos se kiinnostaa.

Yhtä ainoaa linkkiä kaiken selvittämiseen ei ehkä ole, kun palveluitahan tarjoaakin niin monet eri instassit: kuntien lisäksi erilaiset säätiöt ja yhdistykset ja vieläpä jotkut puhtaasti voittoa tavoittelevat yksityiset hoitolatkin.
Ei niistä kaikista kukaan selvää ota. :bulb:

THL:n sivuja voi tietysti selailla, mutta vanhaa Stakesin Neuvoa-antavat -tietokantaakaan ei taida enää olla.

Voorumeista paras on tämä päihdelinkki. Täällä on vähiten yhden ainoan totuuden torvia, ja keskustelu on muutenkin melko tolkullista ja fiksua.