Mediasta poimittua

Hmm, ensimmäinen ajatus mikä tuli mieleen otsikosta: Raittius raittiuden vuoksi ei palvele ketään. Vielä on juopon silmät ja mieli. Hyvä että on Antabus! :wink:

Näin Vesa Keskinen käyttäytyi kännissä muutama päivä sitten, ei voi sanoa kuin, että voi voi!
seiska.fi/Viihdeuutiset/OMG- … eo/1059667

Ei vaadi suuriakaan ennustajanlahjoja nähdäkseen että tulevalla vuosikymmenellä realityt sun muut lavaviihteet ovat muuten samoja kuin kuluvalla vuosikymmenellä, paitsi että niissä osallistujat ovat aivan kännissä. Mikäs sen viihdyttävämpää, hah hah ja voi sitä jälkihäpeää osallistujissa ja ylemmyydentunnetta katsojissa. Lööpit lätisee ja eurot virtaa! :wink:

http://yle.fi/uutiset/professori_sosiaalityossa_ei_ole_tarkoitus_tehda_diagnooseja_mielenterveydesta/7653386

Hyvä että tämäkin tulee edes joskus esille.

Tällä hetkellä kaikkea mahdollista lähestytään lääketieteen kannalta, dianooseja tehdään ja sovitetaan sairausluokituksiin jokainen mahdollinen elämäntilanne.
Ehkä osasyynä on sosiaalihuollon alistaminen osaksi terveydenhuoltoa?

Kaikki on näköjään sairautta ja sellaisena hoidettavaa, juopottelu ja katutappelu, veronkierto ja ketjukirjehuijausten pyörittäminen, korttipeli ja tappelu naapurin kanssa halkopinon paikasta… onkohan noita hoitajia koulutettu liikaa ja heille täytyy sitten keksiä tekemistä?

Viime aikoina olen seurannut, miten työttömyyskin on siirretty sairauksien joukkoon.
Sitä parannetaan nyt laittamalla työttömiä kuntouttavaan työtoimintaan, palkattomiksi työläisiksi maatalousyrittäjille ja kuntien kiinteistöhuoltoihin. Lääkkeellä on luullakseni parantavaa vaikutusta enemmän niiden yrittäjien pankkitileihin kuin itseensä työttömyyteen.

Vai kateudestako puhelen kun ei minulla ole maatilaa jossa voisin hyödyntää näitä sairaudesta parannettavia :laughing: :laughing: :laughing:

Oikein olen samaa mieltä, että sosiaalityössä ei kuulu tehdä diagnooseja, koska virallisten diagnoosien tekeminen kuuluu vain ja ainoastaan lääkäreille. Mutta empä minä kyllä ole paljon huomannutkaan, että sosiaalityössä erityisen paljon diagnooseja tehtäisiin. Tietysti jos ajatellaan että sosiaalityöhön kuuluu myös mm. vanhustenhoito ja päihdehuolto, niin toki niissä saatetaan diagnooseja tehdä, mutta silloinkin sen tekee lääkäri.

Metkaa muuten, että näet sosiaalihuollon alistetuksi terveydenhoidolle. Mietin millä tavalla se näkyy esim. aikuissosiaalityössä, lastenhoidossa tai lastensuojelussa?

Päihdetyössäkin kuuluvat valittelevan sitä, että vaikka sote-uudistuksessa päihdepalvelut ja psykiatrinen (terveydenhoito) on hallinnollisesti yhdistetty, niin käytännön tasolla verkostotyö voi takkuilla pahemman kerran eikä informaatio kulje. Voi olla eri asiakastietojärjestelmätkin. Tavallaan kuuluukin toki olla niin, ettei asiakkaan tai potilaan tietoja voi viskellä paikasta toiseen ihan miten vaan ilman asianomaisen lupaa, mutta joskus ihmisen auttaminen voi mutkistua kovastikin tämän sinkoillessa “luukulta” toiselle.

Ote artikkelista:

“Yhteiskunnasta ovat myös pitkälti kadonneet asukastuvat ja perhekahvilat. On vain yksilöitä ja palvelupaketteja.
– Professori Aila-Leena Matthies.”

Nyt on pakko ihan sanoa proffalle, että höpö höpö. :slight_smile: Asukastuvat ja päiväkahvilat eivät suinkaan ole kadonneet, vaan niitä on tullut jopa lisää. Vireää kansalaistoimintaa, yhdistystoimintaa, asukastaloja, matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja, kaupunginosayhdistyksiä ja kerhoja on vaikka millä mitalla. :slight_smile:
Niitä on niin paljon, että ihmisiä on joskus vaikea saada tulemaan niihin kaikkiin. Asukastalojakin luullaan helposti vain vanhusten tai maahanmuuttajien paikoiksi, koska nuo ihmisryhmät niissä käyvät. Kuitenkin asukastalotkin ovat avoinna kaikelle kansalle, ja ne on tarkoitettu oman alueensa kaikkien asukkaiden yhteiseen toimintaan. :sunglasses:

^ Edelliseen diagnoosiasiaan liittyen kiintoisa artikkeli eilisessä Hesarissa.
hs.fi/tiede/a1416802059347

“Leimaava luokitus toteuttaa itsensä”.

Niisanottu silmukkailmiö siis saa ihmisen käyttäytymään diagnoosinsa määräämällä tavalla. “Ihmiset reagoivat nimilappuihin, joita tiede heihin kiinnittää. Se voi käynnistää ketjureaktion”. :bulb:

m.taloussanomat.fi/?page=showSin … -uutiset-3

Tuo “silmukkailmiö” , itse asiassa sama juttu kuin täälläkin moneen kertaan esille tullut termi “itseään toteuttavat ennustukset” on kai hyvin tiedossa.

Siitä huolimatta ihmiset haksahtavat omaksumaan heille lueteltuja stereotypioita, oireluetteloita, yleistyksiä jne sellaisissakin asioissa joissa niitä ei tarvittaisi.

Toki selvissä elimellisissä sairauksissa ovat mahdollisimman tarkat diagnoosit paikallaan , mutta kun se ulotetaan kaikille elämän alueille, niin tuotahan se sitten on.

Suomalaistutkija: Huumeriippuvainenkin voi olla kunnon kansalainen
yle.fi/uutiset/suomalaistutkija_ … en/7655308

[i]"Tutkimuksessa huomattiin, että lääkkeenä tarjottu heroiini mahdollistaa joillekin lähes tavallisen elämän. Tutkimuksessa tarjottiin myös mahdollisuus terapiaan ja lääkärintarkastuksiin.

Suurinta osaa heroiinin käyttäjistä ei tunnista päältä. He pystyvät käymään töissä ja he salaavat käyttönsä perheiltään.

– Susanne Uusitalo, tutkija

– Ei tarvitse miettiä, mistä saa seuraavan annoksen, onko se puhdasta ja tarvitseeko tehdä rikoksia saadakseen rahaa huumeeseen. Ei tarvitse olla tekemisissä muiden huumeidenkäyttäjien tai myyjien kanssa, jos ei tahdo. Pystyy etsimään itselleen uuden sosiaalisen ympäristön. Riippuvuus heroiiniin ei siis ole addiktion ongelmallisuuden ydin.

Periaatteessa huumeiden käyttäjä voi olla “kunnon kansalainen”, jos käyttöä kontrolloidaan, kuten tutkimuksessa tehtiin. Ajan myötä käytön ja addiktion syyt saattavat myös kadota ja käyttö loppua.

– Tasapainoista elämää pystyy elämään myös heroiinin kanssa. Se kertoo aika paljon siitä, miten suuressa roolissa sosiaalinen ympäristö on addiktion synnyssä. Se “orjuutus”, mikä esimerkiksi heroiinista tulee, johtuu osittain siitä, että se on laiton huume."[/i]

Alkoholistin puoliso ei helposti kaada kulissejaan
taloussanomat.fi/ihmiset/201 … 416525/139

Tämähän on siis opiaattiriippuvuuden korvaushoidon idea, eli artikkelissa vähän kuin keksitään pyörä uudelleen. :slight_smile: Vaikka ihan asiaa toki onkin.
Samahan se on annetaanko lääkkeenä heroiinia, buprenorfiinia tai metadonia. Suomessa annetaan kahta viimeksimainittua, mutta ei niissä suuria eroja ole. Heroiini taitaa vain olla lyhytvaikutteisempi ja sen viekkarit iskevät nopeammin. Vähän niinkuin viiinan, eh.

No, pystyykö korvaushoidossa olevat siis normaaliin ja hyvään elämään? Jotkut todistettavasti pystyy! Mutta jotkut, tai jopa aika monet, eivät pysty. :confused:

Pohjimmainen idea artikkelissa on, että kaikki mömmöt tulisi dekriminalisoida. Täten kovia huumeita käyttävä voisi saada annoksensa puhtaana lääkkeenomaisesti ja valvotuissa olosuhteissa sekä pääsisi hoidon piiriin/saisi terapiaa eikä tarvitsisi järjestää rahaa pakonomaisesti josta hyötyy vain järjestäytynytrikollisuus (ja jotkut korruptoituneet poliisit) ja tavalliset ihmiset kärsivät. Nyt meillä Suomessakin on paljon ihmisiä joita vainotaan juuri sen päihdevalintansa perusteella joka on täysin järjetöntä kun ei se ydinongelma edes ole siinä itse psykoaktiivissa.

Miksi heroinisti/subunisti pääsee meillä Suomessa korvaushoitoon, mutta esim. kannabisti, ketamiinin käyttäjä tai metamfetamiinia iv-käyttävä ihminen ei saa omaa kemikaaliansa puhtaana ja valtion toimesta? Pohjimmainen syy tähän on vielä voimassa oleva huumausaineiden kieltolaki joka erottelee päihteet, huumeet ja lääkkeet. Vaikka kaikki mahtuisi yhden DRUG sanan alle…

Sitäpaitsi kaikki tutkimukset osoittavat, että huumausaineiden kieltolaki ei ole onnistunut vähentämään aineiden käyttöä yleisesti, päinvastoin. Dekriminalisaatiosta taas on selkeää näyttöä kuinka se vähentää haittoja (myös käyttäjien määrää) ja ihmiset saavat paremmin apua.

http://yle.fi/uutiset/henkista_tukea_antanut_sika_poistettiin_lentokoneen_matkustamosta/7660101
Tollai arvostelevat toisen henkistä tukiverkkoa.

…huumehehkutuksen väliin vähän muitakin tukikonsteja… jos minun pitäisi valita tähän huusholliini tukimuodoksi sika tai huumeet niin ilman muuta sika!

4,75 promillen humalassa autoillut mies oli ajaa lasten päälle
iltalehti.fi/uutiset/2014113 … 7_uu.shtml

Taas meinas etanolihuume viedä kaksi viatonta… Täpärällä oli tällä kertaa…

“Sivullinen kuitenkin onnistui varoittamaan suojatielle astumassa olleita lapsia vilkuttamalla oman autonsa valoja.”

Soikannel nosti esiin vakavan asian.
Alkoholistilla ei pitäisi auton rattiin asiaa olla -ennen muin paranee siitä alkoholismistaan. Tai pitää siitä taudistaan sen verran lomaa ettei haittaa…

Tuossa on kyllä minulla joko ollut sitten jonkun jumalan varjelus tai sitten oma itsen ja muiden suojelu on toiminut.

Kun kerran olin nuoruudesta lähtien suunnilleen joka päivä pöhnässä, niin ei tullut mieleenkään alkaa autolla ajelemaan. Ei siis ole edes ajokorttia, ja nyt kun ryypyn välit tuntuvat pidentyneen :laughing: :laughing: :laughing: niin olen jo niin tottunut tähän autoa omistamattoman elämäntyyliin etten enää viitsi tapojani muuttaa.

Ei se silti välttämättä ollut pelkkää “viisautta” kait ne rahatkin menivät niin tarkkaan sillä elämäntyylillä ettei mitään ajokorttia ja autoa olisi pystynyt maksamaankaan… eli syyt on monet. Mutta hyvä niin.

No, ettei nyt kukaan vetäisi hernettä nenään, niin enhän minä tietenkään tuomitse autoilua niiden kohdalla jotka ovat alkoholisoituneita vain silloin tällöin, tottahan silloin kun kaikenlaiset viina-huumeiden-mömmöjen huurut ovat haihtuneet, sopii huristella.

Entäs ne kaikki ihmiset jotka juuri tälläkin hetkellä ajavat tuolla ihmisten seassa ja heillä verenkierrossa juoksee esim. neuroleptejä, bentsoja, opiaatteja, amfetamiini johdannaisia tai joskus harvoin sitä kannabista (siis lääkärin määräämällä reseptillä)? Sopiiko heidän sinun mielestä ajaa autoa vai tulisko kaikilta ottaa kortti pois ja tuomita rattijuopumuksesta?

Mitäpä minä siihen sitten… jos toivomuksia saa esittää, niin selvänä liikenteeseen, niillä moottoriajoneuvoilla
http://yle.fi/uutiset/tuhoisan_rekkaturman_aiheuttaja_vahvoissa_laakkeissa/7656950

Toivomuksiahan aina saa esittää ja itse olen sitä mieltä, että määräävän lääkärin tulisi aina selvittää/arvioida potilaan ajokyky tarvittaessa (ja mahdollisesti evätä se jos troppimäärät alkavat olla valtavia). Näin ei vaan valitettavasti oikein voi toimia koska sitten kymmenet tuhannet ihmiset tässä maassa menettäsivät ajolupansa koska niitä nappeja rouskitaan keskimäärin ihan järjettömiä määriä.

Sokeririippuvainen piilottelee suklaata kuin alkoholisti pulloaan
mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik … an/4570102

"Päihdeklinikat ovat saaneet uuden asiakasryhmän: sokeri- ja ruoka-aineriippuvaiset. "

Hei, olen Mika, sokeririippuvainen – Lääketiede ei tunne arkikielen addiktioita
yle.fi/uutiset/hei_olen_mika_sok … ta/7633344

Vesa Keskinen aloitti alkottoman ja muutenkin terveellisemmän elämän (taas).
iltasanomat.fi/viihde/art-1417411215647.html