Masennus

Hei Shyguy. Tunnistin paljon itseäni sun tekstistä. Olen myös aina ollut ujo ja tuntenut oloni hyvin ulkopuoliseksi. Mulla kanssa toi koulunkäynti tökki nuorempana, kun ahdistukset iski päälle enkä pystynyt enää menemään kouluun. Mulle diagnosoitiin paniikkihäiriö silloin, 16-vuotiaana, ja sain siihen lääkityksen. Se auttoikin jonkin aikaa, mutta lukiossa taas iski paniikki. Meni sitten viisi vuotta saada lakki päähän.

Nyt en enää syö lääkkeitä. Lopetin vuonna 2007. Ja oireetkin ovat kadonneet vuosien varrella, mutta ujous ei. On musta tullut rohkeampi, mutta olen huomannut, että mulle on tosi vaikeaa lähestyä ihmisiä tai päästää niitä mun lähelle. Mun ujous varmasti johtuu niin temperamentista kuin lapsuuden koti-oloista. Mun tunne-elämä ei lapsena kehittynyt tarpeeksi, jotta luottaisin ihmisiin. Äiti ei ole ollut tarpeeksi läsnä ja hänellä oli omat päihde/mielenterveysongelmansa.

En siis usko, että ketään mulle nyt erityisemmin haluaisi tehdä pahaa, mutta en vaan jollain tasolla luota ihmisiin. Uskon, että se on tunnetason luottamuksen puutetta. Musta tuntuu, että olen kokenut äidin(yksinhuoltaja) poissaolon, milloin hän on ollut ihan fyysisesti pois kotoa ja toisaalta taas henkisesti jolloin hän on ollut aineissa, hylätyksi tulemisena. Tämä on johtanut siihen, että en pidä itseäni tarpeeksi rakastettavana tai arvokkaana, kuin mussa olis jotain vikaa, kun äiti ei huomioinut mua. Hylätyksi tulemisen tunne myös aiheuttaa sen, etten luota kenenkään pysyvän mun luona. Ja eihän siinä rikkonaisessa lapsuudessa ole muodostanut mitään normaalia mallia ihmissuhteista.

Olen myös juonu paljon tullakseni sosiaalisemmaks. Se on ollut niin ihana tunne pystyä puhumaan ihmisille vapautuneesti. Mutta eipä se ole paljoa auttanut sosiaalisten suhteiden muodostamisessa. Kännisuhteet on niin pinnallisia. Miten Shyguy nykyään otat kontaktia ihmisiin kun et juo enään samaan malliin kuin ennen?

Nyt 30-vuotiaana huomaan, että en ole enään niin ujo kuin aiemmin. Oon yrittänyt haastaa itteäni sosiaalisissa tilanteissa. Huvitti yks päivä koulussa, kun sanoin luokkakaverille, että olen ujo. Hän ei voinut uskoa korviaan. Hänen mielestään olen oikein sosiaalinen ihminen. Mikä on totta osittain, mutta olen edelleen se ujo pikku tyttö, jota kiusattiin ja pistettiin porukan ulkopuolelle. Onko sua kiusattu lapsena?

En tiedä onko tästä tekstistä mitään apua. Toivottavasti olet kuitenkin päässyt opintoihin kiinni. Kerro ihmeessä miten on mennyt.

Moi,

luin vähän ekoja lauseista viimeisimmistä tänne kirjoitetuista tärkeistä palautteista.

En jaksanut lukea pidemmälle niitä.

Haluaisin, että niissä kerrottiin elämän alkavan mennä paremmin kokoajan heillä.

Voin kertoa, kun kävin lääkärissä ja kerroin vaikeuksistani nukkua, koska en joka kuukausi ole yhtään varma saanko vuokran maksetuksi. Olen työtön, ja luultavasti se jo näkyy päällekin päin, vaikka en edes enää ole mikään päihteiden käyttäjä, koska ei ole varaa. TK-lääkärin ensimmäinen kommentti oli, että juo vähemmän kaljaa… veti melkoisesti jalat alta. Työttömyyskorvaus ja asumistuki menevät asumiseen ja ruokaan.

Oma elämä ei mene paremmin.

…valvon usein öitä lukien kirjastosta lainattuja kirjoja, joiden avulla aina hetkeksi unohtaa kurjuuden.

En siis saanut mitään nukahtamisen helpottamiseksi, mutta ehkä hyvä niin. Ei ehkä olisi oluut varaa ostaa sitä.

—moi

En jaksanut lukea kaikkia kirjoituksianne. Lopetin alkon kuukausi sitten. Luulin että uusi elämänhän tästä alkaa. Ja kaikkea muuta kun hyvää oloa on ollut sen jälkeen. Mulla on taipumusta masennukseen ja diagnosoitu vaikea masennus ja yleinen ahdistuneisuushäiriö. Ja olen lääkinnyt itseäni alkoholilla vaikeaan oloon. Nyt kun syön antabusta ja en voi juoda niin aika perseestä tää olo on. Diapamia sain ahditukseen mutta sitäkin tulee otettua enemmän kun lääkäri määrää. Villellyt olen ensi kertaa vuonna 2005 ja olen tehdyt sitä satunnaisesti. Tällä hetkellä käyn psykiatrisella sairaanhoitajalla A-klinikalla puhumassa mutta tuntuu ettei oiken auta. Olen jo laittanu pamit ja ketit valmiiksi purkkeihin mutta en uskalla ottaa niitä kerralla. Viiltelystä en oikein saa mitään tuntemuksia, haluan vain katsoa kuinka syvälle uskallan viiltää. En uskalla ottaa sitä viimeistä helpotuta jo senkin takia että mulla on 3 kissaa joista välitän enemmän kuin itsestäni. Pelkään mihin ne joutuvat ja saavatko hyvää hoitoa vai viimeisen piikin.
Haluasin lähteä johonkin lataamoon vähäksi aikaa mutta en lähde ellen tiedä et kissoillani on hyvä olla ja ne saavat tarvitsemansa hoidon. En tiedä sellaista tahoa joka ottaisi kissoja hoitoon, kun ei mulla ole rahaa maksaa kaliita eläinhoitolamaksuja. En haluaisi olla niistä pitkään erossa koska ne ovat mulle koko elämä. Anteeksi avautumiseni. Ylläpito voi tämän poistaa jos katsoo tarpeelliseksi.

marsilla - toivottavasti yösi meni paremmin. Kutakuinkin samassa vaiheessa ollaan - minulla takana kuukausi ja viikko. Ja onhan tämä yhtä helvettiä.Ei jaksaisi uskoa että on sen arvoista. Silti aina jokin pieni valonpilkahdus löytyy. Mukava sana. Kissatkin tuntuvat haistavan milloin on paska olo. Kiehnäävät jaloissa ja leikkivät pientä pentua. Isompi päätti yksi päivä hypätä syliin kun seisoin kädet puuskassa. Siihen se asetteli itsenä perä käsien varaan ja etutassut olkapäälle. Pikku kisu olevinaan. Ei vaan voinut olla hymyilemättä.

Todella harmillista ettet ole vielä oikein tuntunut saavan apua - minulla oli ensin kuukauden ajan käynti per viikko tahtia ja sen jälkeen alkoikin meno. Viime viikolla olin ma-ti-ke testeissä ja terapiassa + muutamassa vapaaehtoisessa ryhmäterapiassa + kerran psykan päivystyksessä. Ei ole jäänyt paljoa aikaa velloa itsesyytöksissä.

Hyvä että sinulla on kissat seurana ja joita varten joudut olemaan vahvempi kuin tunnet olevasi - joka oikeasti onkin se tosiasiallinen vahvuus - vaikka mielesi väittää kovasti vastaan.

Jotenkin olen ymmärtänyt että tämä on se paikka jossa saa avautua. Jokainen vuorollaan ja kaikki yhdessä. Koitetaan kunnioittaa toisiamme ja olla tukena - vaikkakin vaan näin virtuaalisesti palomuurien takaa.

Täällä olet ystävien joukossa. Ainakin toivon niin - vielä en ole kohdannut yhtään kiusaajaa - pakostihan niitä täälläkin on mutta tuntuvat odottelevan kaiketi sitä heikointa hetkeä.

Simcoe - toivon todella että tilanteesi on helpottanut.

^^ Moi, marsilla.

Niin, eipä se elämä päivänpaisteiseksi ruusutarhaksi dokaamisen lopettamisella muutu, jos masennus on ollut taustalla jo ennen dokaamistakin. Saattaa tosiaan käydä niin, että dokaamisen lopettaminen vain huonontaa oloa, kun ei ole mitään turruttamassa tuskaa, mutta en silti suosittele juomisen jatkamista, koska sillä saa niin pahaa tuhoa tehtyä itselleen, vaikka alkoholi jossakin määrin mielipidelääkkeenä toimisikin.

Onko tuo A-klinikan hoitsu nyt ainoa hoitokontaktisi? Mietin vain, että A-klinikalla saatetaan keskittyä liiaksi(Omakohtaista kokemusta on) siihen päihdeongelman parissa jauhamiseen, vaikka päihdeongelma olisi vain seuraus pahasta olosta, ei suinkaan pahan olon syy. Sun olisi ehkä kannattavampaa käydä ihan MT-asioihin keskittyneessä yksikössä ja mielellään ihan psykiatrin puheilla. Toki tuossa saattaa tulla mutkia matkaan, mikäli sulle on isketty otsaan se päihdeongelmaisen leima, niin silloin sua pidetään [i]vain[/i päihdeongelmaisena ja katsotaan, että sun pitäisi hoitaa vain päihdeongelmaasi, joka on muka syypää kaikkeen paskaan, vaikkei näin todellisuudessa olisikaan. Tämä on tosi surullista ja itsellänikin on ihan liikaa kokemusta asiasta. Yksityinen psykiatri(tai muukin yksityislääkäri) voisi hyvinkin auttaa, mutta sehän maksaa rahaa ja mä ymmärsin, ettei taloudellinen tilanteesi olisi kovin hyvä.

Diapam on kyllä yleensä hyvä lääke ahdistukseen, mutta se ei ole lainkaan hyvä juttu, jos sen napsiminen karkaa lapasesta. Kokemuksesta voin sanoa myös sen, että benzoriippuvuus, jos mikä, on vittumainen juttu :frowning: . En mä liikaa pelotella tahdo, eli ota ihmeessä Diapamia, jos todella tuntuu siltä, että seinät kaatuvat päälle ilman. Pienempi paha se tarpeeseen otettu Pampula on, kuin esim. se, että tekisit itsellesi jotakin peruuttamatonta. Jos pääsisit ihan lääkärin vastaanotolle, niin sulle voitaisiin kokeilla varsinaisia masennuslääkkeitä(Diapamhan ei ole masennuslääke, vaan ahdistuslääke ja yksinään benzot saattavat jopa pahentaa masennusta), joista voisi olla kauaskantoisempi apu, kuin pelkistä rauhoittavista. Eivät masennuslääkkeetkään toki kaikille sovi, mutta yhtä kaikki, olen sitä mieltä, että tarvitsisit ihan psykiatrin apua, pelkkä alkoholiongelmaan keskittynyt hoitajakontakti tuskin on tilanteessasi riittävä apu, kuten itsekin totesit.

Paljon voimia ja parempaa kevättä <3.

Nukuin taas liikaa, yli 12 tuntia. Ruokin kissat välillä ja taas peiton alle. Ja heräsin kolmen jälkeen iltapäivällä. Koitin jotain tossa syödä ja sain juotua kupin kahvia, no jotain tekemistä sekin on.
I know it hurts bad, to give everything and still end up sad
Twisted fact of life, every single day is another fight…
En nyt jaksa enempää.

Ja sitäpaitsi kun menin eilen A-klinikalle ne lähettivät pois samantien kun olin tokkurassa pameista. :open_mouth:
Et sellasta apua.

Otan osaa. Nyt eivät minun tietoni riitä neuvoiksi asti. Reilu kuukausi sitten minut käännytettiin psykan päivystyksestä ja neuvottiin menemään päihdepoliklinikalle. Siellä kun jaksoin kuukauden rampata seurannassa niin alkoi tapahtumaan. Toivottavasti ei ole naamasta kiinni kuka avun saa.

Tiedän että on vaikea jaksaa ja yrittää edistää asiaansa kun tuntuu ettei kukaan kuule eikä ymmärrä - ja jos vielä tylysti käännytetään pois heikoimmalla hetkellä.

Taistele hyvä ihminen. Vielä sinussakin on paljon voimaa - tulet yllättämään itsesi.

Mitä ihmettä? Jos lääkäri on määrännyt sulle lääkityksen, joka aiheuttaa tokkuraisuutta kuten pamit jos niihin ei ole tottunut niin ei se ole mikään syy lähettää pois. Kummallista paskaa. :unamused:

Kuten Winston tuolla mainitsi niin valitettavasti se alkoholin käytön lopettaminen ei korjaa oikein mitään, jos taustalla on koko ajan ollut masennus johon juo. Toki se on hyväksi, koska alkoholi pahentaa masennusta, mutta joku lääkityshän tohon pitäisi saada. Siis muukin kun nuo pamit.

Jos tuota ei A-klinikalla ymmärretä niin suosittelen menemään vaikka yksityiselle yleislääkärille. Ei ole niin kallista, kun kyseessä on yleislääkäri ja osaavat kyllä aloittaa masennuslääkityksen. Tosin luulisi kyllä ihan kunnallisen terveyskeskuslääkärinkin niitä kirjoittavan. Niistä kun ei saa mitään fiiliksiä, eikä täten voi väärinkäyttää, mutta voivat auttaa eteenpäin tilanteessasi. Voimia!

Unohtaa Earth Hour:it vai mikä se oli. Unohtaa mikä päivä on, kai se on sunnuntai nyt, Unohti siirtää viisareita vai mikä kesäaika se nyt on . :question: Mutta ei unohda Diapameja eikä ketipinoria, eikä sitä että sängyssä on mukavempaa kuin nojatuolissa. Eikä unohda että tekee mieli vetää kännit, eikä unohda että ottaa Antabusta sentakia ettei voi juoda. Ei jaksa avata kirjeitä ja mainospostit kerääntyy pöydälle. Eikä unohda että näyttää rumalta kun katsoo peiliin. Mutta unohtaa merkityksen minkä takia haluan täällä olla, onko sillä joku merkitys, onko.

marsilla - kyllä on. Sinulla on merkitys. Piste.

Kävin terveyskeskuksessä terveydenhoitajalla ja tuntui ettei se ottanu mun tilaani todesta. Sanoi vain että koittaisit nyt jaksaa lähteä vaikka ulos tai keksiä jotain tekemistä mistä pidän. No nukkumisesta mä pidän ja suklaansyönnistä. Mainitsin myös että viiltelen joka päivä ja olisin halunnut päästä lääkärille muten kai ollu sit tarpeeksi päästäni sekaisin. Eli menen huomenna taas A-klinikalle puhumaan, mutta sielläkin lääkäri on 2 viikkoa lomalla. Eli keskustelemallako tämä olo paranee vai pitääkö tässä vetää lääkeöverit et saa hoitoa, siis oikeasti ymmärrettäisiin ja annettaisiin mahdollisuuksia ja toivoa että kyllä me autamme sinua, mutta sitten sanotaan et älä tee sitten itsellesi mitään kun menet kotiin.

Marsilla, olen todella pahoillani tuosta kohtelusta minkä olet saanut. Mua ei hoidettu asiallisesti kunnallisella sektorilla ja siksi olen hakenut apuni jo vuosikausia yksityiseltä psykiatrilta. Niitäkin tosiaan on niin moneen junaan, että jos hyvän löytää niin se on onni. Melkein suosittelisin, että kävisit yksityisellä yleislääkärillä.

Toivotan voimia ihan hirveästi!

On kyllä paskaa palvelua annettu sulle Marsilla. Tuosta pitäis melkein tehdä valitus.Toivottavasti jaksat kuitenkin jollain tavalla jaksaa huomiseen. Tiedän, ettei se ole helppoa. Ja täältä löytyy kyllä tukea. Löysin äskettäin tällaisen Mieli Maasta ry:n kotisivut, jossa he mainostavat keskusteluryhmiä masentuneille. Näitä löytyy ympäri Suomea. Ajattelin, että voisin itsekin ehkä joskus mennä tuonne. Kannattaa tsekata, jos tuosta vaikka olisi hyötyä. Tässä linkki: mielimaastary.fi/Ryhm%C3%A4t.php
Voimia sinulle Marsilla.

Ajatelin taas tänne päivittää, kun ei oikeen muutakaan huvita tehdä. Mulle tuli vaan mieleen ( nyt tulee ruoansulatusasiaa). Sillon kun join minulla oli enimmäkseen ripulia ja nyt kun oon ollu pitkään juomatta niin ripulin tilalle onkin tullut ummetus ja vituttaa sekin. Ja toinenkin asia, kun lopetin juomisen on se että seksiasiat ei kiinnosta pätkääkään vaikka olen ollut yleensä aktiivinen ,niin miten se sanoisin “itsensätutkiskelija” :blush: Mulla ei ole ollut eroni jälkeen mitään miessuhdetta koska en ole sellaiseen kyennyt eikä tällä hetkellä kiinnostkaan petihommat lainkaan. Ja sekin vaivaa mua kovasti koska seksi on aina ollut tärkeä osa mun elämääni ja nyt libidoni on ihan hukkunut vähintääkin mariaanienhaudan pohjalle… Voihan tämä kaikki johtua masennuksestakin mutta mua se kovasti vaivaa nykyään vaikka kaikki vermeet suurinpiirtein netistä tilattu. :blush: No. nyt nolottaa.
Ja siitä laiskasta paskasta vielä että pellavansiemeniä olen alkanut nauttimaan joka päivä ja koitan juoda mahollisimman paljon vettä. Ja närästystäkin on melkein joka päivä joten ihmetyttää sekin. No nyt tuli varmaan kaikki asiat teille hyvin selviksi, menenpä tästä nurkkaan häpeämään. :blush:

^ Eihän tuossa mitään hävettävää ole, seksi kun nyt yleisestiottaen kuuluu ihmiseloon. :smiley: Kyllähän tuo on valitettavan usein masennusoire ja itseäkään ei juuri nyt vastakkainen, eikä kyllä samakaan, sukupuoli kiinnosta, saati seksi. No, mun elämääni se ei nyt pahemmin juuri haittaa, mutta itsekin välillä pohdin, että on hieman vanhapiika ja erakko-olo, kun muistan, koska viimeksi on harrastanut seksiä. :unamused: Mutta eipä sillä, eihän sitä kenenkään tarvitse tietää ja jos mua ei huvita, niin sitten ei huvita. Tietty parisuhteessa asian laita voisikin olla toinen, että vaiva häiritsisi enemmän kuin sinkkuna elellessä.

Heh, ei ole parisuhteessakaan ongelma kun on kaksi masentunutta. :laughing: Oikeasti se ei kyllä ole mikään hauska asia, mutta mulla on hirveä pelko myös virtsiksistä, joita todella tuntuu tulevan helvetti joka kerta seksin harrastamisen jälkeen. Huomattiin että jos mällejä ei heitä sisään, niin silloin on epätodennäköisempää saada virtsis. mutta se jotenkin kuuluu asiaan. Ai kun kauniisti muotoiltu tuo lause, mutta aina en ole tunnettu tuosta kauniimmasta ulosannista näissä asioissa. :unamused:

Hei marsilla, ainakin kun mulla oli masennuslääkitys niin ei seksi todellakaan ollut mielessä ja jos totta puhutaan niin ei se olis edes onnistunut, nyt siis miehestä kyse. Nyt lääkitään kaksisuuntaista ja libido on palautunut mutta se vaati myös elämäntapa remontin jossa ruokavalio meni täysin uusiksi ja piti lopettaa kaljan kittaaminen. Paino on nyt normaali ja ruokavalio kasvis painotteinen. En kyllä tiedä onko noista sulle apua jos masislääkkeet on käytössä.

Päivän postaus. Kävin A-klinikalla. Poljin perkeleesti vastatuuleen kun Porissa oli kovan tuulen varoitus. selvisin perille 10 minuuttia myöhäsä. Sain vihdoin puhuttua asioista jotka ovat meiltäni painaneet. Eli edelleenkin en näe mitään hyvää vieläkään tässä olotilassa kun on koko ajan selvinpäin. Nyt kun koitan pysyy raittiina.Esim, Kun join oli vatta aina sekaisin, nyt on ummetusta. Ruoka ei maita (mut silti en laihdu) Närästää joka helevetin päivä. Libido täysin hukassa, siis en saa enää kunnon orkkuja eli en saa enää tyydytystä itsetyydytyksestä. :blush: :blush: Taisin tämän varmaa aiemmin jo mainita mut en ny muista koska olen myös antanut itselleni lisänimen lahopää. Eli kun menen asioilleniin välillä tunnen itseni ihan idiootiksi kun tungen sitä visa electronia väärinpäin siihen vehkeeseen. Kun käyn yleisissä niim vessassa kun pesen kädet heitän useimmiten käsipaperit vessanpönttöön… no siellähän ovat. Unohdan tapaamiset tai mitä joku sanoi eilen. Ja matkalla keittiöstä makuhuoneeseen unohdan mitä mun pitikään siellä makuuhuoneessa tehdä, vai oliko se sittenkin keittiössä. Kasvoni ovat täynnä näppylöitä eli olen palannut nuoruuteni ihanaan puberteetti-ikään…mmh, sanoinko mä ton jo eilenki? Eli mikään ei suju. Onneksi mulla on se antabus koska tekee mieli juoda tosi usein ihan vaan sen takia et tulis hyvä olo, kun mulla ei ole nyt hyvä olo. MIksi mä ajattelen kuolemaa, miksi mä voisin haluta tappaa itteni, koska tunnen olevani arvoton ja mulla ei ole kenellekään mitään merkitystä. tätä minä tunnen useinmiten. Tunnen itseni ällöksi, löllöksi, pöllöksi käveleväksi läskikasaksi jonka naamaa kukkii kuin teinillä.
Mietin myös melkein joka päivä että jätän antabuksen kahden viikon päästä annan mennä vaan. No on mulla suunnitelmissa vappukännit, juhannuskännit eli juhlapäiväkännit tulevaisuudessa. Tai en oikeen tiedä en oo sitäkään päättänyt vielä. Mun pää en sekasin kun seinäkello ja mun kroppani ei ole mun kroppani. Vittu! :imp:
No tänään kuitenkin positiivista se sosiaaliterapeutti tai joku lie kuitenki ja tapasin mun kurssikaverin pitkästä aikaa ( käytiin päihdekuntoutusta yhdessä ) ja sen jälkeen mentiin johki ryhmään mis puhuttiin kaikkee. Eli oli muuten kyllä ihan kiva päivä. Kuoleman portit eivät vielä minulle aukene koska olen hukannut avaimen mutta olen etsinyt sitä monta vuotta. En tiedä haluanko löytää sen vai en.
Ostin tänään tabascoa ja nyt mun kämppä haisee tabascolta koska Ulla kissani vieläkin intesiivisesti raapi ja kuopsuttaa kaappien ovia ja ovia ylipäänsä. Eihän se kissalle kivaa ole mutta kun Ullaan ei tehoa markkinoilla olevat kissankarkotteet. Tämä päivä täsä. kiitos.
Ai niin ja pääsen vihdoin A-klinikan lääkärille puhumaan näistä mun asioista ja mun lääkityksestä ja kaikesta.

^ Hyvä juttu, marsilla, että pääset lääkärin juttusille :slight_smile: . Toivotaan, että se auttaisi tilannettasi edes jotenkin eteenpäin.

Tuo ns. lahopäisyys on ihan tyypillinen masennuksen oire. Pää ei vain jaksa keskittyä mihinkään ja siinä tulee sitten sählättyä ihan pienet, helpot ja itsestäänselviltä tuntuvat asiatkin. Mietin myös, oletko sä vielä niitä Diapameja rouskinut ja koska viimeksi? Benzot, varsinkin suurilla määrillä käytettyinä, aiheuttavat herkästi hurjaakin muistin pätkimistä ja kognitiivisten kykyjen heikkenemistä.

Onko sulta muuten koskaan tsekattu kilpirauhasarvoja? Kilpirauhasen vajaatoiminta usein aiheuttaa masennusta ja myös noita muita oireita, joita kerrot sulla olevan. Ehdotapa sille lääkärille, että sulta otettaisiin kilpirauhaskokeet, jollei se itse älyä. Sittenpä selviäisi sekin asia. Toki kilpparin vajaatoiminnasta kärsiväkin voi olla ihan muuten vain masentunut, mutta jos siellä kilpirauhasessa on jotakin häikkää, niin vointi saattaa parantua kummasti, kun lääkitys siihen vaivaan saadaan kohdilleen.