Hei Shyguy. Tunnistin paljon itseäni sun tekstistä. Olen myös aina ollut ujo ja tuntenut oloni hyvin ulkopuoliseksi. Mulla kanssa toi koulunkäynti tökki nuorempana, kun ahdistukset iski päälle enkä pystynyt enää menemään kouluun. Mulle diagnosoitiin paniikkihäiriö silloin, 16-vuotiaana, ja sain siihen lääkityksen. Se auttoikin jonkin aikaa, mutta lukiossa taas iski paniikki. Meni sitten viisi vuotta saada lakki päähän.
Nyt en enää syö lääkkeitä. Lopetin vuonna 2007. Ja oireetkin ovat kadonneet vuosien varrella, mutta ujous ei. On musta tullut rohkeampi, mutta olen huomannut, että mulle on tosi vaikeaa lähestyä ihmisiä tai päästää niitä mun lähelle. Mun ujous varmasti johtuu niin temperamentista kuin lapsuuden koti-oloista. Mun tunne-elämä ei lapsena kehittynyt tarpeeksi, jotta luottaisin ihmisiin. Äiti ei ole ollut tarpeeksi läsnä ja hänellä oli omat päihde/mielenterveysongelmansa.
En siis usko, että ketään mulle nyt erityisemmin haluaisi tehdä pahaa, mutta en vaan jollain tasolla luota ihmisiin. Uskon, että se on tunnetason luottamuksen puutetta. Musta tuntuu, että olen kokenut äidin(yksinhuoltaja) poissaolon, milloin hän on ollut ihan fyysisesti pois kotoa ja toisaalta taas henkisesti jolloin hän on ollut aineissa, hylätyksi tulemisena. Tämä on johtanut siihen, että en pidä itseäni tarpeeksi rakastettavana tai arvokkaana, kuin mussa olis jotain vikaa, kun äiti ei huomioinut mua. Hylätyksi tulemisen tunne myös aiheuttaa sen, etten luota kenenkään pysyvän mun luona. Ja eihän siinä rikkonaisessa lapsuudessa ole muodostanut mitään normaalia mallia ihmissuhteista.
Olen myös juonu paljon tullakseni sosiaalisemmaks. Se on ollut niin ihana tunne pystyä puhumaan ihmisille vapautuneesti. Mutta eipä se ole paljoa auttanut sosiaalisten suhteiden muodostamisessa. Kännisuhteet on niin pinnallisia. Miten Shyguy nykyään otat kontaktia ihmisiin kun et juo enään samaan malliin kuin ennen?
Nyt 30-vuotiaana huomaan, että en ole enään niin ujo kuin aiemmin. Oon yrittänyt haastaa itteäni sosiaalisissa tilanteissa. Huvitti yks päivä koulussa, kun sanoin luokkakaverille, että olen ujo. Hän ei voinut uskoa korviaan. Hänen mielestään olen oikein sosiaalinen ihminen. Mikä on totta osittain, mutta olen edelleen se ujo pikku tyttö, jota kiusattiin ja pistettiin porukan ulkopuolelle. Onko sua kiusattu lapsena?
En tiedä onko tästä tekstistä mitään apua. Toivottavasti olet kuitenkin päässyt opintoihin kiinni. Kerro ihmeessä miten on mennyt.