Ymmärsinkö mä oikein, että sulle on määrätty 300 mg kerran vuorokaudessa? Koska eihän se tosiaankaan kanna. Mun miehellä on 300 mg aamuin illoin ja hänestä tuntui joskus ettei sekään meinannut kantaa. Mä syön 150 mg aamuin illoin, enkä huomaa mitään jos unohdankin yhden Lyrican välistä, mut mulla on toki siinä rinnalla rauhottava lääkitys, mikä varmaan jeesaa siinä.
Outo homma että lääkäri on määrännyt sen alunperinkin sulle kerran päivässä otettavaksi, ei se ole mikään suositeltu annos vaan nimenomaan jaettuna kahteen antokertaan. Joillakin on mennyt 300 mg 3 kertaa päivässäkin, mutta se varmaankin menee SIC!:illä, musta se perusannostus on aamuin illoin.
Kabapentiinista vielä…
En kyllä itse saa siitä juurikaan oloja, vaikka olen vetänyt jo vaikka kuinka monta grammaa… tuntuu, että tulee vaan tosi levoton yö. En ymmärrä näitä, jotka sitä hehkuttaa. En saa hyvää mieltä, kun jotkut sanoo, että on päivän pelastus jne… Eikä pitäisi paljon erota Lyricsta…
^ Niin no, mitä se päivän pelastus kenelläkin tarkoittaa? Jos joku kärsii kovasta kivusta, ahdistuksesta tmv. piinaavasta vaivasta ja gabapentiini on ko. henkilölle parhaiten toimiva lääke siihen, niin toki se silloin on hänen päivänsä pelastus. Mullekin voi olla päivän pelastus vaikkapa se, että bussi tuli heti, eikä tunnin päästä, kun olin liikenteessä kauheassa kaatosateessa isojen kantamusten kanssa, tai vielä parempaa; joku kaveri kurvasi autolla paikalle ja heitti mut suoraan kotioven eteen, vaikkei tuollaisella tietenkään mitään tekemistä ole esim. sen olon kanssa, mitä voisin repiä Sepon henoiinista . Mutta joo, jos sä et gabapentiinistä mitään kummempia oloja saa, niin turha sun on sitä rouskia mitään aivan järkyttäviä annoksia, koska jos se toimisi, niin todennäköisesti olisi toiminut jo matalammakin dosella. En tiedä, kuinka vaarallista gabapentiinin yliannostus on ja kuinka suuria määriä mahdollisesti vaaralliseen yliannostukseen tarvitaan(Tämä on toki myös yksilöllistä), mutta kuvittelisin, että tuo saattaa hyvinkin aiheuttaa suurina annoksina kouristuskohtauksia, kun sen verran Lyrican sukuinen on ja Lyrican yliannos tosiaan voi olla hyvinkin vaarallinen.
Mähän söin heti alusta alkaen järkyttäviä määriä Lyrikaa 6 300Mg/vrk, laiva keikkui kaksi päivää mutta potenssi putos nollaan ja pisu vahinkoja tuli öisin. Sanoin lääkärille kun se ensin lopetettiin neljällä 150Mg kapselilla, siis minäkin tiedän mitä reflat on, että tulen hulluksi kun ääreis hermot särkee. Kirjoitti Gapapentiiniä saman hevos kuurin ja lähdin sitä laskemaan ja nyt syön aamulla yhden ja yöksi kaksi eikä mitään sivuvaikutuksia, selkä kipuun ei auta mutta hermosärkyyn pamien kanssa ehkä paras mulle. Selkäkipu on kipulaastarin varassa ja jos paha päivä otan teemun. Tuskin siittä mitään oloja irtoaisi kuten Lyrikasta mutta olen tehoon hyvin tyytyväinen eli riippuu paljon kivusta, sen rauhoittavasta vaikutuksesta ei mitään tietoa vaikka Lyrikan sukulainen onki mutta kumminki erilainen. Kyllä ne olot pitää hankkia jollain muulla vaikka siinä se kolmio onki, kolmiohan on nyt Lyrikassa eikä syyttä.
Kolmio on myös Kabapentiinissa mutta lähinnä kai vain sen takia, että se voi haitata tasapainoa ja voi unettaa.
Yliannostusta ei juurikaan voi tulla… Tai varmaan jos syö koko paketin, mutta ohjeissakaan ei oikeastaan siitä lue mitään… Harvinaista vetää överit. Ei sitä tietenkään kannata mennä syömään kuin karkkia. Mitään ei kannata. Edes karkkia…
Mulle ei gabapentiini tee juuri muuta (pregabaliiniin verrattuna), kuin tosi ärsyttävän tokkuran, tympeän ja tylsän olon, jonka haluais vaan haihtuvan äkkiä pois. Kivunhoitoon varmasti hyväkin lääke, mutta aika paljon enemmän sivuoireita, kuin uudemmassa versiossaan pregabaliinissa.
Omalla kohdallani aluksi oli erittäin hyvä ystävä kun tasasi niin hyvin mieltä ja sosiaalisuus parani huomattavasti, mutta nyt n.7kk.tta syöneenä voin sanoa että erittäin petollinen lääke koska ei huomaa enään mitään vaikutuksia ja tuntuu että elämänhalu taas kadonnut täysin.
Minulle määrättiin sitä ensiksi 75mgx2pv ja siitä se pikkuhiljaan nousi 2x225mg pv. ja nyt olen tiputellut tuota annosta niin että olen puolittanut ne 225mg tabut ja ottanut yhden aamulla eli n. 110mg aamuisin ja en ole oikeastaan huomannut mitään vieroitusoireita, ainakaan vielä tai pientä ripulointia ei muuta ja vähän yli viikon olen mennyt nyt tuolla 110mg.
Nyt vaan pistää kuumottamaan kun viimeiset tabut menossa eli 2kpl n. 110mg ja toivottavsti ei ne viekkarit nosta päätään kun ei tähänkään menssä ole oikeastaan mitään tullut.
Olen lukenut että jotkut eivät ole saanut mitään viekkareita suurimallakin annoksilla ja toiv. itse kuulun juuri tähän kastiin, vis mi luk.
Tästä päivästä lähtien alkaa 0 linja ja otan vain jos on pakko eli säästän noita paria kabselia jos ne viekkarit nyt tuleekin josain vaiheessa ja on hyvä pitää pari säästössä niin ei mietiskele sitä että kaikki olisi loppu.
Ainut positiivinen asia mitä tämän 7kk.den aikana on se että olen saanut vähennettyä rivatrilin 3mg.sta 1mg.aan. tuon lyrican avulla.
^ Mulla ei ole omakohtaista kokemusta Lyrican säännöllisestä käytöstä, saati riippuvuudesta, joten olen vähän jäävin täältä huutelemaan, mutta eikö benzoista vieroittautuminen/benzojen vähentäminen Lyrican avulla ole vähän kuin tulipalon sammuttamista bensalla . Tietty, jos Lyrica toimii niin, että sitä on mahdollista syödä loppuikänsä ja saa siitä vain positiiviset puolet irti ja kokee sen benzoja pienempänä pahana, niin mikä ettei, mutta jos Lyrica kääntyy itseään vastaan ja siitä pitää vieroittautua, niin silloin ne benzoannokset luultavasti nousevat takaisin alkuperäiseen tai jopa suuremmiksikin, koska Lyrica-reflat voivat olla niin vaikeat, että niitä tarvitsee lääkitä jollakin muulla roippeella ja reilusti sittenkin. Tietenkään Lyrica-reflat eivät yleensä kestä kovin kauan, joten eipä hetkellinen benzoannostuksen nosto mitään lopullisesti pilaa, mutta jos taustalla on ahdistusta sun muuta häikkää, johon lääkitystä on käyttänyt, eikä ole niitä ongelmia mitenkään muilla tavoin hoitanut/käsitellyt, niin silloinhan Lyrican tilalle tarvitsee jonkin korvaavan ahdistuslääkkeen, eli käytännössä ne benzot .
Itseasiassa tähän ainakin aluperin tällä lääkityksellä psykiatrit juuri pyrkivät. Monella se jopa onnistui, että säännöllinen Lyrica lääkitys korvasti täysin bentsot. Tiedä sitten kumpi on suurempi paha, mutta olen henkilökohtaisesti tullut siihen tulokseen että pahaan ahdistukseen/paniikkiin jne. on helvetin vaikea löytää lääkitystä, joka ei aiheuttaisi riippuvuutta. Se kai on lääkäreilläkin ongelma, voihan ne määrätä jotain ketipinoria, mutta kun ei sekään oikeasti suunnilleen kenelläkään toimi.
Mua itseasiassa ärsyttää osittain, miksi Valvira on lääkärien kimpussa noiden asioiden suhteen, kun lääkäri ei ole psykoterapeutti. Lääkärin valaan kuuluu helpottaa potilaan oloa, minkä lääkäri sille voi jos kyseisen vaivan hoitoon ei ole kehitetty lääkkeitä, jotka eivät aiheuttaisi jossain määrin riippuvuutta. Lääkäri voi vain neuvoa potilasta psykoterapeutille, tai terapiaan, mutta ei voi pakottaa potilasta tähän. Myöskään kun kunnallinen ei kerran tarjoa potilaille tätä mahdollisuutta, niin aika turha siellä sitten itkeä, koska potilaalla ei ole välttämättä mahdollisuuksia ja rahaa tätä hoitoa itse maksaa.
Kokeilussa Lyrica hermosärkyyn. Olisi muutama kysymyskin. Lisääkö tämä ahdistusta? Ajattelin lopettaa tämän dropin koska pahentaa selvästi ahdistusta. Vai meneekö tämä “haittavaikutus” pois ajan kanssa?
Olen ottanut tätä viitenä päivänä annoksella 50mg/vrk. Miten lopetus, voiko lopettaa ns seinään vai vähentää? Soitin lääkärille ja vastaus oli vähän toisenlainen; enemmän Lyricaa vaan!
Lyricaa voidaan käyttää myös yleistyneenahdistuneisuushäiriön hoidossa ja useimmin se kyllä auttaa ahdistukseen kuin lisää sitä mutta eipä tuota vastetta voi tietää ennen kuin sitä syö hieman pidempään ja eri annoksilla… Hurja troppi kyllä ja kropalla menee aikaa ennen kuin se tottuu kaikkiin niihin yksilöllisiin muutoksiin mitä elimistössä tapahtuu…
Voi lopettaa seinään jos et ole vielä tuon pidempään syönyt mutta myöhemmin en missään nimessä suosittele!
Aika kinkkinen juttu… Auttaa kipuun selvästi. Vaikutuksen loputtua huomaan taas kovat kivut mutta ahdistus vähenee… Eli jatkaako, kokeilla että häviääkö ja kärsii tää viddumainen ahdistus joka pahenee (ja kattoo meneekö ohi) mutta olla kivuton. Ja jos jatkan, lopetus tulee oleen vielä karmeempi koska jos nyt ahdistus on tätä tasoa niin varmaan osastolla ollaan lopetuksessa
^ Ei siinä mitään ihmeellistä ole, jos joku kokee Lyrican vaikutuksen ahdistavana, vaikka sitä virallisesti yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön kaupataankin. Tuputetaanhan ko. vaivaan SSRI-lääkkeitä ja neuroleptejäkin ja ne nyt IMO vasta saatanasti pistävätkin ahdistamaan . Jotkut voivat kokea bentsodiatsepiinienkin vaikutuksen ahdistavana(Siis ilman varsinaista rebound-ahdistustakaan), vaikka ne nyt ovat tähän mennessä keksityistä roippeista toimivimpia täsmälääkkeitä ahdistukseen. Monet saavat myös oppareista ihan vitun kurjan olon, siis psyykkisestikin, vaikka toinen puoli porukasta sitten himoitsee niitä niiden euforisoivan vaikutuksen vuoksi. Yksilöllisiä juttuja JÄLLEEN.
Hmm… Josko voisit ehdottaa lekurillesi vaihtoa gabapentiiniin? Omakohtaista kokemusta mulla ei ole, mutta monet sanovat sen auttavan kipuun yhtä hyvin, ellei paremminkin, kuin Lyrica(Samankaltainen aine) ja se on ns. vähemmän päähän menevää tavaraa, joten tuo ahdistusvaikutus voisi sen kera olla lievempi tai hävitä kokonaankin. Mene ja tiedä, mutta tuon näkisin ensisijaisena ratkaisuna/kokeiluna, jos tuonkaltaista kipulääkitystä tarvitset.
Itseasiassa Neurontin on ollut käytössä, samoin kasa muita ja nyt tehdään ns vaihto jos lääke vaan sopii.
Mulla vaikuttaa melkein kaikki; alko, bentsot, panacod niin että se ahdistus vaan tulee ja on ja pahenee Siksi osaankin hyvin vältellä ainakin tota alkoa koska se on pahin ja paskin mitä mun kroppaan voi laittaa- nou nou juttu mulle. Lisäsin annoksen nyt ns tasaisesti menemään muutaman kerran päivässä ja kivut on tosiaan selvästi helpottuneet. Panacod ja burana-annokset oon saanu tosi hyvin alas.
[size=85]Ja sama homma ton opamoxin kanssa- sitäkään ei ole tarvinnut samoja määriä kuin ennen
Kyllä tuo sitten varmaan auttaa… [/size]
Oon vaan hyvin hyvin skeptinen tän lääkkeen suhteen.
mun omakohtaiset kokemukset lyricasta on…
yleensä se on hyväkin ystävä, mutta siitä saattaa
tulla vihollinen pikkuhiljaa jos sitä käyttää päivittäin isoilla annoksilla
itse käytän aika isoja annoksia kun saan yleensä 300mg lyricoita…
mutta en käytä niitä jokapäiva ja välillä mulla on niistä 1-2 kk taukoa.
viereotusoireet ei ole mulla kuin pienet ja niistä tuntuu pääsevän helposti irti
mutta kun taas niitä tulee nenän eteen niin en voi olla ostamatta…
yleensä ostan lyrica 300mg 2-4 ltk. mutta vastataan nyt rehellisesti kysymykseen.
LYRICA ON YSTÄVÄ JA VIHOLLINEN
oman kokemuksen perusteella.
Mulla Lyrica on kirjotettu vaikeaan neuropaattiseen kipuoireyhtymään, 3krt 300 mg/vrk,yleensä 300 aamul ja 600 illal. Alkuoireiden haittojen jälkeen ollu jo vuosia käytössä ja tekee kivusta helpompaa kestää,ei suinkaan poista sitä.
Jos ottaa pelkkää Lyricaa ilman opiaatteja tuntuu kuin selkäranka olis lasinsiruja täynnä ja puukkoja rivissä( miltä se muutenki tuntuu) mut Lyrica vaikuttaa siten et ei se haittaa. Kyllä mulla se on ollu lukemattomien hermokipulääkekokeilujen jälkeen se ainoa jonka vaikutuksen edes huomaa ja joka auttaa oikeasti.
Mulle tulee karsee Lyrica himo kun luen tätä ketjua. Mietin että pitäisikö minun vaihtaa SSRI-lääkitys Lyricaan? Kysyn asiaa terveydenhoitajalta maanantaina kun menen taksilla terveysasemalle mitauttamaan verenpaineen.